Zo ongeveer alles wat je fout kan doen.

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Podium Verhuur
    • Mar 2012
    • 480

    Er wordt helaas vaak te snel gewezen naar mensen die schuldig zouden zijn, zonder dat men weet wat er werkelijk is gebeurt. Zo hebben wij ooit een klant gehad die een trusscarre van 4 x 4 is gaan vervoeren op 4 palletwagens, zonder ons medeweten. Er moest namelijk nog een congres plaatsvinden in die zelfde zaal (kwestie van slechte communicatie.
    Het verhaal was nogal warrig, iets met te hoog oppompen en niet goed op de pallet, blablabla. Eind resultaat was in ieder geval dat er 1 poot was omgebogen en dat daardoor het hele carre uit zijn verband was gedrukt. Wij dachten zelf dat men nog wel meer heeft gedaan dan alleen dat ding van een pallet laten schuiven.
    Allemaal niet heel boeiend, ze hadden er niet aan mogen zitten, maar uiteindelijk waren er wel foto's op internet terecht gekomen, met de opmerking dat wij een verkeerde berekening hadden gemaakt en dat hij daardoor was in gestort. Je hoeft geen rekenwonder te zijn om te weten dat een leeg carre van 4 x 4 met boxcorners en opgebouwd uit H30V op een rechte harde vloer, geen rekenfouten bevat.
    Het heeft heel wat werk en tijd gekost om de foto van internet te verwijderen. Gelukkig komen we hem inmiddels niet meer tegen.
    Moraal: voordat je mensen beschuldigd, moet je eerst zeker weten wie de schuldige is en wat de omstandigheden waren (zoals Rinus al aangaf)

    Comment

    • rinus bakker
      • Mar 2002
      • 5430

      Jammer dat die foto's er niet meer zijn...
      Want van fouten (van jezelf als eerste, maar daarna ook van anderen) kun je veel leren.
      En daarop rust in ons vak nog een veel te groot taboe.
      Vooral het voorval / incident / ongeluk niet bespreken... dat schijnt de mores te moeten zijn.
      Dus gaat er veel aan "leergeld" geheel nutteloos verloren.
      een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

      Comment

      • Podium Verhuur
        • Mar 2012
        • 480

        Er zijn nog wel foto's, namelijk de foto's voor de verzekeringsmaatschappij. De zaak is verder ook gewoon goed afgehandeld. Hun verzekering heeft ons schadevrij gesteld. Of de verzekeraar uiteindelijk het weer verhaald heeft op de tegenpartij dat weten wij niet. Wij doen inmiddels geen zaken meer met hun.
        Ik kan er niet veel over kwijt ik ben er namelijk niet bij geweest, wel weet ik zeker dat de locatie hooguit 1 pompwagen had en zeker geen vier. Het is aannemerlijker dat men aan de truss is gaan duwen en trekken, wellicht met behulp van spanbanden. Waardoor hij misschien wel omver getrokken is. Het is wel duidelijk dat de hele trussconstructie op een bepaald moment op 1 poot terecht is gekomen, op zich geen probleem, maar aan de schade op de vloer te zien, is deze poot toen weggeschoten. Wellicht door de valversnelling is de schade erger geworden. De truss werd door een expert meteen als total los beschouwd.

        Comment

        • arvoitus
          • Apr 2011
          • 45

          Afgelopen weekend kwam ik deze "carre" truss tegen op een kermis:



          Volgensmij is dit ook niet helemaal de voorgeschreven manier om het bovenste gedeelte vast te zetten.

          Comment

          • Podium Verhuur
            • Mar 2012
            • 480

            haha tekort aan hoekjes, ben benieuwd hoelang dit blijft zitten met een beetje regen of wind.

            Comment

            • rinus bakker
              • Mar 2002
              • 5430

              Holy Moly.
              De naam op het tentje -op de achtergrond in het midden- zegt eigenlijk alles.

              Jammer dat er ook niet even aan de andere kant een kiekje is gemaakt.
              Ik vermoed dat ze een helling in het 'dak-carre' gemaakt hebben voor de afwatering.
              Maar ja dan wel zonder die 'gehelde' corners te hebben.

              Waarom zitten er toch alleen maar kantooklojo's bij B&WT?
              hebben die gasten geen kinderen of vrienden of familie die op kermissen komen?
              Die dienst wordt uit belastingcenten betaald om toe te zien op bouwveiligheid, zeker in de openbare ruimte.
              Iedereen kan zien dat dit een volslagen absurde hoekconstructie is...
              daar hoef je echt geen afgestudeerd bouwkundige voor te zijn.

              het helpt al heel veel als 10-20 van dit soort bouwsels in heel Nederland een afkeur krijgen per jaar
              -al was het alleen maar omdat de papieren ontbreken met de bouwtekeningen en berekeningen.
              Dat zou betekenen dat er 30-50 keer per jaar één B&WT man een rondje van een uur over zijn lokale kermis doet
              (Van de 3 a 4000 (?) man die bij de dienste van alle gemeentes tezamen werken?)...
              Het zou in elk geval dit soort bouw-fantasten even flink wakker schudden.

