tuigje in hoogwerker

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DidierB
    • May 2003
    • 337

Wel dan help ik je wel even op weg: je zit boven in je bakje, laten we zeggen op 7m hoogte, en je wordt voortgeduwd door je enthousiaste collega's beneden. Je bent aan het focussen, dan steken heel veel mensen de outriggers niet in, op een donker podium. Plots rijd je tegen een kabel die op grond loopt, nota bene de stroomkabel van de hoogwerker zelf. Niet genoeg om je te doen kantelen, maar het ding komt wel abrupt tot halt. Van de schok vlieg jij van de ene kant van het bakje naar de andere kant, waar toevallig ook nog een mac aanhangt die je daarnet vervangen hebt (waar dient martin anders voor). En deze schok brengt het hele ding zo aan het wiebelen dat het omvalt, inclusief mac en mannetje. Onmogelijk? Ik stel je wel eens voor als je tijd hebt...

Groeten,

Beghin Didier
    Ampli bvba

Comment

• DJ.T
      • Nov 2002
      • 1502

Kan inderdaad zo maar gebeuren.
      Dit is dan wel een hele vervelende samenloop van omstandigheden, maar je hebt wel gelijk.
      Het is erg vervelend om telkens weer naar beneden te moeten om vervolgens een paar centimeter op te schuiven en weer omhoog te gaan, dit kost erg veel tijd.
      Tijd gaat alleen niet boven veiligheid.
      We're ready to party, are you?

Comment

• jurjen_barel
        • Jun 2003
        • 3150

Onze Alp kan niet uit zichzelf rijden. Als er eenmaal iemand bovenzit gaat de kabel los aan de kant en verrijden je collega's je.

Die zien ook wel waar je wel en niet kan rijden, maar we hebben sowieso een klein regeltje dat het toneel vrijwel leeg blijft, totdat de Alp weer terug naar de backstage mag!

Verder is ons podium helemaal egaal en waterpas. Geen probleem dus!

Comment

• rinus bakker
          • Mar 2002
          • 5430

We verliezen het topic uit het oog: het aanlijnen van je gordel terwijl je in het bakje staat.
          Dat er schaarliften, knik-arm-telescoop-, ruwterrein- en eenpersoon-hoogwerkers bestaan weten we allemaal,
          dat al deze types kunnen omvallen weten we ook allemaal.
          en
          dat we 'dingen doen' die tegen de gebruiksaanwijzingen zijn ontkennen we ook allemaal.

En dan nu de zin van het verplichte aanlijnen in het bakje in al die verschillende hoogwerkers,
          waarmee we allemaal toch netjes volgens de manuals te werk gaan....

Zijn die Genie of Alp-Lift eenpersoons telescoop hoogwerkers eigenlijk wel geschikt voor hun taak?
          Wat is die taak?
          Is die ooit goed omschreven (programma van eisen?)
          of is er ooit gewoon de goedkoopste mogelijke hoogwerker aangeschaft?
          (of omdat iemand anders - de buurman? - ook zo'n ding had?
          => "beter dom nage-aapt dan zelf goed nagedacht")

En zou het gebruik van een manlift ook anders (= veiliger) kunnen, door bijvoorbeeld:
          - andere decorbouw-vormen?,
          - andere opbouwvolgordes? of
          - alleen maar gebruik maken van geautomatiseerd licht?

en dan graag niet alles door elkaar halen.
          Dat doen we zelf wel door de manuals kwijt te maken,
          en
          de ArbeidsInspectie wel door alle soorten hoogwerkers over één kam te scheren.
          een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• Jeroen de Goei
            • Oct 2004
            • 376

ja, ik denk nu ook dat verplicht aanlijnen beter is. veiliger.
            en als je boven bent, en je blijft daar een tijdje werken, dan jezelf vastmaken aan dat, als je er zeker van bent dat het sterk genoeg is.

Comment

• jans
              • Feb 2003
              • 869

Ten eerste; Iemand die een hoogwerker bestuurd dient minimaal 18 jaar te zijn en te zijn geïnstrueerd. Het volgen van een cursus wordt aanbevolen maar is niet verplicht, het voldoet als je wordt voorgelicht, aan de hand van de handleiding, door een ervaren iemand ( die wel een cursus gevolgd heeft) of een veiligheidskundige.
              Leg wel vast dat je onderricht bent.

Het wel of niet dragen van een veiligheidsgordel in een hoogwerker is afhankelijk van het type hoogwerker, hoewel verschillende veiligheidsdeskundigen hier nog geen eenduidige stelling in hebben genomen.
              In een schaarhoogwerker is het niet verplicht een veiligheidsgordel te dragen. Een gordel dragen heeft, maar dat is een persoonlijke mening, alleen een toegevoegde waarde indien de vallijn vastgezet kan worden buiten de hoogwerker, bijvoorbeeld een daarvoor aangebracht koord.

