Zo ongeveer alles wat je fout kan doen.

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • koentjes
    • Dec 2007
    • 333

    Originally posted by Hairman
    Ik snap het even niet. Waarom zou iemand met een VCA-certificaat zulke misstanden moeten melden en iemand zonder VCA-certificaat niet?
    waarschijnlijk omdat iemand in het bezit van van zijn VCA1 danwel 2, de gevaarlijke situaties, en/of handelingen beter kan inschatten en herkennen, dan iemand zonder dit diploma.
    Iemand die dit diploma niet heeft, zal misschien niet altijd het gevaar van iets kunnen inzien, en dus kun je ook niet van iemand verwachten dat diegene daar melding van maakt.

    Comment

    • Hairman
      • Feb 2005
      • 68

      Originally posted by koentjes
      waarschijnlijk omdat iemand in het bezit van van zijn VCA1 danwel 2, de gevaarlijke situaties, en/of handelingen beter kan inschatten en herkennen, dan iemand zonder dit diploma.
      Iemand die dit diploma niet heeft, zal misschien niet altijd het gevaar van iets kunnen inzien, en dus kun je ook niet van iemand verwachten dat diegene daar melding van maakt.
      Dat verklaart nog steeds niet waarom iemand zonder VCA zoiets niet zou hoeven melden. Het is namelijk voorstelbaar dat iemand de riggingcursus van Rinus gevolgd heeft, maar niet in het bezit is van een VCA-certificaat. Zo iemand kan VEEL beter gevaren in de rigging herkennen dan iemand met alleen een VCA-certificaat. Daar leer je nl niets over veilig riggen. (ben zelf in het bezit van VCA1, VCA2 en de cursus elementaire hijstechniek in de entertainment-industrie van Rinus) Maar volgens jou hoeft de gecertificeerde rigger dit soort misstanden niet te melden omdat hij geen VCA-certificaat heeft??? Lijkt mij dat een rechter daar anders over denkt, en ik ook!

      Weest gegroet,

      Hairman.
      Last edited by Hairman; 12-04-08, 00:07.
      Layher is LEGO voor grote jongens...

      Comment

      • Hairman
        • Feb 2005
        • 68

        Originally posted by Watt Xtra
        even een vraagje...

        zijn er wel eens mensen geweest die ergens hebben gemeld dat een dergelijke constructie echt niet door de beugel kan? Een constructie die gewoon levensbedreigend zou kunnen wezen?


        Zo ja, waar is zoiets gemeld of waar zou je zoiets kunnen melden?
        Behalve bij de persoon die het zooitje in heeft gehangen?

        Mensen met een VCA zijn toch eigenlijk verplicht dergelijke situaties te melden?
        we hebben het dan wel over een certificaat welke in de bouw wordt gebruikt.. maar ik kan mij indenken dat dit ook voor andere gelijkwaardige opjecten geldt.
        Normaal gesproken wordt zoiets gemeldt bij de uitvoerder/ aannemer, mocht dit niets uithalen dan richt je je aan de arbodienst.

        Geldt dit ook in "onze wereld"?
        @ Watt Xtra:
        Ik heb meerdere malen melding gemaakt van dingen die niet door de beugel konden. Meestal spreek je degene die de fout maakt er zelf op aan, of als je niet weet wie de fout maakte de leidingevende van het desbetreffende bedrijf. Dit gaat meestal goed en werkt het snelste. Werkt het niet dan bel ik met kantoor, leg het probleem voor, en lossen zij het op. Mocht zelfs dat niet werken dan kun je nog altijd de arbeidsispectie bellen, maar zelf heb ik dat nog nooit meegemaakt.

        Weest gegroet,

        Hairman.
        Layher is LEGO voor grote jongens...

        Comment

        • Watt Xtra
          • Oct 2004
          • 1119

          DAMM... schaam schaam... moet uiteraard VCA zijn..
          krijg je he met een vriendin die haar examen HBO-V aan het leren is

          Maare ik heb het idee dat de mensen hier zich steeds vast houden aan de rigging in grote producties. Ik heb het vooral over de hobbyisten welke net iets groter gegroeid zijn of veel doen dmv inhuur. Hier gaan dingen wel eens ontiegelijk FOUT.
          JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

          Comment

          • Hairman
            • Feb 2005
            • 68

            Ook bij de wat grotere bedrijven worden fouten gemaakt, Watt Xtra. Het verschil zit vaak in het budget voor veiligheid. Bij de beginnende bedrijfjes staat aanschaf van meer en beter materiaal (lampen en boxen) veel hoger op de prioriteitenlijst als goed en veilig riggingmateriaal en cursussen. Dat zal ook wel nooit veranderen denk ik.

            Weest gegroet,

            Hairman.
            Layher is LEGO voor grote jongens...

