klimmen op truss.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jeroen de Goei
    • Oct 2004
    • 376

klimmen op truss.

Ik heb gehoord dat de grotere bedrijven al savetylijnen maken op de truss. als de truss dan op hoogte is, kan je via een valbeveiliging omhoog. bovengekomen, kan je jezelf vastklikken aan een savetylijn.
    Hierna kan je licht gaan steelen of stellen.[)]

op internet worden er kompacte setjes aangeboden. een ratelband met een touw en haken.

Weet iemand hier meer over?
    Kan je die savetylijnen ook zelf maken?
    kan ik hiervoor bergbeklimmers materiaal gebruiken?
  • rinus bakker
    • Mar 2002
    • 5430

Hallo Jeroen...
    het woord is safety - met een lange 'f'.

Dat van die setjes op internet wist ik niet,
    maar je kunt alles zelf maken, tenslotte doet de fabrikant het ook zelf.
    Het is gewoon een kwestei van krachten, sterktes en schok-absorptie.
    Daarvoor bestaan ook in de industrie allang normen, zoek eens in de geharmoniseerde Europese normen-reeks over valbeveiligingen (ik meen de nummers van EN 356 t/m EN 364).
    Ik weet niet welke er precies over de horizontale lijnen gaat, maar zoek dat voor je op.
    Tip 1 = houd de valafstand altijd zo kort mogelijk dat voorkomt de grote valkrachten.
    Een heel ander verhaal is of je ankerpunten (aan het einde van de truss?) de ontstane krachten aankunnen.
    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• kokkie
      • Nov 2003
      • 1166

Normaal gesproken zitten de safety-lijnen aan de motorpunten.
      Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• Imperator
        • Nov 2004
        • 71

Wat je ook kan doen is eens kijken wat er op internet over het zogenaamde "Klettersteig" te vinden is. Is ook een vorm van gezekerd over allerlei dingen klimmen. De spullen daarvoor (statisch nijlon touw, kan kracht van 2000 kilo hebben, klimgordel, en zekeringsspul) is allemaal goed betaalbaar. en volledig veilig. staat allemaall onder van die E-nummers oid.

Gr. Pim

Comment

• rinus bakker
          • Mar 2002
          • 5430

Hallo Pim,

"Bergsteigen" en "Klettersteigen" zijn in principe vertikaal gerichte hobby-bezigheden in de rotsachtige delen van de wereld.
          Trussklimmen doe je -vaak voor een financiele tegenprestatie, en dus niet meer zo in hobby-verband- in principe toch vooral in het horizontale vlak.
          En val-krachten die je in horizontale richting op iets uitoefent kunnen giga veel groter zijn dan dezelfde val-kracht in een vertikale richting.
          Het door jou aangehaalde spul kan op zich wel veilig zijn - en voorzien van E-nummers ....

Je bedoelt toch geen smaakstoffen he?
          Waarschijnlijk heb je het over EN-nummers, die staan voor Europese normen. Daarin staat het soort van gebruik - en soms ook het niet-toegelaten gebruik - beschreven, en de sterkte eisen die daarbij minimaal nodig zijn!

.... maar als je de gebruikssituatie verandert, kan het met die veiligheid direct afgelopen zijn.

Dan doe je ook aan 'oneigenlijk' gebruik, en heb je een goede kans dat jouw verzekeraar "FF niet thuis geeft". Verzekeraars (dikke auto's, giga bonussen, vette CEO's met "exhibitionistische zelfverrijking" {+'meneer' Kok die daar nu ook zelf graag aan meedoet}, grote kantoorpaleizen enz enz) zijn er vooral voor zichzelf en echt niet voor jou!

Koop materiaal waar het voor ontworpen en gemaakt is (en dat als ook zodanig op papier = u-s-e-r-m-a-n-u-a-l = g-e-b-r-u-i-k-e-r-s-h-a-n-d-l-e-i-d-i-n-g verklaart!)
          of
          begin een laboratorium voor het testen ervan in alternatieve situaties....
          maar laat de uitkomsten pas weten als je de testresultaten binnen hebt,
          en niet meer spreken voor je beurt!

