Keuring en onderhoud van (materieel)Liften.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rudy Vorstenbosch
    • Jun 2001
    • 1429

Keuring en onderhoud van (materieel)Liften.

Er zijn echt 1000'den liften in omloop in Nederland.
    Elk bedrijf(je) in Nederland heeft wel een aantal liften in gebruik waarmee verlichting/speakers/truss op hoogte gebracht wordt. Maar nergens is een duidelijke richtlijn te vinden over het onderhouden en eventueel keuren van deze middelen.

Is er een instantie/bedrijf welke keuringen "Op Niveau" verricht voor deze middelen?
  • axs
    Moderator
    • Jun 2002
    • 2687

Originally posted by Showtechniek
    Er zijn echt 1000'den liften in omloop in Nederland.
    Elk bedrijf(je) in Nederland heeft wel een aantal liften in gebruik waarmee verlichting/speakers/truss op hoogte gebracht wordt. Maar nergens is een duidelijke richtlijn te vinden over het onderhouden en eventueel keuren van deze middelen.

Is er een instantie/bedrijf welke keuringen "Op Niveau" verricht voor deze middelen?

keuring oa volgens:
    [FONT=GalaxiePolaris-Book][LEFT]89/655/CEE
    en de europese machinerichtlijn

[/LEFT]
    [/FONT]
    Last edited by axs; 19-01-06, 11:03.
    If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• ronny
      • Dec 2002
      • 2139

bij ons komt toch een 3maandelijkse keuring over de vloer. vincotte. Die keuren al het materiaal wat gebruikt wordt om te "vliegen". Dit zijn dus alle liften, alle takels, alle rondstroppen, alle shackles, en alle steels.

Bij de liften wordt er dan hoofdzakelijk naar beschadiging van de staalkabel gekeken. Bij takels naar de ketting. Bij shackels wordt het serienummer opgeschreven en vergeleken met de vorige keuring. Bij rondstroppen op scheurtjes of slechte stiksels. Bij steels op knikken en dergelijke

dus keuring is er wel zeker.

mvg
      ronny
      niet zagen, gewoon doen!

Comment

• BlueConfig
        • Aug 2005
        • 138

hey,

Ik wist dat ik hierover nog enkel papieren liggen had. eff opgezocht:

Periodieke keuringen : (ARAB belgie)

Werktuigen en aanverwanten:[INDENT]Mechanismen en geraamten : Arab 280-281 jaarlijks en bij indienststelling
        Kabels kettingen : 4x per jaar en bij indienststelling
        Beweegbare hangstellingen, manden,... :Arab 452/453 jaarlijks / 4xper jaar onderdelen en bij indienststelling
        Veiligheidsgordels en harnassen: Arab 258 sexies jaarlijks en na elke val en bij indienststelling[/INDENT]

Dit uit te voeren door een erkend organsime zoals AIB-Vinçotte
        Greets,
        BLue CoNFiG

Comment

• smmeij
          • Aug 2000
          • 110

Hoi,

Maar wat axs zegt klopt inmiddels niet echt meer, sinds september 2003 is de liftenregelgeving vanuit de Wet op de gevaarlijke werktuigen overgeheveld naar de Warenwet en ondergebracht in het Warenwetbesluit liften.

Een lift moet volgens deze regelgeving 1 keer in de 1,5 jaar gekeurd worden...
          Weet niet of dit ook voor de mobiele liften geld, maar wel voor de vaste instalaties, maar zie hier voor meer info www.liftinsituut.nl staat tevens hoe het met de keuringen van hoogwerkers zit.

Groetjes,

Sander
          The choices we make, not the chances we take, determine our destiny

Comment

• axs
            Moderator
            • Jun 2002
            • 2687

Originally posted by smmeij
            Hoi,

Maar wat axs zegt klopt inmiddels niet echt meer, sinds september 2003 is de liftenregelgeving vanuit de Wet op de gevaarlijke werktuigen overgeheveld naar de Warenwet en ondergebracht in het Warenwetbesluit liften.
            Wat ik aanhaal is de europese wetgeving.
            De landen binnen de europese gemeenschap kunnen/moeten hun hierop baseren. Welke de nederlandse benaming of wetgeving hieromtrent is, weet ik niet zo uit het hoofd, maar wat vaststaat is dat deze gebaseerd is op de europese wetgeving.

