mag dat?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Watt Xtra
    • Oct 2004
    • 1119

mag dat?

he zag vandaag bij de plaatselijke sporthal nieuw lichtsetje hangen.
    deze bestaat uit 8 meter truss 3hoek, met daaraan 1 t4 balk met 4 par 64 spots en een martin wizard.

Nu hangt het geheel aan een 3tal kettingtjes van volgens mij nog geen 3mm. deze kettingtjes koop je geloof ik zo bij de ijzerwinkel.

mag dit?? geheel hangt boven een gangpad waar mensen onderdoor lopen.

en zoniet waarmee moet dit dan worden opgehangen??
    lijkt mij namelijk niet erg sterk
    JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D
  • soundcheckfrits
    • Jan 2005
    • 455

tjah licht eraan hoe zwaar het matteriaal is hierbij word weer vrolijk de v10 regel toegepast gewicht totaal x10 (jah de V10) = de aantal kilo's dat de kettinkjes moeten dragen!!! duss reken maar zelf uit 1xt-bar 15kg , wizzard...ect ect

maare hoezo wil jij dit weten?? aangezien jij dit niet geinstaleerd heb, maar aleen gezien (jah wat k kan lezen van je vraag)
    de groeten SCF

Hebt u last van de Krypton?? Gebruik de ''Krypton eliminator ''

Comment

• Watt Xtra
      • Oct 2004
      • 1119

ja klopt maar doe wel vaker licht klusjes daar, hoorde dus dat er nieuw licht was gekocht voor vast in de speedsoccer zaal, mij is nix gevraagd dus was benieuwd!! En idd complete zaal voorzien van totaal 32 meter truss 24 parren en aantal wizards, hangen echter aan kettingtjes die miss 60 kg mogen hebben, is dus wel erg weinig. en aangezien ik wel vaker met spul daar sta vind ik het zonde als er iets gebeurd, zullen snel denken dat het van mij komt, wat dus niet het geval is. Maar kan mn naam wel aantasten. maar dan zal ik eens naar de eigenaar toestappen en aanspreken op het niet deugdelijk ophangen van de verlichting.
      JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

Comment

• Upgrading your system
        • May 2003
        • 1684

citaat:Nu hangt het geheel aan een 3tal kettingtjes van volgens mij nog geen 3mm. deze kettingtjes koop je geloof ik zo bij de ijzerwinkel.
        Ja, je moet het me niet kwalijk nemen hoor, maar ik vindt dit een beetje een slecht onderbouwde beschuldiging/vraag

Geloven doe je in de kerk, en we hebben niets aan iets dat je schat of denkt.
        als je nu exactere getallen of foto's had kunnen we er iets aan afleiden, maar dit is een beetje een loze.

Dan komt soundcheckFrits die het ook vast en zeker goed bedoeld (houd me ten goede) met een opmerking waarvan hij de bel hoort luiden, maar niet weet waar de klepel hangt.

je moet eerst weten hoe de waarden zijn van de ketting en de exacte gewichten van truss, lampen en kabel voordat je met de veiligheidsfactoren hoeft te gaan gooien. dit komt pas later in je berekening.

ook hierop wordt weer gereageerd met:
        citaat:En idd complete zaal voorzien van totaal 32 meter truss 24 parren en aantal wizards, hangen echter aan kettingtjes die miss 60 kg mogen hebben,
        weer heel vaag, wat hangt er nu waaraan en hoe weet je dat deze ketting (mischien????) 60 kg mag hebben.. en wat is deze 60 kg dan?? de breeksterkte?? werkbelasting?? hoe kom je aan die waarden??

doe eerst goed navraag voor je iets gaat uitpluizen.

Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• rinus bakker
          • Mar 2002
          • 5430

Jongejonge-nog-an-toe,
          bijna elke keer weer moeten we hetzelfde verhaal afdraaien bij een riggingtopic:
          Het gaat natuurlijk om op als we alles hebben opgenoemd wat er hangt...
          dat we daarna ook FF uitrekenen wat die zooi weegt.....
          32m driehoek-truss a ~ 4 kg ~ 130 kg
          24 parren a 3 kg? = ~ 72 kg
          en wat is een "aantal" wizzards?
          en wat weegt een wizzard?
          en
          als je ook weet wat voor soort ketting het precies was (hoe kom je aan dat getal van 60kg?)
          Was het langschalmige ketting?
          Wat voor staalkwaliteit had die ketting?
          Wat voor sluiting(en) die ketting?

Ik zou haast zeggen:
          mag jij dit soort van vage vragen wel stellen?

een ding is zeker:
          volgens de Europese Richtlijn Machines (en dus ook in de wetgeving van alle Lidstaten) is het NIET toegelaten (=verboden) om vrijhangende lasten te hijsen / op te hangen aan langschalmige ketting!
          een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• sjoerd
            • Apr 2004
            • 341

wat is dan eigenlijk een langschalmige ketting? Met van die ovale schakels??

Comment

• Jugfire
              • Oct 2004
              • 91

Ik ben dan wel een newbe maar dat wil niet zeggen dat ik newbe

Comment

• Upgrading your system
                • May 2003
                • 1684

Dank U, naar zo'n foto was ik op zoek..

nu moet ie nog wat aantallen en getallen noemen, en we kunnen het kunstje afmaken.
                Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• rinus bakker
                  • Mar 2002
                  • 5430

De lengte aan de binnenkant van een langschalmige ketting is meer dan 5 x de diameter van het rondstaal waarvan de schalm gemaakt is.
                  Voor kortschalmige ketting is dit getal 2,75 - 3x de rondstaaldiameter.
                  (En wat er tussenin zit is halflangschalmige ketting.)
                  Het plaatje van Jugifre is dus 100% zeker langschalmige ketting.

Zoek ook maar eens op sites van de ketting-fabrikanten zoals:

enz.....
                  En dan wordt het ook duidelijk dat er allerlei fantasie-ketting-'troep' op de markt is, dat zeker niet bedoeld en/of geschikt is om mee te hijsen....
                  een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

Working...