Comment

• Niels1987
            • Oct 2004
            • 57

De oplossing niet klimmen in je truss koop/huur een hoogwerker... scheelt heel wat inspanning. Want de schildert meot tegen woordig ook een steiger hebben of hoogwerker... althans bij langewerkzaam heden ofzow iets maar als henkjan de tuinman gaat schilderen mag dat wel weer op een lader... maar ja ik dwaal af ...
            lijmklem rigging :S

Comment

• Jeroen de Goei
              • Oct 2004
              • 376

tja, ben ook bezig geweest met die sterke touwtjes.
              statisch touw met een minimale breeksterkte van 22Kn=2200 kg.

Ikzelf ben al wat verder met dit onderwerp, maar dat is teveel om hier neer te zetten. Het is erg gecompliceerd om een horizontale valbeveiliging te berekenen. in de EN795 zou het een en ander moeten staan over de eisen. De conclusie die ik stel is dat een horizontale valbeveiliging alleen op een truss gemonteerd mag worden door een bewaamt persoon, en zal het bedrijf dat deze levert, een aantal testen gedaan moeten hebben, waaruit tabellen komen van verschillende lengtes en types truss t.o. horizontale valbeveiligings lijn.

Het aanbrengen van extra hardware op de truss zal de beste manier zijn om een veiligheidslijn te maken.

en als we dan (totnutoenog)safetylijnen maken van takelpunt naar takelpunt, haal je safetylijn dan door de shackle of topring en bevestig deze loodrecht op de truss. dit haalt wat buiging uit de truss

Ik denk trouwens dat als we sterke safetylijnen maken de truss al snel de zwakste schakel wordt enz enz enz enz enz............

Comment

• AVO
                • Jun 2002
                • 6

Wellicht een puntje dat onder dit kopje mag kan of moet vallen, maar ik heb onlangs in een theater werk gedaan voor oa de Ashton brothers, op zich een vermakelijke show, maar even over wat ze doen. Er is als decor een grid van box truss ongeveer 8 bij 4 meter en dat staat op 4 poten ongeveer 4,5 meter hoog. Tijdens de voorstelling gaan hier acteurs (erg acrobatisch) aan hangen. Tijdens de opening hangen er 4 op rij aan de overspanning van 8 meter... Ik heb hier en over meer dingen bedenkingen..
                Misschien valt het wel niet helemaal onder truss klimmen, maar geklommen is er!
                Wellicht een voorstelling om eens te bekijken voor Rinus?

Comment

• ralph
                  Banned
                  • Aug 2000
                  • 2649

Na...kan je zelf ook ff uitrekenen, gebruikte truss:??
                  4 mensen die hangen is 4* een puntlast van 100kg (=1arbo persoon) gaarne een Vf=18 ...tel uit je winst, moet stevig stukkie alu zijn geweest!

Comment

• AVO
                    • Jun 2002
                    • 6

Nou dat is dus precies wat ik bedoel, het was dan wel prolyte (niet eens HD) maar alles bij elkaar is het denk ik niet helemaal in orde. Bovendien zitten er ook t stukken in en zijn er hoekstukken gebruikt... nou ja, meest verbazing wekkend is wel dat het een profesionele voorstelling is en het wel weet ik hoe vaak ergens staat. Ook opmerkelijk was de methode om een en ander in elkaar te zetten. Overigens zijn er al wel opmerkingen gemaakt aan hun adres.

Comment

• rinus bakker
                      • Mar 2002
                      • 5430

Hallo Ralph,

die Vf=18 op constructie-onderdelen is niet correct hoor. Vf=18 is de (theater-)eis op verslijtbare onderdelen (staalkabels, sluitingen, kettingen, enz.).

We zouden denken in verdubbelde veiligheid voor hijsen boven personen. (Vf=10 ipv 5)

Als truss - standaard - wordt berekent met Vf=1,5 a 1,7, dan kom je op 3 a 3,4 = halvering van de tabel-belastbaarheid.
                      Hang je er mensen aan dan halveren we nogmaals (dus: 6 a 6,8) ofwel een kwart van de fabrikanten tabelwaarden.
                      Ofwel we vermenigvulden de 'menselijke' last (lastfactor) met 4:
                      dus 4 x 4 x 100kg ~1600 kg statische equivalent.
                      = evengoed een pittig trussje, maar op 8m overspanning moet het nog wel lukken.
                      Maar als je een Prolyte (NIET-HD) beschrijft gaat dat a-b-s-o-l-u-u-t NIET lukken.

