klimmen op truss.

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jeroen de Goei
    • Oct 2004
    • 376

    #31
    citaat:Geplaatst door Kevin_DM

    Op riverdance zit horizontale safety lijn tussen alle trussen, en kom ik toch meer en meer tegen. Uiteraard zijn dit dan wel S-52V trussen van prolyte of soortgelijke. Lijn is opgehangen tussen de motors, en hangt meestal iets uit center van de truss, zodat je er net naast kan lopen, en op een hoogte van ong 1m a 1m50 boven de truss, zodat je hiervan toch niet te veel last hebt (die volgspotstoeltjes staan toch veel meer in de weg dan dit lijntje).
    He Kevin,
    het is misschien een late reactie, maar als die lijn op 1,5 meter boven de truss zit, net uit het center, waar zit die safetylijn dan aan vastgemaakt. De moteren zitten toch in het center. en die zitten toch geen 2 meter boven de truss?
    Of zit die safetylijn aan een speciaal gemaakt bevestigingspunt?
    en volgspotstoeltjes hangen toch ook onder de truss. en bij S52 er toch zeker niet op. of is riverdance ook een circus?

    trouwens: is er wel eens iemand uit de truss gevallen?

    Comment

    • Kevin_DM
      • May 2003
      • 577

      #32
      Volgspotstoeltjes staan dus wel degelijk bovenop de truss, weliswaar een vierkanttruss (en geen S-52F, klaptrusss, dus).
      Doordat deze zgn "horseshoe" (truss boven publiek, waar frontlicht en volgspots inhangen), in een U-vorm hangen, zitten deze motors dikwijls ook ietsje uit het center opgehangen (meestal 4 of 5 motors dus), en deze motors hangen inderdaad meestal op 1,5 a 2 meter boven de truss, die dan op zijn beurt meestal op 12 a 13 meter boven de grond hangt. Hierbij toch niet vergeten dat riverdance alleen speelt in zalen hoger dan 14 meter !
      De safetylijn hangt meestal door een O-ring, die tussen de motor en de strop hangt. safetylijn wordt dus opgespannen tussen deze 2 O-rings, en gaat aan de buitenzijde hiervan schuin naar beneden toe, waar ie opgespannen wordt aan de truss.
      --- watt ever you want ---

      Comment

      • MeElmo
        • Aug 2003
        • 45

        #33
        citaat:Geplaatst door rinus bakker



        "Bergsteigen" en "Klettersteigen" zijn in principe vertikaal gerichte hobby-bezigheden in de rotsachtige delen van de wereld.
        Trussklimmen doe je -vaak voor een financiele tegenprestatie, en dus niet meer zo in hobby-verband- in principe toch vooral in het horizontale vlak.
        Dit verhaal klopt niet helemaal. Klettersteigen is eigenlijk klimmen langs een richel van een berg. dit is onstaan tijdens de 1e wereld oorlog in italie. eigenlijk nog wel eerder denk ik, maar daar kan ik niks van vinden. ze deden dit om de vijand te verassen, ze verwachte niet dat ze via zulke moeilijke bergpassen zouden aanvallen. dus er word ook veel horizontaal geklommen. ik weet het, ik heb het zelf gedaan. erg leuk trouwens om te doen.
        dit zal wel een beetje off topic zijn. maar tog het moest even gezegd worden.

        groetjes elmer
        SHA\'MON..... auw..

        Comment

        • kokkie
          • Nov 2003
          • 1166

          #34
          Afgelopen zomer bij David Bowie in de Arena idd ook nog 3 Midget volgspots topmounted op de achtertruss gemonteerd inclusief stoeltje, dus het komt wel degelijk voor.

          Maar goed, het heeft niet veel met klimmen in trussen te maken.
          Uit trussen vallen heb ik nog nooit gedaan, horizontale safetylijnen gebruiken wel (door frontline ingehangen). En het bevalt wel goed, liever iedere 10m een haak omzetten en lekker doorlopen dan iedere meter weer je haak omzetten.
          Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

          Comment

          • Jeroen de Goei
            • Oct 2004
            • 376

            #35
            citaat:Geplaatst door kokkie

            horizontale safetylijnen gebruiken wel (door frontline ingehangen). En het bevalt wel goed, liever iedere 10m een haak omzetten en lekker doorlopen dan iedere meter weer je haak omzetten.
            He Kokkie, kan je ook vertellen op wat voor een manier de horizontale lijn was bevestigt, uit wat voor een materiaal het bestond en hoe hoog deze was bevestigt t.a.v de truss.

            Misschien is er iemand van frontline die hier iets over wil vertellen?


            To Kevin: Op welke manier werd de lijn opgespannen en tot hoeveel kracht? Was de voorspanning groot of klein?

            Comment

            • Kevin_DM
              • May 2003
              • 577

              #36
              citaat:Geplaatst door Jeroen de Goei
              [brMisschien is er iemand van frontline die hier iets over wil vertellen?


