Distro / sturing

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jeroen de Goei
    • Oct 2004
    • 376

    Distro / sturing

    heb de opdracht gekregen om eens op papier te gaan zetten waar een Distro aan moet voldoen.
    Met een distro bedoel ik de besturing voor de electro kettingtakels.
    Er zijn een hoop van deze zelfbouw dingen in omloop. Maar waar zou het aan moeten voldoen?

    Ten eerste moet je goed zicht hebben op het te hijsen object.

    De schakelaar:
    De schakelaar moet 3 standen hebben. OP / neutraal / Neer
    Als de schakelaar OP staat moet er een groen lampje branden.
    Als de schakelaar NEER staat moet er een rood lampje branden
    De GO button zit altijd op de zelfde bedieningskast als de schakelaars.

    Noodstop:
    Een takelbediening, distro of schakelpaneel moet altijd een noodstop hebben daar waar je de schakelaars en de GO button bediend.

    Automatische fasedraaier:
    Elke distro zou de fase automatisch moeten draaien wanneer deze niet goed is.
    Dan is OP altijd OP en neer altijd neer.

    Met deze bovenstaande dingen heb ik al een eenvoudig distro.
    Schakelaars, Lampjes, GO button, noodstop.
    Hiermee zou ik dus een eenvoudig gridje omhoog kunnen laten lopen.

    Nu zijn er ook Distro,s in omloop die speciaal zijn ontworpen voor de Loadstar takels.
    Als een Loadstar takel in zijn limit gaat dan schakelt de distro alle andere takels uit.
    Nu moet je de schakelaar van deze takel in Neutraal zetten en pas dan kunnen alle andere takels weer bewegen.
    Ikzelf vind dit erg handig. Maar een bv. Verlinde takel heeft deze eindschakelaar niet.
    Deze hebben gewoon een blokje op de ketting.

    Tevens zijn er ook van die distro,s in omloop die hebben 12 kanalen en de schakelaars zitten heel dicht op elkaar met rode lampjes voor omhoog en groene voor naar beneden.
    De lampjes zijn vaak stuk. Een ramp! En je grijpt zo verkeerd.

    Dus mijn vraag is ook eigenlijk, Wat is nou nog meer handig om op een Distro te hebben en wat moet juist verboden worden.

    Zie ook:




    Tot zover
    Gr. Jeroen
  • berolios
    • Sep 2005
    • 1538

    #2
    Met de dingen die je noemt ben je al een heel eind. Persoonlijk vind ik een remote altijd wel prettig (scheelt je een extra mannetje als je je boxen naar boven of beneden haalt). Daarnaast lijkt me een methode om meerdere distro's te cascaderen onontbeerlijk voor grotere grids... maar daar heb ik als audio-boer nooit last van ;-)...

    Verder zit er in sommige distro's een terugkoppeling dat wanneer je bijvoorbeeld de eerste vier takels 'op' hebt staan, maar alleen de eerste drie zijn aangesloten, hij niet werkt... dat vind ik ook een erg goede beveiliging in sommige situaties.


    Verder lijkt me een 'fingerprint-security' ook wel handig, dan worden die dingen misschien eens een keer minder 'geleend' door anderen die zijn aan het bouwen ;-)... ha ha...
    Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

    Comment

    • Rock On
      • Jan 2004
      • 250

      #3
      Hallo Jeroen,

      ik vind het zelf erg fijn als er een aparte "UP" en "DOWN" buttons zijn ipv één "GO". Mocht je een keer ergens tegen aan lopen dan kan je snel weer de andere kant op zonder dat je in veel haast veel schakelaars moet omzetten met het risico dat je er ergens een vergeet.
      Dus eigenlijk zijn de schakelaars niet up en down, maar fasedraaiers voor als er ergens een verkeerde kabel tussen zit (zou niet moeten mogen!) of een aantal ingehuurde takels. De indicatielampjes zou ik er zeker wel bij houden.
      En ik ben het met de heer Frissen eens dat cascaderen en een remote wel erg fijn zijn om beschikbaar te hebben.
      Bij het cascaderen hoort ook een 32A CEE doorlus om de kerstbomen met 1 x 32A => 2 x 32A te voorkomen. Een 220V outlet kan ook heel handig zijn voor het adresseren van spotjes en dergelijke.
      Wat mij betreft komen de distro's van EML wel aardig in de buurt van de ideale uitvoering.
      "I do know everything, just not all at once. It's a virtual memory problem."

