klimmen op truss.

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Markje
    • Oct 2004
    • 27

    #16
    En vergeet Hannah Tokkie niet, die kom je namelijk ook overal tegen!!

    Comment

    • Niels1987
      • Oct 2004
      • 57

      #17
      VIOLA HOLT !!! niet te vergeten natuurlijk
      lijmklem rigging :S

      Comment

      • rinus bakker
        • Mar 2002
        • 5430

        #18
        Die algemene rekenregels worden toegepast als er geen exacte gewichten bekend zijn.
        Zeg maar zoals je in het algemeen
        voor een PAR iha. 4kg/stuk zult rekenen, en
        voor een zwabberkoplamp 30kg, en
        voor een zenuwespiegelspot 50kg en
        voor een stuk dunwandige 30cm driehoektruss zo'n 3,5kg....
        Zodra je de echte gewichten weet, wordt je ook wel geacht daarmee te rekenen.
        (van zo'n lief schattig danseresje kun je vast een enorme heiter voor je treiter krijgen
        als je tegen haar gaat zeggen dat ze 100kg weegt.)

        Andersom zouden de andere genoemde dames daar vast zeer gevleid mee zijn
        - maar ja daar zit je volgens mij ook niet op te wachten:
        {SugarLee die hoef ik nie; doe die Tokkie maar in een Hokkie en door Viola Holt wordt mijn takel gemolt}

        Weet je wat, ja?
        Geef mij maar een hijsklusje met Katja!
        een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

        Comment

        • moderator
          Moderator
          • Apr 2001
          • 5950

          #19
          Hijsen met Katja.,....kom je de bar niet uit
          Moderator J&H Licht en Geluid Forums

          Comment

          • rinus bakker
            • Mar 2002
            • 5430

            #20
            Nou en dat met Katja in je armen?
            Who cares?
            een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

            Comment

            • Imperator
              • Nov 2004
              • 71

              #21
              citaat:Geplaatst door rinus bakker

              Hallo Pim,

              "Bergsteigen" en "Klettersteigen" zijn in principe vertikaal gerichte hobby-bezigheden in de rotsachtige delen van de wereld.
              Trussklimmen doe je -vaak voor een financiele tegenprestatie, en dus niet meer zo in hobby-verband- in principe toch vooral in het horizontale vlak.
              En val-krachten die je in horizontale richting op iets uitoefent kunnen giga veel groter zijn dan dezelfde val-kracht in een vertikale richting.
              Het door jou aangehaalde spul kan op zich wel veilig zijn - en voorzien van E-nummers ....

              Je bedoelt toch geen smaakstoffen he?
              Waarschijnlijk heb je het over EN-nummers, die staan voor Europese normen. Daarin staat het soort van gebruik - en soms ook het niet-toegelaten gebruik - beschreven, en de sterkte eisen die daarbij minimaal nodig zijn!

              .... maar als je de gebruikssituatie verandert, kan het met die veiligheid direct afgelopen zijn.

              Dan doe je ook aan 'oneigenlijk' gebruik, en heb je een goede kans dat jouw verzekeraar "FF niet thuis geeft". Verzekeraars (dikke auto's, giga bonussen, vette CEO's met "exhibitionistische zelfverrijking" {+'meneer' Kok die daar nu ook zelf graag aan meedoet}, grote kantoorpaleizen enz enz) zijn er vooral voor zichzelf en echt niet voor jou!

              Koop materiaal waar het voor ontworpen en gemaakt is (en dat als ook zodanig op papier = u-s-e-r-m-a-n-u-a-l = g-e-b-r-u-i-k-e-r-s-h-a-n-d-l-e-i-d-i-n-g verklaart!)
              of
              begin een laboratorium voor het testen ervan in alternatieve situaties....
              maar laat de uitkomsten pas weten als je de testresultaten binnen hebt,
              en niet meer spreken voor je beurt!
              Rinus,
              Deze door mij aangehaalde spullen wordne zowel ook voor horizontale klimmen gebruikt als in professioneel verband. Ook in de bouw e.d. Deze spullen izj hier dus wel degelijk (ook) voor ontworpen.
              Om klimmen nu gelijk alleen een hobby te noemen is zeker fout, aangezien hier ook je leven afhangt van je materiaal. Soms letterlijker dan je zou willen.... (ik spreek uit ervaring).
              Deze zogenoemde klettersteig spullen zijn met name speciaal ontworpen voor grote valkrachten en klappen, ook in horizontaal gebruik. Type voor de gein eens klettersteig in bij google. Ik heb hier thuis ook zat catalogussen liggen waarbij de spullen ook wordne aangeraden voor industrieel gebruik.

