tuigje in hoogwerker

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jeroen de Goei
    • Oct 2004
    • 376

citaat:[i]Geplaatst door Diedel
    of was ik er al uit gevallen omdat ik te ver met dat ding voorover leunde en niet vast zat aan de genie die mij anders, ondanks de gekke zwieper, in de lucht had gehouden waarna mijn collega's mij konden laten zakken....

Oftewel: er zal hier toch wel een keer een aantal testen mee zij uitgevoerd, op z'n minst door de fabrikant? Wat blijkt daaruit? Wat zijn die resultaten? Dat zou ik graag horen van iemand. Want ik voel me niet veilig als ik aan de genie vast zit, als die omkeilt ga ik mee, maar gaat die wel om, als alle pootjes etc etc etc etc.....

Groeten,

Diederik!
    He diederik, maak ik hieruit op dat je er uit bent gevallen? wat betreft die eenpersoons alpliftjes,
    Als je op een vlakke vloer staat met de stempels uit dan kan je op 12 meter hoogte werken zonder om te vallen.
    waar ik me hier altijd meer zorgen om maak is of het uitschuifprofiel waar je bakkie aan vastzit sterk genoeg is.
    als je een ketting ophijst heb je dynamische krachten, en als je een gat moet boren in de muur op 12 meter hoogte heb je zijwaartse krachten. En de beweging boven op 12 meter die is toch al gauw een halve meter. Toch eens leuk om aan de firma Alp te vragen.
    effe mailen

Comment

• Jeroen de Goei
      • Oct 2004
      • 376

citaat:Geplaatst door Jugfire

als jij het op die hoogte ervaart als eng dan zou ik zelf er voor kiezen om wel een tuigje aan te doen.
      Het vergroot immers jou gevoel van veilig en dat is waar het om gaat, jou veiligheid.
      Daarbij natuurlijk wel rekening houden met de wijze waarop je jezelf aanslaat aan het dak.
      Het gaat hier niet om Eng. het gaat hier over de maximale veiligheid die je kan halen bij werken op hoogte. De vraag was: heeft een tuigje in (alle soorten) hoogwerkers nut. de discusie die hier over gegaan is (in dit topic) wijst uit van wel.

(als je helemaal boven bent, en je gaat je hoogwerker uit, je kruipt in een donker dakspantengrot, en je kruipt en kruipt, en dan INEENS staat Corrie Konings voor je. dat is eng)

Misschien een nieuw topic
      Een/twee persoons Alpliften.

Wat voor een tape moet je gebruiken om de veiligheidspennen omhoog te houden, zodat je de stempels er niet in hoeft te doen?

Comment

• G-LiTe
        • Apr 2004
        • 196

Jeroen,

Nix tape, gewoon een overbrugging in het electrisch circuit [}]

G-LiTe
        Oneindig zijn 2 dingen: het heelal en de domheid van sommige individuen

Comment

• William
          • Oct 2002
          • 233

citaat:Geplaatst door DidierB

Hmmz, Alp of Genie hebben een hoogwerker die kan rijden met het bakje boven, elektrisch bediend vanuit het bakje. Heb er al eens zo eentje zien rondtuffen bij VTM. Lijkt me in sommige gevallen verdomd handig.

Groeten,

Beghin Didier
          Ampli bvba
          Genie Runabout, gebruik ik zelf ook veel in theater. 3 versnellingen, alle bewegingen door middel van joystick. Op hoogte ook verijdbaar vanuit het bakje. Alleen kan je als je eenmaal de hoogte in bent niet in de 3e versnelling rijden, hij houdt dan automatisch de snelheid van de 1e versnelling aan.. Lijkt me ook wel logisch, anders gaat het zo wiebelen
          V*L...........punt

