Laserpointers

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • G-LiTe
    • Apr 2004
    • 196

Laserpointers

Gisteren is jammer genoeg mijn laserpointer (Spectra Precision Plumb Pointer 3) gestorven. Reparatie lijkt een lastige zaak te worden, dus zal hij waarschijnlijk vervangen moeten worden.

Nu had ik graag wat professioneel advies van gebruikers gekregen over wat een best buy is. Ik heb zelf al eens wat rondgegekeken en gebeld en heb volgende types al gespot:

- Hilti PMP34
    - Spectra LP40
    - Stanley SP5

De eerste is een vrij kostbaar gegeven, de laatste twee zijn al gevoeliger goedkoper.

Iemand gebruikservaringen van deze types, alternatieven die ook interessant zijn? Alles is welkom. Vooral op vlak van robuustheid (the occasional drop, you know) Graag ook dealerinfo.

Alvast bedankt voor alle reacties.

G
    Oneindig zijn 2 dingen: het heelal en de domheid van sommige individuen
  • axs
    Moderator
    • Jun 2002
    • 2687

Hoi Geert,

Ikzelf heb momenteel de Stanley SP5 in gebruik.
    Voordeel is dat je net wat meer reference points hebt doordat er 5 beams zijn, nu ja, zelden nodig, maar toch
    Nauwkeurigheid is ook erg OK, valt me zelfs beter mee dan de spectra! Maar op een centimeter op 15m hoeven we gelukkig in ons vak niet te kijken (hoewel ik denk dat het wel eens door een schok een beetje om zeep is geholpen...) Enkel lichtopbrengst is dan weer net iets minder.

Qua robuustheid is die wel te doen, maar het is geen 'nokia' zullen we maar zeggen.
    Spijt heb ik er nog niet van, maar denk toch dat de volgende toch weer een spectra wordt!
    De spectra is toch weer net een stukje steviger, nauwkeurigheid dan wel net iets minder. Kostprijs: toch een 80 euro meer

Grtz

If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• G-LiTe
      • Apr 2004
      • 196

@Tom,

Niet zo vreemd dat hier in het forum regelmatig foto's passeren van schuine reeptrek, als nu blijkt dat wij hier de enige twee gebruikers zijn van een laser pointer

Had eigenlijk toch wel meer reacties verwacht.

G.

Comment

• axs
        Moderator
        • Jun 2002
        • 2687

citaat:Geplaatst door G-LiTe

@Tom,

Niet zo vreemd dat hier in het forum regelmatig foto's passeren van schuine reeptrek, als nu blijkt dat wij hier de enige twee gebruikers zijn van een laser pointer

Had eigenlijk toch wel meer reacties verwacht.

G.

Denk dat je de vraag anders moet stellen Geert...
        bv: 'Welke laserpointer gebruken jullie dan, als hij niet bij deze 3 staat'

Weten we beiden meteen welke we niet moeten aanschaffen [8D][^]
        If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• SpaceyDeeJ
          • Sep 2001
          • 876

Hoi,

je zegt dat dat ding over 5 punten meet, maar krijg je daar juist niet een onnauwkeruigheid door ?
          Ik heb er ooit een gehad die over 7 punten meette, op het moment dat ik dan op een bind zat, met middelste meetpunt en de 6 omliggende naast de bind zaten, had ik een onzuivere meeting....

Ben toen overgestapt op een 1 punts meter, maar helaas is deze een maan dgeleden gestolen uit mijn toolcase
          cheers,

DeeJ

zohee pappie, die tafel van die meneer is echt wel groot

Comment

• G-LiTe
            • Apr 2004
            • 196

@SpaceyDeeJ

Ik denk dat je hier het een en ander door elkaar aan het halen bent. Je praat over 'meters' terwijl axs en ik het hebben over 'level pointers'. De laatste groep van toestellen meet helemaal nix maar zet gewoon 'paspunten' uit. Wanneer tom spreekt over een 5 punts laser heeft hij het naar alle waarschijnlijkheid over een toestel dat vijf paspunten onder een hoek van 90Ā° met elkaar uitzet, kortom: 1 lood recht naar boven, 1 loodrecht naar onder, en dan drie in het horizontale vlak (vooraan en tweemaal zijdelings).

