Speakers vliegen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mark-LED
    • May 2004
    • 822

Speakers vliegen

Het is toegestaan speakers te vliegen toch?

Ik werd gister gebeld om het geluid voor een band te regelen, omdat ze wat veeleisend waren en de geluidsman die aanwezig was begreep er niet zo heel veel van. Nou ja goed ik kom daar, ik kijk wat er staat en hangt, en toen viel mijn oog op de 2 speakers die in de truss hingen. Deze hingen aan 3 safety's. 2 safety's door het handvat en door de truss en de 3e safety hing door de truss en door het oogje achterop de speaker. Ik heb een soortgelijke speaker in m'n handen gehad en deze zijn toch wel erg zwaar. Ik heb dit doorgegeven aan de persoon die op dat moment erover ging en hij zou er melding van maken. Kreeg ik meteen te horen dat dit klusje door een bedrijf uit de omgeving is gedaan.

Misschien dat ik vanmiddag even wat foto's kan maken, ben toch weer in hetzelfde gebouw.

Maar goed mijn vraag, waarom maakt een bedrijf zo'n fout? En hoe moet je deze speakers dan wel ophangen?
  • djmouse
    • Nov 2004
    • 8

ik zal niet zeggen dat ik veel verstand heb van rigging maar,
    de handvaten zijn niet bedoelt om staalkabeltjes door heen te doen.
    meestal gebeurt het vliegen van speakers d.m.v. vliegstrips.
    het oog achterop is waarschijnlijk bedoelt als safety punt.

dj mouse

Comment

• ronny
      • Dec 2002
      • 2139

citaat:het oog achterop is waarschijnlijk bedoelt als safety punt.
      of om te angelen.... te richten dus

mvg
      ronny
      niet zagen, gewoon doen!

Comment

• djmouse
        • Nov 2004
        • 8

wat wij vaak doen is aan dat oog een safety, en dan gelijk die safety zo lang/kort maken dat ie gericht wordt

dj mouse

Comment

• Mark-LED
          • May 2004
          • 822

Dit mag toch niet op deze manier neem ik aan? [V]

Comment

• Watt Xtra
            • Oct 2004
            • 1119

nee man!! das gevaarlijk!! een safety is ervoor om bij breuk van de orginele ophangingen een val direct te voorkomen.!! om een luidspreker op te hangen gebruik je hijsbanden of speciale beugels waarin een luidspreker hangt. in dit geval zitten er aan de bovenkant van deze luidspreker nog twee ophang mogelijkheden. NIET AAN EEN SAFETY[}]
            JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

Comment

• Watt Xtra
              • Oct 2004
              • 1119

en een handvat is om een luidspreker aan op te pakken!! en te dragen, niet om te hangen!!
              JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

Comment

• Mark-LED
                • May 2004
                • 822

Wat ik ook zo raar vind, dit is in een openbare bibliotheek, er zitten mensen onder de speakers, deze speakers zijn door een bedrijf uit de omgeving opgehangen, dus dan neem ik aan door iemand die er verstand van heeft. Het was voor nood heb ik begrepen van de eigenaar.

Comment

• Watt Xtra
                  • Oct 2004
                  • 1119

is maar wat je van verstand hebben vind. Ik zou hier niet graag onder zitten met een goed boek!! nee normaal mag er aan zo'n kabel 15 of 25 kilogram. maar er zijn regels en dit overschrijdt diudelijk de regels.

Comment

• Pieter Huijgen
                    • Sep 2003
                    • 766

Als het gecertificeerde safety's zijn met daarop een WLL of SWL vermeld, dan mag dat gewicht er ook aan hangen, danwel de helft van dat gewicht omdat het spul boven mensen hangt.

De safety op deze foto ziet er niet bepaald gecertificeerd uit --> lijkt op een zelf aangebrachte NiCopress verbinding met een beetje ondefinieerbare karabiner.
                    Verder is het niet aan te bevelen een dusdanig dunne kabel om een truss heen te leggen.

Ik dacht altijd dat er voor die SXen mooie vliegvoorzieningen waren?
                    Lid van het Front tegen zijlicht

Comment

• Watt Xtra
                      • Oct 2004
                      • 1119

volgens mij een stalen body om de speaker!! deze voorzien van vlieg ogen!!

Comment

• rinus bakker
                        • Mar 2002
                        • 5430

Ik heb ooit drie 'karabijn-haakjes' getest die heel erg op deze van die foto's leken!
                        Dat zijn dingen voor een kattenriempje.
                        Er brak er eentje al bij 8 [8], (ja: acht!) kg ! ! !
                        de middelste ging bij 19 kg.
                        De sterkste haalde wel 24kg.

2 Tfproductions
                        hoe jij aan die getallen komt van 'wat er normaal aan mag' is mij een raadsel
                        - of bedoel je soms de breeksterkte ervan?

Dit soort dingen zijn gemaakt van totaal onvoospelbare metaalsoorten, en dus
                        ABSOLUUT NIET geschikt om te hijsen of te safen, van welke maat je ze ook tegenkomt.
                        Een beetje rotweiler of bouvier trekt zo'n ding al kapot!
                        Je zult bij dit soort rommel ook nooit een certificaat vinden, behalve het certificaat van ongeschiktheid.

Mag OnzeOpperRigger zijn barmhartigheid tonen door de zondaars die dit gedaan hebben,
                        aan hun eigen griezel-steeltjes op te hangen. het liefst aan het topje van de Eiffeltoren

Dit is weer een bewijs dat er nog een hele grote bult aan onbenul rondloopt in dit vak!
                        een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• Mark-LED
                          • May 2004
                          • 822

Ik heb de mensen die er over gingen er die avond al op aangesproken, en ik heb ook gezegd dat ik degene die het gerigd heeft erop aan wil spreken. Daar deden ze nogal nonchalant over op een manier van "waar maak je je druk om, het gaat toch goed". Ook al weet ik bar weinig van rigging, kan ik een trussje plaatsen volgens de regels en lampjes erin hangen zoals het hoort, zelfs ik weet dat dit niet zo mag. Ik zal dit topic ook laten lezen aan de persoon die het gerigd heeft, zodat hij niet alleen mijn mening hoort.

Comment

• Watt Xtra
                            • Oct 2004
                            • 1119

juist ja de brekingssterkte. Maar een rotweiler heeft vogens mij ook wel een beetje meer kracht dan een 25 kg.

Comment

• rinus bakker
                              • Mar 2002
                              • 5430

citaat:Geplaatst door Tfproductions

juist ja de brekingssterkte. Maar een rotweiler heeft vogens mij ook wel een beetje meer kracht dan een 25 kg.
                              breekkracht of breuksterkte .... juist ja....

met andere woorden:
                              Je weet dus eigenlijk niet waarover je praat,
                              als je het over "normaal mag er aan zo'n kabel" hebt!

Wel eens van "Veilige Werklast", "Maximaal Toelaatbare Werkbelasting", of WerkLastLimiet (WLL) of SafeWorkingLoad gehoord?
                              en daarna uitgezocht wat dat zou kunnen betekenen?
                              Het is ook "normaal" dat je weet waarover je praat, voordat je zulke beweringen doet!
                              een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

Working...