tuigje in hoogwerker

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rinus bakker
    • Mar 2002
    • 5430

Of maar eerst een de Macine Richtlijn lezen?
    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• jevehe
      • Jan 2005
      • 12

dag Jeroen,
      zoals Rinus laat doorschemeren zal je inderdaad in de machinerichtlijn terugvinden dat alle toestellen die via hydrauliek werken, dus ook de heftruck, verreiker, autolaadkraan ed, een beveiliging tegen het wegvallen van druk moeten hebben: nl een leidingbreukbeveiliging. Ik garandeer je geen zachte landing maar een kninarm zal niet plots naar beneden donderen. In dergelijk situatie heb ik dan toch liever mijn harnas aan de kooi vastgegespt.

Comment

• bafplus
        • Jan 2005
        • 17

wat de meeste ook vergeten is dat het niet alleen om je eigen veiligheid gaat.
        als jij rare toeren uit gaat halen op een hoogwerker dan gaat het ineens niet meer over de veiligheid van jezelf, maar ook van de mensen op de werkvloer.

Comment

• jevehe
          • Jan 2005
          • 12

hoe lossen jullie dat op met een podium dat schuin oploopt en je moet in de hoogte werken?

Een 2de vraagje: hoeveel puntbelasting (om in jullie terminologie te blijven )kan een houten vloer aan? Een hoogwerker weegt al snel zo'n 1000kg/ 4 wielen.

Comment

• bafplus
            • Jan 2005
            • 17

ik los dat meestal op door de hoogwerker op een paar platen te laten rijden, zo vergroot je de verdeling enigzins over een groter vlak.

Comment

• rinus bakker
              • Mar 2002
              • 5430

citaat:Geplaatst door jevehe

hoe lossen jullie dat op met een podium dat schuin oploopt en je moet in de hoogte werken?

Een 2de vraagje: hoeveel puntbelasting (om in jullie terminologie te blijven )kan een houten vloer aan? Een hoogwerker weegt al snel zo'n 1000kg/ 4 wielen.
              "een" hoogwerker bestaat niet.
              Dat loopt van

-> eenpersoons-telescoophoogwerker via
              -> compacte schaarliften en
              -> zwaarlast schaarliften en
              -> electrische knikarm telescoophoogwerker op een aanhanger en
              -> ruwterrein rupsband hoogwerkers en
              -> groot-bereik diesel telescoop hoogwerkers tot
              -> mobiele kranen met een jib en een werkbak op 150m hoogte,
              en alles wat daar tussen zit,

en de gewichten daarvan varieren tussen 300 en 90.000 kg.
              Kun je wat specifieker zijn?

Comment

• jevehe
                • Jan 2005
                • 12

Dag Rinus
                zoals je zelf aangeeft is er een heel breed gamma van hoogwerkers. Niettemin zal het gewicht hiervan, op een houten vloer, al een grote beperking inhouden. Voor binnenwerk kan een dieselmotor dan weer liever niet gebruikt worden,enz. Zo zullen er waarschijnlijk nog elementen (schuin podium)zijn waardoor de mogelijkheden kleiner worden. Is er een type hoogwerker dat algemeen populair is in theater ea?

Comment

• rinus bakker
                  • Mar 2002
                  • 5430

citaat:Geplaatst door jevehe
                  Is er een type hoogwerker dat algemeen populair is in theater ea?
                  Daarop is het antwoord in 95% van de gevallen:
                  het goedkoopste type!

Comment

• jevehe
                    • Jan 2005
                    • 12

ben in andere artikels een paar maal de naam Genie en Alp-Lift tegengekomen. Ik veronderstel dat het gaat om hoogwerkers van het merk GENIE/ALPLIFT, klopt dit?

Comment

• rinus bakker
                      • Mar 2002
                      • 5430

Wrong.
                      Genie is een merk/fabrikant, dat ooit een patent had op een systeem voor 1 persoon telescoop hoogwerkers
                      en
                      Alpas en Alp-Lift zijn andere fabrikanten/merken,
                      die ook zoiets zijn gaan maken toen ze, ofwel een licentie kochten, ofwel het patent verlopen was.
                      Maar er zijn vast nog wel meer merken die eenpersoon-telescoop-hoogwerkers maken.
                      En inmiddels is die markt ook qua typen een stuk uitgebreider dan vroeger,
                      met destijds 1 basis-type, dat verkrijgbar was in drie werkhoogtes.
                      nu zijn er talloze varianten in ballastgewicht/stempelgrootte/aandrijving/werkhoogte enz enz.

Comment

• jevehe
                        • Jan 2005
                        • 12

dank je Rinus
                        wou zeker weten dat beide toestellen hoogwerkers zijn omdat ik een vraag op een ander forum niet kon vatten ivm hijsen met behulp van Genie/Alplift.

Comment

• rinus bakker
                          • Mar 2002
                          • 5430

Hijsen zal met geen van beide kunnen,
                          het zijn per definitie hefwerktuigen!

Comment

• jevehe
                            • Jan 2005
                            • 12

Ok, daar wou ik naartoe komen. Heb daarom ook maar de websites van Genie en Alplift bezocht.
                            Indien we aannemen dat de Alplift waarvan sprake in het andere forum ook een hoogwerker is ( en geen lift voor goederen) dan begrijp ik die situatie helemaal niet omdat het dan om 2 hoogwerkers gaat die men zou willen gebruikt hebben om [u]materiaal </u>te hijsen/heffen.
                            De hoogwerker daarentegen mag enkel gebruikt worden om personen te heffen( ARAB 267.2.3)
                            Vanuit werk standpunt van de ARBO zou dit toegelaten zijn? Maw hoe omschrijft de ARBO een hoogwerker?

Comment

• jans
                              • Feb 2003
                              • 869

Genie liften worden gebruikt om te heffen. Bijvoorbeeld in de installatietechniek, op hhogte bregen van luchtkanalen. Ik heb ze in de licht branche ook wel eens gezien om trussen te heffen.
                              Genie maakt dus meer dan alleen "hoogwerkers".
                              Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

• jevehe
                                • Jan 2005
                                • 12

Dank je jans, heb daarjuist een paar fiches van Genie tegengekomen maar alleen van hoogwerkers. Wist niet dat zij ook liften hebben. Weten we ook alweer.

Comment

Working...