takel, staal en rondstrop safety

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jeroen de Goei
    • Oct 2004
    • 376

    takel, staal en rondstrop safety

    Op vele verzoek van alle mensen die wel dit forum lezen, maar geen reactie geven.
    Hier even wat eigen gepruts in het theater in Hengelo.
    In dit theater gebruikte ze de hoofdregel van de Nen 8020-10 al lange tijd. De daklast van dit puntje is 850 kg. Dus er moet een safety omheen.

    De topring gebruik ik hier voor het gemak. Alle onderdelen en safetys komen samen in de topring. Deze manier van werken gebruik ik zodat ik niet de truss op moet en enkel de staalkabel vanuit het dak omhoog hoef te trekken zonder dat ik in de knoop raak of vast kom te zitten met kabels of wat dan ook.
    Het enige wat hier niet is dubbel is gesafed is de topring.
    Ik zou dit nog kunnen verbeteren door de staalkabel van de truss te verbinden met de savety staalkabel die naar het dak gaat, maar dan krijg je wel brijwerk.
    Suggesties?








  • Upgrading your system
    • May 2003
    • 1684

    #2
    even analiseren wat ik zie, verbeter ma als ik het niet goed heb.

    op foto 2 zie ik een strop waaraan je takel waarschijnlijk hangt, en de staalkabel die daar te zien is, dat is de safety naar je ring (wij noemen dit meestl een link, maar ik weet niet of dit de juiste benaming is)..

    hoe doe je dit?? bevestigen na het optakelen??

    wat je eventueel nog zou kunen doen is een tweede topring/Link door je shackles halen, en hieraan je safetykabel bevestigen. p deze wijze heb je je topring/Link ook dubbel gesafed..

    wanneer het verhaal dan nog naar beneden komt zeilen.. kan je idd geval zeggen dat jij je uiterste best hebt gedaan

    Nee, zonder dolle, ik denk dat je dan vreselijk in de goede richting zit
    Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

    Comment

    • rinus bakker
      • Mar 2002
      • 5430

      #3
      citaat:Geplaatst door Jeroen de Goei
      Ik heb wel een paar suggesties:

      Altijd proberen de valafstand te minimaliseren:
      1 x met die safety-steel rond een trussbuis kort hem 18-19cm in. En dan desnoods maar met een shackle verlengen - met een keuze uit kombinaties van 1,5 2 of 3,35 ton shackles in of buiten de basket moet dat kunnen lukken.
      Waartoe dient de steel die de foto uitloopt?
      0

      1. Korter safen, zie boven en
      2. 100keer liever een basket dan een choke
      3. ook op een sfatey hoort hoekbescherming... zeker als je 850kg in een val moet safen zijn die scherpe kanten extra gevaarlijk! JUTEJUTE JUTE & nog eens JUTE!


      1. Korter safen,
      3. ook op een sfatey hoort hoekbescherming... zeker als je 850kg in een val moet safen zijn die scherpe kanten extra gevaarlijk! JUTEJUTE JUTE & nog eens JUTE!


      FF-terzijde - wie heeft er in Nederland (of Europa) Rigstar takels (~omgebouwde Coffing takels - ik meen de EC serie) of heeft Steve Kendall zijn motors meegestuurd met de hele L&G installatie?
      Hoe zat je dan met de stroomaanpassing van 110V-230V tussen fase en 0.
      Terzake:
      die vertikale safety kan ook nog wel wat korter als ik die zwalkende shackle zo zie.
      In het algemeen zou je bij op-maat-maken volgens mij altijd moeten
      denken in termen van inkortketingen.
      Kun je wat met deze opmerkingen/suggesties?

      een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

      Comment

      • rinus bakker
        • Mar 2002
        • 5430

        #4
        Hoi Jeroen,

        Ik heb die laatste pic nog even gefotosjopt, en dan valt me op dat er een hele rij dwarsbuizen door die 'zwarte' maxibeams steken (voor zwabberlampen enzo).
        Die dwarsbuizen hebben echter een schoor die op ~30cm van het uiteinde en ~50cm vanuit de oplegging op de onderrand van de truss (met een scaffclamp?), naar de bovenrand van de truss een aangrijppunt heeft.
        Zijn die buizen en schoren van staal of van alu?
        En zitten die schoren er scharnierend aan, met een scaffclamp op het einde? Dat is slecht te zien.
        En wat is de toelaatbare belastbaarheid van zo'n buis op die manier?
        Als je twee scaffclamps gebruikt op de ondeerand kun je die buizen volgens mij als ingeklemd berekenen...
        dan is een 80cm uitkragende buis toch al behoorlijk fors belastbaar (50-80kg op het puntje schat ik zo...).
        En op elke 2 meter er een dikke 100-160kg bij hangen is ook wel de limit voor zo'n Maxibeam.
        Zo'n schoor lijkt mij een beetje op 'overkill' ....
        een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

