Carre (truss) onder spanning

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • earle
    • Jun 2006
    • 1

Carre (truss) onder spanning

Stel je hebt een carre met groundsupport gezet en nu blijkt dat er ergens iets goed fout is en dat de hele constructie onder spanning staat. Dit zou dus betekenen dat iedereen die eraan zou komen een flinke peer krijgt. wat kan je hier eventueel aan doen ??
  • luc2366
    • Jul 2002
    • 1161

heel simpel (en alsook verplicht): je constructie aarden

Comment

• walter
      • Feb 2005
      • 34

normaal gezien moeten alle electrische toestellen geaard zijn en dit zal dan wel doorgeven aan je constructie.
      of je zou enkel plastieken haken en klemmen gebruiken

Comment

• shure-fan
        • Sep 2003
        • 1046

ik geloof dat het tegenwoordig ook verplicht is om je (truss)constructie te aarden,
        kleine moeite lijkt me
        Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

Comment

• ronny
          • Dec 2002
          • 2139

in principe zou de aardlekschakelaar al moeten in werking treden van zodra er een aparaat is dat een fout geeft. Met een fout bedoel ik hier dan wel bijvoorbeeld een draad die los is gekomen en tegen de metalen behuizing aankomt... Alles wat van metaal is moet geaard zijn, dus dan zou de aardlekschakelaar zijn werk moeten doen.

Als je veel buitenconstructies zet, leer je vanzelf wel ook je constructie apart te aarden. Eens je controle krijgt, komt het toch niet door de controle als je je constructie niet extra geaard hebt.

Je kan dit bijvoorbeeld doen door een dikke soepele aardedraad(vanaf 6mm² ofzo) aan een haak te bevestigen die je op de constructie kan vastdraaien. Het andere uiteinde van de draad maak je dan vast aan een aardpunt op je kast. Het beste kan je dus ook op je kast een aparte klem voorzien die rechtstreeks verbonden is met de aardeklem intern van je verdeelkast. Als je het een en ander dan ook nog eens met draadogen uitvoert, dan heb je een systeem wat geen extra moeite kost om aan te brengen.

Een ander punt om over te discussieren is het feit of je nu ook de verschillende delen van je construtie moet aarden. Om alle twijfel uit de weg te ruimen kun je het best wel doen, dat neemt niet weg dat ik het eigenlijk nog nooit gezien heb en de keurders geven er ook geen opmerking over....

mvg
          ronny
          niet zagen, gewoon doen!

Comment

• All-round Sound
            • Feb 2006
            • 289

nou lijkt me duidenlijk

dus gewoon even een aparte aarde bevestiggen

en EEN AARDLEK BEVEILIGING op je Instalatie

is trouwens wel degelijk verplicht ook bij mobiel gebruik
            tegenwoordig is het overal verplicht EEN AARDLEK

maar ik geef toe het is niet overal even handig

maar goed degene die de spullen aansluit is ook aansprakelijk m.u.v. .......

maar wat denk je als een zangeres of zanger de mic onder spanning heeft staan en dan met zijn of haar lippen aan raakt

er zijn wel meerdere doden door gevallen in het verleden

m.v.g.
            Luke

Comment

• mac tecson
              • Feb 2006
              • 348

even vraagje over dit onderwerp:

is het verantwoord/toegestaan om voor de aarding een draad van de constructie naar een stekker in een stekkerdoos te maken?
              Dan maak je gewoon een stekker waar alleen een aarde op zit aangesloten

Comment

• jakkes72
                • Dec 2003
                • 1015

Originally posted by All-round Sound
                er zijn wel meerdere doden door gevallen in het verleden
                Als je daarmee verwijsd naar het voorval in USA van een 4/5 maanden geleden:
                Dat was te wijten aan het feit dat het verwarmingselement van dat bad NIET geaard was en een fout had. Gevolg: de microfoon was wel geaard en de voorganger/pastoor ge-electrocuteerd.

Van een "normaal" phantoom probleempje gaat (normaal) niemand dood.Dat is zo'n lage stroom.