            Comment

            • moderator
              Moderator
              • Apr 2001
              • 5950

              Groeten aan je vriendin en sterkte met het leren, als ik jou was zou ik me aanmelden voor TLC maar dan wel de praktijkles, als ze niet weet wat het is....nog meer sterkte bij dat examen

              Melden van ondeugdelijke situaties:
              Eerste wat in me opkomt is dat de bouwer verantwoordelijk/aansprakelijk is voor zijn bouwwerk.
              In juridische zin zijn aansprakelijkheid en verantwoordelijkheid twee gescheiden termen, met ieder een andere strafmaat.
              Rinus verwoordde het een keer heel mooi als "Het verschil tussen veel geld betalen en de bak in draaien."

              Iets melden wanneer je op een productie werkzaam bent is denk ik ook iets anders dan als gast ergens aanwezig zijn en iets raars opmerken.

              Hoe gaan we een handig vervolg geven aan deze off-topic, nieuw onderwerp?
              Dit was tot voor kort de verzamelbak voor foto's en verslagen van prutseracties.


              edit: kwam ik online deze foto tegen: http://www.mijnalbum.nl/Foto-QWBRTJKM.jpg

              Dat stuk truss waar het frontlicht aan hangt, ik kan ht niet goed zien, maar...Volgens mij hangt dat aan de windverbanden van die tent.
              Als dat zo is....dan slaat het onderwerp van dit topic absolut op deze aanslagmethode!
              Last edited by moderator; 12-04-08, 17:41.
              Moderator J&H Licht en Geluid Forums

              Comment

              • Watt Xtra
                • Oct 2004
                • 1119

                dat jij mij wijst op dingen welke inderdaad door mij zijn gehangen is volkomen terrecht. Echter zit hier wel een kanttekening aan. Deze manier van "hangen" is gedaan doordat andere mogelijkheden niet te realiseren waren en dit in overleg is gedaan met zowel de organisatie als ook met de tentenBouwer, in dit geval Vissertenten. Ik heb de contactpersoon bij Visser schriftelijk laten weten wat en hoeveel erin komt te hangen en of zij andere mogelijkheden hadden? Mij is verzekerd dat deze manier van hangen geen problemen zou opleveren voor tent of veiligheid. Het gewicht is verdeelt over 4 windverbanden. totaal gewicht zo uit mijn hoofd incl takels net boven de 115 kg.

                het 10voudige zou hier idd misschien niet aan kunnen hangen. Echter volgens meerdere mensen, waaronder mijzelf en de tentenbouwer was dit geen probleem.

                Het is niet zo dat er niets aan de windverbanden kan hangen. Vele bouwers willen het gewoon niet en het is niet officieel gekeurd.. In die zin zit ik dus inderdaad fout. Echter na overleg.. voor mij voldoende helder dat dit door de beugel zou moeten kunnen. stukje risico analyse

                we gaan inderdaad zie ik nu ook erg offtopic.. dit is meer bedoelt voor de foto's nu heb ik een aantal foto's welke in mijn ogen niet door de beugel kunnen. Ene kant wil ik ze graag posten, andere kant zit ik nog even te denken of het wel verstandig is.

                Ik ben er alwel achter dat de naam die tussen de foto's opduikt niet een geregistreerd bedrijf is. Zou betekenen, of een partij opgekocht van een bedrijf dat al langere tijd niet meer bestaat of het zijn idd de hobbyisten welke dit naast hun eigen baan doen zonder enige vorm van professionaliteit (op papier: belasting betalen, verzekering regelen enz enz)
                JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

                Comment

                • moderator
                  Moderator
                  • Apr 2001
                  • 5950

                  Heldere toelichting over die truss aan de windverbanden.

                  Om even ontopic te gaan:
                  Zolang het goed gaat, heb je een handige oplossing gevonden voor een probleem waar iedere lichttech wekelijks in dit soort tenten mee te maken heeft.

                  Het vervelende is dat je dus geen rekengegevens hebt over de belasting van die verbanden.
                  Sommige tenten zijn het 8.8 stalen pennen door het hoofdverband, andere tenten zijn het 1-2 popnagels op een L profieltje en niet meer dan dat.
                  zaken als wind, regen, overbelasting bij eerdere knutselakties hebben allemaal invloed.

                  Wanneer de boel naar beneden moet dan staat iedereen toch echt te wijzen naar het bedrijf en de persoon/personen die het hebben ingehangen. Of je het nu van te voren hebt overlegd of niet, als persoon die het inhangt blijf je verantwoordelijk voor hetgeen je hebt ingehangen.

                  Discussie naar aanleiding van foto's bijf altijd tricky, niet zelden geeft de foto de stuatie niet volledig weer.
                  Het fijne aan foto's zonder namen van bedrijven en personen is dat mensen zich minder snel voelen aangevallen. Dat maakt de uitkomst van een discussie vaak zinvoller dan een welles-nietes spel oftewel een loopgravenoorlog.
                  Moderator J&H Licht en Geluid Forums

                  Comment

                  • Watt Xtra
                    • Oct 2004
                    • 1119

                    hierbij toch de links naar de diverse foto's te zien in het algemene album.
                    Om een totaal indruk te krijgen heb ik het volledige album maar gelinkt.

                    het gebeuren duurde 2 dagen en speelde diverse bands. Deze bands hebben verder weinig tot niets met de installatie te maken, zowel op geluid als op licht gebied.

                    de naam van het verhuurbedrijf komt wel een paar keer voorbij.

