tuigje in hoogwerker

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rinus bakker
    • Mar 2002
    • 5430

    #46
    Ik denk dat we (ook hier weer) een overdaad aan platwalsende regelgevers hebben,
    die zoals gewoonlijk zelf amper weten waarover ze praten - de bureaugeleerden dus!
    Zoals gezegd - als de enige overweging zou zijn het kantelgevaar van de machine
    dan moeten die mannen hun statisteken maar eens nakijken
    (die ze natuurlijk niet hebben, want alles gaat het liefst in de doofpot).
    En daarin zien hoe vaak ook de "zelfrijdende knikarm-telecoop-(diesel) hoogwerkers"
    om lazeren.
    Dan zou je daarin dus ook geen aangelijnde gordel moeten dragen,
    want zo'n "zwiep van een 20-40m kan je dan met een leuke koprol overleven" .

    Ik zou zeggen: gebruik in de eerste plaats je gezonde verstand,
    read the f*cking manual, en hou je eraan.
    en dan weet je ook wel wanneer je stomme en gevaarlijke dingen uithaalt.
    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

    Comment

    • van schijndel
      • Jan 2005
      • 10

      #47
      Op dit onderwerp moest ik toch even reageren.
      Mijn vader vertelde laatst het verhaal dat er op zijn voormalig werk (waar hij destijds kwaliteits en veiligheids manager was) in aanraking kwam met een arbeids ongeval, waarbij een fabrieksmedewerker 9 meter omlaag is gevallen omdat het hydraulisch pompsysteem van de hoogwerker defect raakte, toen deze bovenaan stond.

      Deze arme man had zich vastgeketend met zijn tuigje aan de hoogwerker en kon hierdoor niet aan de val ontsnappen... Hij loopt nu nog steeds kreupel...


      z.o.z.

      Comment

      • rinus bakker
        • Mar 2002
        • 5430

        #48
        Hebben we het over een verticaal in elkaar zakkende mast of een zijdelingse zwaai-val van 9m?
        En raken we nu in dezelfde soort discussie als
        over die incidentele keer dat een veiligheidsgordel in een auto in je nadeel werkt
        om aan te voeren dat al die keren dat je erdoor geholpen zou zijn, toch op onzin berusten?
        een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

        Comment

        • van schijndel
          • Jan 2005
          • 10

          #49
          Ok you have a point
          Ik hou verstandelijk verder mijn mond maar dicht, wilde alleen maar een mogelijk argument aandragen, maar met de autogordel vergelijking maak je een goed overtuigingspunt.
          z.o.z.

          Comment

          • jevehe
            • Jan 2005
            • 12

            #50
            dag iedereen
            hoewel het misschien wat laat is, wil ik toch proberen om deze discussie wat nieuw leven in te blazen.[^]
            Laat ik mij eerst even voorstellen, want ik ben helemaal niet in jullie sector werkzaam. Als instructeur geef ik opleidingen in veiligheid rond het gebruik van oa heftrucks, rolbruggen(aanslagmateriaal) en hoogwerkers, deze laatste gebeurt steeds bij de klant. Aangezien ik altijd wil bijleren en ik deze discussie zeer interessant vond wil ik mijn steentje bijdragen.
            Allereerst wil ik jullie er wel op wijzen dat ik mij baseer op de arbeidsreglementering die van toepassing is in België: het Arab en de Codex. Ik heb de laatste week al ondervonden dat vb in keuring, er grondige verschillen bestaan met de Arbo.
            Maar bon, laat ik al een eerste punt aanhalen nl de twijfel of de schaarlift al dan niet een hoogwerker is. Ja dus, ook de schaarlift is een hoogwerker. dus ook jullie genie.
            Aangezien je vanaf een hoogte van 2m een valbescherming moet dragen doe je dat ook best want daar zijn goede redenen voor.
            Een belangrijke misvatting bij gebruikers van hoogwerkers is: wat als mijn hoogwerker kantel?
            Wel, dat is helemaal niet de bedoeling, dus als je correct met je toestel omgaat zal deze ook niet kantelen.
            Als we dat vatten zal het ook gemakkelijker zijn om het harnas te gebruiken, en meestal wringt daar het schoentje. Je zou eens de mensen bezig moeten zien, die al jaren met hun hoogwerker werken maar hopeloos naar die kluwen aan hun voeten staan te kijken.[)]
            Zo, dit is al een begin. Graag wat reactie.
            Waar kan ik meer te weten komen over de types hoogwerkers die jullie gebruiken?

            groetjes

            Comment

            • bafplus
              • Jan 2005
              • 17

              #51
              de meeste aparaten worden gehuurd bij oa boels of borent
              Boels Verhuur is de grootste verhuurder van machines en gereedschappen in de Benelux. Met meer dan 2500 producten verhuren wij het juiste gereedschap voor elke klus.



              ik heb meestal de ervaring dat dit of schaarhoogwerkers zijn, of kleine genie knikarmliften.