              To Kevin: Op welke manier werd de lijn opgespannen en tot hoeveel kracht? Was de voorspanning groot of klein?
              Pffft, kracht, voorspanning, geen flauw idee eigenlijk, d'r wordt daar niet echt een meetklok tussengespannen, en ik ben daar niet als rigger, dus maakt me op zich niet veel uit. Wordt alleszinds met de hand opgespannen, met een absorber ertussen gespannen, en sowieso niet extreem hard, het kan niet echt de bedoeling zijn dat je de motors bijeen gaat trekken.
              Laten we het dus houden op gewoon strak genoeg zodat het touw niet gaat doorbuigen.
              --- watt ever you want ---

              Comment

              • One Ton
                • Sep 2004
                • 3

                #37
                Bij deze dan even een korte toelichting op de door Frontline gebruikte horizontale tijdelijk op trussen geïnstalleerde horizontale valbeveiligingslijnen. (Alleen al een crime om het geheel compleet te definiëren)

                Als ik mij niet vergis komen ze bij All Risk vandaan. Deze zwarte lijnen zijn tussen de 10 en 15 mm dik (pin me hier niet op vast). Aan de ene zijde is een uitscheurende valdemper gemonteerd en aan de andere zijde een spanner. De lengte zal 10 è 15 meter zijn. In principe worden ze tussen de takelpunten bevestigd, op ongeveer 30 a 60 cm boven de truss. Voor het "ondersteunen" van een overspanning tussen 3 of meer motoren wordt het touw door de shackle tussen oppiksteel en haak van de motor gehaald, of wordt er een extra shackle aan de eerste shackle gehangen. In sommige gevallen worden de uiteinden bevestigd aan de uiteinden van de truss. Bij Slick-truss is dat meestal door de biner in het oog van het mes van de truss te klikken en aan de groef-zijde een trusspin toe te voegen en daaraan de biner vast te maken. Soms wordt er ook gewoon met een spanset/steelflex gewerkt.

                De opspanning is niet specifiek te definiëren en hangt deels ook af van de manier van bevestigen. In principe lever ik 'm af met een lichte doorbuiging. Als de takels echter te ver naar elkaar toe worden getrokken doordat er weinig gewicht in de truss hangt kan het zijn dat er daarom minder strak wordt ingehangen.

                Comment

                • Jeroen de Goei
                  • Oct 2004
                  • 376

                  #38
                  citaat:Geplaatst door One Ton

                  De lengte zal 10 è 15 meter zijn. In principe worden ze tussen de takelpunten bevestigd, op ongeveer 30 a 60 cm boven de truss.
                  Ik ben bang dat als je een overspanning maakt van 15 meter over een minibeam truss of een S36R prolyte en er valt iemand met vol gewicht in de horizontale lijn, dat dit niet goed is voor de truss.
                  De truss buigt namelijk al door in 1 richting omdat er lampen ofzo inhangen.

                  30 a 60 cm boven de truss kan behoorlijk in de weg zitten tijdens het klimmen. Hiermee creëer je weer een onveilige situatie.
                  In vorige discussies stellen we dat een horizontale lijn op 1 meter hoogte van de truss moet zitten of op gelijke hoogte van de truss.

                  .

                  Comment

                  • rinus bakker
                    • Mar 2002
                    • 5430

                    #39
                    citaat:Geplaatst door Jeroen de Goei
                    1) Ik ben bang dat als je een overspanning maakt van 15 meter over een minibeam truss of een S36R prolyte en er valt iemand met vol gewicht in de horizontale lijn, dat dit niet goed is voor de truss.
                    2) De truss buigt namelijk al door in 1 richting omdat er lampen ofzo inhangen.
                    3) 30 a 60 cm boven de truss kan behoorlijk in de weg zitten tijdens het klimmen. Hiermee creëer je weer een onveilige situatie.
                    4) In vorige discussies stellen we dat een horizontale lijn op 1 meter hoogte van de truss moet zitten of op gelijke hoogte van de truss.
                    1) Het gaat er niet om of iets goed is voor een truss, maar of de truss de aldus ontstane krachten voldoende kan opnemen.
                    2) Doorbuigen op zich is geen probleem, zeker dat elastische aluminium buigt al snel aardig door. Of de buigspanningen te hoog worden dat zou de kernvraag moeten zijn....
                    3+4) Helemaal mee eens: de H-lijn moet óf op de bovenzijde van de truss (=+0cm) óf een lichaamszithoogte daarboven (ca+100cm). Maar bij +100cm creeer je wel een groot extra moment over de bestaande doorbuigingsrichting. Dus dat is dan weer een nadeel. Bij de T2-truss is er ook in een valbeveiliging voorzien die in de bovenrandstaven is verwerkt. En daar heeft de Univ. van Southampton een RIE voor opgesteld die valbeveilingsaangrijping onder je zwaartepunt heeft toegestaan, en dat is geaccepteerd door de Engelse HSE ~ soort van ArbeidsInspectie.
                    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

                    Comment

                    Working...