Incorrect is deze info dus niet
            If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• smmeij
              • Aug 2000
              • 110

Originally posted by axs
              Wat ik aanhaal is de europese wetgeving.
              De landen binnen de europese gemeenschap kunnen/moeten hun hierop baseren. Welke de nederlandse benaming of wetgeving hieromtrent is, weet ik niet zo uit het hoofd, maar wat vaststaat is dat deze gebaseerd is op de europese wetgeving.

Incorrect is deze info dus niet
              dame, jij moet ook altijd gelijk hebben en krijgen hè...
              Maar de rede was, meen ik, dat ze op deze manier meer aan de europeese wetgeving voldeden...
              Maar voorlopig gaat dat nog niet gebeuren, herinner je dat ongeluk met dat jongetje en die tas in reiswijk?
              Dat had volgens de nieuwe norm al niet meer mogen gebeuren, er had namelijk een kooiafsluiting in moeten zitten.
              Dit bij een hoop liften, ook in onze branch ook nog niet het geval is, en in sommige gevallen erg veel gevaar kan opleveren, maar daaar hebben we het volgens mij al eerder overgehad, vroeger...\

gegroet,

Sander

Comment

• axs
                Moderator
                • Jun 2002
                • 2687

dame, jij moet ook altijd gelijk hebben en krijgen hè...
                LOL Neen hoor... heb ook al in paar topics mijn ongelijk toegegeven hoor met het schaamrood op de wangen, maar ja.

Comment

• rinus bakker
                  • Mar 2002
                  • 5430

dame...?
                  axs heeft natuurlijk best wat met het anders geslacht maar je kunt ook te ver gaan!
                  of bedoel je soms:
                  Damn...?

en in dit geval hebben we allemaal een beetje gelijk:
                  De Europese eis is: tenminste éénmaal per jaar een schriftelijk vastgelegde inspectie door een deskundige natuurlijke persoon, deskundige rechtspersoon, of deskundige instelling.
                  Mar aan het niveau van deskundigheid worden vrijwel geen andere eisen gesteld - boven gebruikersniveau hoor je vaak opperen, mar staat nergens.
                  De machine Richtlijn laat het regime en de inrichting van de inspecties over aan de individuele Lidstaten.
                  En dus kan Belgie er iets volledig anders mee doen dan Nederland!!!!!
                  En over Keuringen (=inspecties + beproevingen) zegt de Machine Richtlijn
                  HELEMAAL NIETS!
                  Alleen zullen alle "keuringsboeren" en andere papierhandelaars daar natuurlijk zorgvuldig hun mond over houden, of zelfs het tegendeel lopen te beweren, en zeggen dat zij Erkend zijn om dat te doen. "Erkende Putjesscheppers" worden namelijk ook alleen erkend door de NVvP (Ned Ver. v Putjesscheppers! -
                  En er wordt heeeeeeeeeeeeeeeeeel wat afgelooid in de wereld van de certificeerders en keurders,
                  zo erg dat het zelfs de overheid is opgevallen, en die zit nota bene altijd te slapen!)
                  En dat wij allemaal accepteren dat we gebruikershandleidingen ('manuals') krijgen die niet in het Nederlands gesteld zijn (wettelijk verplicht!!!waar zijn de inspecteurs wanneer je ze nodig hebt?)
                  en
                  waar helemaal NIETS in staat over onderhoud en inspectie dat is ook ons probleem, want ook dat zou wel zo moeten volgens de eisen van de MR.
                  Inspecteren en Keuren?
                  doe het lekker zelf !
                  En zit tegelijk de fabrikant / leverancier van die rotzooi (!) achter zijn broek over de productaansprakelijkheid als hij niet aan alle CE-eisen voldoet maar er wel een CE-sticker op heeft geplakt.
                  Ik ken wel mensen die de handleidingen kunnen controleren,
                  de inspectie- instructies kunnen verzorgen en die
                  de documenten kunnen maken die daarbij horen, en/of
                  de juiste beproevingen kunnen omschrijven....
                  ;-)
                  Gauw terugverdiend! Dat is een absolute zekerheid!
                  een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• rinus bakker
                    • Mar 2002
                    • 5430

PS:
                    en we zijn bezig om in de normalisatiewerkgroep van het NEN hier ook echt 'handen en voeten' aan te geven met een inspectie-richtlijn voor de 'evenementensector'.

