Zo ongeveer alles wat je fout kan doen.

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rinus bakker
    • Mar 2002
    • 5430

    1) ... er worden alleen af en toe wat missertjes gemaakt.

    2) ... het speelse effect was er ook, alleen iets te !

    3) Ze hadden de palen beter met alu pijp en klemmen kunnen bevestigen i.p.v touw !

    4) Bleef het doek strak en kon er GEEN waterballon vormen.

    5) Maar goed, alle begin is moeilijk voor een NIEUW bedrijf, maar gelukkig hebben ze HELAAS met hun waarschijnlijk eerste klus een hoop geleerd wat al bekend had moeten wezen.

    6) En daarom ben ik ook blij dat als het om ECHTE rigging gaat ik het overlaat aan een bedrijf met ervaring,

    7) rigging cursus zit nog op de to do list en

    8) dus ga ik niet verder als een truss van 4 meter op 2 statieven voorlopig
    1) Af en toe?
    Dit is de eerste keer en dan al meteen een Monumentale Misser!

    2) Spelen met bouwwerken doe je met emmertje+schep op het strand of met LEGO.
    Niet met dit soort afmetingen en potentiele gevaren.
    Die onbenullen hebben 100% mazzel gehad dat het niet eens even flink gewaaid heeft.

    3) Ze hadden eerst ècht over die paal-pruts-constructie moeten nadenken.
    Als jij en ik (en mogelijk nog 100 meelezers) dat wel kunnen, waarom deze bühnebouw-marktverziekers dan niet?

    4) Ik meen ergens gelezen te hebben dat het een elastisch doek was (en dat is op een hoop van die hang-bellen-fotos ook heel goed te zien).
    Elastisch en Strak zijn wezenlijk tegenstrijdige begrippen...
    Net als goed en slecht afgeleverd werk.

    5) Ja, en dus mogen we van een nieuwe rigging company ook niet zeuren dat er wat naar beneden pleurt?
    Of van een nieuw laser-bedrijf dat er een aantal netvliezen naar de maan gaan?
    Of van een pas gevestigde huisarts dat ie wat meer mensen om zeep helpt?

    6) Doe bij die ervaring ook nog de kennis, en we zijn het eens.

    7)

    8) Pak de gegevens/handleidingen van truss en statieven erbij, en gebruik de zoek-funktie van dit forum en je zou echt al meer moeten kunnen.
    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

    Comment

    • Stoney3K
      • Sep 2007
      • 1399

      Originally posted by rinus bakker
      8) Pak de gegevens/handleidingen van truss en statieven erbij, en gebruik de zoek-funktie van dit forum en je zou echt al meer moeten kunnen.
      Volgens mij is voor elke hefwerkzaamheid toch het maken van een riggingplot tegenwoordig verplicht? Dan heeft ie op zijn minst voorwaarde nummer 7 erbij nodig.

      In de praktijk komt het voor mij trouwens ook genoeg voor dat ik (zonder certificaten) een carré in elkaar sta te tikken en die met 6 man van de grond omhoog heffen. Of 2 handtakeltjes met 6 meter truss aan het plafond hang.

      Gelukkig vraag ik dan ook altijd advies aan mensen die daar WEL de fatsoenlijke papieren voor hebben.
      First make it work, then make it look pretty!

      Comment

      • rinus bakker
        • Mar 2002
        • 5430

        Originally posted by tha_dj
        ... buiten event met een dak van 12m breed bij 14 diep en 6 hoog !!!

        rigging

        Eerste dag al geklaagd over de stokken die het dak omhoog hielden en de pootjes die niet zo heel deugdelijk stonden.
        Verders was het een en ander ook niet vastgezet, geschoord, enz.
        Eigenlijk moet dat file natuurlijk 'staging' heten.
        (Rigging is meer dat doorzakkende 3-hoektrussje...)

        Heb je die foto's uit dat 'rigging'-file ook ergens beschikbaar in een groter formaat / hogere resolutie?
        Want die vormen wel een mooie aanvulling op "hoe het met buiten-daken niet moet!"
        een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

        Comment

        • MusicSupport
          • Feb 2006
          • 1016

          Originally posted by jeroenw
          We klagen met zn allen over de tent (en terrecht), maar die truss met die headjes eraan (http://www.podiumtotaal.nl/media/fot...m/DSC00262.jpg) buigt ook wel behoorlijk door...
          Hier mag anders ook wel meer over worden gezegd. Hoe moeilijk is het om op z'n minst de wind-ups naar binnen te zetten zodat de doorhang kleiner wordt... (luie technici die dit hebben opgezet gok ik)
          d&b Audiotechnik

          Comment

          • stainz
            • Sep 2009
            • 609

            statieven staan wel heel erg ver naar buiten inderdaad, maar weet niet wat voor truss of wat voor lampjes het zijn want het is niet echt bizar veel licht voor wat zal het zijn (maximaal 12m) truss?

