laddertruss of drie assige decotruss

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • masterblaster

laddertruss of drie assige decotruss

wat kan ik het beste kopen voor mijn eigen lampen in te hangen een laddertruss of een drie assige decotruss
  • Nit-Wit
    • Feb 2005
    • 250

hangt ervanaf hoeveel je erin wilt hangen over welke lengte...
    "Neen, een Camera rail is geen truss" ® Han

Comment

• rinus bakker
      • Mar 2002
      • 5430

misschien volstaat een enkele 50mm buis zelfs wel
      een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• masterblaster

ja maar waar kan je dat soort buizen krijgen.
        ben al een tijdje op zoek voor een 50 mill. buis voor in mijn slaapkamer op te hangen.
        Maar nou zag ik op marktplaats dus deco triangle truss worden aangeboden en laddertruss (ja ik weet dat dit niet meer 100%te vertrouwens is) maar als ik er dan zoieso meer geld tegen aan gooi vraag ik me af wat ik dan het beste kan kopen zodat ik in de toekomst nog kan uitbreiden

Comment

• rinus bakker
          • Mar 2002
          • 5430

Buizen kun je kopen bij de beter gesorteerde lokale metaal boer of bij diverse truss fabrikanten.
          Al betaal je daar dan (heel) wat meer vanwege de meestal meteen er maar aangelaste koppelingen van die betreffende fabrikant ......

Comment

• kokkie
            • Nov 2003
            • 1166

Als je het op je kamer wil gebruiken (en alleen op je kamer en nooit op feestjes) dan lijkt decotruss mij leuker dan een pijp. Zo'n grote lengte zal het niet zijn en met een bevestigingspuntje extra (wat is er mogelijk) zal het echt wel gaan op een slaapkamer. Alleen met haken is het misschien lastig, want de meeste zijn 50mm. Ach ja, keuzes maken, altijd leuk.
            Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• masterblaster

Maar er is dus geen duidleijk verschil als het gaat om de twee behalve dan de vorm.
              Ik wil eigenlijk weten wat de voor en nadelen zijn van de twee vormen.
              zo weet ik dat decotruss simpelweg bijna niks kan hebben en dat laddertruss rond gaat staan als je het te veel of verkeerd belast.
              Waar zouden jullie persoonlijk voor kiezen.

en voor kokkie ik ben niet van plan die dingen alleen op mijn slaapkamer te houden en er in de toekomst ook kleine lichtshows mee te geven bij diverse evenementjes dus dat van die buis is puur alleen om het in mijn kamer te hangen en dus wil ik nu truss gaan gebruiken zodat ik het ook ergens anders neer kan gaan zetten

Comment

• ikke1234
                • Aug 2005
                • 125

zou een laddertrus dan stevig genoeg zijn om een afstand van 6 meter te overbruggen mar daar een stuk of 8 parren en een strobo aan te hangen ? of neem je dan beter ook de decotruss ? zo kan je best redeneren als je tog nog wil uitbreidden... nee serieus

zou een laddertrus dan stevig genoeg zijn om een afstand van 6 meter te overbruggen mar daar een stuk of 8 parren en een strobo aan te hangen ?
                IK: Zo, U wil dus een evenement boeken? ok... wat heb je nodig en wat is het budget?
                KLANT: Zo Veel mogelijk materiaal, en zo'n lage mogelijke prijs.... sponsoren jullie ???

Comment

• Nit-Wit
                  • Feb 2005
                  • 250

ik zou voor de driehoektruss gaan
                  "Neen, een Camera rail is geen truss" ® Han

Comment

• rinus bakker
                    • Mar 2002
                    • 5430

Dus voor iedereen die niet te veel geld uit wil geven:
                    een buis van 48,5 x 4,5mm (diamter x wanddikte) met een truss-kwaliteit aluminium (EN AW 6083 T6) kan op een 'ondersteuningsafstand' van ca. 300cm een gelijkmatig verdeelde last hebben van ca. 200kg.
                    En zo'n buis is heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel wat goedkoper dan welk trussje dan ook.
                    Maar uit de reacties begrijp ik dat het werer goed gaat met de economie: geld speelt geen echte rol meer. Zelfs op je eigen kamer is "de blits" maken weer van groter belang dan verstandig met "de pecunia" omgaan.
                    De vraag / het topic was overigens niet te interpreteren op basis van dat soort van afwegingen.

sterkte ermee.

Comment

• masterblaster

Originally posted by rinus bakker
                      Dus voor iedereen die niet te veel geld uit wil geven:
                      een buis van 48,5 x 4,5mm (diamter x wanddikte) met een truss-kwaliteit aluminium (EN AW 6083 T6) kan op een 'ondersteuningsafstand' van ca. 300cm een gelijkmatig verdeelde last hebben van ca. 200kg.
                      En zo'n buis is heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel wat goedkoper dan welk trussje dan ook.
                      Maar uit de reacties begrijp ik dat het werer goed gaat met de economie: geld speelt geen echte rol meer. Zelfs op je eigen kamer is "de blits" maken weer van groter belang dan verstandig met "de pecunia" omgaan.
                      De vraag / het topic was overigens niet te interpreteren op basis van dat soort van afwegingen.

sterkte ermee.
                      Sorry ben op dit gebied echt een zero wat is truss kwaliteit (waar moet ik naar kijken bij aankoop van alu-buis en waar haal ik dat vandaan, Ik heb tot nu toe nog geen staalhandel gevonden bij mij in de omgeving en al helemaal niemand die alu buizen verkoopt.
                      Enig idee wat dit ongeveer zou kosten op 3 a 4 meter?
                      En is dit ook de afmeting van normale truss assen. zodat ik in de toekomst met sceff klemmen de buis in een truss constructie kan hangen.
                      Of is dit nou weer vloeken.