              Op een kermis is gemiddeld genomen toch aardig wat volk verzameld
              - en als het gaat regenen wordt dit soort overkappingen toch gauw gezien als een shelter-dak.
              En dan is het 'Pukkelpop revisited'.
              Maar
              - zie een parallel topic: eerst moeten er (meer dan 5?) doden vallen.
              een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

              Comment

              • Podium Verhuur
                • Mar 2012
                • 480

                Ach maar al zouden ze dat doen, ze weten toch niet hoe ze een tekening moeten uitlezen en over krachtenverdeling hebben ze vaak ook nooit iets gehoord. Wij hebben meegemaakt dat overkappingen zonder afwatering, met verkeerde truss en zonder doorberekende tekening worden goedgekeurd terwijl je met en podium 100 meter verder afgekeurd wordt terwijl je een bouwboek van Prolyte hebt en je je overal aan hebt gehouden wat erin staat. Vervolgens moet je dan zelf gaan uitleggen het wel degelijk klopt. Op zich niet erg, maar wel te zot voor worden dat een andere overkapping wel goedgekeurd wordt.
                Alles is afhankelijk van de ambtenaar en niet van de regels of voorschiften.

                Comment

                • stainz
                  • Sep 2009
                  • 609

                  Echt gevaarlijk is het niet, maar past toch het beste in dit topic "Creatief riggen" (vervolg cursus op "Creatief met Spanbanden")



                  (op klikken voor groot formaat)

                  Comment

                  • moderator
                    Moderator
                    • Apr 2001
                    • 5950

                    Gelukkig wel met koppelingen..om aan te geven dat je wel iets kunt bouwen met zo'n half metertje :-)
                    Moderator J&H Licht en Geluid Forums

                    Comment

                    • SoundOfSilence
                      • Mar 2007
                      • 766

                      Doe je het ook voor creatief met touw?

                      Het volgende stuk truss kwam ik tegen in een tent in Middenbeemster.
                      Deze is soort van beveiligd met een staalkabeltje, maar er hing er ook 1 zonder deze beveiliging.

                      Steels voor de parren mis ik, maar vooral de bevestiging van de spiegelbolmotor is me een compleet raadsel.

                      Hing gewoon zo boven publiek.

                      Last edited by SoundOfSilence; 07-08-12, 20:11.
                      It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

                      Comment

                      • stainz
                        • Sep 2009
                        • 609

                        1. jammer dat het eindplaat truss is, werkt zeer vervelend als je eens meer dan één deeltje nodig hebt
                        2. zou persoonlijk de voedingskabel en de stuurkabel (DMX neem ik aan) via hetzelfde pad aanleggen
                        3. die safety van het geheel met zadelklemmen; zadelklemmen moeten altijd met meer dan een gebruikt worden en staalkabel direct om de truss heen gaat niet werken om te safen..

                        [/sarcasm mode]


                        Te gek voor woorden dit, als je de foto zelf gemaakt hebt mag ik toch hopen dat je een hartig woordje met iemand gesproken hebt (organisator, dan wel "hijsboer" ter plaatsen)

                        Comment

                        • chippie
                          • Jul 2006
                          • 528

                          Originally posted by stainz
                          Te gek voor woorden dit, als je de foto zelf gemaakt hebt mag ik toch hopen dat je een hartig woordje met iemand gesproken hebt (organisator, dan wel "hijsboer" ter plaatsen)
                          Zal geen bal helpen als je met zo iemand gaat spreken.
                          Denk dat enige middel politie of brandweer is als die zin hebben om dat te behandelen.
                          IF YOU PAY PEANUTS......YOU GET MONKEYS.

                          Comment

                          • rinus bakker
                            • Mar 2002
                            • 5430

                            2 stainz
                            correctie: Eindplaten + interne busjes hè.
                            En van dit merk weet ik dat je maar beter voor de busjes zou kunnen gaan
                            want bij zo ongeveer 1 op de 5 eindplaat gietstukken zijn er (las)-schueren te vinden.


                            En wat zeuren we nou eigenlijk: 1 stukje truss "aan 3 touwen en 2 safety's".
                            Ben wel benieuwd waar die touwen (=over katrollen! jawel kosten noch moeite gespaard!)
                            naar toe liepen en waar/waaraan ze werden afgebonden...
                            Maar in Middenbeemster wonen alleen maar kaaskoppen,
                            dus hersen beschadigingen kunnen er nooit plaats vinden.
                            Maar allerlei kaasfonduuutjes en QuatroFormaggios - dat is niet ondenkbaar.
                            ;-)
                            een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

                            Comment

                            • jans
                              • Feb 2003
                              • 869

                              [QUOTE=
                              Te gek voor woorden dit, als je de foto zelf gemaakt hebt mag ik toch hopen dat je een hartig woordje met iemand gesproken hebt (organisator, dan wel "hijsboer" ter plaatsen)[/QUOTE]

                              Dit helpt niet. Ik spreek al drie jaar lang een aantal mensen aan die truss boven publiek in een tent hangen met sjorbanden. Hierin hangen dan parren en 2 flatscreens. Er hangen wel een drietal "safety's" aan die lekker ruim zijn en wel 3mm dik.
                              Reactie: blijft wel hangen hoor en de brandweer heeft er niets over gezegd
                              Last edited by jans; 09-08-12, 17:25. Reason: typfout
                              Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

                              Comment

                              • chippie
                                • Jul 2006
                                • 528

                                Totdat het naar beneden valt en dan zal de brandweer wel iets gezegd hebben........
                                Last edited by chippie; 10-08-12, 05:36.
                                IF YOU PAY PEANUTS......YOU GET MONKEYS.

                                Comment

                                Working...