              Gr. Pim

              Comment

              • Diedel
                • Sep 2004
                • 24

                #22
                Hoi Pim,

                ik wil me hier even bij Rinus aansluiten. Materialen die in de klimsportwereld worden gebruikt, zijn meestal niet geschikt voor valbeveiliging in ons vak. Een paar voorbeelden: een sportklimgordel is veel lichter uitgevoerd dan een professiobele gordel, gevolg: veel kwetsbaarder voor hete lampen en uitstekende borgpennetjes van truss. De eisen van shockabsorbers verschillen en ook helmen moeten aan andere eisen voldoen.

                "Om klimmen nu gelijk alleen een hobby te noemen is zeker fout, aangezien hier ook je leven afhangt van je materiaal."
                Het feit dat je leven van je materiaal afhangt maakt iets niet tot een hobby. En gezien het gezelschap klimmers dat van hun klimkunsten kan leven nog steeds een zeer select gezelscgap is, denk ik dat het terecht is om al het klimmen buiten het professioneel op hoogte werken hobby te noemen.

                Een klettersteigset is lang niet altijd geschikt voor valbeveiliging. Als ik mij niet sterk vergis is een uitscheurende shockabsorber verplicht, iets wat voor een minderheid in de klettersteigsets geldt. Dus ik citeer Rinus dan toch nog maar een keer want het kan niet vaak genoeg gezegd worden: koop materiaal wat geschikt is voor de activiteit die je ermee wilt ondernemen en die daar op ontworpen is!

                Om al het bovenstaande tot onzin te kunnen verwerpen zou het fijn zijn als je iets specifieker in je materiaalomschrijving kan zijn (product, merk, type, specs). Ik heb ook duizendveel catalogi hier liggen en het ene spul is nog beter en nog geschikter dan het ander. Een ding toegegeven: Petzl heeft een hele uitgebreide catalogus voor artikelen voor werken op hoogte waarvan ook een aantal dingen uit de sportklim en alpinewereld komen, maar dat is de specifieke Industriële catalogus, dus...

                wel weer genoeg zo.

                Groeten,

                Diederik

                Comment

                • rinus bakker
                  • Mar 2002
                  • 5430

                  #23
                  Als je al die info toch hebt zou ik zeggen wees wat meer akkuraat in je details:
                  E-nummers? welke?
                  Welk materiaal heeft de H + V goedkeuring en welk alleen H of alleen V niet?
                  Over welke ondersteuningsafstanden (touwlengtes) hebben die normen het.
                  Het scheelt nog wel wat of je elke 5 meter een bevestigings/anker-punt kan maken of op elke 10 of 12 meter.

                  En ik kan het ook niet helpen dat er EN-normen zijn voor valbeveiligingsmateriaal en UIAA normen voor berg-beklimmingmateriaal. Natuurlijk zijn er veel overeenkomsten, maar de voornaamste verschillend zitten toch in de Aansprakelijkheids en Verzekeringseisen. Verzekeraars (en AI) accepteren nou eenmaal geen berggordels voor professioneel industrieel werk.

                  Daarom hebben veel fabrikanten (bijv. Petzl) een "industriele producten" tak en een "hobby" (oeps, sorry) "onbezoldigde vrijetijds-bestedings producten tak" (- als ik het zo zeg mag het dan wel?) en lullig als het mag klinken de eisen aan de eerste groep zijn toch meestal strenger en het materiaal vaak ook wat duurder.