              Comment

              • Gast1401081
                • Mar 2001
                • 7999

                #52
                Volgens mij zijn die dingen niet bedoeld om te rijden als ze omhoog staan,
                Ik heb er ooit s een paar veiligheden bij aan moeten bouwen, en een ervan was de rijd- en stuur-stop als het ding meer dan 2 meter hoog was uitgeschaard.

                Vanzelf werd die schakelaar op de bouw als eerste overbrugd, maar dat was al wel te voorzien....

                Comment

                • jevehe
                  • Jan 2005
                  • 12

                  #53
                  dat vind ik nu fantastisch [}] wist niet dat je die dingen kan overbruggen. We hebben het hier toch wel duidelijk over schaarliften?
                  Je kan onderscheid maken in 2 situaties: rijden en manoeuvreren.
                  Moet je een lange afstand afleggen tussen tussen twee punten doe dit best met het werkplatform op normale positie, beneden dus. Dit rijden gaat aan normale snelheid.(4 tot 5 km)
                  Van zodra je vb een leiding, een trek op hoogte wil controleren, dan lijkt het mij onzinnig dat ik telkens naar beneden zou moeten, 1 meter vooruitrijden, terug naar boven enzo. Je kan dus met je werkplatform op hoogte manoeuvreren. Omwille van de grotere risico's gaat dit uiteraard veel langzamer, stapsvoets. Dit kan met alle zelfrijdende hoogwerkers.( Dit is wel gevaarlijk van mij om dit zo te beweren, want er zijn zoveel uitzonderingen bij hoogwerkers.[:0]

                  Comment

                  • Jeroen de Goei
                    • Oct 2004
                    • 376

                    #54
                    Hallo Jevehe,

                    oude onderwerpen mogen best weer boven tafel komen.
                    Ik heb zelf soms de neiging om mijn eigen onderwerpen weer boven aan te zetten.
                    maar allee,

                    Als je gaat rijden met een hoogwerker, (telescoop) dan moet je soms over kabelgoten, luikjes, of vloerbedekking heen.
                    Het lijkt mij dat als je wegzakt met een hoogwerker in zijn laagste stand, er alleen materiele schade is.
                    Als je op hoogte rijdt, dan kan je dus omvallen.
                    Nu ben ik wel blij als die dingen op hoogte kunnen rijden. Het scheelt soms een hoop tijd.

                    Meestal werk ik met hoogwerkers van doorbos of spreeuwenberg.
                    Telescoop/diesel, meestal eentje die tot een 23 meter gaat, maar natuurlijk ook andere. En er zijn vele type,s met verschillende nummers.

                    Opleidingen in Nederland kosten veel geld.
                    En bij een onderzoek dat is gehouden bij de Argh, komt het er al snel op neer dat hoogwerkeropleidingen weinig inhoudelijk zijn. Maar iedereen in die branche wil graag een cursus geven.
                    In Nederland kan je een hoogwerkercertificaat krijgen als je een 1 dagopleiding doet.
                    De meeste mensen in onze branche kunnen beter een hoogwerker besturen dan rambo.
                    Nu zegt men dat als je een certificaat hebt, je beter gedekt qua verzekering voor als je iets stuk maakt.
                    Nu is er laatst door zo een rambo (2ramboos) iets stuk gemaakt.
                    Nu zegt de verzekeringmaatschapij dat de verzekering van het hoogwerkerbedrijf de schade moet betalen want dat zit in bij de rijtuigenverzekering van de hoogwerker.

                    Nou, en zo kan ik nog wel even doorgaan met al mijn vragen.


                    Groet
                    jeroen

                    Comment

                    • Jeroen de Goei
                      • Oct 2004
                      • 376

                      #55
                      Nu is er een hal bij de Docklands Amsterdam die heeft zijn eigen hoogwerker. Het enige wat ik tot nu toe weet van dat apparaat is dat hij een keer gereviseerd is, maar door wie, en wanneer er een keer een keuring is geweest?
                      En de halbeheerder biedt hem wel aan zijn klanten aan.
                      Nu moet ik de hele tijd discussie aangaan met mijn klanten dat ze toch een hoogwerker moeten gaan huren.
                      Nu wil ik best een risico nemen hier en daar, maar hier heb ik toch mijn twijfels.
                      Weet iemand meer over deze machine?

