kan dit veilig zijn?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • stekelvarke
    • Dec 2004
    • 1062

kan dit veilig zijn?

Is deze mannier waarop ze hun koppen ophangen veilig?
    (Dan heb ik het voornamelijk over die rechts op de laatste foto, die enkel aan een steel hangen.)
    Het is niet de bedoeling een bedrijf zwart te maken ofzo, maar het leek me niet echt zo veilig.
    (oja, foto's komen van www.bruudruuster.com)
    exit night into LIGHT
  • Jasper-Lichtbron
    • Jun 2001
    • 2155

Je gebruikt zo'n steel normaal als safety. Het eerste bedrijf dat dit soort steels als safety voor een enkele head gebruikt moet ik nog tegenkomen, normaal worden ze gebruikt voor een stukje truss ofzo. Dat zijn dus allemaal redelijk heavy safety's (voor zover ik uit de foto's kan opmaken) die elk wel een (aantal) honderd kilo mogen hebben (incl. veiligheidsfactor). Daarvan hangen er 4 (!) richting iedere movinghead, dus mag er nog eens 4 keer zoveel last aan bungelen. Per "rijtje" hangen er dan 3 headjes van pakweg 20/30 kg aan die misschien een heel klein beetje extra gewicht genereren met het zwabberen. Tel daarbij op dat de hoeken wat apart zijn (wat volgens mij niet eens uitmaakt als je een steel langs 2 kanten gewoon recht belast?) en je hebt nog steeds geen enkel probleem.

Ik zie je probleem niet! Waarschijnlijk had je niks gezegd wanneer dat stukje truss bovenin aan 2 van deze steels had gehangen. Ik vind het er wel kicken uitzien!

Heb overigens geen enkele rigging aspiraties what-so-ever dus als ik de plank volledig mis sla: don't hit me!

Comment

• Upgrading your system
      • May 2003
      • 1684

Die spotjes rechts op pic 4 gaan volgens mij bungelen als ze lekker op snelheid zijn. maargoed. ik denk dat dit op zichzelf niet echt een probleem zal zijn.
      maar ik kan me daarin lelijk vergissen.

Hoe dan ook, ik vindt het geen gezicht, net alsof ze nog bezig zijn met het riggen van de laatste dingen. sorry maar ik vindt het niet mooi. Of het nu mag of niet
      Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• SP-Audio
        • Sep 2003
        • 35

Persoonlijk vind ik dit géén manier van riggen. Ziet er zeer gevaarlijk uit, als zo'n ding naar beneden komt dan is er beslist iemand gewond of misschien nog wel erger. Zo te zien is het een Vari light of iets dergelijks en dat zijn zowiso zware krengen. Dit zou bij mij dus absoluut niet door de beugel kunnen.
        Tha Man Of Tha Playground

Comment

• Jasper-Lichtbron
          • Jun 2001
          • 2155

Een buisje aan 2 steels met daaraan weer 2 steels om naar het volgende buisje te gaan. Kan iemand me nou eens uitleggen wat er dan zo mis aan is behalve "het ziet er gevaarlijk uit"?

Qua aangezicht: smaken verschillen! Alleen de bekabeling had wel wat meer aandacht mogen krijgen.

Comment

• LJ Bert
            • Apr 2003
            • 270

SP-Audio VL zijn niet zo een zware krengen het zijn stratossen en mac 600 die eerste zijn wel zware krengen
            maar goed denk ook wel dat het best veilig is het ziet er inderdaad niet uit maar dat even ter zijde. wat ik me wel afvraag hoe hang je je lamp rechtstreeks aan een losse steel????
            hehe wat een gedoe

Comment

• Drive inn tnt
              • Sep 2003
              • 1082

Vergroot de laatste foto maar is, het spulletje zal echt niet zo snel naar benede komen zetten. Eerder de tent.
              Vette boksuh meneer

[FONT=Verdana]Licht is sneller dan geluid, daarom zien veel mensen er intelligent uit, tot je hen hoort spreken.[/FONT]

Comment

• Jasper-Lichtbron
                • Jun 2001
                • 2155

citaat:Geplaatst door LJ Bert

SP-Audio VL zijn niet zo een zware krengen het zijn stratossen en mac 600 die eerste zijn wel zware krengen
                maar goed denk ook wel dat het best veilig is het ziet er inderdaad niet uit maar dat even ter zijde. wat ik me wel afvraag hoe hang je je lamp rechtstreeks aan een losse steel????
                Dat hangen ze niet. Zit bij elke head gewoon een stukje 50 buis aan de steels vast. Het geeft een beetje het idee van een kroonluchter en ik vind zo'n constructie als hier stukken aantrekkelijker dan foto's uit een ander topic waar er zo nodig 200mtr truss in de tent gepropt moest worden om vanalles aan op te hangen. Lekker luchtig zo [:I]