                  Btw ik weet heus wel wat klettersteig is.
                  Ik gebruikte biners van die vorm (excentrische HMS-variant) al een aantal jaren toen jij nog geboren moest worden... graag niet teveel gaan wijsneuzen hè.

                  In elk geval is het leuk dat de laaste jaren er weer een nieuwe bedrijfstak aan het onstaan is - vaak trouwens opgezet door entertainment-riggers die 'de industriele omgeving' ingedoken zijn. We hebben het dan over het zogenaamde "access-climbing". Zowel in Engeland en Duistland zijn ze hier al aardig ver mee in regelgeving, normering, opleiding en certificering.

                  En wat betreft "aanraden": ik vrees dat ik te vaak heb meegemaakt dat dit nogal gebeurt op basis van commerciele ingevingen en minder op basis van technisch inzicht of kennis.
                  Er zijn teveel verkopers die nou eenmaal verkopers zijn, en vaak geen notie hebben van wat ze verkopen: gisteren auto's, vandaag takels of truss, volgende week verzekeringen, en in januari valbeveiligingsmateriaal? Je zult er maar zo een treffen die je iets aanraadt.

                  Laten we zeggen dat de trefkans daarvoor hoger is, dan de pakkans voor een misdaad in Nederland.

                  HH
                  Hallo Diedel dat was bijna gelijk - letterlijk in tijd, maar ook grotendeels in inhoud.
                  een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

                  Comment

                  • Jeroen de Goei
                    • Oct 2004
                    • 376

                    #24
                    (citaat 1 pim: Deze zogenoemde klettersteig spullen zijn met name speciaal ontworpen voor grote valkrachten en klappen, ook in horizontaal gebruik.)

                    Oja, dit is toch alleen om van bergwand naar bergwand te fietsen,
                    Grote valkrachten? waar kan ik dat vinden dan?

                    (citaat 2 rinus: Welk materiaal heeft de H + V goedkeuring en welk alleen H of alleen V niet?
                    Over welke ondersteuningsafstanden (touwlengtes) hebben die normen het.)

                    tja, moet ik toch eerst de EN356 t/m 364 + EN1891 (persoonsbeveiligingsmiddelen voor het voorkomen van vallen op hoogte.)
                    +EN892 gaan lezen. een aantal van deze komen volgende week pas binnen. H en V zijn voor mij nieuwe begrippen. wat betekend dit?

                    Ik begrijp een beetje uit al deze verhalen dat als je touw wilt gebruiken als horizontale valbeveiliging, je toch echt wel moet weten waar je mee bezig bent. tevens heeft ook statisch touw bij een horizontale uitvoering een elastisch.

                    de topic is safetylijnen op truss:
                    hier een kleine berekening.

                    je spant een kabel tussen 2 motorpunten. 5 of 10 meter.
                    De voorspanning die je aanbrengt in de kabel zorgt ervoor dat je kabel niet of nauwlijks doorbuigt.(voorspanning DMV een grigri,tirfor of ratelband.)
                    indien je in het midden zal vallen, en de afstand van vallen is "beperkt" dan kan je vaststellen dat een persoon X 1,8= 100 x 1,8=180kg toch wel het minimale is wat een horizontale vallijn te verdragen kijgt.

                    ik kan nu een tekening maken zoals iedereen dit kan.
                    de kracht in een bridel.

                    Lengte kabel 10 meter
                    doorbuiging 10 cm
                    Hoek van bridel= 176 graden

                    kracht in 1 bridelpoot 4500kg=4,5 ton
                    horizontale kracht bij het motorpunt: 4480kg=4,48 ton
                    vertikale kracht bij het motorpunt 90kg

                    alleen van het woord DORST ga je al bier drinken








                    Comment

                    • Diedel
                      • Sep 2004
                      • 24

                      #25
                      Als je heel graag wil weten hoe een horizontale valbeveiliging mogelijk is zou je eens contact moeten opnemen met frontline. Die claimen het volgende op hun site:

                      "Vanaf medio voorjaar 2001 zullen alle rigging systemen die wij turn-key afleveren met een tussen de hijspunten geplaatste horizontale valbeveiliging uitgerust worden. Technici die zich op hoogte horizontaal moeten verplaatsen over truss-constructies kunnen zo beveiligd en dus verantwoord hun werk doen. Speciaal voor ons is er een horizontale valbeveiliging ontwikkelt die aan de Europese norm voldoet én geheel in het zwart is uitgevoerd"

                      Het bestaat dus, is al een tijd in gebruik en er zal dus ongetwijfeld ook al veel info zijn over het gebruik in de praktijk en de voor- en nadelen en aandachtspunten.

