Zo ongeveer alles wat je fout kan doen.

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mhsounds
    • Sep 2009
    • 933

    Heb dit ook al eens gevraagd aan de eigenaar van het setje, tevens 1 van de organisatoren van het Festival zelf.

    Liep er zelf ook 3 dagen rond als gast en heb in het theater ook wel eens met de kastjes rondgelopen, al toen niet gevlogen.
    Ze wegen niet veel, klinken goed en passen in het totaalbeeld.

    De takels en touw stoor ik mij niet aan, als het degelijk spul is en je het controleert voordat het omhoog gaat voldoet dat.
    Brandveilig? nee natuurlijk niet, maar we hebben er veel mee gehesen,en nog wel veel zwaarder ook vroeger.
    Maar ook alleen hier omdat het in het tijdsbeeld past.

    De spanbandjes vind ik een no go, daar zou echt een frame voor moeten komen.

    Ik heb zelf ook nog een paar foto's hiervan, zal ze morgen eens even opduikelen als ik weer thuis ben.

    gevaarlijk om dit te posten? misschien...
    Dit is een artistiek besluit, katrol en touw had ik hiervoor nog mee willen expirimenteren, de aanslag op de array zelf en de spanbanden had ik zeker anders gedaan.
    Freelance Light and Video |
    Waarom zeggen ze allemaal trusst?

    Comment

    • rinus bakker
      • Mar 2002
      • 5430

      Een handje van willekeur en drogredenen bij elkaar...?
      - Waarom niet akoestisch - als 'we' toch zo bronzen tijdperk zijn?
      - Waarom geen boomstam/blokhut buhne - maar een van truss?
      - Waarom geen handtakels - maar wel jaren 50 touw-en-blok nostalgie?

      Het lijkt trouwens op een van die plaatsjes dat het iele stuurtouwtje zo hard is aangetrokken dat hij samen met de touwtakel een soort bridle vormt.
      Met een sterkte verhouding van laten we zeggen 50:1?
      Als je wilt sturen/richten, moet je er niet mee gaan hijsen...
      Dat wisten de Kelten ook heus wel, want die bouwden al 1200 BC vakwerkhuizen. Toen moesten de Romeinen nog pakweg 700 jaar wachten voor ze de stenen boog zouden uitvinden...
      een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

      Comment

      • mhsounds
        • Sep 2009
        • 933

        De stuurtouwen stond redelijk strak, was ook behoorlijk zo af en toe wat wind 2 dagen dus was ook wel nodig.
        Volgend jaar zal ik er voor de stroomvoorziening lopen, mocht ik ze in de tussentijd niet spreken (denk van wel) kaart ik dan de opmerking hier geplaatst aan.
        Freelance Light and Video |
        Waarom zeggen ze allemaal trusst?

        Comment

        • rinus bakker
          • Mar 2002
          • 5430

          Stroom? Bij de Kelten?
          Dan toch op zijn minst wel groene en duurzame stroom he?
          Alle kinderen op dat festival verplicht een uurtje in een tredmoelen laten rennen...
          De stuurtouwtjes dan ook maar van leer laten maken: zoals het goede leidsels betaamt.
          een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

          Comment

          • showband
            • May 2001
            • 4524

            als je voor een authentiek stukje gaat, waarom kies je dan voor iets willekeurigs in de keten?

            Hang een stuk speakerdoek met "jutebedrukking" of "zeilprint" voor die stack en je ziet er niets van.

            Als je het jaar na jaar doet dan is het onderhoud aan een set houten blokken en touw voor een klus toch duurder dan een geprint decordoek?
            polypropyleen kan slecht tegen inwerking zon / echt natuurvezeltouw is onvoorspelbaar qua trekkracht. Blokken moet je schuren en lakken / lijnolie enz enz

            Terwijl de spanbanden, truss enz totaal niet een authentieke sfeer opwekken dus de poging dat over te brengen "met een touwtje door een paar blokken" is redelijk futiel zo.

            Als je een rembrand als screensaver gebruikt dan ziet de bezoeker ook nog steeds een laptop zal ik maar zeggen...

            overigens, als je met dit soort tuigage werkt.
            1) moet je wel ervoor zorgen dat er geen twist in het staande stuk zit. De kabels schuren zo langs elkaar onder spanning tijdens het aanhalen. Dit type kabel kan daar slecht tegen. Het gaat vezels doorschuren.
            2) Als het op een wartel aangeslagen zit dan is het ook een teken van overbelasting als de rig zichzelf rondtrekt. Je zit dan aan het eind van de kabelrek.
            Last edited by showband; 16-07-11, 11:14.
            lekker belangrijk!

            Comment

            • qvt
              • Oct 2009
              • 721

              Originally posted by rinus bakker
              En binnenkort de nieuwe markt voor de trussenboeren:
              masten voor zeilschepen.

              En om weer on-topic te gaan: er staat ook nog een bijzonder truss-grid hang-prutswerkje op de ARGH website.
              http://www.argh.nl/nieuws/oops
              Bij het deel creatief met staal, de laatste foto. Kun je daar mischien een uitleg geven over wat er tussen zit? Lijkt wel een deel van een steel wat mishandeld is om daar tussen te passen??
              There is no substitute for imagination

              Comment

              • rinus bakker
                • Mar 2002
                • 5430



                Ik zie van boven naar onder:
                1 - oogmoer of oogbout
                [ik gok een M10 = WLL 230kg] (trussklem-oog=M12)

                waaraan zit dat hijsoog vast ????
                (??chem.anker? keilbout? parapluutje? tape? of spuug aan de plafondplaat??)

