Algemene vragen over truss

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • staf
    • Nov 2007
    • 53

Algemene vragen over truss

Ben nu al een tijdje bezig met licht en geluid maar telkens gewoon lichtstatieven of hier en daar een kleine lichtbrug . maar nu word het eens tijd voor een mooi setje truss nu is de vraag wat kan je met wat koppelen mss goede merken dingen waar ik zou op moeten letten als ik een setje koop en hoe je die dingen nu aaneen kan zetten

ben mss niet de enige met deze vraag mss kunne we hier ineens een overzichtje op maken

alvast bedankt
  • jaksev
    • Jul 2007
    • 365

Hallo,

Ik vind persoonlijk 3-hoek truss het mooiste. Je kunt allerlei soorten lengtes aan elkaar kopellen, met behulp van een soort bussen, en pennen, heel simpel te kopellen met behulp van een hamer.

Voor kleine showtjes zet ik mijn parren op een statiefje, als ik het wat grooter heb dan pak ik een trussje van 3 meter, of 2 x 2 meter.

Als ik een nog groter feestje of een lichtshow moet doen, pak ik soms 10 meter.

Ik heb er wel statieven onder staat. die 150 kg perstuk kunnen tillen.

Truss is van Interal. Geen deco, of "Bart Smith" truss.

Comment

• DJ_matthias
      • Jun 2005
      • 620

Originally posted by jaksev
      Hallo,

Ik vind persoonlijk 3-hoek truss het mooiste. Je kunt allerlei soorten lengtes aan elkaar kopellen, met behulp van een soort bussen, en pennen, heel simpel te kopellen met behulp van een hamer.
      mits allen compatibel natuurlijk...
      er zijn soorten truss die niet met prolyte te koppelen zijn... dus als je een ander merk hebt en je wil gaan bijhuren (meestal zal dit prolyte zijn) en je wil ze aan elkaar timmeren verwacht maar problemen dan, zal niet lukken!

ook nog handig: driehoekstruss is mooi, maar vierkante truss is 10X zo makkelijk!
      denk maar eens na over het kableren van je truss... bij vierkante gooi je alles mooi er bovenop, bij driehoek moet je ofwel kabelgoten gaan installeren ofwel alles ertussen weven... ==> jij mag kiezen wat je het liefste afbreekt snachts! ofwel alle kabeltjes er gewoon afdonderen, ofwel eerst je geweef ontwarren
      we had a light designer once, but he went mad so we shot him.
      Now he's a light of a diffrent kind, one of ***'s little gobo's in dimmer heaven!

Comment

• ralph
        Banned
        • Aug 2000
        • 2649

Wanneer je gaat werken met truss dan is er een heel belangrijke eigenschap die je in de gaten moet houden,
        " What goes up, must come down"

Oftewel, weet wat je hijst of heft.

Alle truss heeft zijn specifieke eigenschappen.
        De driehoeksvarianten kunnen vaak minder belasting hebben dan de vierkant rechthoek varianten, ook de wanddikte van de hoofdbuizen is een issue, immers; des te dikker de buis, des te meer belasting maar ook meer eigen gewicht van de truss.

Zoals je ziet heeft dit forum een onderwerp historie van alweer enige jaren, zonder de pretentie kompleet te willen zijn. Een heleboel onderwerpen geven relevante informatie over jouw vraag.
        Veel lezen is dus een mooie start.

Kan je aangeven wat in jouw ogen een " mooi truss setje " is, zoals je het zelf omschrijft.
        En ook wat er mooi aan is, de vorm, de constructie, hoe het glimt, de prijs, het gebruiksgemak?
        Ben reuze benieuwd!

Wat wil je in je overzichtje?

Lees weer graag,
        Last edited by moderator; 21-05-08, 21:44.