Comment

• Jeroen de Goei
            • Oct 2004
            • 376

citaat:Geplaatst door G-LiTe

Jeroen,

G-LiTe
            Blijft de machine dan wel geaard?
            raakt de machine daardoor beschadigt?
            vind de eigenaar dit leuk?
            heb je dan nog garantie op de machine?
            of zijn die bijgeleverde stempels misschien nodig.
            Ik ken wel gevallen waarbij de machine is omgevallen.
            er zat een los plankje in de toneelvloer.
            Alplift viel om. degene die er inzat brak alleen zijn voet.
            stempels zaten er niet in, dus ook geen enkele aansprakelijkheid voor de fabrikant/leverancier/theater.
            die liften waarbij je de stempels erin moet doen,omdat hij anders niet omhoog gaat, die zijn soms onhandig, als je in een hoek of tegen een muur moet werken. als je dan 1 of 2 stempels moet overbruggen, dan moet je gaan kloten. en als je omvalt, val je tegen de muur.
            vond het vroeger wel stoer om de stempels er niet in te doen, en kom deze stoere mensen nog vaak tegen.

dat die sinterklaas nooit op zijn bek gaat op die daken.

Comment

• som
              • Nov 2002
              • 787

citaat:Geplaatst door G-LiTe

Jeroen,

G-LiTe
              als je dat bij ons doet mag je naar huis....[:I]
              Zelfs een direct teruggeslagen tennisbal stuitert wel eens verkeerd.

Comment

• rinus bakker
                • Mar 2002
                • 5430

citaat:Geplaatst door som
                als je dat bij ons doet mag je naar huis....[:I]
                Als dat overal zo zou zijn leefden we nu in de ideale wereld, en
                - conradictio in terminis - :
                waren er een hoop mensen plotseling werkeloos.
                een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• Diedel
                  • Sep 2004
                  • 24

He Jeroen,

citaat:
                  " He diederik, maak ik hieruit op dat je er uit bent gevallen? "

Nee, gelukkig is me dat nog nooit (nok nok nok) gebeurd en was van plan dat voorlopig zo te houden.
                  En voor Jugfire: nee, ik ben zeker niet bang op hoogte, maar ik ben me wel erg bewust van de risico's en waar ik mee bezig ben. Een val van 12 meter hoogte kan met gemak dodelijk zijn dus kan het helemaal geen kwaad af en toe eens goed na te denken bij wat je doet (doen we altijd allemaal toch :-))

Vind het vraagstuk over de krachten die je door middel van bijvoorbeeld boren vanuit een bakje op de lift uitoefent wel interessant, al vermoed ik dat ALP en Genie en alle andere er wel eens over nagedacht hebben. Daarmee kom ik weer bij mijn oorspronkelijke vraag: wat is nou veiliger??? Aan het bakje, aan het dak of niet?
                  Ik begin inmiddels de indruk te krijgen dat het beste voor mij iig is om zelf de situatie te beoordelen en aan de hand daarvan maatregelen en actie (of niet) te ondernemen, want ik heb nog geen enkel eenduidig antwoord gezien op deze vraag. Zal maar eens naar ALP gaan bellen, kijken wat die kunnnen vertellen.

Groets,

Diederik!

Comment

• Jeroen de Goei
                    • Oct 2004
                    • 376

citaat:Geplaatst door Diedel

1--Vind het vraagstuk over de krachten die je door middel van bijvoorbeeld boren vanuit een bakje op de lift uitoefent wel interessant, al vermoed ik dat ALP en Genie en alle andere er wel eens over nagedacht hebben. Daarmee kom ik weer bij mijn oorspronkelijke vraag: wat is nou veiliger??? Aan het bakje, aan het dak of niet?
                    Ik stond laatst in een 2 persoons alplift op 13 meter te werken.
                    Gaatje boren in de zijmuur.
                    De persoon naast mij boorde het gat en ik stond er naast.
                    Ik kon met mijn hand tegendruk geven tegen het plafon.
                    Degene naast mij vond dit onzin.
                    Het is de buiging van die liften die hem sterk maakt op hoogte.
                    Als je er veel in een Alp of Genie lift staat, krijg je wel Feeling met die buiging. Net als het dragen van een tuigje.

Ik zou Alp de vorige keer al benaderen. [:I]
                    Heb jij het al gedaan?

Jeroen

Comment

• Diedel
                      • Sep 2004
                      • 24

He Jeroen,

euhm....[:I][:I][:I] neuh, ik heb ze ook nog niet echt aan de tand gevoeld of iets wat er maar op lijkt, helaas bestaat er ook nog het echte werk naast het forum . Maar wat niet is gaat komen, zal er vanavond een start mee maken, je gaat het horen!!

