Zo ongeveer alles wat je fout kan doen.

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • daviddewaard
    • Mar 2008
    • 627

    Auw!!! ik ben geen rigger maar zie gelijk dat dit ECHT niet kan!!!
    punt 1: hijsband mag niet punt 2 hoek meer dan 45 graden punt 3 zit maar aan 1 punt onderaan de truss vast.

    dit soort liedien moeten ze gelijk de handen af hakken zodat ze nooit meer van hun leven aan rigging kunnen zitten!
    A&h da is tog een supermarkt? en toch proberen sommige mensen er een bandje mee te mixen

    Comment

    • renevanh
      • Oct 2004
      • 2371

      Originally posted by daviddewaard
      dit soort liedien moeten ze gelijk de handen af hakken zodat ze nooit meer van hun leven aan rigging kunnen zitten!
      Net als geluidstechnici die feedback door hun systeem laten komen, afhakken die handen!!

      Serieus: wat is dat nou weer voor reactie...
      Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

      Comment

      • jadjong
        • Oct 2003
        • 654

        De circel is in het midden opgehangen aan twee punten, voldoende voor de last. Waarschijnlijk omdat met de bovenliggende balkenconstructie geen andere punten beschikbaar zijn. Om de circel vervolgens in evenwicht te houden zijn er 1 of 2 extra voorzieningen getroffen.

        Of niet. Al is dat met deze foto toch niet aan te tonen.

        Comment

        • daviddewaard
          • Mar 2008
          • 627

          Originally posted by renevanh
          Net als geluidstechnici die feedback door hun systeem laten komen, afhakken die handen!!

          Serieus: wat is dat nou weer voor reactie...
          met een paar hinderlijke piepjes zet je geen mensenlevens op het spel en met het foutief hangen van apperatuur boven de hoofden van mensen wel!!
          A&h da is tog een supermarkt? en toch proberen sommige mensen er een bandje mee te mixen

          Comment

          • daviddewaard
            • Mar 2008
            • 627

            een cirkel met ongelijke belasting in onmogelijk om aan 2 punten op te hangen!
            en zo te zijn wat dit makelijk aan 3 punten te doen door een grotere cirkel te nemen.

            Originally posted by jadjong
            De circel is in het midden opgehangen aan twee punten, voldoende voor de last. Waarschijnlijk omdat met de bovenliggende balkenconstructie geen andere punten beschikbaar zijn. Om de circel vervolgens in evenwicht te houden zijn er 1 of 2 extra voorzieningen getroffen.

            Of niet. Al is dat met deze foto toch niet aan te tonen.
            A&h da is tog een supermarkt? en toch proberen sommige mensen er een bandje mee te mixen

            Comment

            • renevanh
              • Oct 2004
              • 2371

              Deze cirkel is niet ongelijk belast als ik het zo zie, op een paar DMX kabeltjes na misschien.

              Daarnaast zie ik 3 punten waar sprake is van bevestiging. De vierde is onzichtbaar door een tros ballonnen maar lijkt erg voor de hand liggend.

              De theorie van jadjong lijkt daarom erg aannemelijk (de hijsband die in het oog springt is samen met z'n zichtbare broertje aan de andere kant om ervoor te zorgen dat de cirkel niet 'kiept'). Dat hoeft niet per definitie fout te zijn.

              Echter: nogal wat speculatie na een onduidelijke foto. Hopelijk kan Lala wat uitleg geven wanneer dit soort plaatjes gepost worden, want dit schept onduidelijkheid en een boel geroep wat misschien totaal overbodig is.
              Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

              Comment

              • Lala
                • Sep 2008
                • 370

                Originally posted by renevanh
                Echter: nogal wat speculatie na een onduidelijke foto. Hopelijk kan Lala wat uitleg geven wanneer dit soort plaatjes gepost worden, want dit schept onduidelijkheid en een boel geroep wat misschien totaal overbodig is.
                Ik zie hetzelfde als jullie. Ik weet niet meer of minder. Dit is namelijk een foto welke ik op facebook tegen kwam. En naar mijn mening klopt er geen klote van deze ophanging....