Ik ben wel geinteresseerd in de ervaringen met en voorbeelden van de hoge tot absurde kosten voor allerlei keuringen die we in onze business laten doen.

Op de site van de ARGH (www.argh.nl) is ook een artikel met een leuk voorbeeld over dit absurde keuringkosten onderwerp geplaatst.
                    De Wetgeving laat voor dit soort onredelijke kosten een clausule open om dit op een ecomische acceptabele en in redelijkheid veilige en verantwoordelijke wijze toch goed te doen.
                    Alle voorbeelden helpen!

Comment

• smmeij
                      • Aug 2000
                      • 110

dame...?
                      axs heeft natuurlijk best wat met het anders geslacht maar je kunt ook te ver gaan!
                      of bedoel je soms:
                      Damn...?
                      Nee, bedoelde echt dame, voor mij is mn ongelijk toegeven ook erg moeilijk...

Originally posted by rinus bakker
                      PS:
                      en we zijn bezig om in de normalisatiewerkgroep van het NEN hier ook echt 'handen en voeten' aan te geven met een inspectie-richtlijn voor de 'evenementensector'.

Ik ben wel geinteresseerd in de ervaringen met en voorbeelden van de hoge tot absurde kosten voor allerlei keuringen die we in onze business laten doen.
                      Misschien leuk om eens iemand van het liftinstituut hier te vragen, tot een aantal jaar geleden de enige officiele keuringsinstantie...
                      Ik ken nog wel een paar inspecteurs van hun, misschien dat zij wat meer omtrend dit soort onderwerpen kunnen vertellen??

gegroet,

Sander

Comment

• rinus bakker
                        • Mar 2002
                        • 5430

....om eens iemand van het liftinstituut hier te vragen, (1a) tot een aantal jaar geleden de (1b) enige officiele keuringsinstantie...

2) ...Ik ken nog wel een paar inspecteurs van hun, misschien dat zij wat meer omtrent dit soort onderwerpen kunnen vertellen??
                        1a) tot welk jaar dan precies 'geleden'?
                        1b) de enige officiele keuringsinstantie van liften en roltrappen dan misschien..., maar ook dat is al lang achterhaald. Het LI keurt inmiddels ook kranen en hoogwerkers, en bij wijze van spreken ook 'soepketels' .. als je maar betaalt.
                        En er zijn inmiddels wel heel wat meer 'Notified Bodies' (~aangewezen instanties) in Nederland op al die - deels overlappende - terreinen aktief, zoals oa. de TuV, en bedrijven als SGS, BureauVeritas, DNV, Aboma-Keboma, Lloyd's, AIB-Vincotte enz enz.

Maar...........
                        er is helemaal geen Europese (=Mach.Richtlijn) verplichting om takels, trekkenwanden, wind-ups en noem maar op te laten keuren door deze aangewezen keuringsclubs.

En dat in Nederland het LI zich heeft opgesteld als de enige deskundige op het gebied van theaterhijs- en hefmiddelen is natuurlijk ook alleen omdat ze een jaar of 15 geleden door mensen uit het theater werden uitgenodigd om hun schijn eens te werpen op deze materie.
                        Dat degenen die deze uitnodiging deden er zelf dus helemaal geen kaas van hadden gegeten heeft tot op de dag van vandaag nog steeds heel stompzinnige repercussies.
                        Toen het LI vond dat je met trekkenwanden geen mensen mocht hijsen werd er zo maar even vier-vijfhonderd jaar theatergeschiedenis sinds de Renaissance weggevaagd - de Deus ex Machina kwam hier uit een heel foute hoek.
                        Alsof er jaarlijks vele doden zouden vallen op de tonelen wereldwijd?