                      Comment

                      • bafplus
                        • Jan 2005
                        • 17

                        #56
                        kzal de volgende keer als ik daar ben eens ff kijken naar dat ding.
                        of foto's mag ook, dan ook graag eentje van het typeplaatje

                        Comment

                        • jevehe
                          • Jan 2005
                          • 12

                          #57
                          Dag Jeroen,
                          er is altijd veel onduidelijkheid en discussie over het harnas. Het punt is nl. dat het harnas niets te maken heeft met het risico van omkantelen. Als je kantelt op 20 meter hoog, met of zonder harnas: t'zal niet veel uitmaken...
                          Er vanuit gaande dat het niet de bedoeling is om te kantelen, waarom hebben we dat harnas nodig? Wel juist om te zorgen dat je binnen het werkplatform blijf. Net zoals de gordel moet zorgen dat je niet uit de auto geslingerd wordt. Wetende dat 1 op de 2 Belgen geen autogordel draagt
                          Aangezien de hoogwerker ontworpen is om op hoogte werken uit te voeren zonder deze te verlaten ( dit is verboden omdat het gevaarlijk is) is het zeker ook niet de bedoeling om jezelf ergens aan te klikken aan een constructie buiten de hoogwerker. Ik krijg dan van die visioenen van armen die boven bengelen en romp en benen die beneden naast de hoogwerker liggen[}]
                          Dus: de hoogwerker gaat niet kantelen en je zal al wel gemerkt hebben dat vele constucteurs aan de middelste leuning een ring of dergelijke voorzien: om jezelf aan te klikken.
                          Over je verhaal van de Docklands: voor ik begin doe ik eerst een controle van het toestel. Ik wil tenslotte weten of deze in orde is voor ik mijn leven in handen van een cursist leg.

                          Comment

                          • jevehe
                            • Jan 2005
                            • 12

                            #58
                            Nog iets vergeten Joeri
                            ik had eerst geen zin om te reageren op jouw opmerkingen ivm opleidingen grotendeels omdat ik jouw ervaring kan bijtreden maar toch ook omdat ik geen zin heb om het zwarte schaap, zondebok van de familie te spelen.
                            Ik kan alleen maar voor mezelf spreken.

                            Comment

                            • jans
                              • Feb 2003
                              • 869

                              #59
                              citaat:Geplaatst door jans

                              citaat:Geplaatst door jevehe

                              Dag Jeroen,
                              er is altijd veel onduidelijkheid en discussie over het harnas. Het punt is nl. dat het harnas niets te maken heeft met het risico van omkantelen. Als je kantelt op 20 meter hoog, met of zonder harnas: t'zal niet veel uitmaken...
                              Er vanuit gaande dat het niet de bedoeling is om te kantelen, waarom hebben we dat harnas nodig? Wel juist om te zorgen dat je binnen het werkplatform blijf. Net zoals de gordel moet zorgen dat je niet uit de auto geslingerd wordt. Wetende dat 1 op de 2 Belgen geen autogordel draagt
                              Aangezien de hoogwerker ontworpen is om op hoogte werken uit te voeren zonder deze te verlaten ( dit is verboden omdat het gevaarlijk is) is het zeker ook niet de bedoeling om jezelf ergens aan te klikken aan een constructie buiten de hoogwerker. Ik krijg dan van die visioenen van armen die boven bengelen en romp en benen die beneden naast de hoogwerker liggen[}]
                              Dus: de hoogwerker gaat niet kantelen en je zal al wel gemerkt hebben dat vele constucteurs aan de middelste leuning een ring of dergelijke voorzien: om jezelf aan te klikken.
                              Over je verhaal van de Docklands: voor ik begin doe ik eerst een controle van het toestel. Ik wil tenslotte weten of deze in orde is voor ik mijn leven in handen van een cursist leg.
                              Om te zorgen dat je niet uit de het bakje van de hoogwerker valt mocht deze kantelen.
                              De leuning zit vaak aan de zijkant, dus als je over de leuning valt hang je nog naast het bakje. Ik ga er tenminste van uit dat de gordel van een lijn is voorzien van voldoende lengte om je werkzaamheden te kunnen verrichten. Daarvoor gebruiken we het hulpmidddel hoogwerker, om werkzaamheden te verrichten.
                              Stel je hebt je vastgemaakt aan de hoogwerker je duikelt over de leuning en hangt naast de bak. Wedden dat die zijde van de bak de muur of bodem raakt, althans volgens Murphy.
                              Zolang het geen knikhoogwerker is is een gordel niet verplicht.
                              Over het vast maken aan de constuctie het volgende, ik hang liever hoog en droog met spierpijn de eerstvolgende dagen dan dat ik op de grond lazer. Vast wel iemand die me er vandaan haalt. Zo niet weet ik weer wie mijn vrienden waren.
                              Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

                              Comment

                              • Jeroen de Goei
                                • Oct 2004
                                • 376

                                #60
                                hallo Jeremy,
                                Je uitleg en verhalen zijn erg duidelijk en helder.
                                Je geeft in 1 klap antwoord op alle vragen.
                                Riggers staan geregeld in die machines en het gaat eigenlijk nooit fout.
                                Het nut van het dragen van een harnas is me wel duidelijk geworden.

                                Het is zeker niet de bedoeling om je de zondebok te laten zijn, dus zeg gewoon wat je wilt of niet wilt.
                                er komen bij mij nu vragen naar boven zoals:
                                Hoe komt het dat de hoogwerker niet in vrije val naar beneden kan vallen als er bijvoorbeeld een olieslang breekt.
                                Misschien moet ik toch maar eens een hoogwerkercursus gaan doen.[:I][:I][:I]

                                Comment

                                Working...