Deadhang

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • G-LiTe
    • Apr 2004
    • 196

Deadhang

Mijn oma zei vroeger altijd: 'Kijk en leer'
    In dit kader deze vraag. Graag had ik eens een rondvraagje gedaan naar de handelswijzen die hier en daar wel eens gebezigd en toegepast worden om een grid te 'dead-hangen'.

Moet zeggen dat ikzelf, door de band genomen, dit niet erg frequent doe. Maar in het 'beursmilieu' is dit eerder regel dan uitzondering.

Heb in mijn verleden al allerlei methodes de revue zien passeren en wil nu toch eens van jullie, 'forummers', eens horen wat jullie de meest aangewezen werkwijze is om een grid dat op motors hangt te dead-hangen. (Voor de duidelijkheid, het is wel de bedoeling dat de motors ertussen uit gaan, en heb het ook niet over een trussje op twee punten maar grids met een noemenswaardig aantal punten)

Wat zijn de do's en don'ts? Waar moet je opletten?
    Shoot.

Groeten,

G-LiTe
    Oneindig zijn 2 dingen: het heelal en de domheid van sommige individuen
  • rinus bakker
    • Mar 2002
    • 5430

Deze keer laat ik maar eens een ander voorgaan en houd ik mijn bek
    (cq mijn typevingers (2 maar) even in)
    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• Jeroen de Goei
      • Oct 2004
      • 376

Dan gebruik je toch 2 topringen en een inkortketting met de juiste lengte staalkabel erbij.
      dan zakt je grid nog +/- 3CM, dus dan zou je hem met de takels al weer iets hoger moeten trekken in eerste instantie

Comment

• DidierB
        • May 2003
        • 337

In Frankrijk doen ze dit best wel veel heb ik vroeger gemerkt. Het is natuurlijk niet zo heel moeilijk onder een volledig plat dak met veel rechtlijnig t.o.v. elkaar gepositioneerde vliegpunten maar onder een gewelfd dak wil ik ze het nog wel eens zien doen..

Het voordeel is natuurlijk duidelijk: minder investeren in takels dan in steels is natuurlijk een pak goedkoper. Het nodigt wel snel uit tot scheve stoten genre 'laat eens een kader zakken op 4 cherrypickers ipv de takels er terug tussen te pikken'. Heb ik meer dan eens zien gebeuren, zelfs door grote, bekende, gerenommeerde jongens...

Groeten,

Beghin Didier
        Ampli bvba

Comment

• G-LiTe
          • Apr 2004
          • 196

2 Jeroen,

2 topringen, inkortketting,
          alle punten gelijk of punt voor punt?
          En zakt je grid maar 3cm bij het overbruggen van een motor?
          Naar mijn idee is dat ruim 10 tot 15cm.

2Rinus,

Ben nu wel benieuwd naar je tweevingerige input.

G-LiTe

Comment

• G-LiTe
            • Apr 2004
            • 196

Komaan guys, is dit geen interessante topic.
            Of durft niemand er zich aan wagen?

G-LiTe

Comment

• rinus bakker
              • Mar 2002
              • 5430

Hallo [u]G-Lite</u>,

dat is wel zeker een interessant topic,

en ik had me voorgenomen om dat nou eens een keer op mijn gemak
              eerst eens in een apart text-documentje te gaan opmaken,
              opdat ik niet iets over het hoofd ga zien ...

Als je echter gaat zitten jagen en jakkeren
              ga ik extra lang over dat textje doen ...

dit forum bersut nog steeds op basis van vrijwilligheid,
              en
              voor opdrachten wil ik graag eerst een offerte uit doen gaan ....

Comment

• G-LiTe
                • Apr 2004
                • 196

Hoi Rinus,

Ik wilde al helemaal niemand afjagen of opjagen, en al helemaal jou niet, maar het weinige animo om op deze topic te reageren algemeen verbaast me een klein beetje.

2 Didier,

Je ziet het niet alleen in Frankrijk hoor, je ziet het bijna op elke beursvloer, zeker in Europa, en ik vermoed wereldwijd. Het heeft vooral te maken met de lange looptijd van zulke producties en het gegeven dat tijdens die tijd die electrotakels daar een beetje 'nutteloos' hangen.

Ik heb weet van bedrijven, bvb. ETF/Procon Belgie, die met een vloot aan electrotakels meerdere standen sequentieel opbouwen.
                Ik dacht in een grijs verleden zelfs al eens gehoord te hebben van bepaalde beurslocaties in Europa, of beursorganisaties, die het verbieden om een standgrid te laten hangen aan takels. Ben daar niet zeker van, misschien dat Rinus hier op kan inspringen.

De activiteit die jij beschrijft, heb ik zelf ook al enkele malen mogen meemaken, idd. in Frankrijk, maar ook bvb. in Leipzig. Het zogenaamd met hoogwerkers 'in de lucht kaalplukken en demonteren van grids', wel heb ik dit alleen nog maar gezien met schaarliften en niet met cherry-pickers. Denk dat het met een cherry wel een heel hachelijke onderneming wordt.