In een knikhoogwerker is het ALTIJD verplicht een gordel te dragen. Ook als je met een dergelijke hoogwerker rijdt met de arm helemaal beneden. De reden is heel eenvoudig, de arm van een knikhoogwerker kan rare zwiepers maken als er tegen de hoogwerker gestoten wordt of als je ergens tegen aan rijdt.

Wat het rijden op hoogte betreft, als dit met een hoogwerker kan dan kan dit alleen op een langzame snelheid. De hoogwerker dient zo ontworpen te zijn dat deze de snelheid automatisch aanpast bij het bereiken van een bepaalde hoogte. De handleiding kan je hiervan op de hoogte brengen.

Wat de handleiding betreft, deze dient ten alle tijde bij de hoogwerker aanwezig te zijn. Mocht je een gehuurde hoogwerker krijgen zonder handleiding dan kun je van de verhuurder verwachten dat deze alsnog een handleiding komt brengen, of een andere hoogwerker.
              Dit geld tevens voor de keuring, je bent zelf verandwoordelijk als je op een hoogwerker werkt die niet gekeurd is. Tevens dien je de hoogwerekr voor het betreden visueel te inspecteren; beschadigde bekabeling, defecte of lekke slangen, scheuren in de lasnaden van het bakje enz. enz.

Denk erom, je kunt de verandwwordelijkheid niet zomaar wegschuiven naar de verhuurder als jezelf je verandwoordelijkheden niet neemt.

Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

• rinus bakker
                • Mar 2002
                • 5430

citaat:Geplaatst door jans
                1) .... het voldoet als je wordt voorgelicht, aan de hand van de handleiding, door een ervaren iemand ( die wel een cursus gevolgd heeft) of een veiligheidskundige. {....}
                2) Het wel of niet dragen van een veiligheidsgordel in een hoogwerker is afhankelijk van het type hoogwerker, hoewel verschillende veiligheidsdeskundigen hier nog geen eenduidige stelling in hebben genomen.
                3) Wat de handleiding betreft, deze dient ten alle tijde bij de hoogwerker aanwezig te zijn.
                1)+2) I'll rest my case! Als de veiligheidskundigen het onderling al niet eens zijn, dan is er voor Jan L*l toch helemaal geen touw meer aan vast te knopen.

Btw - wat is een veiligheidskundige?
                Ik heb in de loop der jaren van Arbodiensten als diverse onnozelen meegemaakt (zelfs klok kijken was voor een paar van hen al te moeilijk) en van anderen prachtige verhalen over gehoord - als het niet zo om te huilen zou zijn.
                Maar 1 troost - die door overheid opgedrongen gedwongen winkelnering is Europees onderuit gehaald. En meteen vallen er ontslagen bij ArboNed, want de 'gegarandeerde inkomsten' zijn pleite.
                Van kwaliteit zullen die met overheidsgeld opgekalefaterde restanten van de GAK's enz. het niet hoeven te hebben. (Maar ik draaf weer bijna door....)

3) Wat die handleiding enz. betreft en de eigen verantwoordelijkheid als zelfstandig denkend en funktionerend mens = helemaal mee eens!

Comment

• jans
                  • Feb 2003
                  • 869

Rinus,

Een voorbeeld. Een collega en ik hebben beide een cursus veiligheids keuring steigers gedaan. Daarnaast heb ik nog een hoogwerker certificaat.

Mijn collega gaf een toolbox meeting, voor degene die hier niet bekend mee zijn een maandelijks praatje over verschillende onderwerpen van veilig werken, en besprak de onzin van het dragen van een harnasgordel in een hoogwerker. Dit waas niet nodig volgens de instructeur die hem onderricht had. Op mijn vraag of hij hier alle hoogwerkers bedoelde was zijn andwoord JA.
                  Nu heb ik geleerd dat in een knikhoogwerker het dragen van een gordel altijd moet.
                  We hebben dit direct voorgelegd aan onze veiligheids kundige, personen die aangewezen zijn om anderen te instrueren en te corrigeren omtrent vieligheid en ook verbeteringen aan te dragen en daarvoor onderricht zijn, en als ik het andwoord heb laat ik het weten.

Comment

• rinus bakker
                    • Mar 2002
                    • 5430

Hoi jans,
                    ik kan meegaan in de strekking van jouw verhaal
                    - en daarbij meteen vertellen dat ik nog regelmatig mensen zie staan op de knieregel van eenpersoons-manlift of knikarmhoogwerker.
                    Maar mijn bedenking was ten aanzien van het kennisniveau en de competentie van sommige veiligheidskundigen..
                    Wie certificeert en (herkeurt) hen dan weer?
                    Ik weet één verhaal over een Arbodienstman die de RIE van een theater kwam keuren.
                    Daar was hij een middag mee bezig... maar in 10 minuten was hij klaar in de bruggen boven zaal en toneel ook wat betreft hijsveiligheid - en er was juist daar aardig wat op aan te merken, en de hoop van de toneelmeester was dat hij daar veel over zou opmerken om budget-aanvragen naar de zakelijk leider te ondersteunen.
                    Maar wel een 'hoor-college' van een anderhalf uur over alle verfsoorten in het schildershok: de
                    'veiligheidsdeskundige' bleek een chemicus met oogkleppen, tunnelvisie en hoogtevrees.
                    En daarop vestigen we onze hoop op verbeteringen en ze zijn niet aansprakelijk voor duidelijke stommiteiten.

