tja..hoe doe je dat

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • LJ_jacob
    • Aug 2003
    • 293

    tja..hoe doe je dat

    beste allen.
    Als ik een statief met t-bar neerzet, en ik hang er effectjes aan, hoe borg ik die dan? gewoon safety om de t-buis heen? dat glijd er naar m'n gevoel nogal makkelijk af.
    Truss zit er i.v.m. vervoer nog even niet in. maar ik wil het op deze manier wel zo veilig mogelijk houden...
    groetjes
    Jacob
    mijn auto rijdt 1 op stoplicht
  • Poelmans
    • Feb 2004
    • 806

    #2
    in principe zou het zo moeten e...

    Maar zitten er aan je T bar aan de bovenkant ook geen bouten? De meeste die ik al gezien heb wel, dus je safety kan er niet afglijden...

    of anders zou ge met een safety een lus kunnen maken om alle safetys van links en deze rond je statief halen, zelfde voor rechts. Dan kunnen ze er denk ik ook niet afglijden... Beetje improviseren lukt wel... Tis al goed van je dat je in het stadium van Tbars reeds aan safetys denkt: veel mensen lappen dit volledig aan hun laars

    Comment

    • rinus bakker
      • Mar 2002
      • 5430

      #3
      Het eerste dat je moet weten is dat jouw enkelvoudige ophanging 'vormsluitend' moet zijn,
      en dat zijn de meeste spotbeugels en haken dus niet.
      Ten tweede moet die goed uitgevoerde haak of beugel dan nog steeds een Vf=10 hebben.
      Als het dan ook niet mogelijk is om met een eenvoudige beweging (met de hand) de ophanging los te maken,
      dan is een safety (volgens de Duitse regels) niet nodig.

      Van belang is natuurlijk ook wel dat je de T-bar gelijkmatig belast aan beide zijden, en niet bijna alle gewicht aan 1 kant hangt.
      En dat de T-bar niet ongewild los kan komen van de kop van het statief.

      En hoe beveilig je het statief in zijn geheel tegen omvallen?
      Want een spot is te safen aan de T-bar,
      en een T-bar is te safen aan het statief,

      maar
      als de hele zwik in zijn geheel omgaat is het gevolg nog veel erger...!

      Aan welke veiligheids-eisen voldoet het statief zelf eigenlijk?

      een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

      Comment

      • LJ_jacob
        • Aug 2003
        • 293

        #4
        de statieven zijn bij de locale discoboer gekocht, en alhoewel er geen sticker op staat zijn het (al dan niet van een andere fabrikant) deze dingen:

        Meestal zorg ik er gewoon voor dat er niemand in de buurt of onder de statieven kan komen, en als er dingen(518 scans, 14kg) aan hangen is het met doughty trigger clamps, of een T-4tje met spigot.
        Ik ben al aan het kijken naar andere t-bars(guil schijnt er 1tje te hebben waar je fatsoenlijk aan kan safen, en die 200 kg kan hebben)
        en vmb 034tjes, maar dat laat financieel nog even op zich wachten.
        Maar voor die tijd wil ik het wel zo veilig mogelijk hebben.
        die extra safety om het statief is een goed idee! dat ga ik eens proberen bedankt poelmans

        Groetjes
        Jacob

        p.s. iemand een guil prijslijst/importeursgegeven??
        mijn auto rijdt 1 op stoplicht

        Comment

        • rinus bakker
          • Mar 2002
          • 5430

          #5
          Een T-bar voor 200kg?
          op een Powerdrive(?)statief voor ~ 20kg(?)
          Ik hoop dat je weet wat je zegt!
          oek eerst maar een uit waar deze gemaakt zijn en wat er volgens de leverancier/fabrikant op dit ding mag....
          Ofwel begin maar eens met betere statieven zou ik zeggen.
          een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