Comment

• stekelvarke
                  • Dec 2004
                  • 1062

Ik had het voornamelijk over die rechse op de laatste foto.
                  Deze hangen volgens mij niet aan zo een buisje (het kan natuurlijk zijn dat ik me vergis)
                  Maar aan de reacties te horen kan het veilig. Ik stelde me er alleen vragen bij en wou dus ook de mening van anderen horen.
                  exit night into LIGHT

Comment

• stekelvarke
                    • Dec 2004
                    • 1062

Ik had het voornamelijk over die rechse op de laatste foto.
                    Deze hangen volgens mij niet aan zo een buisje (het kan natuurlijk zijn dat ik me vergis)
                    Maar aan de reacties te horen kan het veilig. Ik stelde me er alleen vragen bij en wou dus ook de mening van anderen horen.
                    exit night into LIGHT

Comment

• William
                      • Oct 2002
                      • 233

citaat:Geplaatst door LJ Bert

SP-Audio VL zijn niet zo een zware krengen
                      niet zo zwaar? wel eens een VL3000/3500 getild? sta je al gauw met 40kg in je handen
                      V*L...........punt

Comment

• ronny
                        • Dec 2002
                        • 2139

toevallig niet beat and sound( of demon gelijk ze tegenwoordig noemen) waar deze productie van is? Wat ik ongeveer op maak uit de gebruikte materialen...
                        Maar aan de dikte van de steels/safty's te zien is er geen probleem. alleen de aanslag op die buisjes zou ik wel eens van dichtbij willen zien. Niet zozeer dat ik het niet vertrouw, maar gewoon om te weten hoe ze het gedaan hebben.

mvg
                        ronny
                        niet zagen, gewoon doen!

Comment

• LJ Bert
                          • Apr 2003
                          • 270

ja had het vooral over de de laatste foto rechts. en ja de 3000 reeks is zwaar maar de 2500 en de Vl5 /6 reeks enzo... maarja dat doet er niet toe. is inderdaad Beat en sound (naar het schijnt blijft de fuivenafdeling zo heten en het pa en evenementen gebeuren is onder de naam demon)
                          hehe wat een gedoe

Comment

• Rookie
                            • Nov 2004
                            • 104

Dit zijn foto's van Cannonball in Mol ik ben daar geweest ik vond het persoonlijk wel een zeer nette truss constructie (maja is miss smaak) En die headjes hingen zo stil als het kon ookal werden een snelle bewegingen gemaakt werden. Het is idd een productie van Demon en ik vond het geslaagd!
                            Er is altijd iets wat je kan bij leren

Comment

• G-LiTe
                              • Apr 2004
                              • 196

Beste(n),

Ik zie hier iets wat mij zeer bekend voorkomt. Het is haast een kopie van iets wat een zeer creatieve collega van me eens bedacht had voor een bedrijfsfeest, enkele jaren geleden. Dus ik denk dat de heren van dit concept aan het 'shoppen' zijn gegaan

En als het Beat&Sound/Demon is kan ik de link tussen het bedrijfsfeest enkele jaren geleden in de Brabanthal Leuven en deze fuif ook nog wel raden

Ik mag dit denk ik zeggen omdat ik deze wijze van het hangen van headjes zo een beetje heb 'uitgevonden' (voor zover me niemand ergens anders op deze aardkloot me voor was, maar ben er me niet van bewust) ooit voor een jaargang van Lowlands, Bravo-stage, nu ook al weer enkele jaren terug. (Waarop dan weer het bedrijfsfeest gebaseerd werd)

Het is zeker een beetje onnatuurlijk 'riggen' en niet alledaags en verdient steeds het onderschrift 'DO NOT TRY THIS AT HOME OR THE LOCAL PARTY'

Er wordt hier ergens gesuggereerd dat de headjes aan safety-steeltjes zouden hangen maar, dit voorbeeld buiten beschouwing gelaten' was dat in het origineel ZEKER NIET het geval. Er werd enkel gebruik gemaakt van steels met een WLL van 1ton, harpen van 3.25ton en dikwandige stalen pijpen (die de fly-bar voor de headjes vormen) van 0.7m met M12 draadstang en 2 tons oogmoeren (zo uit het hoofd, i could be wrong a little). (ook zit de draadstang door-door stalen pijp zodat de pijp zelf nooit onderdeel maakte van de 'totale draagketen')

Een kleine rekensom (die zeker nodig is aangezien sommige steels wel enge invalshoeken enzo krijgen) leerde dat dit bij deze belastingen (headjes van 26 tot 30kg) toch nog aardig overgedimensioneerd was en zo mogelijk rekenkundig een sterkere oplossing dan de headjes aan verschillende concentrische cirkeltrussen hangen.

Nu ik beschrijf de 'originele variant' en ik weet niet wat er bij deze copycat gebruikt werd of hoe het uitgevoerd is (ik zou bvb wel graag hun 'moving middencirkelbuis' graag eens nader bekijken, maar kan je verzekeren dat het qua concept zeker kan, maar nogmaals: weet dan wel hoe je aan zoiets rekent (en het is net iets complexer dan 1+1=2)

G-LiTe
                              Oneindig zijn 2 dingen: het heelal en de domheid van sommige individuen

Comment

Working...