Nederlandse roadie gedood bij tour Rolling Stones in Spanje

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • crewpoint
    • Feb 2004
    • 82

Uitgegeven: 29 juni 2007 16:51
    Laatst gewijzigd: 29 juni 2007 17:04

MADRID - Twee roadies bij de tournee van de Rolling Stones zijn vrijdag in Madrid om het leven gekomen toen zij het podium van de groep aan het afbouwen waren. Een van de slachtoffers zou een 44-jarige Nederlander zijn, zo meldde de krant El Mundo. Hij viel samen met een Spaanse collega tien meter naar beneden toen een deel van het podium door nog onbekende oorzaak instortte.

Twee opbouwmedewerkers raakten gewond bij het ongeval in het Vicente Calderon stadion, de thuisbasis van voetbalclub Atletico Madrid. Een van de gewonden is er ernstig aan toe.

nu.nl/muziek | Nederlandse roadie gedood bij tour Rolling Stones
    Last edited by admin; 29-06-07, 18:44. Reason: Aanvulling URL naar krantenbericht
  • Starlight light and sound
    • Feb 2007
    • 26

Afschuwelijk, geen woorden voor; het zal je maar overkomen...

Sterkte aan de familie...

Comment

• Brinky
      • Jun 2005
      • 104

Echt erg dit, wens je natuurlijk niemand ooit toe. Misschien gelijk weer alle riggers zoiezo ff wakker schuddend: klim niet zonder tuigje, etc!!!!! En neem dus echt géén risico's! (hiermee zeg ik niet dat dit de oorzaak was in Madrid, maar toch weer iedereen ff erbij met z'n kop)

Kan het zijn dat het podium gebouwd werdt door StageCo?
      Vandaar het Nederlandse slachtoffer?

Weet dat het bij Robbie Williams ook zo was, en nu bij George michael zijn er ook weer een hoop trailers van ze weg. Weet iemand dit?
      Don't give me that shit!!

Comment

• DJ GooS
        • Dec 2006
        • 38

Originally posted by Brinky
        Kan het zijn dat het podium gebouwd werdt door StageCo?
        Vandaar het Nederlandse slachtoffer?
        ja maar hij werkte niet zelf bij StageCo. Hij zou bij een onderaannemer gewerkt hebben.
        en er zijn 2 doden gevallen een spanjaard die werkte wel voor StageCo.
        zeer spijtig maarja ongevallen gebeuren.
        Nu afwachten naar de oorzaak.
        I'm DJ GooS not DJ goosE

Comment

• Hobbes
          • Jun 2007
          • 16

Nederlander omgekomen (fok.nl)

Ik las dit net op de fok.nl

-Nederlander dood bij afbraak podium

De twee arbeiders die vandaag omkwamen toen ze het podium aan het afbreken waren na een optreden van de Rolling Stones zijn een Nederlandse en een Spaanse roadie. Dat bericht de Spaanse krant El Mundo. Het podium is van Belgische makelij, om precies te zijn van het bedrijf Stageco.

De Nederlander die omkwam is de 44-jarige Benno Goldewijk. Hij was werknemer van Stageco. Het andere slachtoffer is een 38-jarige Spanjaard. Die was werkzaam als onderaannemer. Tijdens het afbreken van het podium in het stadion van voetbalclub Atletico Madrid vielen de mannen naar beneden vanaf een hoogte van tien meter. Een andere arbeider raakte zwaargewond. Hij werd gered, omdat hij zich vast kon houden aan het podium. De brandweer redde hem.

De eerste berichten wijzen erop dat Stageco zich aan alle voorschriften hield. De oorzaak van het drama zou volgens El Mundo een menselijke fout zijn. Waarschijnlijk heeft iemand een cruciale verankering van het podium losgemaakt, waardoor de boel instortte.

Sterkte aan alle familieleden, collega's en vrienden

Comment

• Ralph Hees
            • Nov 2005
            • 183

Hier was al een topic over.

Comment

• rinus bakker
              • Mar 2002
              • 5430

Het is weer een even ellendig als raar bericht.
              Elk ongeval is er één teveel, of het nou dodelijk afloopt of niet...
              Maar een podium van 10m (!) hoog klinkt wel erg raar in mijn oren,
              zelfs bij een "bandje" als de Stones.
              Een tower van 10m lijkt me meer voor de hand liggen...
              maar de echte omstandigheden van dit ongeluk zijn weer heel erg onduidelijk.
              Sterkte aan familieleden, collega's en zeker ook aan Stageco.

Een bedrijf met zo'n grote en goede staat van dienst
              heeft ook altijd heel veel werk,
              en
              dan gaan op "uno momento dado" de wetten van de statistiek zich laten gelden....
              een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• Kevin_DM
                • May 2003
                • 577

Originally posted by rinus bakker
                Het is weer een even ellendig als raar bericht.
                Elk ongeval is er één teveel, of het nou dodelijk afloopt of niet...
                Maar een podium van 10m (!) hoog klinkt wel erg raar in mijn oren,
                zelfs bij een "bandje" als de Stones.
                Een tower van 10m lijkt me meer voor de hand liggen...
                maar de echte omstandigheden van dit ongeluk zijn weer heel erg onduidelijk.
                Sterkte aan familieleden, collega's en zeker ook aan Stageco.