                Comment

                • daviddewaard
                  • Mar 2008
                  • 627

                  [QUOTE=Lala;575858. En naar mijn mening klopt er geen klote van deze ophanging....[/QUOTE] juis dat bedoelde ik nou...
                  misschien moet onze rigging kritokaster rinus hier ff een blik op werpen :-)
                  A&h da is tog een supermarkt? en toch proberen sommige mensen er een bandje mee te mixen

                  Comment

                  • MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

                    Gaan we nu net zo speculeren als met de dome tenten?
                    Kom op zeg, laten we ons nou niet gaan gedragen als een stel ouwe wijven dat aan het roddelen is.
                    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                    Comment

                    • qvt
                      • Oct 2009
                      • 721

                      Originally posted by MusicXtra
                      Gaan we nu net zo speculeren als met de dome tenten?
                      Kom op zeg, laten we ons nou niet gaan gedragen als een stel ouwe wijven dat aan het roddelen is.
                      The irony is.. Dat doen we hier al jaren
                      There is no substitute for imagination

                      Comment

                      • moderator
                        Moderator
                        • Apr 2001
                        • 5950

                        Kritische vragen naar aanleiding van een foto/filmpje, prima!
                        Spijkers op laag water zoeken op basis van een foto die onvoldoende laat zien wat er eventueel 'raar' zou zijn, dat is sneu.
                        Moeten we niet willen!
                        Moderator J&H Licht en Geluid Forums

                        Comment

                        • jadjong
                          • Oct 2003
                          • 654

                          Inderdaad


                          Ophangen aan niet-geimpregneerd klitteband, dat kan echt niet!

                          Comment

                          • rinus bakker
                            • Mar 2002
                            • 5430

                            Originally posted by renevanh
                            Net als geluidstechnici die feedback door hun systeem laten komen, afhakken die handen!!
                            Serieus: wat is dat nou weer voor reactie...
                            Dat is een ironische opmerking.
                            Of een openlijke steun aan de Sharia.
                            Maar in de Fundamentele Moslimwetgeving staat niks over truss, hijsbanden of wat dan ook.
                            Laten we het maar houden op een wat grove variant van
                            "Doe eens normaal man..."
                            En ik moet bekennen dat ik daar ook nogal eens in de lach schiet,
                            en mezelf aan dat soort van krachtige uitdrukkingen bezondig...
                            Ook al is er geen woord van gemeend.
                            Maar ja waarom zouden politici, bankiers en consorten wel mogen liegen en bedriegen
                            en Jan-met-de-Pet niet eens fors uit de hoek komen.

                            Maar nu een poging tot "on-topic" commentaar:
                            A) (...) maar zie gelijk dat dit ECHT niet kan!!!
                            B) hijsband mag niet
                            C) hoek meer dan 45 graden
                            D) zit maar aan 1 punt onderaan de truss vast.


                            Gaat ie:
                            a) het kan WEL - dat bewijst die foto.

                            b) waarom mag die rondstrop niet? waar (in welke wet, besluit of norm) staat dat?
                            Of het verstandig is - in de buurt van hittebronnen - is iets heel anders dan niet mogen...

                            c) ja, en?
                            In de oude aanslagtechniek-normen gingen we tot maximaal 120 graden (dus 60 met de loodlijn in dit geval).
                            In de nieuwe gaan we tot 90 (dwz 45 met de loodlijn).
                            Maar allemaal gebaseerd op een maximale belasting. Lijkt me hier niet echt het geval.
                            Zelfs niet de helft, waar we in onze sector worden geacht ons aan te houden.
                            ==>Wat weegt het geheel:
                            ==>(?Truss-cirkeltje = 3,14 x 4m? x 6kg?) = 75-80kg + (6? Spotjes 6? x 35kg?) = 210kg
                            ====> mijn gok van het totale gewicht is pakweg 300kg. Dat is 75kg per punt.
                            Hijsband van 2ton (1000kg voor ons) door deze hoek belast met ca. 2 x 75kg = 150kg.
                            Wat is daarvan het probleem?

                            d) zolang de overgrote meerderheid van de fabrikanten de voorlichting over
                            de juiste aanslagswijzen en -plaatsen "vergeten" te vermelden moeten we het van die paar goeie hebben
                            die dat wel doen: JamesThomas, Prolyte, Tomcat, Total.Fab, en misschien nog een of twee...

                            En al die aanslag-informatie (die dan nog wel beschikbaar is) is ook altijd weer gebaseerd op een maximale last.
                            Beetje 4-kante 30-er truss kan al gauw een puntlast van 1000kg hebben op twee (of vier) hoofdbuizen.
                            Doen wij dan maximaal de helft = 500kg, dan is dat nog steeds 150kg/buis...
                            En daarop zitten we hier dus ongeveer. Ook bij een "copy-paste-knoei" merk zal dat dus nog wel lukken.