Comment

• staf
          • Nov 2007
          • 53

wel heb ergens een hele set op het oog waar parren en al nog aanhangen komt uit de afbraak daarom ook dat ik wil weten of ik eventueel dit later met andere truss kan koppelen . hoe proper ze zijn maakt me niet echt uit al komen ze uit een discotheek en hangen ze vol sigaretten rook dat kan ik er wel afspuiten . heb nu een setje nodig om een klein podium te overspannen en hier een par of 20 25 op te hangen , waarschijnlijk par 56 long . voor het overzichtje die koppelingen welke zijn dit want heb er al verschillende gezien conische met maar 1 gaatje in en dan die langs 2 kanten afgeschuind met langs iedere kant een gat er in ? wat moet ik voor wat hebben
          Last edited by staf; 22-05-08, 11:27.

Comment

• hugovanmeijeren
            • Oct 2004
            • 1436

Originally posted by staf
            wat moet ik voor wat hebben
            Dat is onmogelijk te zeggen! Vrijwel elk merk, en geloof mij er zijn een heleboel merken, werkt weer met een net iets andere manier van koppelen.

Als je truss koopt, en je wilt er zeker van zijn dat je op vrijwel iedere hoek van de straat een zelfde stuk truss bij kunt huren dan moet je eenvoudigweg gewoon voor Prolyte kiezen.
            En om je vraag te beantwoorden, eitjes van Prolyte zien er zo uit: Prolyte Products - Performance in aluminium

Groeten Hugo
            Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• Leks
              • Oct 2007
              • 330

tjah driehoek of vierkant en 30 of 40 cm en buisdiktes zijn budget en toepassings afhankelijk.( 3 meter op 2 statieven? of een heel prodium dak van 20 * 20m aan takels?)

en het merk, tjah... ook dat is budget afhankelijk. Prolyte is duur, maar algemeen geaccepteerd en makkelijke in alle varianten bij te huren.

Eurotruss (bijvoorbeeld) is bijvoorbeeld goedkoper, maar amper bij te huren ed.

dus dat is eigen keuze, en is moeilijk te adviseren.

ALEEN KOOP ER EEN KOPEREN HAMER BIJ!(of hard plastic voor het budget)
              dit is het behoud van je truss pennen & koppelingen.
              gezien koper zachter is dan "truss alu" zal je nooit je truss kapot meppen.
              dit in tegenstelling tot een ijzeren(bouwmarkt) hamer.

on offence tegen ijzer-hamer-gebruikers

leks
              Nerd is geen belediging, het is een compliment.

Comment

• staf
                • Nov 2007
                • 53

budget is denk ik redelijk klein vandaar 2 de hands en was van plan langs 1 kant statief en langs de andere kant staat er een muurtje van ze daar op te leggen . voor de rest lengte is bepekt max 2 m groter is mss goedkopen maar kan ik me weer wel een nieuwe aanhangwagen kopen om ze te vervoeren . eventueel die koppelingen zelf laten draaien als er geen bij zitten of is dat niet te riskeren ? kwa dikte de gewone standaart van 50 en dan 3 hoeks 30 cm echt maximum voor me zit beperkt mer vervoerruimte . hoe kan ik nu die merker onderschijden zonder dat er een merk op staat of is dit onmogelijk ?

Comment

• DJ_matthias
                  • Jun 2005
                  • 620

Originally posted by staf
                  budget is denk ik redelijk klein vandaar 2 de hands en was van plan langs 1 kant statief en langs de andere kant staat er een muurtje van ze daar op te leggen . voor de rest lengte is bepekt max 2 m groter is mss goedkopen maar kan ik me weer wel een nieuwe aanhangwagen kopen om ze te vervoeren . eventueel die koppelingen zelf laten draaien als er geen bij zitten of is dat niet te riskeren ? kwa dikte de gewone standaart van 50 en dan 3 hoeks 30 cm echt maximum voor me zit beperkt mer vervoerruimte . hoe kan ik nu die merker onderschijden zonder dat er een merk op staat of is dit onmogelijk ?
                  als het prolyte is kleeft er vrijwel altijd een sticker op met wie het gecheckt heeft en wie de lasser was...
                  we had a light designer once, but he went mad so we shot him.
                  Now he's a light of a diffrent kind, one of ***'s little gobo's in dimmer heaven!

