Hijstouw

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • G-LiTe
    • Apr 2004
    • 196

Hijstouw

Een oproep naar advies.

Er is me gevraagd om op zoek te gaan naar 'hijstouw' en dit meteen paar honderd meter op touw in te kopen voor onze crew.

Nu ben ik links en rechts aan het rondkijken geweest naar het 'ideale hijstouw' en ook hier had ik graag wat reacties of specs. gehoord van day-to-day gebruikers wat zij het 'ideale hijstouw' vinden.

Tot zover ben ik uitgekomen bij 18mm polyester gevlochten kernmantel touw.

Anyone?

Geert.
    Oneindig zijn 2 dingen: het heelal en de domheid van sommige individuen
  • kokkie
    • Nov 2003
    • 1166

Een goed hijstouw is soepel, de juiste dikte en de juiste lengte.
    Van materialen weet ik niet zoveel te vertellen, maar ik weet wel wat ik zelf gebruik.
    Mijn favoriete hijstouw is 30m en 15mm dik. Dit is een lekker soepel touw en een prettige dikte als je aan het touw staat te trekken. De 30m is een mooie lengte voor Nederland, kan precies dubbel in Ahoy, dus geschikt voor vele zalen.
    Dan heb ik nog een 15m 12mm touw, deze is zwart, dus gebruik ik weleens als ik wat moet laten hangen, maar het nadeel is dat het vrij stug is, dus knoopt het niet zo lekker en te dun om echt wat gewicht op te hijsen. Toch gebruik ik het regelmatig voor in lage halletjes of wat lampjes ophangen in layher of zo.
    Als laatste nog een 20m 6mm touwtje, knoopt perfect natuurlijk, maar ermee hijsen is niet echt ideaal. Maar soms kan het niet anders, als je een steel door een roostervloer of tussen een schrotenplafond door moet trekken. Dan is het wel handig dat je knoop niet te groot wordt. Ook kan je het makkelijk meenemen met klimmen en laat je het dan gewoon zakken om er een dik touw aan te knopen waarmee je maatjes op de vloer een spotje uit het grid laten zakken en weer ophijsen, zodat jij hem weer op z'n plek kan hangen.

Dus belangrijk aan een touw vind ik de juiste dikte 15mm werkt lekker, 12mm werkt ook goed maar minder fijn dan de 15mm en 18mm lijkt me erg dik als je het touw bijvoorbeeld door de handvaten van een moving head moet halen. Kijk verder naar de soepelheid, hoe makkelijker je er een knoop in legt hoe beter, verder rolt het makkelijker op en blijft minder snel ergens achter haken in de catwalk. oh ja, het is ook wel handig als een touw snel droogd als het nat wordt in dit land.
    Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• G-LiTe
      • Apr 2004
      • 196

Thanks kokkie voor je reactie.

Wat betreft de lengtes enzo, komen we er wel uit. De meeste onder ons hijsen al enkele jaren in de benelux vanalles en nog wat op maar net als bij mezelf gebruiken we daar tot nu toe in het algemeen 'oud abseiltouw' voor, dus 10.5 tot 11mm doorgaans.

Meeste kopen eens in de 3 tot 4 jaar nieuw abseiltouw aan en degraderen hun vorig touw tot hijstouw.

Nu is er meer en meer de vraag naar dikker en zoals jij zegt idd. soepeler touw. Jij adviseert 15mm, ik ben in mijn rondvraag bij mensen vooral uitgekomen bij 16mm of 18mm... dus het is vooral op dat vlak dat ik meningen, gebruikerservaringen wil horen

Geert

Comment

• rinus bakker
        • Mar 2002
        • 5430

Hoe dikker het touw hoe 'bulkier' de berg is die je telkens moet 'opbossen' of 'opschieten'.
        Ik ben altijd heel tevreden geweest met mijn 8mm en 11mm statische touwen en 14mm Tasmania's, allebei kernmanteltouwen trouwens.
        Mar ik weet van Rocky Paulsen dat hij altijd heel gelukkig geweest is met zijn 12mm 3of4 strengs polyprop-touwen.
        (Volgens mij was ie de einige ter wereld die dit gruwelijke touw echt gebruikte voor riggingwerk.)
        Terwijl de rest van de riggers van StageRigging toch bijna allemaal voor volgevlogen of kernmantel 15of16mm gingen.
        Niets is zo persoonlijk als een voorkeur voor touw.
        Ik had ook altijd meerdere lengtes - gebaseerd op de hoogte van de hal en het gewicht dat er moet worden gehesen.
        Lage hallen vaak met korte en dunnere touwen = minder gewicht van de ketting.
        Hoge hallen juist met de dikkere = meer gewicht vraagt meer grip op het touw.
        Maar 18mm lijkt mij een beetje teveel van het goede.
        3 van zulke en je hebt een aparte kist voor alleen je touwen nodig....
        Handige touwlengtes: 10, 20 en 45m, de eerste echt niet in 14mm hoor, en de laatste echt niet in 8mm.
        Maar ook dat is toch allemaal erg persoonlijk.
        een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• Bobbo
          • Jan 2005
          • 41

Vind ik zeer leuk om even collega ervaringen te lezen.

Maaaaaaaaarrrrrr, nou wil ik nog wel even graag weten waar je die touwen in het zwart kan krijgen.
          Ze bestaan wel, ik heb ze eens voorbij zien komen.
          Redelijkheid en Billijkheid... tja....

Comment

• design
            • Nov 2003
            • 57

Bij bijna elke bergsportwinkel kunnen ze het voor je bestellen. Weet dat Bever het vaak wel op voorraad heeft.
            Anders informeren bij bijvoorbeeld Mennens.

David

Comment

• G-LiTe
              • Apr 2004
              • 196

Hoi,

Wat statisch touw betreft in het zwart, kan ik je van ganse harte Beal Intervention aanbevelen (te verkrijgen in 10.5, 11 en 11.5mm).
              Is een touw met een mantel die specifiek bestand is tegen hoge temperaturen, dus uitermate geschikt voor het betere abseil-werk.

Je kan het over het algemeen laten bestellen in elke outdoor of bergsport shop die Beal in zijn gamma heeft, al hebben ze het zelden op voorraad.

G.

Comment

Working...