        Comment

        • Jeroen de Goei
          • Oct 2004
          • 376

          #5
          citaat:Geplaatst door rinus bakker
          Ik heb wel een paar suggesties:
          Altijd proberen de valafstand te minimaliseren:
          1 x met die safety-steel rond een trussbuis kort hem 18-19cm in. En dan desnoods maar met een shackle verlengen - met een keuze uit kombinaties van 1,5 2 of 3,35 ton shackles in of buiten de basket moet dat kunnen lukken.
          Waartoe dient de steel die de foto uitloopt?


          Die steel die buiten beeld loopt is de steel die ik omhoog trek als de boel op hoogte hangt. Dit is dan de verticate safety van het dak naar de topring.

          De truss-safety is een 14mm staalkabel. een extra slag in de steel kan natuurlijk wel maar is er stug en onhandelbaar. Ik heb dit wel gedaan in het verleden en zal dit de volgende keer natuurlijk weer moeten doen.


          1. Korter safen, zie boven en
          2. 100keer liever een basket dan een choke
          3. ook op een sfatey hoort hoekbescherming... zeker als je 850kg in een val moet safen zijn die scherpe kanten extra gevaarlijk! JUTEJUTE JUTE & nog eens JUTE!

          1. Korter safen,
          3. ook op een sfatey hoort hoekbescherming... zeker als je 850kg in een val moet safen zijn die scherpe kanten extra gevaarlijk! JUTEJUTE JUTE & nog eens JUTE!


          Nog korter? foto 2 is inderdaad een beetje prutswerk bij gebrek aan materiaal. Een Choke kan minder hebben dan een basket. inderdaad. maar om aan een zo kort mogelijke safety te komen moet je soms compromissen sluiten.

          Jute tussen de safety op scherpe kanten klopt ook, maar bedoel je dat de staalkabel tijdens de val kan breken zonder Jute? want als een truss naar beneden zou komen en de safety moet de klap en de last opvangen, dan kan het goed mogelijk zijn dat er her en der wat staalkabel verbuigd of dat er staal verbuigt. (zie foto 3) maar dat zal me dan een worst wezen. als die last maar blijft hangen. die staalkabel kan je daarna weg gooien en en stuk verbogen staal kan je er opnieuw inlassen.

          Foto 3 kan trouwens niet korter. deze was zo KORT als mogelijk.

          FF-terzijde - wie heeft er in Nederland (of Europa) Rigstar takels (~omgebouwde Coffing takels - ik meen de EC serie) of heeft Steve Kendall zijn motors meegestuurd met de hele L&G installatie?
          Hoe zat je dan met de stroomaanpassing van 110V-230V tussen fase en 0.
          Terzake:
          die vertikale safety kan ook nog wel wat korter als ik die zwalkende shackle zo zie.
          In het algemeen zou je bij op-maat-maken volgens mij altijd moeten
          denken in termen van inkortketingen.
          Kun je wat met deze opmerkingen/suggesties?

          Foto 4 kan ook niet strakker. de Shackle zit scheef en de staalkabel loopt vanaf de bovenkant van de topring strak langs de takel omhoog.
          Inkortketting zou handig zijn maar die hebben we niet op de tour.
          het materiaal komt van show-controll uit Duitsland. En de tour is al vele jaren bezig op deze manier.
          De Spansets worden voor gebruik goed bekeken op beschadigingen en worden niet in de buurt van lampen gehangen. mocht dit wel het geval zijn dan worden die desbetreffende lampen uitgeschakelt. Ook in het dak hangen de spullen aan polyester rondstroppen. De beweegbare trekken die daar in de buurt hangen worden geblokeerd.

          Je boodschap is verder goed duidelijk.
          korter safen en jutte gebruiken.