                2 - staalkabel door dat hijsoog, buigend om minder dan eigen diameter: WLL 1000kg - maar daarvan is minder dan de helft over.
                (zo te zien een "opgeofferde" 1m - want er zit een gele kous in)

                3 -U-bout-klem = zo illegaal als het maar kan in een vaste installatie.
                [toevallig wel goed-om met het zadel, maar daarvan zijn er altijd méér dan 1 nodig, en met het juiste aanhaalmoment]
                We mogen blij zijn als die staalstrop die resterende helft hier overhoudt.

                4 - HarpMoerBoutSluiting - WLL 2000 kg (of misschien zelfs 3,25 ton)

                5 - oogmoer M12 (vlgns: NEN 1928 oid) - WLL 340 kg

                6 - Alu. trussklem - WLL 700 kg

                7 - 30cm driehoektruss = apex-dn -
                [aan één hoofdbuis opgehangen. Zal door geen één fabrikant worden aanbevolen!]

                De "veilige" belastbaarheid per ophangpunt zou op zijn best de helft van de M10 = WLL 115 kg zijn.
                Maar ja met die goocheltr-U-bout houdt eigenlijk alles op met veilig zijn.
                Waar is B&WT als je ze nodig hebt?

                Het had goedkoper én simpeler én veiliger gekund!

                Roept U maar......!
                Last edited by rinus bakker; 17-07-11, 17:18.
                een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

                Comment

                • mhsounds
                  • Sep 2009
                  • 933

                  De set staat een keer of 10 per jaar buiten hangend en de rest van het jaar binnen in de theaters op de grond gestacked.

                  Ik had net zoals Sander bijpassende frames gemaakt om het zooitje aan elkaar te koppelen...
                  Just for the case, ik geef wat extra info voor een wat beter oordeel
                  Freelance Light and Video |
                  Waarom zeggen ze allemaal trusst?

                  Comment

                  • rinus bakker
                    • Mar 2002
                    • 5430

                    Originally posted by mhsounds
                    1) De set staat een keer of 10 per jaar buiten hangend en de rest van het jaar binnen in de theaters op de grond gestacked.
                    2) Ik had net zoals Sander bijpassende frames gemaakt om het zooitje aan elkaar te koppelen...
                    3) Just for the case, ik geef wat extra info voor een wat beter oordeel
                    RI&E samengevat:
                    1- Dan is de blootstellingsduur aan het gevaar van een vallende PA relatief gering.
                    1 a 2 dagen per jaar? Met publiek op redelijk grote afstand?
                    OK, toe maar dan.
                    Gebeurd het stacken in de theaters ook om Middeleeuwse wijze?

                    2- En dat kan dan in theater ook van pas komen om ze eens te hijsen.
                    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

                    Comment

                    • mhsounds
                      • Sep 2009
                      • 933

                      Stacken gebeurd helaas op de zelfde wijze, met een spanbandje en soms blokjes hout ertussen om de hoek te kunnen veranderen...
                      Freelance Light and Video |
                      Waarom zeggen ze allemaal trusst?

                      Comment

                      • Stoney3K
                        • Sep 2007
                        • 1399

                        Originally posted by mhsounds
                        Stacken gebeurd helaas op de zelfde wijze, met een spanbandje en soms blokjes hout ertussen om de hoek te kunnen veranderen...
                        Vergeten we dan even niet dat we dan geen spanband nodig hebben om de zwaartekracht te tarten? Daar hebben we namelijk dan de vloer voor.

                        Als je het zo gaat stacken is de spanband alleen om omvallen te voorkomen, niet om het hele zaakje aan op te hangen zoals het hier gevlogen werd.
                        First make it work, then make it look pretty!

                        Comment

                        • qvt
                          • Oct 2009
                          • 721

                          Originally posted by mhsounds
                          Stacken gebeurd helaas op de zelfde wijze, met een spanbandje en soms blokjes hout ertussen om de hoek te kunnen veranderen...
                          Dit gebeurd op wel meer plaatsen
                          There is no substitute for imagination

                          Comment

                          • mhsounds
                            • Sep 2009
                            • 933

                            Originally posted by qvt
                            Dit gebeurd op wel meer plaatsen
                            Volgens mij is het niet zo erg moeilijk om in dezelfde stijl wat mooie houtjes te fabriceren...
                            Ziet er toch strakker uit als gewone blokjes...
                            Freelance Light and Video |
                            Waarom zeggen ze allemaal trusst?

                            Comment

                            • Lala
                              • Sep 2008
                              • 370



                              Wat zeggen de heren hier van? Ik vind het iig een no-go!

                              Comment

                              • Stoney3K
                                • Sep 2007
                                • 1399

                                Veel detail zie ik niet, behalve een stel driehoeken van truss die met 90 graden hoeken (+down, volgens mij hadden ze even niks anders) zijn aangeslagen en aan een tentpaal zijn bevestigd (zo te zien met de daarvoor bedoelde klemmen).

                                Daaronder hangt een cirkel met 4 spots en een berg LED wat in verhouding geen drol weegt (cirkel weegt meer dan de inhoud), en op 4 punten is bevestigd, dus daar is feitelijk nog niet veel fouts over te zeggen.

                                Als je nu wat detailfoto's had van de aanslagmethodes die overal zijn gebruikt dan kunnen we nog wat meer zeggen. Het meest twijfelachtige op dit moment vind ik het aanslaan van de truss-uiteinden aan de zijkanten.
                                First make it work, then make it look pretty!

                                Comment

                                Working...