Overigens:
                      van die laatste halvering willen we in de komende NEN/NPR 8020-10-XX af.
                      Wat in Europa niet van de MachineRichtlijn hoeft, zouden we in Nederland ook niet moeten hoeven.
                      Als er voor een werkbak aan een kraan verdubbeling voldoende is, dan moet dat ook voor truss kunnen gelden..
                      Dan zit je nog steeds op een rekenwaarde van 800kg puntlast op het midden van 8m overspanning , en dat is nog steeds NIET haalbaar met de lichtere Prolyte versies- en alle erop lijken types van alle andere merken.

Comment

• ralph
                        Banned
                        • Aug 2000
                        • 2649

Dus en dansresje aan een lijtje mag ik vrolijk Vf18 voor pakken, en een actreuzel die op de truss gaat zitten is Vf10....zit ik zo weer op het juiste spoor?

Comment

• rinus bakker
                          • Mar 2002
                          • 5430

Kijk je op dit moment naar de situatie:
                          voor de staalkabel (het lijNtje) met het danseresje pak je dan Vf=18 (ik doe Vf=20, dat rekent makkelijker en scheelt geen drol in kabeldikte).
                          Stel het meisje weegt 50kg: Vf = 50 x 20 = 1000kg moet de minimale gegarandeerde breeksterkte van die kabel zijn (pakweg een 5mm staalkabel).
                          Voor die kwibus op die truss reken je idem voor de staalkabels (of kettingen). Stel die meneer weegt 100kg x 20 = 2000kg moet de minimale breuksterkte van de ketting enz. zijn. Dat is (pakweg) een 4-5mm diameter ketting = de ketting van een 500kg takel.
                          Want - takelketting heeft een minimale wettelijke eis van Vf=5; Dus in een 500kg takel moet tenminste 5x500kg = 2500kg aan breuksterkte aanwezig zijn.
                          Vergeet niet dat die truss zelf natuurlijk ook wat weegt, maar 100kg truss is een pittig trussje hoor! Dat is ~8m S52V van Prolyte. Lijkt mij sterk zat!
                          Maar voor de truss zelf geldt: verdubbelde veiligheid = 'halveren' van de fabrikantentabellen,
                          verdubbelde verdubbeld veiligheid = "kwarteren" van de fabrikantentabellen.
                          Truss, kun je als een constructie beschouwen, en daarvoor gelden dan feitelijk de eisen uit het Bouwbesluit, en de NEN 6700 serie. Daar wordt weer heel anders met de berekening/eisen voor de Vf's omgesprongen.

En als je de MachineRichtlijn leest is er voor dat 'kwarteren' geen eis in te vinden, alleen het 'halveren' wordt daarin vermeld.
                          De Arbeidsmiddelen Richtlijn stelt in het geheel geen getallen, dus dan val je weer terug op de eisen die in andere landen gelden en waar met theaterhijswerktuigen zowel boven mensen als van mensen mag worden gehesen (Duitsland, Frankrijk, Zweden, Oostenrijk, Finland) Daarin is bijna unaniem de eis Vf=10! op de kabels (=dus een verdubbeling) en over constructies zijn ze onderling of onduidelijk of inkonsekwent. Van truss hebben de meeste normeerders zelfs nog nooit gehoord.
                          Dus vrolijk of niet, er zullen allerlei dingen gaan veranderen.
                          Ik moet ook aan dat idee wennen, maar dat is niet perse een nadeel.
                          Al wordt tegelijk de verantwoordelijk voor de techneut zwaarder.
                          Hij moet de last hebben berekend of gemeten, en zijn materiaalsterktes kunnen aantonen. En dan komen er certificaten om de hoek.

Comment

• delighted
                            • Jul 2003
                            • 420

citaat:Geplaatst door rinus bakker

Stel het meisje weegt 50kg: Vf = 50 x 20 = 1000kg moet de minimale gegarandeerde breeksterkte van die kabel zijn (pakweg een 5mm staalkabel).
                            Bij het vliegen van mensen moet je toch altijd uitgaan van een ARBO-persoon van 100kg ipv een lief klein schattig danseresje van 50 kg?

Comment

• AJB
                              • Jul 2003
                              • 2289

Niet als je Sugarlee Hooper gaat takelen...
                              If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
                              ------------------------------------------------
                              Arvid Buit
                              Creative-Director / Artist-Manager

Comment

Working...