En het LI wil ook maar al te graag voorkomen dat we in onze sector zelf normen zouden gaan opstellen, want dan zijn ze de vrijheid van opereren (en interpreteren en koeieneren?) kwijt...
                        Nog 3 jaar geleden spraken ze zich in Carre bij het Peter Pan vlieg-symposium zeer sterk uit tegen normaliseren van entertainmenttechniek. Want dat zou de duidelijkheid kunnen scheppen waarmee de LI-winkel inkomsten zou kunnen gaan derven.
                        Mijn cynisme over deze club is in de loop der jaren gesterkt door vele ervaringen en nieuwsfeiten.
                        Zonder een heldere norm als keuringsgrondslag kan de meest onnozele flauwekul door deze en gene beweerd worden (gebeurd tot op de dag van vandaag!) en daar moet dan ook nog voor worden betaalt.

2) ik ken niet alleen inspecteurs uit de LI-club, ik heb ook een LI-cursus gevolgd bij een slaapverwekkende docent. En heb ook een soort dreigbrief gehad van een een-of-andere management BoBo die mij ten strengste afraadde om dit soort feiten en mijn mening over het LI (LachInseminatie?) te openbaren.
                        Om dat te moeten krijgen van een door de overheid aangewezen instantie.... Dat geeft meteen ook weer te denken over de criteria en de handhaving van de overheid. Maar daar ben ik al lang over uitgedacht.

Ik heb in 10-12 jaar zo'n 25-30 artikelen over hijsen enz in het Theatervakblad geschreven, en al die tijd heeft die Draaikolk van Keuringskosten er ook wel een stuk of 3 a 4 aan durven wagen.

Lametochnilachu - er lopen veel te veel mensen rond van buiten deze sector die worden binnengehaald als De Deskundigen... en dan weten ze vaak nog geen manteau van een trek te onderscheiden, maar ze weten vervolgens wel een forse financiele poot uit deze branche te draaien.

Ik zou haast zeggen breek me de bek niet open.... maar dat is inmiddels alweer gebeurd.

Comment

• smmeij
                          • Aug 2000
                          • 110

@ rinus

Ik zal je niet quoten...

Maar wat je zegt, zit een hele grote kern van waarheid in...
                          Heb ff verder gezocht, en tot mijn verbazing zeggen hun regeltjes helemaal niks..
                          Althans niet voor de 'apparaten' die onder machine richtlijn vallen.
                          Het is namelijk zo, als jij het met een punt niet eens bent, en zegt dat je er een risicoanalise op uit heb laten voeren, je het punt zo van tafel kan vegen... Mits je dat laat doen dan hè...
                          Maar de regels omtrend de machinerichtlijn zijn heeeel erg bewerkelijk.
                          Dus eigenlijk bijna allemaal te weerleggen.

Comment

• rinus bakker
                            • Mar 2002
                            • 5430

En dan gaan we voor veel geld derden inhuren om ons een mistwolk voor de ogen te laten draaien.
                            Waar we dan in Aansprakelijkheidsopzicht ook nog een helemaal niks aan hebben.....

Verplicht jaarlijks laten keuren door LI? ... 'Èch nieh'....
                            Verplicht jaarlijks laten keuren door de EKH? .... Laat ook dat maar na!

Verplicht jaarlijks inspecteren? Ja.
                            Maar voor de deskundigheid voor het inspecterene van bijvoorbeeld:
                            staalstrop, harpsluiting, beamclamp, windup, roedeboei, doughty-clamp,
                            softsteel en trussje is echt niet een studie van 3of4 jaar WTB vereist!

Comment

• smmeij
                              • Aug 2000
                              • 110

Originally posted by rinus bakker

Verplicht jaarlijks laten keuren door LI? ... 'Èch nieh'....
                              Verplicht jaarlijks laten keuren door de EKH? .... Laat ook dat maar na!
                              Dit heeft volgens mij meer te maken met of de gemeente waar je in woont deze eis steld, er zijn namelijk enkele 'aparaten' die bij sommige gemeentes gekeurd moeten worden en bij andere niet...

Comment

Working...