Groeten,
                      Diederik

Comment

• Diedel
                        • Sep 2004
                        • 24

Hallo allen,

ik heb zoals beloofd wat navraag bij ALP gedaan (genie nog niet, komt nog.....) en hieronder de resultaten. Ik citeer hen letterlijk en vermeldt steeds eerst de vraag erbij die ik hen stelde.

Vraag 1

"Wat is veiliger, met of zonder valbeveiliging in een hoogwerker, en kan die valbeveiliging dan het beste aan het dak van het pand danwel grid danwel balkenklem etc of aan de hoogwerker worden vastgemaakt?"

Voorop gesteld: In een ALP-hoogwerker is een veiligheidsgordel GEEN wettelijke verplichting.
                        Wij kunnen ons voorstellen dat interne huisregels een gebruik van dit middel een aan te bevelen optie is.
                        Voorkeur voor bevestiging is inderdad discutabel, maar onze voorkeursvolgorde zou zijn:
                        - Als een spantbalk in de buurt is op hoogte, gebruik deze. (wees zeker van de sterkte van deze balk)
                        - Als u niet buiten de kooi werkt, dan aan de kooi.
                        - Niet aangordelen

Vraag 2

"Als een persoon uit een hoogwerker valt met een goede valbeveiliging vastgemaakt aan de hoogwerker, kan deze dan omvallen danwel levensgevaarlijk beschadigen? "

Als een persoon buiten de kooi hangt met zijn werk, is het raadzaam om niet te gordelen.
                        Zolang de persoon altijd met de voeten op de kooibodem blijft kan er veel, maar er echt buitenhangen is apert af te raden.
                        Als die persoon zou komen te vallen neemt hij onherroepelijk de hoogwerker mee in zijn val en kunnen de gevolgen niet te overzien zijn.
                        De persoon in de kooi heeft meer kans op distribueren van energie als hij weg zou kunnen rollen van het apparaat weg.
                        Als je aangelijnd bent kan dit niet, en zou je energie op kunnen nemen van de hoogwerker en meer letsel krijgen dan normaal al het geval zou zijn.

Vraag 3

"Tot welke zijwaartse krachten kan een ALPlift belast worden bij het boren vanuit een alpliftbakje in bijvoorbeeld een betonnenmuur? "

Maximaal zijdelingse belasting is 200 N.

Vraag 4

"In hoeverre is een ALPlift er op berekend dat er an het bakje materiale worden gehesen?(bijvoorbeeld kettingen van een klimtakel)"

Wij gaan ervan uit dat een persoon en een bepaalde last aan materiaal geheven moet kunnen worden, enwel altijd tezamen.
                        Dit gewicht ligt meestal op de ca. 135 kg.
                        Is de peroon licht dan kunt u meer materiaal meenemen.
                        Ook is raadzaam zoveel mogelijk binnen de kooiafmetingen te blijven.
                        Dit om gecontroleerd te blijven (de bediener heeft de controle)

Alvast een beetje commentaar van mijn kant:

- aangordelen nieuw werkwoord? maar duidelijk wat ze bedoelen.
                        - zijdelingse belasting, ervan uitgaande dat zij op decasus bij staand in het bakje reageren, dus e kracht op het bakje, is 200 N, das dus maar 20 kilo!!!!!!!
                        - ik heb hen vergeten te vragen of zij ooit testen hebben uitgevoerd, kan dat alsnog doen. Ze zijn er des al niet temin vrij duidelijk in: NIET aan het bakje vastmaken.

Wat stof tot discussie of duidelijkheid? Ik hoor het wel.

Groeten,

Diederik!

Comment

• Jeroen de Goei
                          • Oct 2004
                          • 376

1--- Niet aangordelen

2-- De persoon in de kooi heeft meer kans op distribueren van energie als hij weg zou kunnen rollen van het apparaat weg.
                          Als je aangelijnd bent kan dit niet, en zou je energie op kunnen nemen van de hoogwerker en meer letsel krijgen dan normaal al het geval zou zijn.

3-- "Tot welke zijwaartse krachten kan een ALPlift belast worden bij het boren vanuit een alpliftbakje in bijvoorbeeld een betonnenmuur? "

Maximaal zijdelingse belasting is 200 N.