      Comment

      • berolios
        • Sep 2005
        • 1538

        #4
        Originally posted by Rock On
        ...ik vind het zelf erg fijn als er een aparte "UP" en "DOWN" buttons zijn ipv één "GO"...
        Ja, vind ik eigenlijk ook fijner.
        Originally posted by Rock On
        ...Wat mij betreft komen de distro's van EML wel aardig in de buurt van de ideale uitvoering...
        Absoluut!

        Originally posted by Rock On
        ...En ik ben het met de heer Frissen eens dat...
        Leuk! Alweer een bekende waarvan ik niet weet wie er achter de nick-name schuil gaat, maar waar dat andersom wel het geval is ... Alles goed?
        Last edited by berolios; 08-07-08, 07:56.
        Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

        Comment

        • Upgrading your system
          • May 2003
          • 1684

          #5
          wat wij hier hebben buiten de door jou genoemde zaken is een 2tal losse radiografische stopknoppen.
          wanneer je een gridje takeld in een kap is het soms lastig om alles te overzien. hiervoor heb ik 2 losse radiografische kastjes met een stopknop erop. op die manier kun je op de kritieke onoverzichtelijke plaatsen nog iemand neerzetten die wanneer nodig het geheel kan stopzetten. ziet eruit als een soort auto-afst.bed. met hierop 1 knopje. wanner deze wordt bediend kan ik op de distro zien dmv. een lampje welke afst.bed. is bedient zodat je kan kijken wat er mis is.

          mijn ervaring is nl. dat in een rumoerige galmende zaal roepen niet de weg is en dit is voor ons een fijne oplossing gebleken.
          Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

          Comment

          • BlueConfig
            • Aug 2005
            • 138

            #6
            In plaats van lampjes, ledjes gebruiken die gaan langer mee ... met een juiste capaciteit in serie zijn die op 230V bruikbaar.

            En die fase draaier, hoe zie je dat automatisch of handmatig per kanaal of ... ? tis maar dat je kan wel op een of ander manier zorgen dat je distro telkes dezelfde draairichting heeft maar dan moet je er voor zorgen dat elke kabel die je gebruikt tussen de takel en de distro dezelfde pinout heeft zodat de fase behouden blijft... maar mss bestaan er truks die ik niet ken
            Greets,
            BLue CoNFiG

            Comment

            • Hairman
              • Feb 2005
              • 68

              #7
              Gaat het alleen om de bediening of ook om de inhoud van de stuurkast?
              In het laatste geval lijkt me een aardlekbeveiliging een noodzakelijke aanvulling op de bovengenoemde items.

              @bleuconfig:
              De automatische fasedraaier is voor de input. Omdat je die niet altijd zelf in de hand hebt.
              Wij hebben 2 sets van 4 kettingtakels om onze grote daken omhoog te hijsen,
              1 set van 4 Prolift 2-tons kettingtakels met bijbehorende stuurkast ZONDER automatische fasedraaier en zonder lampjes/ledjes, en 1 set van 4 CM Lodestar 2-tons kettingtakels met de bijbehorende stuurkast die WEL een automatische fasedraaier heeft.( en ook groene en rode ledjes!)

              Bij de Lodestars is het duidelijk, up is up en down is down!
              Bij de Prolifts daarentegen is het altijd weer een verrassing, Jongens.... vandaag is up down en down is up.....

              Bijkoment nadeel van 2 sets met een verschillende sturing is dat we niet even 1 motor kunnen vervangen bij een storing. de bekabeling van de Lodestars is dubbel uitgevoerd, dus moet dan ook de andere stuurkast mee.
              Maar dan zit je dus met 2 stuurkasten opgescheept, 1 voor de 3 die het wel deden en 1 voor de vervangende motor.
              Als het aan mij gelegen had was er een setje Lodestars bijgekomen maar om financiele redenen heeft Men toch voor de goedkopere Prolift gekozen.
              Niet dat ik niet tevreden ben over prolift, maar 2 dezelfde sets heeft mijn voorkeur en de Lodestars hadden we nu eenmaal eerder...

