Takelen in de mecc - juiste steels

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • lightj.
    • Jan 2005
    • 28

Takelen in de mecc - juiste steels

mommenteel loopt er een horeca buers in de mecc.
    en ik heb gezien dat ze daar de takels aan dunne steels hangen die volgens de huis rigger ongeveer 200 kg kunnen dragen.
    de steels hebben de zelfde dikte als die van de safty van een mh of andere licht toestele.
    wie kan mij vertellen wat er juist op zo een steel mag hangen en is dit wel vielig genoegt?

grtz lightj.
    en hoe had meneer gedacht die bol (2m) hier binne te krijgen
  • rinus bakker
    • Mar 2002
    • 5430

dezelfde dikte?
    bedoel je iets van 3 of 4mm?
    Lijstje met vuistregels voor de [u]breeksterktes</u> per diameter
    voor standaard-staalkabel (van gangbare constructies):
    2mm = 250 kg
    3mm = 500 kg
    4mm = 800 kg
    5mm = 1250 kg
    6mm = 2000 kg
    7mm = 2700 kg
    8mm = 3500 kg
    10mm = 5000 kg
    12mm = 8000 kg

In dit vak moeten we een Vf=10 aanhouden.
    Dus als het 4mm was: 800 / 10 = 80 kg max.toelaatbare belasting.
    Kortom:
    die huisrigger lulde behoorlijk uit zijn nek!
    Die mag wel eens een cursus gaan volgen!

een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• lightj.
      • Jan 2005
      • 28

de juiste dikte van de steel weet ik nie ma kan die wel te weten komen.
      ma het geeft wel een onvielig gevoel als je daar een grid aan moet hangen.
      ma toch al bedankt hoor rinus.
      grtz lightj.

Comment

• rinus bakker
        • Mar 2002
        • 5430

In zo'n geval is er maar 1 regel:
        bij twijfel niet (!) doen, en jouw opdrachtgever in kennis stellen van waarom niet!
        Als het puntje bij het paaltje komt bij JIJ namelijk de l*l:
        jij hangt jouw takels aan iets waarvan je weet (had kunnen weten) dat het niet voldoet aan de eisen.

En de rigger speelt dan de vermoorde onschuld ?
        Want je had vast geen puntlasten/hijsplan ingediend..... ?
        Dat goedgekeurd geretourneerd werd ? Of wel soms ?

de ongelukken zijn bekend.
        Erg dunne steels worden vaak ook bevestigd aan erg dunne staalprofielen.
        En die kunnen wel weer eens vast zitten met erg dunne boutjes...
        en
        als jij dat per ongeluk een hijsfout maakt - heb jij misschien een zeer hoofd (of erger).
        Het uitgezoek daarna kan maaaaaaaaaaaanden duren en een giga berg papier, kosten en shit opleveren.
        De rest is statistiek, maar in dit geval is "Time NOT on our side!"

Comment

• tuurKE
          • Jan 2005
          • 252

hey lightj. Jij zat dus meet dezelfde vraag als mij (over dezelfde klus). Ik had er dus ook zo'n beetje mn twijfels over, maar de huisrigger was zo zeker van zijn zaak dat er 250kg per punt mocht hangen (totaal 4 punten = 1000KG)!! En onze grid woog juist geen 500Kg (heb dit ff zitten uitrekenen) zodat we zijn steels maar voor de helft belasten. Maar tis inderdaad zoals Rinus zegt: wie zijn fout is het als alles naar beneden komt.
          Enne ik heb hier nogal een discussie gehad over wat je als freelancer op zo'n moment moet doen.
          Maar wij hebben.......
          .......chamsys!!

Comment

• tuurKE
            • Jan 2005
            • 252

Ik zal vrijdag bij de afbouw ff een schuifmaat meenemen, waten we direkt hou dik de kabel is!!
            Maar wij hebben.......
            .......chamsys!!

Comment

• rinus bakker
              • Mar 2002
              • 5430

Hallo tuurKE,

zorg dat je wel weet hoe je de dikte/diameter van een staalkabel opmeet!
              Het gaat om de 'uitwendig-geschreven' cirkel van de strengen!
              Leg de schuifmaat-bekken dus zo vlak mogelijk langs de kabel,
              dus parallel aan de lengte-richting, dan heb je de beste meting.

En zeg FF tegen die huisrigger dat ie "wat" aan zijn kennis gaat bijschaven!
              (Of dat hij alvast gaat sparen voor het kunnen betalen van Moskowitch, Spong, Böhler of Hammerstein, voor die keer dat het ECHT fout gaat.
              Want als het om een civiele zaak gaat wint altijd degene met de beste advocaat!)

Comment

• FiëstaLj
                • Oct 2000
                • 2068

Zal morgen es even kijken als ik de beurs bezoek.. Is het bij alle stands of bij een bepaalde ?
                Hockeysletten JA! BrEeZaHs NEE!