          Comment

          • Jeroen de Goei
            • Oct 2004
            • 376

            #6
            citaat:Geplaatst door rinus bakker

            Hoi Jeroen,

            Ik heb die laatste pic nog even gefotosjopt, en dan valt me op dat er een hele rij dwarsbuizen door die 'zwarte' maxibeams steken (voor zwabberlampen enzo).
            Die dwarsbuizen hebben echter een schoor die op ~30cm van het uiteinde en ~50cm vanuit de oplegging op de onderrand van de truss (met een scaffclamp?), naar de bovenrand van de truss een aangrijppunt heeft.
            Zijn die buizen en schoren van staal of van alu?
            En zitten die schoren er scharnierend aan, met een scaffclamp op het einde? Dat is slecht te zien.
            En wat is de toelaatbare belastbaarheid van zo'n buis op die manier?
            Als je twee scaffclamps gebruikt op de ondeerand kun je die buizen volgens mij als ingeklemd berekenen...
            dan is een 80cm uitkragende buis toch al behoorlijk fors belastbaar (50-80kg op het puntje schat ik zo...).
            En op elke 2 meter er een dikke 100-160kg bij hangen is ook wel de limit voor zo'n Maxibeam.
            Zo'n schoor lijkt mij een beetje op 'overkill' ....
            Die buis met die schoor is een custum made dingetje. die scaff je zo tegen de maxibeam aan. Ik zou het even precies moeten gaan opmeten om je verder de juiste informatie te geven. En zitten wel snappers op de maxibeam als je dat bedoeld. Verder zit er over de hele lengte ook nog een buis om de eventueele horizontale krachten er uit te halen.

            De eerder opgegeven 850kg is onjuist!!

            In deze situatie waarbij alle trussen loshangen heb ik 700kg daklast per punt. In dat geval hangt er een gelijk verdeelde last van 1000kg in de truss. de maximale gelijkverdeelde last over 12 meter die er is toegestaan - in een nieuwe of maxibeam in goede staat - is 2000kg.
            2000-1000= 50% (goedgekeurd volgens de NEN)

            (ook meer geluk dan wijsheid).[8D]

            Comment

            • moderator
              Moderator
              • Apr 2001
              • 5950

              #7
              off-topics verwijderd, en ja ik ben bijzonder selectief!
              Moderator J&H Licht en Geluid Forums

              Comment

              • rinus bakker
                • Mar 2002
                • 5430

                #8
                streng maar rechtvaardig!
                een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

                Comment

                • Jeroen de Goei
                  • Oct 2004
                  • 376

                  #9
                  Dit is een motor safety.
                  Deze zal bij het falen van de takel het gewicht overnemen.
                  Op deze foto wordt de takel gebruikt in een groundsupport.

                  Bij een groundsupport kan de hele constructie makkelijk dubbel gesafed worden nl. als het groundsupport op zijn juiste hoogte hangt, kan je het sleeveblok (geleideblok) vastmaken aan de mast dmv. een staalkabel.

                  Indien je een takel in een dak hangt van een gebouw en je wilt een safety aanbrengen, dan doe je dit over het gehele systeem, en niet alleen de takel.

                  Op deze foto kan de kettingklauw niet een schakel strakker. hiervoor is de kettingklauw te fors.

                  Kunnen deze safety,s ergens nuttig voor zijn?

                  Comment

                  • rinus bakker
                    • Mar 2002
                    • 5430

                    #10
                    citaat:Geplaatst door Jeroen de Goei

                    1) Dit is een motor safety.
                    2) Op deze foto kan de kettingklauw niet een schakel strakker. hiervoor is de kettingklauw te fors.
                    1) Dit is het systeem dat we 20 jaar geleden al moesten/mochten toepassen van de veiligheidsman van de Hessische Rundfunk in Duistland bij de rigging van oa. Peters Popshow, en meer van dat soort grootschalige live-r'n'r-klussen.
                    2) Dat ben ik niet met je eens: de steel hangt pakweg 10cm lager dan de top in een gedraaiede shackle op de O-ring en de steel hangt dan ook nog eens in een boog.
                    Dat zijn bij elkaar ca. 3 a 4 kettingschalmen hoger op de ketting.
                    En het verschil van 2,5cm of 10cm vallen is wel degelijk een behoorlijk dynamische klap extra.
                    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

                    Comment

                    Working...