enkele ground-support mast

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • FristB
    • Jul 2004
    • 18

enkele ground-support mast

Hallo Allen,

Voor een festival in de nabije toekomst in Delft willen we 1 van de zalen als volgt gaan aankleden, zie onderstaande plaatjes. Het zijn nog wat ranzige plaatjes, maar e.e.a. bevindt zich dan ook nog in een ontwerp stadium.

Mijn vragen richten zich vooral op de enkele groundsupport in het midden. Uitgaande van de volgende situatie:

masttruss prolyte 5m
    toren ST (prolyte), extra outriggers (opp 2,24x2,24m) aan base met 1T verlinde takel
    ribben van S36 truss 1,6m
    3m diameter cirkel X30D
    8x WL250 (16kg p.s.)
    20x par 64 (2kg stuk)
    gefrut (20kg/m UDL)
    bekabeling (2kg/m UDL)

Mag ik zomaar deze toren (binnen in tent) neerzetten zonder extra ballast aan de voet
    Indien ik ballast moet plaatsen, wat gebruiken jullie? (zandzakken, waterzakken, betonplaten + opspannen, betonbakken + straps)

Wat is jullie ervaring qua veiligheid van dergelijke constructies zowel binnen als buiten? (uitgaande van een voor publiek afgeschermde constructie)

Vinden jullie dit soort constructies veiliger of juist minder veilig dan hangen vanaf het dak (indien mogelijk natuurlijk, en even de wel bekende foto's van ingestortte trussen buiten beschouwing gelaten)

Dit uiteraard met de handleiding van prolyte in het achterhoofd.

N.b.: in deze situatie komen er hekken rondom de mast, aansluitende aan de prakken.

Groet, Eric
  • rinus bakker
    • Mar 2002
    • 5430

Het zou prettig zijn als de vragensteller nou zelf eens een keer de moeite zou doen om totale last
    op te geven en niet dat uitzoeken en optellen telkens aan anderen overlaat.
    Een beetje meer getoonde inzet wil ook nog wel eens helpen om anderen te motiveren.

Trouwens je tekent een MPT systeem maar je hebt het over gebruiken van ST.....
    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• ZPim
      • Mar 2005
      • 24

Mag ik vragen welk programme je hiervoor gebruikt? En wat het verschil is tussen MPT en ST systemen?

Sorry, wil veel leren

Comment

• G-LiTe
        • Apr 2004
        • 196

to FristB,

Is het weer Bouwkunde-festival?

De tower op zich is perfect binnen de restricties die Prolyte beschrijft voor een single ST-tower met ST-012 outriggers en afsteunen (enkel de tower). Maar dan zijn we er nog niet. Dan komt de outrig-trussjes + cirkel en de lampen, 1ste probleem daarme is dat je last een grotere 'footprint' heeft dan je towerbase. De 'footprint' van je last is 3.94m x 3.94m en je base is 2.24m x 2.24m. Volgens de tekening is je last perfect symmetrisch over beide horizontale assen, dus op zich zou het zwaartepunt netjes in je tower vallen. Dus wat zijn de RIE-overwegingen?

- Indoor: dus wind en regen mogen we uitsluiten.
        - Single tower volgens manual fabrikant
        - Wat is de garantie dat tower exact volgens tekening gebouwd wordt
        - Tower staat tussen publiek: Is er gevaar voor publiek dat extra horizontale kracht op tower gaat uitoefenen dmv. aanhangen, duwen, vastnemen

Vooral dat laatste moet je in overweging nemen, denk ik.
        Zijn er mogelijkheden om je tower af te tuien naar de muren?

Toch nog wel wat zaken die je best even in overweging neemt, niet??

G.
        Oneindig zijn 2 dingen: het heelal en de domheid van sommige individuen

Comment

• FristB
          • Jul 2004
          • 18

Hallo,

Rinus, bij deze: (getallen in kilogrammen)
          cirkel x30d 3m 37
          masttruss 5m 60
          base section 36
          long outriggers 52
          stabilisatie buis 6
          top section 25
          hinge set 8
          SM10 47
          20m chain 32
          sleeve block 44
          S36R 2.4m 2x 52
          S36R 1.6m 2x 38
          scaff koppeling 8x 4
          movitec wl250 8x 128
          par56 20x 40
          UV kanon 4x 8
          atomic 2x 15
          bekabeling 10
          overig 10
          652 kg

gewichten van de ST manual, van de prolyte site, verlinde site en martin + movitec site, de rest is geschat. Sommige getallen zijn wat nauwkeuriger dan andere, maar globaal moet het ok zijn.

En wat betreft die MPT tower... inderdaad. Had inmiddels al en heel stuk van deze toren in cad staan toen bleek dat we het niet gingen redden met die toren, ivm bij de verhuurder niet verkrijgbare long outriggers voor deze toren, vandaar dat het nu een ST is geworden die in tekening staat als een MPT. Als ik nog eens tijd heb maak ik de boel wel op orde.

1 Indoor: dus wind en regen mogen we uitsluiten.
          2 Single tower volgens manual fabrikant
          3 Wat is de garantie dat tower exact volgens tekening gebouwd wordt
          4 Tower staat tussen publiek: Is er gevaar voor publiek dat extra horizontale kracht op tower gaat uitoefenen dmv. aanhangen, duwen, vastnemen
          5 Zijn er mogelijkheden om je tower af te tuien naar de muren?

puntjes 1&5: het geheel staat in een spantent, wind is wel afgeschermd, maar tuien naar de muren zal niet gaan.
          punt 3: exact is het nooit, maar ik maak die tekeningen niet voor niets, dus het wordt wel gebouwd zo precies mogelijk naar tekening. De symmetrie zal te allen tijde behouden blijven, enkel dat een yoke wellicht wat verschoven wordt wanneer een rib in de weg zit.
          punt 4: je hebt absoluut gelijk, onderschat nooit de dronken student (het is trouwens iofestival 10 juni, bk-beats is pas volgend jaar weer). 1m brede bouwhekken worden binnen de prakken geplaatst in een vierkant om zo een afrastering te maken (2,1m hoog) Dat zou afdoende moeten zijn.