                            Of het zo aan te bevelen is?
                            NEE natuurlijk niet (nooit midden tussen de knoopunten!).
                            Maar er hangt ook geen drol.

                            e)
                            Wat me dan nog opvalt is dat er geen opmerking is gemaakt over die plat-staal balkklem,
                            die onder een hoek wordt belast. Want daarop zijn deze natuurlijk ook niet gemaakt.
                            Zelfs een echte verstelbare balkklem (die wel even wat degelijker is) kan vaak maar een ton (/2) aan.
                            En dan ook nog wel alleen in loodrecht richting.

                            Maar het hele plaatje doet me denken aan een 'concu-lega' van mij uit de jaren 80,
                            die bij een situatie als dit (of aan airco's of sprinklers gehangen) altijd zei: 'het hangt toch'.

                            Wel een mooi plaatje voor mijn verzameling van 'onbenullen-doen-ook-rigging'. Dank daarvoor.
                            Maar in dit land hakken we de handen pas af als het ook echt naar beneden gekomen is...
                            Oh nee! Zelfs dát doen we hier niet.

                            Is dit nu een voorbeeld van speculatie - of van argumentatie?
                            Last edited by rinus bakker; 04-01-12, 22:00.
                            een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

                            Comment

                            • 4AC
                              • Nov 2007
                              • 1791

                              Wat kan en mag je, als zijnde consument, doen als je een onveilige situatie tegenkomt? Wat kun je dan ondernemen, behalve weglopen?

                              Ik was met O&N als bezoeker aanwezig in een horecagelegenheid, waar voor de gelegenheid de boel was aangekleed tot 'discotheek'.
                              Er was boven het publiek het e.e.a. (meerdere MH's, sunstrips en een RCF TT ding) gevlogen aan een truss. Die truss was met een spanband bevestigd aan de houten reling van een balkon (daar lag de truss op).
                              De RCF TT was aan de truss gehangen met goedkoop uitziende, vrij dunne schakelkettingen.
                              Ik heb evt. wel wat foto's van de situatie, maar helaas zijn deze niet erg duidelijk (telefooncamera, donker).

                              Mvg,

                              Teun
                              uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
                              Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

                              Comment

                              • RenéE
                                • Oct 2006
                                • 291

                                Twee kanttekeningen:

                                - Een houten balkon reling. Wat voor reling, hoe stevig, hoe toegankelijk voor publiek die aan de truss en sjorbanden zouden gaan kunnen zitten? Als die reling het qua sterkte toelaat (met veiligheidsmarge) om daar die truss op te laten rusten, wat is er dan precies onveilig? Een span- of sjorband lijkt mij geen verkeerd middel om een truss mee op zijn plek vast te sjorren.
                                - Wat is de breeksterkte van goedkoop uitziende, vrij dunne schakelkettingen? Hoe was de luidspreker precies gehangen? Ketting-door-de-handvatten-en-over-de-truss-stijl of ophangoog-harpje-ketting-harpje-oogbouttrussklem(?)-stijl, om maar wat uitersten te noemen?

                                Om iemand goed te kunnen aanspreken op een onveilige situatie zou de informatie zoals ik die uit jouw post kan opmaken voor mij wat te summier zijn. Maar hé, jij hebt 't met eigen ogen gezien dus het zou ook zomaar kunnen dat het zo overduidelijk was dat elke rigger die daar op het feestje zou zijn geweest van ellende de oliebol van de middag ervoor weer naar boven had voelen komen;-)

                                Wat je nog steeds altijd kunt doen is natuurlijk de manager/eigenaar attenderen. En als het geen vervelend figuur is met een attitude van "Ach dat ging altijd goed dus nu en de volgende keer ook!! [*insert schietgebedje*]" dan zou je daar in een niet acuut geval best wel eens succes mee kunnen hebben en wordt het de volgende keer anders gedaan. Echter direct aanspreken is misschien niet de beste optie op zo'n moment. Als het goed is staat die zaak namelijk bomvol met mensen die het met z'n allen op een consumeren willen zetten en als het probleem niet acuut is dan zou ik lekker een andere keer gaan praten.

                                Mocht het wel een (zeer) acuut gevaar zijn, dan ieder geval ook proberen te attenderen met uiterst grondige beargumentering maar de kans is vrij groot dat het dan toch aan dovemansoren gericht is. (maar jij hebt het in ieder geval niet genegeerd) Wat je dan verder nog zou kunnen doen.....dat vind ik ook een lastige.
                                Last edited by RenéE; 07-01-12, 01:52.

                                Comment

                                Working...