Wel of geen kous in een staalkabeloog

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rinus bakker
    • Mar 2002
    • 5430

Wel of geen kous in een staalkabeloog

Je weet wel ...
    die metalen dingen in de lus of het oog van een staalstrop.

Omdat de disciussie over
    - voor en tegen en
    - verplicht of niet
    op de vreemdste momenten weer oplaait en er nogal eens de grootst mogelijke onzin over beweerd wordt, hebben we er bij de ARGH een stukje over geschreven.
    Dat kun je downloaden op de website: www.argh.nl

een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe
  • jadjong
    • Oct 2003
    • 654

Zonder het artikel gelezen te hebben: Voor! Naar mijn mening zorgt het voor een betere gewichtsverdeling binnen de lus en zal de kabel minder snel 'dubbelvouwen'.
    Nu ga ik het lezen, misschien dat ik daarna een geheel andere mening heb

Comment

• rinus bakker
      • Mar 2002
      • 5430

OK.
      Maar.... gaat het hier nou om meningen of feiten?

Comment

• badboyscrew
        • Aug 2000
        • 304

Mijn ervaring met die kousen is dan voornamelijk uit de binnenvaart waar er dan wel grotere krachten opstaan, maar het idee toch het zelfde is: dat de lussen er beter van blijven, dus niet vervormen en minder slijten.
        Dus het lijkt mijn toch wel veiliger om ze erin te hebben
        groeten alex

Als je de bank 1000 euro schuldig bent, heb jij een probleem. Maar als je de bank een miljoen euro schuldig bent, hebben zij een probleem.

Comment

• jadjong
          • Oct 2003
          • 654

citaat:Geplaatst door rinus bakker

OK.
          Maar.... gaat het hier nou om meningen of feiten?
          Beide, je begint met een menig en gaat daarna opzoek naar informatie om die mening te onderbouwen. Als dat lukt heb je een feit.
          citaat:Geplaatst door jadjong

Zonder het artikel gelezen te hebben: Voor! Naar mijn mening zorgt het voor een betere gewichtsverdeling binnen de lus en zal de kabel minder snel 'dubbelvouwen'.
          Nu ga ik het lezen, misschien dat ik daarna een geheel andere mening heb
          Het ligt dus een beetje in het midden. Aan de ene kant heeft een steel met kous een lagere coontactdruk vanwege de grotere oppervlakte. Aan de andere kant heeft een steel zonder kous het voordeel dat je een klein beetje winst in hoogte maakt omdat een arsenaal aan koppelstukjes(ringen e.d.) niet nodig zijn.
          Afhankelijk van situatie tot situatie dus.

[ietsjes offtopic]
          Is het een probleem als de artikelen op argh.nl uitgeprint, gekopieerd, enz. worden?

Comment

• rinus bakker
            • Mar 2002
            • 5430

Mijn ervaring van tenminste 15 jaar gebruik van stroppen zonder een kous:
            nooit maar dan ook één hoeven afkeuren,
            zelfs niet vanwege een gebroken draad in die lus.
            De opmerking over de binnenvaart roept bij mij meteen de vraag op
            hoe dat dan zit met al die gesplitse kabels en touwen waar een grote lus aan zit zonder een kous.
            Die zijn toch ook niet binnen een maand stuk?
            En kijk eens in de stukgoed (voor zover die nog bestaat) of de offshore of de bouw....
            daar giert het van de stroppen zonder kous... en dat zijn heus niet allemaal éénmalige wegwerpstroppen.
            En dan is de laatste factor nog altijd het verwaarloosbare van de gebruiksintensiteit
            die wij toepassen in vergelijking met andere sectoren.
            Je krijgt die dingen met goed fatsoen niet eens versleten in een mensenleven....
            Je kunt ook huizen gaan bouwen zonder ramen en met muren van 10m dik.
            Je weet tenslotte ook maar nooit of er niet nog eens een wrakkige Boeing 747 van ElAl zou kunnen opstijgen van Schiphol.
            En het is geen probleem van dat uitprinten en copieren.
            ARGH is een club die probeert kennis te delen en te verspreiden,
            in de hoop dat we allemamal wat veiliger gaan werken,
            en wat minder de naam van (slechtbetaalde) koeienjongens zullen uitdragen.
            Wel waarderen we natuurlijk dat je de bron erbij vermelden zult.

Helaas zal er nog heel wat gepubliceerd, geprint en gecopieerd moeten worden vrees ik.
            Maar een konkrete vraag - of brandend topic - zal altijd kunnen leiden tot zo'n ARGH-artikeltje.
            Juist daarom is dit verhaaltje ook geschreven - om de veel gehoorde opmerking:
            "ik heb gehoord dat het verplicht is" eens even te verhelderen, en ook de nadelen van die Duitse verplichting aan te geven.

