Alternatieve trusskoppeling

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • G-LiTe
    • Apr 2004
    • 196

Alternatieve trusskoppeling

Hoi hoi,

Heb een leuke foto van een alternatieve trusskoppeling zoals ik die deze week heb aangetroffen op een beursstand.

Het valt in een zinnetje te omschrijven met de woorden: truss, aan elkaar, tie-raps.

Ik heb geen ruimte of gelegenheid om de foto online te zetten, dus als iemand me daarmee kan helpen, hebben we weer een leuke

G-LiTe
    Oneindig zijn 2 dingen: het heelal en de domheid van sommige individuen
  • Jasper-Lichtbron
    • Jun 2001
    • 2155

Dat was wel heel snel, heb wel 't formaat ietsjes aangepast

Comment

• G-LiTe
      • Apr 2004
      • 196

(iCe),

Thanks voor online zetten.

Even de randinformatie:
      Foto is genomen op de Heyzel Expo in Brussel, tijdens opbouw van het 83ste Salon voor Lichte Bedrijfs- en Vrijetijdsvoertuigen.

Het betreft een kleine stand van een importeur van zeer kleine stads utiliteitsvoertuigjes.

De koppeling die je ziet is een onderdeel van een trussportaal in L-vorm. Hoogte ongeveer 4m.

Ik weet niet wie of wat dit in elkaar geknutseld heeft, ik voermoed de standbouwer zelf en niet een of ander licht- geluidsbedrijf.
      Dit vermoeden is enkel gebaseerd op het feit dat de truss volhing (hangt) met de bekende huis en tuin buitenhalogeen armaturen.

Nu, heb ik er tijdens de opbouw nog ander kunst-en vliegwerk gezien. Wat je ongeveer wel kan aantreffen op elke beurs in de wereld, maar deze vond ik zo erover dat ik het jullie niet wou onthouden

G-LiTe

Comment

• rinus bakker
        • Mar 2002
        • 5430

Beurzen zijn in mijn ervaring IDD altijd zeer "leerzame" plekken
        (en slecht voor de pace-maker batterijen, want af en toe schrik je je echt de pleuris!)

Ook dit is weer niet te geloven.
        De titel van het topic zou eigenlijk moeten luiden:
        Truss-ontkoppeling!
        en degene die dat gebouwd heeft zou dat vergeten buisje op een bepaalde plaats
        (aan zijn eigen achter-onderzijde) toegevoegd moeten krijgen.
        Met één harde knal
        (vaseline is natuurlijk wel toegestaan -
        tenslotte mogen we bij trusskoppelingen ook siliconen spray gebruiken).

Waaruit ook maar weer blijkt dat in de Heizel
        de keuringen echt helemaal geen fluit voorstellen.
        een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• G-LiTe
          • Apr 2004
          • 196

Rinus,

Het is een inderdaad vreemd voorbeeld in correlatie met het verhaal over de keuringen.
          Ik heb enkele dagen ervoren, wel iemand van Expo Heyzel, verantwoordelijk voor de 'afhangingen' (zoals ze dat in het Brussels zeggen) langsgehad. En ik kreeg terecht een opmerking over een 2tons shackle die niet helemaal volgens de regels van de kunst in hun kettingen inhing. (Wat we ook meteen gecorrigeerd hebben)

Ik denk dat ze zich alleen bekommeren over wat(gewicht) je aan hun dak vastmaakt en hoe.
          Als je een op zichzelf staande constructie opbouwdt laten ze blijkbaar toch veel toe.

Heb ook nog een Duits bedrijf gezien dat heel creatief was in 'alternatieve hoekstukken'.

Er wordt dus blijkbaar gehandeld niet zozeer vanuit de drijfveer 'publieksveiligheid', dan wel beschadigingen aan het dak. Veel, zoniet alles zal te maken hebben met de contractuele verbintenissen. Als exposant zal je contractueel wel verantwoordelijk zijn voor je stand en de veiligheid ervan. Trimonta daarentegen als huisrigger, zal wel een contractuele verbintenis hebben op het nazicht en nakijken van de daklasten. Nu, het fijne weet ik er niet van, maar het is een conclusie die ik trek op basis van bovenstaande foto en wat ik zelf heb ondervonden.