4-- ik heb hen vergeten te vragen of zij ooit testen hebben uitgevoerd, kan dat alsnog doen. Ze zijn er des al niet temin vrij duidelijk in: NIET aan het bakje vastmaken.

1--Het enige wat ik kan bedenken is dat je een tuigje of gordel hebt aangetrokken.
                          De hopman zegt tegen zijn welpen: Jongens, zijn we aangegordeld?

2-- Hier ben ik het mee eens. Als je omvalt met een hoogwerker / alplift,
                          Dan zou het mogelijk kunnen zijn om:
                          je toch nog ergens aan vast te houden (dakspant/ theatertrek)
                          Of je kan nog een koprol maken bij de landing. De omschrijving die alp hierboven geeft is wel duidelijk.

3--Het ligt er ook aan hoe hoog je staat met je bakkie. Maar 200N is wel weinig.je kan een klein gaatje boren in een houten balk.

4-- Testresultaten zijn leuk. Maar dat zullen niet zomaar vrijgeven.

Verder hebben we het nu specifiek over de eenpersoons alp lift.
                          Een gordel dragen in zo,n ding is niet nodig.
                          De railing is hoog, en er uitvallen vrijwel onmogelijk.
                          En buiten je bakje hangen in zo,n ding is stom.
                          Dat is vragen om problemen.

Comment

• Diedel
                            • Sep 2004
                            • 24

dan is het nu tijd om ook genie en gunco en consorten maar eens aan te gaan spreken hoe dat met een kersenplukkers zit. Zal wellicht een ander antwoord worden.

Uitvallen uit een éénpersoonsalplift onmogelijk? in theorie, maar je kan er niet bij en gaat op de eerste reling staan...(idd, moet je niet doen en niet willen....)

buiten je bakje hangen wordt denk mee bedoeld er uit leunen, over de reling leunen. Nu weet ik toevallig dat het in da RAI verplichy wort om een harnas aan te trekken in dit soort liften en die aand e lift te bevestigen, dus... Er is nog ruimte voor discussie met zekere mensen.

Prettige dagen allen, groeten,

Diederik!

Comment

• rinus bakker
                              • Mar 2002
                              • 5430

....buiten je bakje hangen wordt denk mee bedoeld er uit leunen, over de reling leunen. Nu weet ik toevallig dat het in da RAI verplicht wordt om een harnas aan te trekken in dit soort liften en die aan de lift te bevestigen, dus... Er is nog ruimte voor discussie met zekere mensen.
                              Hallo Diederik,
                              dat klinkt haast als een uitnodiging om in geval van zo'n 1-persoonsmanlift dat buiten het bakje hellen/hangen dan weer wel (oogluikend?) toe te staan.../ gedogen.../ of vergoeielijken.
                              En bij de 1-persoontelecoopliften is het grootste risico het omvallen van het hele kreng.
                              Eruit geslingerd worden door rijden of wild zwaaien van de arm is nou eenmaal niet mogelijk, maar dat is bij de knikarm-hw's nu juist een groot bijkomend risico.
                              Hoewel als je op internet zoekt je ook bij de laatste groep regelmatig compleet omgevallen hoogwerkers vindt.
                              Voorbeeld:
                              een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• DidierB
                                • May 2003
                                • 337

Afgelopen donderdag is er bij ons een lesgever "cursus hoogwerker" komen geven. Ikzelf kon er niet bij aanwezig zijn, maar heb wel een collega laten informeren over het hele 'tuigje in hoogwerker'-verhaal.

Dit is wat de beste man erover te vertellen had:

Er is een zeer duidelijke wetgeving over, nl: volg de instructies in de handleiding. Indien er in de handleiding niets gespecifieerd staat moet je hiervan uitgaan:

In een schaar- of masthoogwerker nooit aan het bakje vastmaken vanwege het kantelgevaar.
                                In een cherrypicker en dergelijke: vastmaken aan het bakje.

Meer is er niet over verteld geweest, wat ik bijzonder spijtig vind want ik zit nog steeds met evenveel vragen en bedenkingen.

Groeten,

Beghin Didier
                                Ampli bvba

Comment

Working...