Comment

• Thijsch
              • Feb 2005
              • 45

Ik ken de dingen vanuit de scheepvaart waar ze gebruikt worden in een vaste oogsplits rond een buis met een kleine diameter (een oog bv). Wanneer je dit doet zit het touw namelijk echt rond de buis "gevouwen" en gaat op dat punt erg snel schavielen wat tot schade lijdt. Met een oog zorg je voor een mooiere ronding van het touw + het oog zorgt dat het touw niet tegen het staal aan schuurt. Het wordt dus alleen gebruikt in geval van een vaste splits door een vast oog (die je dus ook niet meer zo loshaalt!)

In geval van het aanslaan van trussen ed lijkt zon oog me niet nodig omdat de kabel nooit altijd tegen hetzelfde punt van hetzelfde object aanzit en daarbij: staalkabel schuurt als staal op staal en dat gaat dus veeeel minder hard dan een relatief zwak touw + staal.

Comment

• Upgrading your system
                • May 2003
                • 1684

Op het punt dat ik aan staalstroppen ben begonnen heb ik voor het grootste deel "Kous" stroppen aangekocht. Dit vanwegen het feit dat ik na enige navraag gedaan te hebben (wat wist ik toen) had begrepen dat de radius van een lus in een staalkabel minimaal 5 maal die van de kabel moest zijn. en ik had toen zoiets van: als ik ze nu toch aanschaf, dan neem ik kabels met deze lusogen. op die manier ben ik verzekerd van het feit dat ik nooit knikken in mijn staalstroppen en kabels heb.

Gebleken is dat dit ook idd klopt, nog nooit gehad, alleen is het de vraag een beetje of dit zonder ogen wel het geval zou zijn geweest. Dat kan ik jullie niet uit eigen ervaring vertellen omdat ik simpelweg geen kabels zonder heb. hoe dan ook, ik vindt het erg prettig werken, en dat is me ook wat waard
                Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• rinus bakker
                  • Mar 2002
                  • 5430

knikken in je staalkabels of in de ogen ervan?
                  en wat bedoel je precies met 'knikken'?

Comment

• CoenCo
                    • Feb 2005
                    • 230

Wederom een mooi stukje informatie Rinus. Voortaan standaard in het cursusboek!
                    Ondertussen ben ik ook al 1,5 meter 1tons steels tegengekomen met 1 kleine lus met kous en 1 grote lus zonder kous. (en het is geen roedestrop) Lekker handig *kuch*

Comment

• rinus bakker
                      • Mar 2002
                      • 5430

citaat:Geplaatst door CoenCo

Wederom een mooi stukje informatie Rinus. Voortaan standaard in het cursusboek!
                      Hoe denk je dat dit soort onderwerpen op papier komen. Eerst de vragen en discussie. Dan de toevoeging aan het cursusboek. En dan er een artikeltje aan wijden.
                      citaat:Ondertussen ben ik ook al 1,5 meter 1tons steels tegengekomen met 1 kleine lus met kous en 1 grote lus zonder kous. (en het is geen roedestrop) Lekker handig *kuch*
                      Een 1 tons-roedestrop.....?? In een theater?
                      Waar hebben ze die trekroedes waar je 500 kg puntlast op mag aanbrengen??
                      Of was het een verhuurfirma die zo zijn trussen oppakt?
                      Wat gebruiken ze dan om hun alu-buis te beschermen?

Comment

• Upgrading your system
                        • May 2003
                        • 1684

@ Rinus: Knikken, kinken, hoe noem je die ellende, wat ik bedoel is een staaldraad die zover is dubbelgevouwen dat hij niet meer zijn originele vorm aanneemt.
                        het voordeel van ogen is dat ze dit zowiezo niet doen, (tenzij je de kabel op een ander punt belast dan de lussen waarin de ogen zitten.
                        Nogmaals, ik weet niet hoe betrouwbaar mijn argument is, want ik heb ze eigelijk alleen MET ogen. dus ik kan het niet vergelijken.
                        Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• CoenCo
                          • Feb 2005
                          • 230

Het is een kleine verhuurfirma, ze worden gebruikt om truss op te pakken, zit een blanke slang omheen. De "grote" lus is zo'n 15cm denk ik. Hoe dan ook ziet het er best vreemd uit. Ik ben meer een alles-of-niets iemand. 2 keer kous, of geen kous.
                          En sinds ik weet dat die kous niet echt nodig is in onze sector, heb ik liever zonder: Meer ruimte om de shackle in de goede stand te draaien, meer ruimte om makkelijk even een touwtje in te haken, makkelijker door smalle gaten te wringen.
                          citaat:Geplaatst door rinus bakker

Een 1 tons-roedestrop.....?? In een theater?
                          Waar hebben ze die trekroedes waar je 500 kg puntlast op mag aanbrengen??
                          Of was het een verhuurfirma die zo zijn trussen oppakt?
                          Wat gebruiken ze dan om hun alu-buis te beschermen?

Comment

Working...