citaat:Geplaatst door moderator
Rigging technische nachtmerrie nr 4:
Rigging technische nachtmerrie nr 4:

tenslotte komen Sangria, Sherry, Tapas, Paella of Seat ook uit Spanje.
Maar helaas is het label (ook na fotosjoppen) onleesbaar
en ik heb toch de zeer sterke indruk dat dit een halftonner is, aan de grootte van het takelhuis en de afmeting van de kettingschalmen (~5x19mm?) te oordelen.
Dat is nog FF wat verder speuren...
Maar:
1) Er zit daar een ongewaardeerde (=ongecertificeerde) harpsluiting, een 'handelsmodel', waarvan elke serieuze rigger zo'n ding een zwiep de gracht in zou geven (als er geen milieuambtenaar staat te kijken)....
Een ding als dit staat in elke hijsboerenfolder beschreven als:
"NIET GESCHIKT VOOR HIJSDOELEINDEN".
2) In elke norm over eindverbindingen van staalkabel staat dat er nooit direct achter de talurit-klem aan de kabel gebogen mag worden. Dat is een verzwakt kabelgebied en dient tot ~6 kabeldiameters recht uit de klem te kunnen lopen.
Maar de heren (Kenneth?) hier wisten dat dus ook niet, en hebben hele lange lussen (zonder kous) aan hun stroppen. De funktie van die lange lus is mij echter niet duidelijk.
één puntje dat (toevallig?) wel klopt: de aanslag zit wel in de vakwerkknoop, en er zit nog net wel een stuk slang tussen steel en trussbuis
Met wat kortere lussen heb je vanzelf meer vrije lengte achter de klemmen, dus kan deze buiging hier vermeden worden.
3) Ik zou me als Interal trussfabrikant lelijk in mijn zak gezeken voelen als je weet dat dit truss van jou is, en op de ESS website staat alleen maar Prolyte vermeld.
Voor zo'n klant reken je dan ook meteen maar Prolyte prijzen zou ik zeggen!
Comment