                      Ben wel heel benieuwd door wie of welk bedrijf het is ontwikkeld, iemand enig idee?

                      Grts,

                      Diederik!

                      Comment

                      • Jeroen de Goei
                        • Oct 2004
                        • 376

                        #26


                        nu moet ik me niet meteen op glad ijs gaan begeven, maar volgens mij is dit ook gewoon een touw die door een touwspannen gaat, tussen de motorpunten. en op welk type truss mag je dat dan gebruiken?

                        ik kan me voorstellen dat 12 meter overspanning op een minibeam van slick of S36R van prolyte niet een valbeveiliging kan dragen.
                        als hier al gewicht in hangt, dan buigt de truss al door naar 1 kant.
                        als er iemand in gaat vallen in het midden, dan geeft dat een drukkracht die de truss wil laten dubbelknikken.

                        Ik schat dat die lijnen van frontlijn bij allrisk vandaan komen??
                        En als ik ga bellen krijg ik vast wel alle gegevens met duidelijke uitleg, en een goed onderbouwt verhaal. of niet?

                        effe bellen


                        Comment

                        • rinus bakker
                          • Mar 2002
                          • 5430

                          #27
                          Hoi Jeroen,
                          weet je al wat meer?
                          overigens is dit misschien een goed onderwerp om eens binnen de ARGH te grazen te nemen.
                          een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

                          Comment

                          • Jeroen de Goei
                            • Oct 2004
                            • 376

                            #28
                            wil Frontline niet bellen. het ontbreekt mij daar aan nut.
                            heb wel een reactie gekregen van tractel (de fabrikant van dynafors)
                            en van all risk. in het onderzoek naar horizontale val beveiliging, stuit ik toch steeds op de krachten die onstaan in de verankeringspunten. All risk noemt dit Maxisangle? (wie weet wat daar mee bedoeld wordt?) en schrijft hierover dat ze die niet weten. heb inmiddels al een testplan gemaakt. ga het binnenkort zelf eens testen.
                            eerst maar even de volgende Argh vergadering afwachten om mijn bevindingen te tonen.

                            en dan nu, snaveltjes dicht en oogjes toe.

                            Comment

                            • Jeroen de Goei
                              • Oct 2004
                              • 376

                              #29
                              klimmen op truss en horizontale veiligheidslijnen hiervoor.

                              Nou ben ik die dingen dus nog niet tegengekomen.
                              Gewoon zonder over de truss, dat kom ik nog regelmatig tegen.(doe ik ook)
                              Ben er wel achter dat de lijnen die "al risk" (www.ar.nl) verkoopt in handige tasjes, aardig in de buurt komt van goed.
                              Al blijven er vragen.(zij noemen het de mobiele leeflijn)
                              Zijn er mensen die wel eens horizontale veiligheidslijnen op truss hebben gebruikt?
                              Zit zo een ding niet in de weg als je aan het klimmen bent?

                              Comment

                              • Kevin_DM
                                • May 2003
                                • 577

                                #30
                                Op riverdance zit horizontale safety lijn tussen alle trussen, en kom ik toch meer en meer tegen. Uiteraard zijn dit dan wel S-52V trussen van prolyte of soortgelijke. Lijn is opgehangen tussen de motors, en hangt meestal iets uit center van de truss, zodat je er net naast kan lopen, en op een hoogte van ong 1m a 1m50 boven de truss, zodat je hiervan toch niet te veel last hebt (die volgspotstoeltjes staan toch veel meer in de weg dan dit lijntje).
                                --- watt ever you want ---

                                Comment

                                Working...