Ja ik denk vraag het maar voor dat ik een grote fout bega.

Oja nog een ding hoe gelijk matig moet het verdeeld zijn want ik heb drie scanners en nog wat klein grut en ik wil niet echt dat hij duidelijk doorbuigt (wat volgens mij ook niet echt kwaad kan).
                      Moet ik dan alles zo veel mogelijk aan de zijkant houden of kan er ook nog gewoon een in de midden (scanners zijn ongeveer 15 kilo)

Alvast bedankt

Comment

• rinus bakker
                        • Mar 2002
                        • 5430

DE standaard kwaliteit voor alumnium truss is in Europa EN AW 6082 T6.
                        En als je met een enkele buis gaat werken verlies je ook geen sterkte door de lasbewerkingen en de WBZ (warmte bienvloedde zone) enkun je voor de treksterkte rekenen met ca. 300 N/mm², ofwel met een 0,2 rekgrens van ca. 250 N/mm².
                        Standaard buis is wat minder standaard, maar ik zou uitgaan van een wanddikte van 3mm - en dan kom je al gauw op 48 x 3mm buizen uit, die veel overeenkomst hebben met de bekende "staigerpaip". Zodat daarop ook jouw 'scaff clamps' of steigerklemmen passen.
                        'Sceff' is een Hollands onzinwoord, van klok-maar-geen-klepel inhoud. 'Scaff' komt van het Engelse woord 'scaffold' en dat betekent gewoon 'steiger'.
                        Voor prijzen moet je niet bij mij zijn, daarvoor heb je genoeg handelsfirma's in Nederland - en naast de metaalhandels zijn er ook genoeg licht en geluidsverkoopbedrijven waar je prijzen voor ziets kunt opvragen.
                        Nog steeds noem je niet het totale gewicht wat je wilt gaan ophangen maar als dat minder is dan 100kg verdeeld op 3 meter dan hoef je je geen zorgen te maken. Wil je perse een 4m buis, dan laat je die dan aan weerszijden maar 0,5m uitsteken buiten de ophangenpunten.
                        Let er wel op dat elk van jouw ophangpunten dus in dat geval van 100kg verdeelde last met tenminste 50kg vertikaal belast zullen worden. Neem daar een Veiligheidsfactor van 3 overheen omdat je zelf wat waard moet vinden.

Comment

• Upgrading your system
                          • May 2003
                          • 1684

rinus, als ik over een stalen stijgerpijp begin wordt je zeker kwaad?? [:P]

is eenvoudig op de kop te tikken en met een busje flexa alluminiumspray ziet het er ook goed uit

bovendien is het goedkoper
                          Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• rinus bakker
                            • Mar 2002
                            • 5430

Ik kwaad?
                            Ik ben nooit kwaad...
                            Nou ja ........... bijna nooit
                            ;-)
                            Staal verven met zilververf
                            (je moest eens weten hoeveel zilververf ik in mijn jonge jaren verbruikt heb!
                            en niet eens alleen op staal)

Comment

• Outline
                              • Feb 2006
                              • 1434

Ik ga iets opbiechten: Ik heb een aantal jaren geleden in een lokaal jongerencentrum een gridje gemaakt van steigerpijp ivm plafondhoogte. Hij is ongeveer 4 bij 4 meter met ook nog een kruis in het midden. In totaal 4 vakken dus. Deze constructie hangt op de 4 hoeken in de kettingen die weer in de houten balken van het dak direct naast de metalen H-profielen hangen (met bouten door de balken heen. Door en door dus). Er was hier helaas GEEN ruimte voor balkklemmen ivm het verlaagde plafond. In het midden van het kruis hangt deze op dezelfde methode ook nog eens in de ketting. Dit kruis is overigens gemaakt omdat er 2 buizen over waren en deze nergens anders kwijt konden. 1 buis wordt gebruikt bij optredens voor het frontlight omdat het NIET vaste podium diverse dieptes heeft en ook dwars kan staan. De andere buis is nog niet in gebruik. Deze zou in het originele plan op dezelfde manier gebruikt gaan worden voor het licht van achter maar hiervoor zijn de ophangpunten nog steeds niet aangebracht. Overigens hangt nu na vernieuwing van de plafondplaten de dragende buis boven. Moet nog opgelost worden.

Maar nu het leukste: de controlerende gemeenteambtenaar heeft de hele handel goedgekeurd en het mag nu dus gewoon gebruikt worden tijdens live-'dingen'! Ik geloof dat het goedgekeurd is op 25kg/pm. Niet veel maar voor die parretjes en enkele scanner meer dan genoeg!

Dus hoezo mag er niks met steigerpijp?

Comment

Working...