Comment

• lightj.
                  • Jan 2005
                  • 28

citaat:Geplaatst door FiëstaLj

Zal morgen es even kijken als ik de beurs bezoek.. Is het bij alle stands of bij een bepaalde ?
                  het is op alle stand behalve op een daar hangen steel van een ton als ik me niet vergist heb.
                  en tuurke vergeet u schuifpasser niet he anders weten we het nog niet.
                  en ik weet dat je met het zelfde gevoel daar vertrok als onze goeie planner die er bij was.
                  grtz lightj.

Comment

• lightj.
                    • Jan 2005
                    • 28

hey rinus,
                    we hebben onze klant op de hoogte gebracht van deze zaak en ze verzekerde ons ook dat het vielig zo zijn en ze zouden er zelfs een certificaat van hebben.
                    ma het gedacht alleen al dat er een grid hangt aan 4 van die steeltje is gewoon weg bangelijk.
                    tuurke dit gaat over de zelfde klus als waar jij het over had.
                    grtz lightj.

Comment

• rinus bakker
                      • Mar 2002
                      • 5430

Even recupereren:
                      Jij hebt 500kg hangen aan 4 staakabeltjes.
                      In de theoretisch meest gunstige verdeling is dat 125kg / kabel.
                      (en dat betekent dan dat de belasting 100% gelijkmatig verdeeld is
                      en je dus nergens kabels naar toe laat lopen en naar beneden laat hangen....[?])
                      Stel we hebben het over 5mm kabels ... die gestropt worden om een mooi afgeronde kokerbalk:
                      1250 x 0,8 (= reductie voor gestropte aanslagmethode) = 1000kg 'resterende' sterkte.
                      1000 / 125 (meest ideale maar niet realistische waarde!) = 8.
                      En dat is onvoldoende, want de eis is een verdubbelde veiligheidsfactor.
                      Voor staalkabels is dat in de Machine Richtlijn nou eenmaal 5.
                      5 x 2 = 10, en geen spat minder.
                      Ik zou eens vragen om een copie van dat certificaat.....
                      het is interessant om te zien waarop die certificering gebaseerd is.
                      Al weet ik 101% zeker dat die verwijst naar de Machine Richtlijn (98/37/EG)
                      en die verbiedt weer dat er zich 'blootgestelde' personen onder de gehesen last ('bedreigde zone') bevinden....
                      Dus een duidelijk poreuze cirkel.
                      Papier is 1 (en is er voor de grote massa van de dommen),
                      Vakkennis is 2 (en voor hem die niet willen brommen).

Comment

• FiëstaLj
                        • Oct 2000
                        • 2068

Volgens een kameraad van mij (die werkt bij houben mediatechniek, hun hebben ook een vestiging in het mecc) worden alle takelpunten in het mecc geleverd door expotech.

Dus hun kunnen je hier vast meer over vertellen rinus..
                        Hockeysletten JA! BrEeZaHs NEE!

Comment

• rinus bakker
                          • Mar 2002
                          • 5430

Ja, dat vroeg ik me ook al af.
                          Nou in dat geval moeten ze bij Expotech hun kennis weer eens opfrissen.......
                          Hoewel dat bedrijfsonderdeel nu officieel ook wel Spieker-Rigging zal heten.

Comment

• tuurKE
                            • Jan 2005
                            • 252

hey iedereen,

zaterdag weet ik jullie te vetellen hoe dik de kabels zijn waar het gridje aan ophangt! ALs ik tenminste niet verongeluk tijdens de afbouw. Wat de afhangende kabels betreft, aan de achterzijde (10m) hangen in het midden 2 multiekabels af 2,5mm² per ader, 16-aderig. voor de rest hanger er geen kabels af. aan de voorkant wel 2 bedrukte doeken, die opgespannen zijn naar de vloer. trekken dus ook aan de constructie. maar dat zal niet zo veel zijn.
                            Tot zaterdag!!
                            Maar wij hebben.......
                            .......chamsys!!

Comment

• rinus bakker
                              • Mar 2002
                              • 5430

[u]Holy shit!
                              "Opgespannen naar de vloer"!
                              </u>
                              Vergis je niet in het feit dat elk spanfix rubbertje met gemak 10kg kracht kan opleveren.
                              Stel de opgespannen doeken op 1m breed = 4 spanfixen / doek? = 40kg / doek? x 2 = 80kg!
                              Als je dit soort spankracht-gegevens niet mee hebt gerekend in jouw puntlastopgaves aan de huisrigger - dan ben jij dus ook de pineut!
                              Voor multi's van 2,5mm² reken ik voor de vuist weg 2kg/m.
                              6m hoog? x 2 stuks = 12m x 2kg/m = 24kg.

In een klap hebben we er zo maar 100kg bij gekregen?

Je hebt geen 500kg maar zeker 600kg aan dat dak (en die enge steeltjes) "trekken".

Gelukkig kan er nooit iemand met zijn volle gewicht in zo'n afgespannen doek vallen he?
                              Of FF - als misplaatste grap - demonstratief aan die multi's gaan hangen, dat kan ook niet he ?

Halve informatie is geen informatie!

Comment

Working...