Kortom, het is een veel voorkomende 'activiteit', maar blijkbaar een activiteit waar velen, zoniet iedereen zo een beetje een 'eigen methode' erop nahoudt.
                Daarom ben ik nieuwsgierig naar:

a. Wat zijn zoal de gebruikte methodes waar forummers weet van hebben?
                b. Welk is de meest veilige, mechanisch en riggingtechnisch voorgewezen en verantwoorde methode?
                c. Wat is de meest renderende verhouding: schaarliften/truss? [}]

G-LiTe

Comment

• rinus bakker
                  • Mar 2002
                  • 5430

Hallo Geert,
                  met die laatste vragen breidt jet het topic nog weer een paar stappen uit...
                  zo duurt het nog langer voor ik een overzichtelijk antwoord heb kunnen maken

Comment

• Jeroen de Goei
                    • Oct 2004
                    • 376

er zijn natuurlijk veel manieren om iets dead te hangen.
                    Ook de positie van je dakspanten zijn belangrijk.
                    De werkwijze van daedhangen word al bepaald door hoe nauwkeurig het moet hangen.
                    Als het echt nauwkeurig moet, Ik zou zeggen zoiets als, je hangt een staalkabel naast je takels,
                    En dan 1 voor 1 de takels langs gaan en met een handratel.
                    het gewicht uit de takel halen, dmv de handratel, en dan de positie nauwkeurig bepalen mbv. een inkortketting, korte staalkabels en diverse maten harpsluitingen.
                    dan de handratel verwijderen,
                    en dan de takel er tussen uit halen.
                    Maar er zijn vele manieren, en de situatie waarin je je begeeft.
                    moet het klimmend of met een hoogwerker?
                    enz.

Comment

• G-LiTe
                      • Apr 2004
                      • 196

Ik volg je in je opmerkingen Jeroen.

Maar neem deze casus: Bvb. een grid hangt op 9 punten, een mooi raster van 3 bij 3, straight onder 3 spanten, met de truss-richtingen haaks op je spanten.

Hoe hang je dan een staalkabel met inkort ketting 'naast' je takel, want je takel hangt al onder het spant? Als je dan een staalkabel+ inkortketting aan dezelfde basket hangt om je takel te overbruggen en aan dezelfde trusssteel, dan zal je grid bij het ontlasten van de takel toch ruim enkele cm's zakken voor de inkortketting de spanning overneemt, dit omdat het takelhuis een zekere breedte heeft. Dit zakken heeft geen consequenties voor je trimhoogte, want daar kan je rekening mee houden. Maar wat met de belastingen die je op het grid uitoefent tijdens deze operatie, als je takel voor takel zoveel cm's laat zakken?
                      Zijn ze toegelaten, in welke mate wel/niet?
                      Wat dan met complexe grids, met corners erin, torsie die je induceert, en andere verschijnsels, ...

Als je de inkortketting in een nieuwe trusssteel 'naast' de takel inpikt dan kan dit 'zakken' bij het ontlasten gereduceerd worden tot 3 a 4 cm, maar dan heb je:

a. schuin oppikken van je grid
                      b. de positie van je grid gaat uiteindelijk shiften

dus....?

Ik weet het, ik speel hier een beetje advocaat van de duivel, maar dat zit ook een beetje in de lijn van de vraagstelling in het topic.

G-LiTe

Comment

• Jeroen de Goei
                        • Oct 2004
                        • 376

als de spanten haaks staan op je truss kan je de staalkabel net naast je motor hangen.
                        Dan krijg je een kleine uitkraging van 10 cm.
                        Dus de takel hangt precies op de hoek,
                        en je staalkabel komt er iets achter.

Of je gebruikt een handratel.
                        Je trekt de handratel strak.
                        takel bumbje zakken
                        handratel strakker
                        Het gewicht hangt nu in de handratel.
                        je haalt je takel er tussen uit.
                        je brengt de inkortketting op lengte,
                        je laat de handratel weer zakken.
                        als je dit goed doet blijft het niveau van je truss bijna gelijk.
                        misschien 1 of 2 cm hoogteverschil.
                        Zoiets?

Je kan ook draadspanners gebruiken.
                        Dan kan je later je gridje nog waterpas maken.

Of de staalkabel eerst schuin naast de takel, als de takel weg is een staalkabel loodrecht plaatsen.
                        ook weer met de hulp van een handratel.

of als het niet te hoog is en je komt uit met gewicht dan kan je ook een materiaallift gebruiken per punt.
                        materiaallift eronder,
                        takel weg,
                        staalkabel plaatsen,
                        materiaallift weg.

en als het toelaatbare gewicht van je hoogwerker het toelaat dan..........
                        heb je kans dat morgen de foto,s op dit forum staan.
                        But what the F*ck.

Comment

• DidierB
                          • May 2003
                          • 337

Valt het ook op bij sommigen, de niet eigen takels met haaks op de elektrokast (parallel met de ketting)zware schrammen en/of vervormingen? En plots werd het duidelijk...

Groeten,

Beghin Didier
                          Ampli bvba

Comment

• Jeroen de Goei
                            • Oct 2004
                            • 376

Je kan er dan weer een jutte zak tussen doen,
                            En die beschadigingen vallen volgens mij wel mee.

Niet eigen takels?
                            Zoiets als don,t be gentle it,s a rental?

Volgens mij zijn dat enkelt mensen die zich bezig houden met licht en of geluid.
                            Die slopen dat.

Comment

• Jeroen de Goei
                              • Oct 2004
                              • 376

Voordat ik mijn Duitse woordenboeken ga opzoeken nog even dit.
                              Die laatste zin van mijn vorige reactie was een grapje hoor (Nee-echt)(o ja)
                              en:
                              Geert, heb je wat aan deze informatie?
                              Of snap ik er niets van.
                              Moet ik toch maar geluidsman worden?

heeft iemand nog een piano te koop voor weinig?

Comment

Working...