Comment

• moderator
                    Moderator
                    • Apr 2001
                    • 5950

Bij de Prolyte truss staat hun naam in de koppeling "gegraveerd" ( weet even niet hoe dat werkenlijk heet in industriele termen)
                    De stickers met type aanduideling en paraaf van de lasser kan verwijderd zijn, al is dat meestal een vaag teken.
                    Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• staf
                      • Nov 2007
                      • 53

nu mss nog een ding. hoe zit het met keuringen moet dit gekeurd worden of niet ?

Comment

• rinus bakker
                        • Mar 2002
                        • 5430

Dat 'graveren' is feitelijk een vorm van "rond-rollend erin persen" - in de CNC machine.
                        Ja en hoe heet dat? "embossing" is de engelse kreet meen ik.
                        Wil de ware werktuigbouwer even opstaan voor de offciele NL-aanduiding....?
                        Koppelingstype?
                        Doe mes-vork of (losneembare) dubbel-conische.
                        Die zijn het sterkst en veruit het snelst te monteren.
                        Eindplaten, inwendige buisjes en allerlei andere onzin is k*t in meerdere opzichten.

Tweede hands - kijk uit wat je koopt.

"Keuren" is nergens in NL in één "Wet", "Besluit" of "Beleidsregel" verplicht!
                        Periodiek (bijv. ~ jaarlijks) inspecteren is dat wel! (EU-Arbeidsmiddelen Richtlijn en NL-Arbowet).
                        Maar dat kun je meestal echt wel zelf, als je weet waar je op moet letten....
                        Zoek eerst maar eens een lijstje op met afkeur-criteria op (vaak te vinden op de websites van de serieuze "trussboeren").
                        Dan weet je hoe en waar je op moet letten.
                        Er is namelijk nogal wat kaf onder het koren.
                        Is het "Pjotr Puk"-truss zonder online vindbare last-tabellen, gebruiksinfo of afkeurcriteria .....
                        dan is alles voor 100% jouw probleem, en .....
                        zijn alle mogelijk denkbare toekomstige "eventualiteiten" altijd volledig voor jouw.
                        En één oudHollands gezegde gaat (zeker in deze sector) nog volledig op:
                        Goedkoop is duurkoop [of -in oudBrabants(?): "Goejekoop is duurjekoop"?
                        Last edited by rinus bakker; 24-05-08, 11:58.
                        een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• staf
                          • Nov 2007
                          • 53

oke moet er toch eerst naar voor gaan kijken maar iemand enig idee of er in belgie andere wetten zijn rondom dit .

Comment

• Stoney3K
                            • Sep 2007
                            • 1399

Ik zal even hier inhaken, sinds het niet echt zijn eigen topic verdient:

Voor een feestje komende zaterdag hebben we o.a. 2 VMB TE-074's, 3 stukken van 2m FD34 straight en 4 MAC 250 Entours gehuurd. Nu heb ik twee vraagjes:

Zijn de VMB's alleen rechtop te vervoeren of mogen ze ook liggend vervoerd worden? Dit in verband met huur van een aanhanger: een aanhanger die een dikke 1,8m hoogte boven de as heeft is moeilijk te vinden, plus de kans dat het gaat kiepen. De dingen wegen nog eens 91kg dus het zal een hels karwei zijn om ze rechtop in de aanhanger te tillen... liggend vervoeren zou dus wel uitkomen.

Moet ik de MAC's (met bijbehorende ophangplaten) met 2 clamps inhangen of mag dat ook met 1 clamp? Mijn gok is 2 clamps, omdat dan de last gelijkmatiger verdeeld wordt.
                            First make it work, then make it look pretty!

Comment

• koentjes
                              • Dec 2007
                              • 333

vmb's mogen liggend vervoerd worden. (logisch ook... niet iedereen rijdt een trailer of een bus met genoeg hoogte...)
                              macs moeten met 2 klemmen bevestigd worden, en die zullen hoogstwaarschijnlijk ook gewoon meegeleverd zijn, dus kosten niks extra's.

òf er wordt een enkele klem meegeleverd, maar die moet je in het midden van de head monteren, dus die is er ook voor geschikt.
                              Last edited by koentjes; 27-05-08, 17:47.

Comment

Working...