G-LiTe

Comment

• proetsie
            • Dec 2002
            • 48

Een klein beetje naar links hangt denk ik een halogeenspot op. Maar de manier laat ook wat te wensen over. Er zit zelfs geen bout in de haak waarme hij ophangt.

Comment

• rinus bakker
              • Mar 2002
              • 5430

Misschien zit daar de truc van het keuren:
              - als het hangt dan is het heel erg eng
              en
              - als het staat dan is alles OK
              {aat ze de fotos van de woninginrichtersbeurs in Las Vegas van vorig jaar maar eens zien}
              (FF OFF-TOPIC)
              Begrijp ik dat Trimonta nu de Heyzel-houserigging-deal heeft en ServiScene er daar uit ligt?
              (Terug op het topic)

En niet alleen die vleugelbout ontbreekt,
              volgens mij is de safety op die spot ook nog steeds onderweg uit Timboektoe.

Comment

• Kevin_DM
                • May 2003
                • 577

Trimonta en service scene rigging, allemaal één bedrijf ondertussen. service scene is, wat ik er van begrepen heb, indertijd samen gegaan met trimonta omdat ze massa's werk hadden, maar geen kapitaal om het benodigde materiaal hiervoor te investeren.
                --- watt ever you want ---

Comment

• VERVALLEN

Zitten ze geen pennen met clipachtig einde in die truss?
                  Trus zit aan elkaar met dunnere buisjes. Volgens mij zitten de pennen die erdoor hoeven toch ook door he (metalen staafjes dat ge ziet) of ben ik mis?

Vraag me dan wel af waarom die kabelbandjes dienen!!
                  Truss ogend rechthouden omdat de gaten oud en versleten zijn?
                  Idd ... beurzen is soms een ramp qua opbouw en veiligheid!

Comment

• rinus bakker
                    • Mar 2002
                    • 5430

To LJ-Martin,
                    is dit een LichtJocken visie?
                    1.
                    Een van de drie koppelbuisjes ontbreekt volkomen.
                    (Alsof je met 30 lampen een show hebt ontworpen - en je krijgt er plots maar 20 - en alles op down stage en stage right posities zoiets....)
                    2.
                    Van de buisjes die er wel zitten is alleen de linkerzijde (foto) met zo'n veerpen aan de truss verbonden... Op rechts zit niets.
                    (Zeg maar... er zijn spots opgehangen, maar de bekabeling ernaartoe ontbreekt!) [:I]
                    3.
                    De trussdelen sluiten niet op elkaar aan waardoor er op de twee (ipv drie) buisjes krachten kunnen ontstaan waarvoor ze niet ontworpen zijn.
                    (Dus zoiets als het stoppen van een 5kW gloeilamp in een behuizing voor een 1 kW...)[:X]
                    4.
                    De gebruikte veer-pen verbindingen zijn bij mijn weten ooit al zo'n 20 jaar geleden door oa. de r'n'r & TV-branche zo ongeveer in de ban gedaan, omdat die dingen zo onbetrouwbaar zijn als de pest.
                    (vergelijk het met de zoveelste 'budget price automated spot' uit China: leuk bedacht, maar niet altijd even betrouwbaar...)[:0]
                    5.
                    De kabelbandjes zijn dan ook waarschuwings-voorzieningen:
                    5a - als deze instabiele trussverbinding naar elkaar zou schuiven hoor je de twee trusseindes wel tegen elkaar knallen en kun je gaan rennen....,
                    maar als ze uit elkaar schuiven hoor je niets!,
                    5b - dus als de trussdelen uit elkaar schuiven worden ze (heel even*) door die tie-wraps tegengehouden, die vervolgens met een 'spat'[] breken en om je oren suizen. [8D] Dat is het moment om te gaan rennen....
                    *)
                    zo'n truss heeft naar schatting een breekstrekte per koppeling van ca. 1500 kg...(~educated guess)[8)]
                    zo'n tie-wrap heeft naar schatting een breeksterkte op trek van 30-40kg (~~much less and certainly not educated guess, [xx(]....want ik wil zoiets zelfs nooit maar willen kunnen bedenken.....[V])
                    (Dus "in belichtertaal":
                    De kabelbandjes hebben een vergelijkbare funktie als een dimmer. Als ie in de brand gaat: niet blussen, maar iedereen waarschuwen en ....allemaal .... rennen! ) [8D] [}]