Russia revisited.

Comment

• jans
                      • Feb 2003
                      • 869

Heb antwoord,

Het dragen van een veiligheidsgordel is in alle knikhoogwerkers verplicht om de eenvoudige reden dat een dergelijke hoogwerker rare zwiepers maakt als je ergens tegen aan rijdt of aangereden wordt waardoor je er gemakkelijk uitgeslingerd wordt. Ook schijnt het nog al eens voor te komen dat een knik hoogwerker storingen heeft aan het hydraulische systheem waardoor het bakje waar je in zit plotseling naar beneden kantelt met de denkbare gevolgen van dien.

In een schaar hoogwerker is het dragen van een veiligheidsgordel niet verplicht.

Een gordel is er dus niet voor om de gevolgen tegen te gaan wanneer een hoogwerker omvalt want dit heeft geen enkele zin. Je zou zelfs kunnen bedenken dat het gevaarlijk is maar dan draaf ik door.

Persoonlijk draag ik op hoogte, in een schaar hoogwerker, wel een gordel en bevestig deze aan een constructie of iets dergelijks want ik hang liever een poos op hoogte aan een harnasgordel dan dat ik 6 meter naar beneden pleur.

Comment

• rinus bakker
                        • Mar 2002
                        • 5430

En nu de eenpersoons telescoophoogwerker?
                        Want dat is volgens mij zo ongeveer voor 80% van de mensen hier het ding waar ze vaak me werken.
                        En waarover "de deskundigen" dan fijn kunnen zagen.

Comment

• jans
                          • Feb 2003
                          • 869

citaat:Geplaatst door rinus bakker

En nu de eenpersoons telescoophoogwerker?
                          Want dat is volgens mij zo ongeveer voor 80% van de mensen hier het ding waar ze vaak me werken.
                          En waarover "de deskundigen" dan fijn kunnen zagen.
                          [8D]Als ik de beredenering van onze veiligheidskundige volg dan is het criterium dat je eruit geslingerd kunt worden. Een telescoop hoogwerker is een cilinder, hydraulisch, welke een horizontale beweging omhoog maakt. Indien, en dit is volgens mij ook niet zo, er geen beweegbare bak aan zit dan kun jer er mits je je aan de voorschriften van de fabrikant houd, dus niet op de reling gaan staan omdat je er dan nog net bij kan, niet uitvallen. Je hoeft dan geen gordel te dragen.[^]

Wij gebruiken dergelijke hoogwerkers niet, maar ik wil de beste man wel even om zijn mening vragen, met onderbouwing uiteraard.[^]

Op verzoek van mijn zoontje enkele smilies, gezichtjes, toegevoegd, ja je kunt er niet vroeg genoeg bij zijn.

Comment

• Diedel
                            • Sep 2004
                            • 24

maar wat is nou echt aantoonbaar het veiligst als ik met mijn alpliftje 13(staat garant voor ongeluk) meter omhoog ga om een ketting van een takel in te hangen. Wel of niet een Harnas en wel of niet aan het bakje vast en wel of niet aan de zojuist ingehangen balkenklem vasthaken, of was ik er al uit gevallen omdat ik te ver met dat ding voorover leunde en niet vast zat aan de genie die mij anders, ondanks de gekke zwieper, in de lucht had gehouden waarna mijn collega's mij konden laten zakken....

Oftewel: er zal hier toch wel een keer een aantal testen mee zij uitgevoerd, op z'n minst door de fabrikant? Wat blijkt daaruit? Wat zijn die resultaten? Dat zou ik graag horen van iemand. Want ik voel me niet veilig als ik aan de genie vast zit, als die omkeilt ga ik mee, maar gaat die wel om, als alle pootjes etc etc etc etc.....

Groeten,

Diederik!

Comment

• Jeroen de Goei
                              • Oct 2004
                              • 376

o ja, en als je boven bent met een hoogwerker, niet EN aan de hoogwerker vastmaken EN aan het dak.

Comment

• Jugfire
                                • Oct 2004
                                • 91

als jij het op die hoogte ervaart als eng dan zou ik zelf er voor kiezen om wel een tuigje aan te doen.
                                Het vergroot immers jou gevoel van veilig en dat is waar het om gaat, jou veiligheid.
                                Daarbij natuurlijk wel rekening houden met de wijze waarop je jezelf aanslaat aan het dak.
                                Ik ben dan wel een newbe maar dat wil niet zeggen dat ik newbe

Comment

Working...