Groet, Eric

Comment

• rinus bakker
            • Mar 2002
            • 5430

Hallo Eric,

je kunt het dus wel.....
            De eis uit DIN 4112 is een veiligheid tegen kantelen van 1,5.
            Dus als jij 652kg in de top knoopt moet je 978kg op de outriggers plaatsen.
            Zeker als die cirkel groter zal zijn als de outrigger-omtrek, tuien niet mogelijk is
            en de dronken studenten niet helemaal zijn uit te sluiten,
            en zo'n omvallende tower zeker voor meer dan een paar doden zou kunnen zorgen.
            Ik weet eigenlijk niet precies hoe je zo'n paddestoelvormige last terugrekent kwa kantelmoment,
            en volledig verdeeld / cq axiaal is die last ook niet - de 47kg Stagemaker-takel is in elk geval asymmetrisch.
            en de kabels hangen ook vast niet rondom de mast naar beneden.
            Ik meen dat stelconplaten 250kg wegen. Je zou de outriggers daaraan vast kunnen zetten.
            Anders: waterbakken - stoepranden - staalknuppels - big bags vol zand of grind .....
            kortom alles wat er ook maar op een degelijke berg massa lijkt.
            PS. Als het in een aluhal-tent is....
            zorg wel dat de (houten?) vloer onder jouw stempels die gezamenlijke tower+ballast-last
            op een paar van die kleine outriggerschoteltjes kan verwerken...
            als een dat niet gegarandeerd kan worden heb je er een nieuw risico bij.

een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• FristB
              • Jul 2004
              • 18

"De eis uit DIN 4112 is een veiligheid tegen kantelen van 1,5.
              Dus als jij 652kg in de top knoopt moet je 978kg op de outriggers plaatsen. "

Ok, dat is duidelijk. Niet al het gewicht is geplaatst in de top, het is natuurlijk een beetje de vraag waar de onderkant stopt en de top begint, mag ik aannemen dat onderkant sleeveblok de bovenkant is? Ik heb een tekening bijgevoegd met de verdeling van de lasten. Is de eis uit deze DIN 4112 voor toepassing binnen of buiten eigenlijk?

Mijn statica is ook alweer van een tijdje terug, maar wanneer het geheel in rust is, dus voordat er daadwerkelijk iets begint met omvallen, zal de student (staande op een prak van 60cm hoog) een moment moeten overbruggen om de poot van de outrigger. Dan kom je op iets van 3,5kN (Fstudent in tekening), uitgaande van hoogte (h) = 2,2m, zie tekening. (heb ik dit juist?). Het wordt natuurlijk wat meer schrijfwerk om echt uit te rekenen bij welke hoek de toren zal omvallen, dus wanneer ligt het massamiddelpunt van het geheel buiten de arm van de outrigger.

"Ik weet eigenlijk niet precies hoe je zo'n paddestoelvormige last terugrekent kwa kantelmoment, en volledig verdeeld / cq axiaal is die last ook niet - de 47kg Stagemaker-takel is in elk geval asymmetrisch. en de kabels hangen ook vast niet rondom de mast naar beneden."

De stagemaker hangt wel dicht tegen de verticale as aan, en lijkt me bijna te beschouwen als een centrale last. De kabels zijn in dit geval 1x 16p multi 5m + 1x dmx proplex 5m welke naar boven gaan. Mag ik daar 5kg voor rekenen? De kabels komen tegen de mast aan naar beneden en gaan over de vloer richting dimmer. Wanneer de kabels door de lucht weg gaan wordt het een andere situatie mag ik aannemen.

"Ik meen dat stelconplaten 250kg wegen. Je zou de outriggers daaraan vast kunnen zetten. Anders: waterbakken - stoepranden - staalknuppels - big bags vol zand of grind ..... kortom alles wat er ook maar op een degelijke berg massa lijkt."

Goed dat je hier over begint... want... ik ben bezig geweest te kijken naar de mogelijkheid van toepassen van de stelcon platen (je kan ze zelfs online bestellen en in je mandje plaatsen), maar deze platen zijn 2,0x2,0m (zie bijvoorbeeld deze link: http://www.mholf-bestrating.nl/nl/dept_10.html ) De outriggers geven de ST een opp van 2,25x2,25m Dat past dus niet. Toch staat mij bij dat dit een veel gebruikte oplossing is. Heb ik nu de verkeerde platen, of gebruikt alleen stageco die platen voor het vastzetten van de masten die zij gebruiken voor hun podia?

Het worden trouwens wat betonbakjes, in dit geval dus 1 of 2 stuks van 750kg elk.

"PS. Als het in een aluhal-tent is....
              zorg wel dat de (houten?) vloer onder jouw stempels die gezamenlijke tower+ballast-last
              op een paar van die kleine outriggerschoteltjes kan verwerken...
              als een dat niet gegarandeerd kan worden heb je er een nieuw risico bij"

Het is een spantent geplaatst op een parkeerplaats (straatstenen ondergrond). De parkeerplaats ligt op de fundering van waar vroeger een gebouw vol met zware machines stond . Hoe dan ook komen er wat betonplex plaatjes onder de stempels.

Groet, Eric

Comment

Working...