            Bruggetje Global of Euro Truss kan best veel hebben vind ik altijd maar weer.

            Comment

            • MEEO Licht en Geluid
              • Nov 2005
              • 950

              Dit is van dat Showtec installatietruss, welke je met kleine buisjes en boutjes aan elkaar moet zetten...
              Last edited by MEEO Licht en Geluid; 08-08-10, 18:30.
              MEEO Audio Licht Rigging,
              Mark van der Werff
              Groningen

              Comment

              • stainz
                • Sep 2009
                • 609

                Originally posted by MEEO Licht en Geluid
                Dit is van dat Showtec installatietruss, welke je met kleine buisjes en buitjes aan elkaar moet zetten...
                dat verklaard het doorhangen dan dus

                Comment

                • MusicSupport
                  • Feb 2006
                  • 1016

                  Originally posted by stainz
                  dat verklaard het doorhangen dan dus
                  Uuh, jah en nee, want het doorhangen komt voornamelijk door de fout geplaatste statieven in combinatie met het gewicht van de fixtures

                  (En volgens Rinus door uitgelubberde ovale gaten voor de verbindingspennen) [Sarcasm mode] Wat een haviksoog heeft die man [/Sarcasm out] (Nee, ik spreek je niet tegen)
                  Last edited by MusicSupport; 09-08-10, 11:50.
                  d&b Audiotechnik

                  Comment

                  • rinus bakker
                    • Mar 2002
                    • 5430

                    De balk van dat belachelijke dak
                    (op zich bestaande uit prima 'Supertruss' van JamesThomasEngineering)
                    is natuurlijk veel groter dan de splinter van die driehoektruss op de statieven.
                    Dat ziet eruit als een (oude versie van) Ultratruss -
                    met hybride verbindingsysteem van aangelaste eindplaten + inwendige bussen.
                    Maar tr**p x tr**p is niet top, dus er is weinig eer mee te behalen.
                    Voor de oplettende kijkers: die truss buigt helemaal niet door, die zakt uit bij de verbindingsplaatsen...
                    En dat komt door uitgelubberde ovale gaten voor de verbindingspennen.
                    Vastbouten op de eindplaat is ook niet echt kansrijk, want dit type truss was (is?) berucht om de scheuren in de lassen van de eindplaat aan de buizen.
                    Tabellen? Voor deze uitgelubberde truss?
                    Een shredder / smelter lijkt me een betere oplossing.
                    Statieven naar binnen zetten is 'window-dressing' het verbergen van een een afkeur- probleem. (pengaten die > 10% langer zijn geworden = "ge-ovaal-d".
                    Maar volgens mij hadden we een 'prutspodium' als meer/groter veiligheids-bedreigend onderwerp...
                    - hoeveel m/v staan er precies onder die truss? en
                    - hoeveel m/v staan er 'precies' onder dat dak?
                    met
                    > broddel-ballast/
                    > bungel-base/
                    > takel-illusiesafety/
                    > tui-uit-spaar/
                    > touw-pruts-scaffpijp en
                    > flexivel-condoom-dak?
                    Ben heel benieuwd naar de bouwkundige berekeningen en opbouweisen...
                    ('Baubuch' zeggen ze in het buurland.
                    Maar als de inspectiediensten als bouw-en-woning-toezicht, brandweer en politie
                    hier niks van kunnen/durven/willen zeggen is de wereld aan de cowboys.
                    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

                    Comment

                    • tha_dj
                      • Jan 2004
                      • 375

                      [QUOTE=

                      7)

                      8) Pak de gegevens/handleidingen van truss en statieven erbij, en gebruik de zoek-funktie van dit forum en je zou echt al meer moeten kunnen.[/QUOTE]

                      Juist Is alleen ff een kwestie van tijd / geld ( Vindt persoonlijk andere dingen zakelijk NU ff belangrijker ).

                      Verders als 4 meter lukt ook nog wel, MAAR meer heb ik zakelijk niet aan truss voorraad ( Disco boertje ) en moet er meer komen huur ik daar dus ook de KNOW HOW van een ander bij, die dat voor mij kan regelen met de juiste materialen.
                      Heb mijn grenzen gezet bij dingen die ik zelf verantwoord KAN met de zaak en wil de klant meer, is dit mogelijk en wordt dat uitgevoerd met de hulp van concullega's die er vaker mee te maken hebben.
                      Totdat de benodigde papieren en know how wel aanwezig zijn, eventueel materiaal, enz......maar tot die tijd heb ik mijn grenzen vastgelegd

                      @ Rinus, zet van de week wel ff originele grote foto's op de server met linkje voor je !!!
                      your light !

