Load cells

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • G-LiTe
    • Apr 2004
    • 196

Load cells

Hoi,

Even de volgende vraag: Kan iemand mij in de juiste richting helpen of adviezen, gebruikservaringen bezorgen ivm. load-cells.

Ik zoek aankoopadvies voor een load-cell met zoveel mogelijk volgende eigenschappen:

- roadproof build
    - compact
    - tot 2000kg
    - eventueel op batterijen ipv. netstroom
    - in staat om op het belast punt te laten hangen

Zoek dus cells die je makkelijk tussen takel en last kan hangen.

Alvast bedankt voor alle input.

G.
    Oneindig zijn 2 dingen: het heelal en de domheid van sommige individuen
  • rinus bakker
    • Mar 2002
    • 5430

Mijn ervaring met de Dynafors van Tractel zijn zonder meer OK.
    Ook de (oude analoge) Dillon's en PIAB's waren top.
    Maar de digitale Gunnebo's met afstanduitlezing (ik had er ooit twee) waren zwaar kl*te.
    Die maken ze nu niet eens meer meen ik.

Merken/leveranciers zat trouwens tegenwoordig, lastmeting is een nieuwe 'hype'
    (en van al die merken ken ik zeker 80% ervan niet uit eigen ervaring).

Ik zou het bij de Dynafors houden met jouw eisenlijst... maar compact?...
    je hebt (inclusief de shackles) gauw een 30cm hoogteverlies.
    En gaat het om aantallen dan zou ik maar eens her en der wat gaan shoppen als ik jou was...
    als je ze wilt laten hangen is het misschien raadzaam om ook nog even verder te zoeken...
    dan wil je vast voeding & uitlezing op afstand.
    Ik weet dat Oz Marsh in Engeland zo'n systeem had met iets van 20 units,
    en dat ze bij MOJO barriers ook zoiets hebben gemaakt - al was dat geen hijswerk,
    maar voor die load cells maakt dat niks uit.

suc6

Rinus
    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• ZPim
      • Mar 2005
      • 24

Wat zijn load cells precies?

Comment

• G-LiTe
        • Apr 2004
        • 196

Hoi ZPim,

Ik weet niet wat de juiste Nederlandse term is. Ik kom wel de volgende woorden tegen:

- Dynamometer
        - Weeghaak
        - Krachtopnemer

In ieder geval is het een toestel dat werkt als een soort van een weegschaal, met dit verschil dat je de te wegen last er niet op zet maar eraan hangt. In de praktijk in ons vak hang je dergelijk toestel tussen takel en last (of tussen dak en takel) en zo kan je exacte metingen doen van de te hijsen lasten. Wordt over het algemeen gebruikt tijdens de voorbereidingsfase van tours, ter controle van rekenmodellen, of ter weging van grote complexe lasten.

Ik vermoed dat er verscheidene uitvoeringen zijn, maar er is mij ooit verteld dat het in principe groot uitgevoerde 'rekstrookjes' zijn, en ze zijn dus fysisch gebaseerd op het principe van verandering van electrische weerstand door elastische vervorming van het materiaal. Kortom, in de load-cell zit een 'materiaal' met een geijkte en gecallibreerde electrische weerstand die de nulwaarde krijgt, wanneer de load-cell belast wordt, treedt er elastische vervorming op in het materiaal, het wordt dus langer. De electrische weerstand veranderdt dus, deze veranderingen worden omgezet in gewichtswaardes.

G.

Comment

• ronny
          • Dec 2002
          • 2139

een gewichtsmeter die je tussen je takel en last hangt. een soort van weegschaal dus...

g-lite was me net even voor

mvg
          ronny
          niet zagen, gewoon doen!

Comment

• ZPim
            • Mar 2005
            • 24

Hartelijk bedankt voor de uitgebreide uitleg.

Comment

• rinus bakker
              • Mar 2002
              • 5430

'Kraanweger' is ook een redelijk gangbare naam.

Comment

• thyzerrr
                • Nov 2004
                • 92

Unster?

Comment

• SpaceyDeeJ
                  • Sep 2001
                  • 876

Mijn vader heeft een digitale die ik binnenkort mag lenen. Zal eens kijken wat voor merk dat ding is, weet dat de batterij vernieuwd moest worden....
                  cheers,

DeeJ

zohee pappie, die tafel van die meneer is echt wel groot

Comment

• Jeroen de Goei
                    • Oct 2004
                    • 376

zoals rinus al zegt: Dynafors van tractel. Deze zijn goed als je er goed mee omgaat. je kan ze ook kopen met een op afstand leesbaar displee. alleen moet je ze niet in de verhuur doen. het blijft gevoelige electronica.

Comment

• Poelmans
                      • Feb 2004
                      • 806

misschien een hele domme opmerking, maar het is puur uit intresse (ik ben DJ, geen rigger):

Laat je tijdens de gig die load cells zitten of haal je ze eruit als het eenmaal hangt? (zoals soms met elektrotakels gedaan wordt)

Comment

• axs
                        Moderator
                        • Jun 2002
                        • 2687

citaat:Geplaatst door Poelmans

misschien een hele domme opmerking, maar het is puur uit intresse (ik ben DJ, geen rigger):

Laat je tijdens de gig die load cells zitten of haal je ze eruit als het eenmaal hangt? (zoals soms met elektrotakels gedaan wordt)
                        In verschillende theaterzalen, evenementenhallen etc hangen tegenwoordig standaard loadcells in het mastergrid. Deze hangen daar dus 'all the time'.
                        Maar loadcells worden bij mijn weten zelden mee ingehangen op producties.
                        Bij het voorbereiden van bv een tour worden ze echter wel gebruikt zodat er een mooi overzicht is van wat er per punt hangt.

Loadcells heb je ook in verschillende uitvoeringen. Meeste hang je idd tussen je last en het takelpunt, anderen plaats je dan weer in een shackle (erg compact),...

2 Geert:

Straightpoint heeft enkele leuke oplossingen. Ook op batterijen en met aparte 'controllers' voor meerdere cellen.
                        Dacht dat de loadcells in Elisabeth zaal ook van straightpoint zijn.
                        Verder de motion labs loadcellen die je ook wel veel bij de grote touring-company's in UK/USA tegenkomt.
                        Over de tractels weet ik dat ze door Thijssen in de liftenbouw worden gebruikt omwille van de hoge betrouwbaarheid en de eenvoudige service.

If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• G-LiTe
                          • Apr 2004
                          • 196

Heren,

Dank voor het advies, het zijn Dynafor's geworden.

Geert

Comment

• rinus bakker
                            • Mar 2002
                            • 5430

En na deze verkapte reclamespot
                            ook maar weer eens tijd voor een slot.

Comment

Working...