                    .: Partyfotograaf.com :: 03 15mrt paasbal :.
                    .: Partyfotograaf.com :: 03 16mrt paasbal :.
                    JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

                    Comment

                    • rinus bakker
                      • Mar 2002
                      • 5430

                      Fascinerend brei-, haak- en uitragings-(="overstek"-)werk met die trussen en buizen.
                      Wat voor afstand zat er tussen tentprofiel-onderranden en de truss-bovenzijden?

                      Gokje:
                      Die Beatles betalen 0,0 aan royalties, gaat altijd goed, wat kan er mis gaan?
                      en
                      die truss-constructie is 0,0 berekend, idem...... (??)
                      Last edited by rinus bakker; 23-04-08, 14:34.
                      een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

                      Comment

                      • Watt Xtra
                        • Oct 2004
                        • 1119

                        euhm wat dacht je van de zelfgebakken, bookcorners, bevestigd met een gespannen!! M8 draad? trussen opgehangen aan spanbandjes uit de 5 euro bak bij de bouwmarkt vandaan, vuurwerk in de truss, trussen vastgemaakt met iets dat lijkt op een spin voor op de fiets? en de staande trussen die wel heel erg scheef staan?

                        Dit lijken mij gewoon levensgevaarlijke situaties!!
                        En om dit pruts werk te voorkomen zal zoiets toch ergens gemeld moeten kunnen worden?
                        JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

                        Comment

                        • PeterZwart
                          • Jan 2008
                          • 402

                          Originally posted by Watt Xtra
                          euhm wat dacht je van de zelfgebakken, bookcorners, bevestigd met een gespannen!! M8 draad? trussen opgehangen aan spanbandjes uit de 5 euro bak bij de bouwmarkt vandaan, vuurwerk in de truss, trussen vastgemaakt met iets dat lijkt op een spin voor op de fiets? en de staande trussen die wel heel erg scheef staan?

                          Dit lijken mij gewoon levensgevaarlijke situaties!!
                          En om dit pruts werk te voorkomen zal zoiets toch ergens gemeld moeten kunnen worden?
                          gezellig!.. knutselvreugde!
                          Groeten fan 'n gek ut Fryslan

                          Comment

                          • Watt Xtra
                            • Oct 2004
                            • 1119

                            zo inmiddels ben ik alweer iets verder met de zoektocht naar waar de verantwoordelijkheid van de overheid blijft bij gevaarlijke constructies, situaties enz.

                            De brandweer controleert in principe alleen op brandveiligheid, vluchtroutes, een noodplan en de brandblussers enz. Echter hebben zij wel de plicht om er evt een expert bij te laten komen indien zij dingen opmerken waarvan zij twijfels gaan trekken over een situatie. Of dit wordt gedaan is een tweede. Zij weten immers niet goed wat wel en niet kan, mag.

                            De politie. Indien zij attent worden gemaakt op een gevaarlijke situatie, welke dan ook dan zijn zij verplicht te gaan kijken en te constateren. Ook zij hebben niet de kennis in huis om goed te kunnen oordelen. Worden zij echter attent gemaakt op situaties en kunnen mensen ter plekke uitleggen wat fout is. Dan kunnen zij inderdaad beslissen om werkzaamheden, een festivall of wat dan ook stil te leggen en wel vragen om een expert.

                            Wanneer je dan laat zien dat er een constructie hangt aan spanbandjes waarop staat dat deze niet bedoelt zijn voor hijswerk. Dan is het einde verhaal en moet de zooi naar beneden.

                            In de praktijk wordt het nog erg weinig uitgevoerd maar het kan zeker wel.
                            Gebruik maken dus van de mogelijkheden die er zijn.

                            en laten we allemaal veilig proberen te hijsen en hangen...
                            JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

                            Comment

                            • rinus bakker
                              • Mar 2002
                              • 5430

                              Originally posted by Watt Xtra
                              Dit lijken mij gewoon levensgevaarlijke situaties!!
                              En om dit pruts werk te voorkomen zal zoiets toch ergens gemeld moeten kunnen worden?
                              Probeer het eens bij:
                              - Bouw en Woningtoezicht (in elke gemeente)
                              - ArbeidsInspectie District kantoor (zijn er een stuk of 5 in Nederland).

                              En laat ons dan eens de reacties van die instanties weten.

                              Je kunt ook altijd naar de Politie - die hebben ook een soort AI bevoegdheid - maar ook wel even wat anders te doen.
                              een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

                              Comment

                              • PeterZwart
                                • Jan 2008
                                • 402

                                Zou de overheid hier niet een speciaal meldpunt van kunnen maken of dergelijk?

                                Ze klagen toch altijd zo dat de meeste zaken niet veilig gebeuren?
                                Doe er dan wat aan zou ik zeggen?

                                Of zullen ze wachten tot het een keer goed mis gaat dat we binnenkort een 'groot' aantal gewonden & dooien hebben?
                                Groeten fan 'n gek ut Fryslan

                                Comment

                                Working...