Comment

• VERVALLEN

citaat:Geplaatst door rinus bakker

To LJ-Martin,
                      is dit een LichtJocken visie?
                      1.
                      Een van de drie koppelbuisjes ontbreekt volkomen.
                      (Alsof je met 30 lampen een show hebt ontworpen - en je krijgt er plots maar 20 - en alles op down stage en stage right posities zoiets....)
                      2.
                      Van de buisjes die er wel zitten is alleen de linkerzijde (foto) met zo'n veerpen aan de truss verbonden... Op rechts zit niets.
                      (Zeg maar... er zijn spots opgehangen, maar de bekabeling ernaartoe ontbreekt!) [:I]
                      3.
                      De trussdelen sluiten niet op elkaar aan waardoor er op de twee (ipv drie) buisjes krachten kunnen ontstaan waarvoor ze niet ontworpen zijn.
                      (Dus zoiets als het stoppen van een 5kW gloeilamp in een behuizing voor een 1 kW...)[:X]
                      4.
                      De gebruikte veer-pen verbindingen zijn bij mijn weten ooit al zo'n 20 jaar geleden door oa. de r'n'r & TV-branche zo ongeveer in de ban gedaan, omdat die dingen zo onbetrouwbaar zijn als de pest.
                      (vergelijk het met de zoveelste 'budget price automated spot' uit China: leuk bedacht, maar niet altijd even betrouwbaar...)[:0]
                      5.
                      De kabelbandjes zijn dan ook waarschuwings-voorzieningen:
                      5a - als deze instabiele trussverbinding naar elkaar zou schuiven hoor je de twee trusseindes wel tegen elkaar knallen en kun je gaan rennen....,
                      maar als ze uit elkaar schuiven hoor je niets!,
                      5b - dus als de trussdelen uit elkaar schuiven worden ze (heel even*) door die tie-wraps tegengehouden, die vervolgens met een 'spat'[] breken en om je oren suizen. [8D] Dat is het moment om te gaan rennen....
                      *)
                      zo'n truss heeft naar schatting een breekstrekte per koppeling van ca. 1500 kg...(~educated guess)[8)]
                      zo'n tie-wrap heeft naar schatting een breeksterkte op trek van 30-40kg (~~much less and certainly not educated guess, [xx(]....want ik wil zoiets zelfs nooit maar willen kunnen bedenken.....[V])
                      (Dus "in belichtertaal":
                      De kabelbandjes hebben een vergelijkbare funktie als een dimmer. Als ie in de brand gaat: niet blussen, maar iedereen waarschuwen en ....allemaal .... rennen! ) [8D] [}]
                      Awel Rinus,

Idd de trusontkoppeling is zeker niet veilig, en ook niet brandwerend.
                      Zoiets heb ik buiten deze foto nog nooit eerder gezien, aangezien ze hier in België enorm veel met prolyte werken of structuren met conische koppelstukken, trusspennen en dergelijke.

Zelfs zou ik nooit een truss van deze opbouwmaterialen aankopen. Dat is gewoonweg weggesmeten geld. Bucht duur betalen, als je zeker met een prolyte of .... beter kan hebben, en niet prijs x3 hoeft te betalen.

Tsja als ik de foto bezie dat is er iets dat in mij omgaat van:

- olalala een ramp is comming
                      - zou dat nu niet willen knallen (kabelbandjes)
                      - waarom keuren ze beurzen niet
                      - gebeuren er nog niet genoeg accident bij rigging
                      - maak dat ge wegbent van zo'n stel ammateurs!