Comment

• John Smits
                  • Nov 2001
                  • 111

*****is het verantwoord/toegestaan om voor de aarding een draad van de constructie naar een stekker in een stekkerdoos te maken?
                  Dan maak je gewoon een stekker waar alleen een aarde op zit aangesloten*****

Dat is ten alle tijde verboden. Een veligheidsaarde mag niet op een een dergelijk eenvoudige wijze losgenomen kunnen worden, zonder dat daarbij ook de spanning afgeschakeld wordt. In schakelkasten wordt de veiligheidsaarde nimmer onderbroken door een schakelaar.
                  Hoewel wat moeilijker te realiseren heeft aardbedrading in stervorm de meeste voordelen. Bij het onderling dooraarden van truss bijvoorbeeld, kan het dan niet voorkomen dat een deel niet geaard is, door het simpel wegnemen van een gedeelte van die truss.
                  Officieel mag je er niet vanuit gaan dat de trus wel via de armaturen geaard zal zijn. Er bestaat kans dat niet alle armaturen geaard zijn, of dat ze simpelweg niet aangesloten zijn. Een eis van electrische installaties is dat ze doelmatig en overzichtelijk zijn. Dat is een kapstok waaraan je veel kunt ophangen, maar het is een machtig wapen voor een keurmeester in de strijd tegen onveiligheid.

mvg John
                  Toevalig heb ik het diploma electrotechnisch installateur en ben ook de mening toegedaan, dat electrisch gevaar in een klein hoekje kan zitten.
                  Last edited by John Smits; 01-06-06, 22:28.
                  Overigens ben ik van mening dat 100volt ook goed kan klinken

Comment

• HR Soundproductions
                    • Oct 2005
                    • 650

Ik sluit me helemaal bij bovenstaande aan. Meest doeltreffende is een seperate PE-leiding aanbrengen. Dit is een een aparte aarde welke naar het aardpunt doorgaat. Verder dient dan nog iedere bout verbinding apart te worden voorzien van een aarddraad. Metallisch verbonden met aarde is niet genoeg en dient de extra aarddraad over de verbinding heen te komen.

Mochten er metalen gestellen in de buurt zitten dan kun je eraan denken deze met elkaar te verbinden zodat ze allemaal op eenzelfde potentieel komen te zetten.

Regelmatig kom ik tegen dat zelfs de stellingbouwers hun stellingen van al aarde voorzien.

Comment

• moderator
                      Moderator
                      • Apr 2001
                      • 5950

Onderwerp i in het verre verleden al een ker te spraken gekomen, ik heb me suf gezocht naar het onderwerp, maar kan ht jammergenoeg niet vinden.

Conclusie: ja de truss moet geaard worden.
                      vraag: door wie?
                      Rigger....lijkt mij niet die is voor het veilig heffen en hijsen.
                      Lichtman: die hangt lampjes in waar prik op gaat
                      electricien: lijkt mij de vakman

iemand anders?

En dan: hoe dik moet die aardekabel wel niet zijn? Hoe bereken je dat, hoe documenteer je dat?

praktijk: doughtyklem met coupler, andere kant op de spanningverdeler schroeven en iedereen gaat vrolijk verder met z'n ding.
                      Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• Jeroen de Goei
                        • Oct 2004
                        • 376

Hoi,
                        Het stroom en aarde probleem lijkt me niet iets voor het riggingforum. Dit lijkt me meer iets voor het lichtforum. trussen aarde is voor mensen die verstand hebben van stroom. riggers hebben verstand van trussen.

Er zijn wel ongelukken gebeurd in het verleden.

Horizontale en verticale savety-lijnen/valbeveiliging lijkt alweer geen overbodige luxe.

Comment

• Gast1401081
                          • Mar 2001
                          • 7999

Originally posted by Jeroen de Goei
                          Hoi,
                          Het stroom en aarde probleem lijkt me niet iets voor het riggingforum. Dit lijkt me meer iets voor het lichtforum. trussen aarde is voor mensen die verstand hebben van stroom. riggers hebben verstand van trussen.
                          Techniek is ook een optie...

Comment

• moderator
                            Moderator
                            • Apr 2001
                            • 5950

Het gaat om het aarden van Truss, niet hoe er geaard moet worden.
                            Dat het niet bij de rigger thuishoort lijkt mij evident.
                            Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• som
                              • Nov 2002
                              • 787

als leverancier ben je verantwoordelijk voor je produkt,
                              dus lijkt me dat het bedrijf dat de truss bouwt moet zorgen dat er geaard wordt,
                              Zelfs een direct teruggeslagen tennisbal stuitert wel eens verkeerd.

Comment

Working...