Een bedrijf met zo'n grote en goede staat van dienst
                heeft ook altijd heel veel werk,
                en
                dan gaan op "uno momento dado" de wetten van de statistiek zich laten gelden....
                Details kan ik (nog) niet geven, want ik heb zelf ook alleen "verhalen" gehoord. Mijn vader is onmiddellijk vertrokken en zal morgen het "echte" verhaal weten.
                Maar de details van de situatie kan ik wel verduidelijken, aangezien er hier wel veel misverstanden zijn.
                Zoals Rinus zei, in tegenstelling tot de berichtgeving gaat het inderdaad om "torenconstructies".
                De meeste grote tour-podia, zeker de laatste jaren, bevatten weinig "scaff" maar zijn eigenlijk grotendeels opgebouwd uit vele torens onderling verbonden door verschillende frames (spreaders) en trussen.
                Uit hetgeen ik nu weet, vermoed ik dat ze bij het lospinnen van zo'n frame op het frame stonden om de kraan aan te pikken, en iemand de pinnen heeft gelost voordat de kabels van de kraan bevestigd waren. Ze stonden dus zeker niet onbeveiligd op een trusstelling, maar waren waarschijnlijk beveiligd aan het bewuste frame dat neer gegaan is.
                Dat er slordig werd omgesprongen met veiligheidsvoorschriften betwijfel ik ten sterkste, aangezien crewchief op deze set Dirk vandegoor was, en hij is net degene die hier het meest mee begaan was.
                Last edited by Kevin_DM; 30-06-07, 03:54.
                --- watt ever you want ---

Comment

• jadjong
                  • Oct 2003
                  • 654

Ook dichter bij huis ging het mis. Gistermiddag in de Arena ook een poduimbouwer een aantal meters lager terecht gekomen.
                  Van een andere website:

18:38:12 28-06-07 -GROUP- LIFELINER 1 / MMT INZET VOOR : AMSTERDAM/STADION ARENA/K 15 B

Deze jongeman was een steigerbouwer,die bezig was met het opbouwen van het podium
                  Mis stapte en een val van zo'n 3 a 4 meter maakte

Was aanspreekbaar, maar wel redelijk agressief, wat dus een mogelijk gevolg was van schedel letsel.
                  Is door het MMT gestabiliseerd en met de ambu afgevoerd

Persbericht heb ik nog niet kunnen vinden.

Comment

• axs
                    Moderator
                    • Jun 2002
                    • 2687

Originally posted by jadjong
                    Ook dichter bij huis ging het mis. Gistermiddag in de Arena ook een poduimbouwer een aantal meters lager terecht gekomen.
                    Van een andere website:

18:38:12 28-06-07 -GROUP- LIFELINER 1 / MMT INZET VOOR : AMSTERDAM/STADION ARENA/K 15 B

Deze jongeman was een steigerbouwer,die bezig was met het opbouwen van het podium
                    Mis stapte en een val van zo'n 3 a 4 meter maakte

Was aanspreekbaar, maar wel redelijk agressief, wat dus een mogelijk gevolg was van schedel letsel.
                    Is door het MMT gestabiliseerd en met de ambu afgevoerd

Persbericht heb ik nog niet kunnen vinden.

Info die je hier geeft valt onder medisch beroepsgeheim!
                    If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• renevanh
                      • Oct 2004
                      • 2371

Originally posted by axs
                      Info die je hier geeft valt onder medisch beroepsgeheim!
                      Niet als Jadjong GEEN hulpverlener is...

René
                      Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• Drive inn tnt
                        • Sep 2003
                        • 1082

Net op radio538 het verhaal van 1 van de medewerkers gehoord.
                        1 van de slachtoffers heeft als het goed is een pin uit de balk geslagen waar ze aan gezekerd waren. Toen de balk viel werden ze dus meegesleurd.
                        Echt een vreselijk verhaal.
                        Vette boksuh meneer

[FONT=Verdana]Licht is sneller dan geluid, daarom zien veel mensen er intelligent uit, tot je hen hoort spreken.[/FONT]

Comment

• Kevin_DM
                          • May 2003
                          • 577

Originally posted by Drive inn tnt
                          Net op radio538 het verhaal van 1 van de medewerkers gehoord.
                          1 van de slachtoffers heeft als het goed is een pin uit de balk geslagen waar ze aan gezekerd waren. Toen de balk viel werden ze dus meegesleurd.
                          Echt een vreselijk verhaal.
                          Die balk is dus die bewuste spreader waar ik over sprak. Zo'n spreader weegt wel vlot meer dan een ton, is meer vergelijkbaar met een groot frame. En die pin is er dus (denk ik, niet bevestigd) te vroeg uitgeslagen, namelijk voordat de kraan aan dit frame bevestigd was. In zo'n frame zitten meestal langs beide kanten 4 pinnen, en mogelijk heeft hij die eruit geklopt in de veronderstelling dat er nog andere pinnen inzaten (zijn maar enkele zaken die ik veronderstel, maar die me het meest logisch lijken. Heb nog geen verder verhaal gehoord).
                          --- watt ever you want ---

Comment

• Gast1401081
                            • Mar 2001
                            • 7999

Blijft evengoed een trieste bedoening.

Ik wil wel graag de zaken een beetje netjes houden hier, dus niet alles door elkaar heen gaan lopen posten, graag...

Comment

• rinus bakker
                              • Mar 2002
                              • 5430

Laten we dus dat heel vage Arena-verhaal er even buiten laten,
                              en wachten tot Kevin ons een wat meer degelijk verslag kan geven.
                              En laten we ons allemaal in ***snaam realiseren dat dit (hartstikke leuke en inspirerende!) vak niet helemaal zonder risico's is, en je je dus bij elke handeling die je doet je ervan moet vergewissen of die handeling geen gevaar kan opleveren.
                              En of je zeker weet dat jouw handeling niet afhankelijk is van eerdere handelingen die mogelijk eerder door anderen zijn gedaan.
                              En of je zelf niet anderen in gevaar gaat brengen, door 'alvast maar' iets te doen wat niet helemaal in de gebruikelijke gang van zaken / volgorde zit....
                              een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

Working...