Wat is nou de zwakste schakel?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • showband
    • May 2001
    • 4524

Wat is nou de zwakste schakel?

Ik heb met het bandje een gemiddelde lichtset.
    Voor de volledigheid:
    2x vmb03 100kg max. 8m prolyte X30D in vier delen (36Kg?) volgens opgave 220Kg max. waaraan 4x CX2 (14kg) 4xDMXbar met PAR (10kg) en een discobal+pin (2kg?) 25m² backdrop. (25kg?)
    Ik zit dus aan de max.

Nou de vraag. Wat is in het geheel van truss/windups de zwakste schakel. (buiten de operator) Is dat de kabel in de windup? De verbindingen in de truss? Kortom op welke delen moet je bij onderhoud en bouw extra op letten?
    lekker belangrijk!
  • rinus bakker
    • Mar 2002
    • 5430

Is dit een rigging vraag of een staging vraag?
    [8D]
    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• showband
      • May 2001
      • 4524

erm.... eentje met lampjes op een stokkie? [:X] enzo?

Die licht geven? []
      lekker belangrijk!

Comment

• rinus bakker
        • Mar 2002
        • 5430

Als je truss met 220kg UDL aan 'de max' zit, heb je iig een verdubbelde veiligheid toegepast = OK!
        (rekenkundig is de veiligheid dan ca. 3,4 = tegen vervormen, maar bij alu is dat ook al gauw bezwijken).
        Volgens mij heeft de VMB-03 ook BGV-C1, dus die heeft al een verdubbelde veiligheid ingebouwd.
        Maar jij zegt:
        truss 32 kg (heb ik even opgezocht)
        CX2's 56 kg (zegt mij niks)
        DMX-bar's 40 kg (geloof ik van je)
        bal+doek 27 kg (zal je nog even zeker moeten weten)
        kabels 0 kg?
        (iets meer dan 0 is waarschijnlijker!, en ook altijd naar 1 van de 2 VMB's)
        Dat is totaal 155 kg,
        verdeeld over twee statieven van elk 100kg (bijna prachtig op de 75% regel)
        Alleen kom ik niet verder dan 123kg aan je truss (de meeste fabrikanten - en zeker prolyte - geven toelaatbare lasten op en hebben het eigengewicht van de overspanning zelf al meegerekend).

Dus wat is nou precies je vraag, want niets is overdreven belast,
        en alles vergt een bepaalde aandacht volgens de opgegeven inspectie&onderhouds schema's van de fabrikanten.
        Ik zou het eerst/meest de lier, staalkabels & schijven van die VMB's controleren, dat zijn verslijtbare onderdelen.

Comment

• showband
          • May 2001
          • 4524

tsja, de vraag komt voort uit een stuk wantrouwen in alles wat "op pad" meegaat.Ik kom er maar al te graag voor uit dat ik geen klap verstand heb van constructies. Maar wel geregeld het idee heb dat er iets behoorlijk stuk zou kunnen gaan. Met als rot detail dat ik de zooi wel op mijn eigen schedel laat kletteren.

Voor het kostenaspect/concurrentie met andere acts, heb ik deze lichtset voor de band in de loop der tijd bij elkaar gehaald. hiermee doen we alle "standaard" optredens waar we echt geen butgetten voor hebben om mensen voor het licht te laten komen. Groter dan dit gaan we absoluut niet. Omdat dat niet op een nette manier meer te doen is. Gelijktijdig zit het me niet lekker dat er dus eigenlijk niemand bij is die werkelijk weet of het ding niet op instortten staat. Dus ik ben nogal gefixeerd op driedubbelchecks. "Normaal" onderhoud is er wel. Maar ik ben benieuwd naar wat er nou echt uit ervaring het eerste "meegeeft" in zo een set als ie wat ouder wordt. Dan kan ik ook al gaan reserveren in de bandkas voor een regulier vervangingsschema.

Je bevestigt het vermoeden dat die staalkabels met lier slijtagegevoelig zijn. Om de hoeveel tijd zou je zo een kabel vervangen?

Is het bekend hoe je aan de opgegeven inspectie&onderhouds schema's van de fabrikanten kan komen?
          lekker belangrijk!

Comment

• rinus bakker
            • Mar 2002
            • 5430

Ik zou zeggen bellen met de leverancier of de fabrikant.
            Ze zullen vast niet liggen bij de tuinmuebilar-folders van de Gamma.

Comment

Working...