Vaak zie je deze pointers (zo bvb de door mij vermelde Spectra LP40 of de Hilti in een 3 punts uitvoering (boven, vooraan en 1 x zijdelings).

Voor een rigger is het loodpuntje naar boven hetgeen waar het in 80% van de gevallen om draait. De twee tot vier anderen zijn handig bij het uitzetten van punten in een grote hal ofzo, het kan je soms aardig wat meetwerk besparen als je gebruik kunt maken van die winkelhaak laserlijnen.

Afstand meten doe je dan weer met heel andere toestelletjes, populair hier zijn wederom de Hilti's (PD28 en PD30) of de Leica en Bosch reeks.

Maar nu back on topic.

Niemand meer buiten axs die me hier zijn positieve/negatieve gebruikservaring over zijn pointer kan meedelen???

Momenteel gaat mijn voorkeur richting de Spectra LP40. De Hilti zal op Hilti-aanse wijze wel weer het neusje van de zalm zijn, maar ik weet niet of in deze toepassing het prijsverschil gerechtvaardigd is.

G.

Comment

• axs
              Moderator
              • Jun 2002
              • 2687

citaat:Geplaatst door G-LiTe

@SpaceyDeeJ

Ik denk dat je hier het een en ander door elkaar aan het halen bent. Je praat over 'meters' terwijl axs en ik het hebben over 'level pointers'. De laatste groep van toestellen meet helemaal nix maar zet gewoon 'paspunten' uit. Wanneer tom spreekt over een 5 punts laser heeft hij het naar alle waarschijnlijkheid over een toestel dat vijf paspunten onder een hoek van 90Ā° met elkaar uitzet, kortom: 1 lood recht naar boven, 1 loodrecht naar onder, en dan drie in het horizontale vlak (vooraan en tweemaal zijdelings).
              Klopt helemaal.
              Spaart je idd wat uitzetwerk uit in grote hallen. Ding heeft zijn nut alweer lang bewezen in dat nieuwe halleke in hasselt, daar wil je echt niet nog langer bezig zijn met punten uitzetten! [^]

Comment

• ralph
                Banned
                • Aug 2000
                • 2649

Hier dan een uitermate tevreden Hilti user...
                Poos met de spectra ondreweg geweest, die is nu waarschijnlijk bij iemand anders in gebruik want: gejat

Spectra voldoet prima, ik heb mezelf een cadeautje gedaan met de hilti

ps 3 puntmetingen voldoen bij mij tot op heden.

Comment

• axs
                  Moderator
                  • Jun 2002
                  • 2687

Ah kijk...

Geloof dat we ze nu alle 3 aan een vergelijkende test kunnen onderwerpen!

Ralph, bij deze ben je uitgenodigd in het mooi belgische Limburg. (aangezien Geert en ik beiden van uit de buurt zijn, hoewel Mol dan weer net Antwerpen is)
                  Ik weet dat je hier nog goede herinneringen hebt aan Kort-SM.
                  Dan bekijken we na enkele biertjes (en voor jou een kinderbord spaghetti[8D]) wel even hoe recht we nog kunnen lopen! De tools hebben we dan toch mee...
                  Nu ja, voor de liefhebbers is Straatsburg natuurlijk ook nog een mogelijkheid

Comment

• Siem
                    • Jul 2003
                    • 124

Misschien dat hier nog bruikbare ervaringen zijn te vinden: http://forum.licht-geluid.nl/forum/t...TOPIC_ID=12535
                    Domme vragen bestaan niet, maar er zijn wel veel nieuwsgierige domoren.