                      Comment

                      • rinus bakker
                        • Mar 2002
                        • 5430

                        Vraagje aan tha dj
                        klopt het (onterechte) compliment over de haviksogen?
                        (Ik heb 3 verschillende brillen nodig om een beetje te blijven zien wat ik doe!)
                        Maw. zijn het trussen met een aangelast eindplaat-gietstuk waarop 'Ultratruss' is te lezen?

                        En over de theorie van doorbuigen...
                        Doorbuigen dat is telkens een klein beetje verder doorzakken
                        En dat is toch heel wat anders dan lokaal (bij de koppelingen) 'knikken'.
                        (http://www.podiumtotaal.nl/media/fot...m/DSC00267.jpg)
                        Het zijn eigenlijk drie zo-goed-als rechte trussdelen
                        die onderling een kleine hoek tov elkaar maken...
                        Daar hoef je toch geen lineaal voor te pakken, om dat op die foto te kunnen zien?
                        Last edited by rinus bakker; 09-08-10, 19:27.
                        een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

                        Comment

                        • MusicSupport
                          • Feb 2006
                          • 1016

                          Originally posted by rinus bakker
                          Vraagje aan tha dj
                          klopt het (onterechte) compliment over de haviksogen?
                          (Ik heb 3 verschillende brillen nodig om een beetje te blijven zien wat ik doe!)
                          Maw. zijn het trussen met een aangelast eindplaat-gietstuk waarop 'Ultratruss' is te lezen?

                          En over de theorie van doorbuigen...
                          Doorbuigen dat is telkens een klein beetje verder doorzakken
                          En dat is toch heel wat anders dan lokaal (bij de koppelingen) 'knikken'.
                          (http://www.podiumtotaal.nl/media/fot...m/DSC00267.jpg)
                          Het zijn eigenlijk drie zo-goed-als rechte trussdelen
                          die onderling een kleine hoek tov elkaar maken...
                          Daar hoef je toch geen lineaal voor te pakken, om dat op die foto te kunnen zien?
                          Ik heb er nog eens goed naar gekeken en je hebt helemaal gelijk! Dit is van die installatietruss met plate plaat uiteinden die inderdaad aan elkaar moeten worden gebout! (Dat haviksoog was overigens een compliment dus )
                          Blijft echter wel overeind dat het verplaatsen van de statieven het geheel had kunnen ontlasten waardoor de truss niet zo doorhangt op de koppelingsplekken (dit is echter wel het probleem verplaatsen want het blijft poeptruss natuurlijk)
                          Last edited by MusicSupport; 10-08-10, 20:44.
                          d&b Audiotechnik

                          Comment

                          • tha_dj
                            • Jan 2004
                            • 375

                            @ Rinus: Durf je echt GEEN zinnig antwoord op te geven, daar ik die dagen vrij was ! ( Spullen van La Stampa zelf ) Ben er dus ook NIET geweest uit interesse of wat dan ook, maar genoot wel van mijn rust !!!

                            Heb zelf 4 x 1m prolyte X30D, maar wil over naar vierkant.
                            your light !

                            Comment

                            • rinus bakker
                              • Mar 2002
                              • 5430

                              .... Prolyte X30D, maar wil over naar vierkant.
                              Een zeer verstandige keuze.
                              Doe dan meteen ook de H-versie en het gaat (bijna) "een leven lang" mee.
                              Waardoor bijhuren (of bijkopen) ook geen problelem zal opleveren.
                              een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

                              Comment

                              • tha_dj
                                • Jan 2004
                                • 375

                                Ja, daar ben ik dus voor aan het researchen wat hier in de buurt VEEL voor handen is bij: KTS Volendam, Triple, Discovery Sound, Party time, enz.....bedrijven waar we mee bekend zijn geraakt.

                                Is verders nog NIET zo heel belangrijk daar wij er maximaal 2 fourbarren en 4 losse lampen ( 40 kilo + truss ) op 2 statieven in hebben hangen. Wordt het ons te groot mag een ander het opbouwen. Maar de H is beter, en was ik met toen al van bewust, maar keuzes maken he !
                                Is ook de reden dat we nog GEEN rigging papieren hebben, maar we; de interesses om ze te halen hebben.

                                Ohja ! orginelen formaat staat bij Index of /Rinus kan je mail adres niet vinden vandaar ff zo.
                                your light !

                                Comment

                                Working...