          Comment

          • Upgrading your system
            • May 2003
            • 1684

            #6
            Rinus, ik denk (hoop) dat hij die 200 kg t-bars wil aanschaffen in combinatie met die VMB's

            en die niet op die powerdrives wil zetten.

            dit zijn leuke statieven voor lage belasting, maar ik denk (en hoop) dat hij ook wel inziet dat 200 kg niet echt een tja, redelijk te verwachten belasting is
            Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

            Comment

            • rinus bakker
              • Mar 2002
              • 5430

              #7
              Hoi Upgrading
              Ik ben blij dat jij helderziender bent dan ik, maar ik zou er geen gokje op zetten.
              een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

              Comment

              • vic
                • Jun 2003
                • 93

                #8
                Neej hij bedoelt als een stevigere variant op de t-bars die we nu gebruiken. en zeker niet om op zo n lullig statiefje effe 200kg kwijt te kunnen. De t-bars die we nu gebruike zijn gewoon niet echt ideaal.
                greetzzz
                vic

                Comment

                • LJ_jacob
                  • Aug 2003
                  • 293

                  #9
                  inderdaad.
                  en die t-bar schijnt te bestaan,
                  niet iedereen hier is compleet achterlijk rinus (ga heus geen 200 kg aan die t-bar hangen), maar nu rust het hele gewicht op 1 zielig m10-boutje, en wil ik dus zo snel mogelijk EERST die t-bar(ren), en dan nieuwe statieven kopen.
                  En tot die tijd (en daarna ook) wil ik het gewoon allemaal goed gesafed hebben.
                  mijn auto rijdt 1 op stoplicht

                  Comment

                  • flurk
                    • May 2003
                    • 409

                    #10
                    Die statiefjes zijn enkel gemaakt om par's op te zetten of kleine lichteffectjes.Samen totaal 25 kg.

                    Comment

                    • Upgrading your system
                      • May 2003
                      • 1684

                      #11
                      ben ik dan idd helderziend [:P]

                      Maar Rinus, ik begrijp wel je twijfelen, we zien hier wel eens vaker zulke festifiteiten en dan is een statief van 20 kg overbelasten niet eens het ergste wat we hier tegenkomen (helaas)
                      Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

                      Comment

                      • LJ_jacob
                        • Aug 2003
                        • 293

                        #12
                        dat klopt, ik ben er dan ook niet blij mee. maar het kan nou eenmaal even niet anders.
                        bovendien heb ik niet eens 200 kilo aan licht, en wil alleen maar even aangeven dat ik van het bestaan gehoord heb (en in een catalogus gezien).
                        mijn auto rijdt 1 op stoplicht

                        Comment

                        • Upgrading your system
                          • May 2003
                          • 1684

                          #13
                          Ja, ok dat klink leuk, maar wat jij zegt en wat je in een vorige post zei is wel iets anders. op de eerste plaats heb je er nu van gehoord en blijkt uit de bovenstaande reactie nou niet direct dat je deze ook wil gaan aankopen (mischien heb ik het mis hoor)

                          verder klopt ook in je post niet dat je zegt dat je niet eens 200 kg licht hebt, maar vergeet bij zo'n aanschaf nooit dat je een 200 kg T-Bar of statief niet met 200 KG mag belasten, van deze belasting gaat nog een veiligheids-percentage af! (hierover kun je met de ziekfunctie nog een hoop vinden, dus ga ik er verder even niet op in) mischien is het niet relevant voor deze topic, maar dan weet je het idd geval
                          Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

                          Comment

                          • rinus bakker
                            • Mar 2002
                            • 5430

                            #14
                            Enne ...
                            rust die T-bar nou echt op dat ene M10 boutje..
                            en wat voor kwaliteit is die M10?
                            Zeggen we dan 'pisbak' of 4.6 of 8.8?

                            en hoe zielig is die M10 dan eigenlijk op trek? (op afschuiving?) (op druk?)
                            een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

                            Comment

                            Working...