Comment

• kokkie
                      • Nov 2003
                      • 1166

En dat onderwerp gaat dus over de laser meters, die dus werkelijk afstand meten en dit onderwerp gaat dus over laser pointers, die punten alleen waterpas horizontaal plus onder een hoek van 90 graden recht omhoog verticaal projecteren om je (in ons vak) motorpunten uit te zetten.

Maar Hilti verkoopt ook sets van 1 zo'n apparaat elk, dus dan is het misschien weer wel het goede onderwerp.
                      Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• ralph
                        Banned
                        • Aug 2000
                        • 2649

Bij mijn hilti heb ik in de koffer ook een afstandsmeter zitten, wordt met enige regelmaat gebruikt door geluidstechs, is handige tool bij het bepalen van delays.
                        Voor riggingwerk gebruik ik eigenlijk alleen de pointer, dat tekent lekker snel weg over de vloer.

Comment

• Jeroen de Goei
                          • Oct 2004
                          • 376

de lp40 is fijn

Comment

• intensity
                            • Feb 2006
                            • 2

spectra is inderdaad erg goed heb de mijne al 3 jaar doet t ok
                            via toprek rigging kun je m bestellen

en axs als jij in jou vak niet op de centimeter kijkt op 15 meter moet je mij
                            toch eens uitleggen wat voor vak dat is
                            want als ik b.v breidels voor een p.a in het dak moet trekken kan 1 link in mijn clutch 2,6 cm toch al aardig schelen 15 m lager en dan hangt t p.athe scheef en dat vinden de meeste geluids technisie nie zo leuk

Comment

• kokkie
                              • Nov 2003
                              • 1166

Originally posted by intensity
                              spectra is inderdaad erg goed heb de mijne al 3 jaar doet t ok
                              via toprek rigging kun je m bestellen

en axs als jij in jou vak niet op de centimeter kijkt op 15 meter moet je mij
                              toch eens uitleggen wat voor vak dat is
                              want als ik b.v breidels voor een p.a in het dak moet trekken kan 1 link in mijn clutch 2,6 cm toch al aardig schelen 15 m lager en dan hangt t p.athe scheef en dat vinden de meeste geluids technisie nie zo leuk
                              Klinkt leuk, praktijk is anders.
                              Als je dat schalmpje inneemt, dan verandert je punt minder dan die 2,6cm en dat gebeurt boven en beneden precies hetzelfde of je ketting nou 5 of 50 meter lang is. Zeker als we met een serieus groot PA bezig zijn zeg ik dat het dus maar maximaal 1,5cm horizontale verschuiving is in de richting van de bridle. De manier waarop de headrigger/grounder op de grond checked of het punt goed is, door er even aan te gaan hangen, is zeker niet nauwkeurig tot op hele centimeters.
                              Laten we het dan nog even over het tekenen en meten hebben. Lekker stevig stuk stoepkrijt en een meetlintje van stanley. FF nulpunt bepalen, met laserpointer middenas van de zaal bepalen en punt op het midden van de dakbeam zoeken. Oeps, das fout 1, want je kijkt 15m omhoog om te kijken of je op het midden van je beam zit. Dit aftekenen met stoepkrijt, oeps, alweer afwijking 2, stoepkrijt is beetje dik, punt zit niet precies in het midden, etc, weer een cm onnauwkeurigheid. Maar goed, je hebt een nulpunt, je maatje pakt het meetling en loopt ermee weg in de richting van het volgende uit te zetten punt. Daar aangekomen trekt hij het lint strak om het goede punt te kunnen zetten, onnauwkeurigheid 3, er zit toch echt iets rek in dat lint en onnauwkeurigheid 4 is weer het stoepkrijt! En dan hebben we pas 1 motorpunt uitgezet!!!!!!!!
                              Oftewel, op de centimeter werken is echt niet reƫel. Lees de lessen over significantie nog maar eens na.
                              Welkom op het forum, maar gelieve geen oude onderwerpen weer naar boven halen om foute informatie te verwerken. Alvast bedankt!
                              Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

Working...