Comment

• Upgrading your system
                        • May 2003
                        • 1684

Leuk dit zeg, het bewijst maar weer wat je met een beetje fantasie wel niet met Ty-raps kan doen..

Maar nu even een ander verhaaltje, heb je er ook wat van gezegt??
                        Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• rinus bakker
                          • Mar 2002
                          • 5430

En als je er al wat van zegt - tegen wie doe je dat dan?
                          De standhouder met zijn prachtige nieuwe brochures over de reizen naar Macchu Picchu,
                          of met prachtige displays met daarop de nieuwste van de nieuwste design halogeen lampjes?

Mijn ervaring is dat de standhouder - als je hem al treft - geen snars snapt van wat je bedoelt.
                          of ga je dan op zoek naar de "Keurings-autoriteit" van de beurs....?
                          .... dan heb je een queeste voor de rest van je leven ingezet.
                          of naar het kantoortje van de beursorganisator die zijn geld zit te tellen (of het tekort ervan?)
                          of het kantoor van de Hallen/Paleizen directie?

Ik heb een aantal keer tijdens de opbouw van beurzen anderen gewezen op dingen die niet in de haak waren.
                          De reacties varieerden van:
                          1- 'bedankt voor de tip, maar ik heb nu niks anders bij me'
                          via
                          2- 'het is allemaal volgens deze tekening dus je moet niet zeuren' (en IDD was er een tekening, helaas gemaakt door een tekenaar (?) met "verminderd" inzicht in constructies)
                          en
                          3- 'deze stand hebben we al 10 keer zo gebouwd en er is nog nooit iemand iets van komen zeggen'
                          tot
                          4- 'waar bemoei je je mee? je hebt hier helemaal niks te zoeken.... lazer op joh'

Helaas komen de derde en vierde categorie het meeste voor.
                          Maar van nr één bleek dat hij het jaar erna wel goed geluisterd had,
                          en die bedankte toen nog een keer voor de tip.
                          Helaas is dat de uitzondering.

Comment

• G-LiTe
                            • Apr 2004
                            • 196

2 Rinus,

Ik kan net als Kevin bevestigen dat Trimonta en ServiceScene inderdaad al een tijdje geleden 'gefusioneerd' zijn. De reden zou datgene wat Kevin aan haalt: Een gebrek aan mankracht en investeringskrediet om de lopende contracten goed te kunnen afhandelen.

Dit speelde in een periode dat ServiceScene veel vaste opdrachten overnam van I.C.R.C. - rigging.

Officieel heeft nog steeds ServiceScene het 'Huisrigging-contract' van de Heyzel, maar je kan er net zo goed Trimonta-mensen tegenkomen.

2 Upgrading your system,

Nee, ik heb er niks van gezegd. De standenbouwer heb ik nooit mogen in den lijve ontmoeten. Toen wij onze load-in dagen van het flywerk hadden waren met uitzondering van nog een andere stand de enige die actief waren in die bepaalde hal. Al de kleinere standen waren toen nog lege ruimtes van beton.
                            Een weekje later (als op onze stand de stand ook effectief door de standbouwer onder het grid was gebouwd) kwamen wij om de boel af tew erken (powercity's plaatsen, vloerwerk) en toen stond deze stand recht en afgewerkt naast de onze.

ServiceScene of de 'hallenverantwoordelijke' aanspreken hierop zou reacties teweegbrengen zoals Rinus citeerd.

G-LiTe

Comment

• Upgrading your system
                              • May 2003
                              • 1684

Ja, ik weet het wel, daar gaat het ook niet om, maar ik was benieuwd OF je er wat van bent gaan zeggen, en wat de reactie hierop was.

het is toch schandalig dat we er met zijn allen niets van zeggen omdat we al weten wat de reacties zijn, en Rinus die zelfs al kan citeren. Kun je nagaan hoe krom die inspecties op stands eigelijk zijn.
                              Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

Working...