              Verder is de aardlekbeveiliging voor ons belangrijk omdat we ook wel eens in de regen hijsen.(niet dat ie anders niet nodig is hoor..)
              een aparte up-knop en down-knop lijkt mij vreemd omdat je dan geen takels tegelijkertijd een andere kant op kunt laten draaien, of het moet zo zijn dat je ook nog een go-knop hebt zodat je kunt kiezen...
              De 3-standen schakelaars voor de afzonderlijke takels worden dan aan/uit schakelaars...

              Wat bedoelen de heren berolios en rock-on met een remote? een remote waarmee je de hele stuurkast kunt bedienen of een "pickel" om 1 takel mee te bedienen zoals wij die ook gebruiken.

              Die draadloze noodstoppen vind ik een brilliant idee, zeker met een hoop herrie of wind versta je elkaar niet altijd even goed. Wel vraag ik me af of het een afgeschermt kanaal is. Niet omdat er anders iets mis kan gaan wat bij een draadloze STURING zeker niet ondenkbaar is, maar omdat je bij een stoorzender je stuurkast niet kunt gebruiken omdat die dan constant in de noodstop springt

              Voor zover mijn 2 centen, misschien schiet me straks nog wel iets te binnen...

              Weest gegroet, Hairman.
              Last edited by Hairman; 08-07-08, 18:59.
              Layher is LEGO voor grote jongens...

              Comment

              • Jeroen de Goei
                • Oct 2004
                • 376

                #8




                bedoel je deze Distro,s? heeft EML die dingen nu ook al? deze zijn toch echt de populairste op dit moment.

                Last edited by Jeroen de Goei; 11-07-08, 16:26.

                Comment

                • Jeroen de Goei
                  • Oct 2004
                  • 376

                  #9
                  Originally posted by berolios
                  Met de dingen die je noemt ben je al een heel eind. Persoonlijk vind ik een remote altijd wel prettig (scheelt je een extra mannetje als je je boxen naar boven of beneden haalt). Daarnaast lijkt me een methode om meerdere distro's te cascaderen onontbeerlijk voor grotere grids... maar daar heb ik als audio-boer nooit last van ;-)...

                  Een remote kan natuurlijk altijd bijgeleverd worden als accessoir maar waar moet die dan aan voldoen?
                  er moet in ieder geval ook een noodstop op.
                  en een remote kan bestaan uit een panel met schakelaars of enkel een GO knop.


                  Op de foto,s die hier boven staan zie je die 'doorlink' ook zitten.
                  Laten we eens aannemen dat we de doorlinkfunctie in een wet willen zetten. dan kan je de volgende stelling aannemen:

                  Indien er meerdere takels tegelijk moeten bewegen dan moet dit gebeuren dmv. 1 GO knop.
                  Indien je meerdere takels wilt bedienen op verschillende distro,s is het dus verplicht om een doorlink te hebben.
                  En waar die doorlink dan weer technisch aan moet voldoen is voor de elektronica mensen onder ons.

                  hierover kunnen we ook zeker discussiëren, maar die kennis ontbreekt mij.
                  waar zou een doorlinkfunctie aan moeten voldoen?

                  Comment

                  • Jeroen de Goei
                    • Oct 2004
                    • 376

                    #10
                    Originally posted by Rock On
                    Hallo Jeroen,

                    ik vind het zelf erg fijn als er een aparte "UP" en "DOWN" buttons zijn ipv één "GO". Mocht je een keer ergens tegen aan lopen dan kan je snel weer de andere kant op zonder dat je in veel haast veel schakelaars moet omzetten met het risico dat je er ergens een vergeet.
                    Dus eigenlijk zijn de schakelaars niet up en down, maar fasedraaiers voor als er ergens een verkeerde kabel tussen zit (zou niet moeten mogen!) of een aantal ingehuurde takels. De indicatielampjes zou ik er zeker wel bij houden.
                    En ik ben het met de heer Frissen eens dat cascaderen en een remote wel erg fijn zijn om beschikbaar te hebben.
                    Bij het cascaderen hoort ook een 32A CEE doorlus om de kerstbomen met 1 x 32A => 2 x 32A te voorkomen. Een 220V outlet kan ook heel handig zijn voor het adresseren van spotjes en dergelijke.
                    Wat mij betreft komen de distro's van EML wel aardig in de buurt van de ideale uitvoering.
                    220v stopcontact voor spotjes? echt niet!
                    het is al erg genoeg dat als rigger trussen ophangen, dat er dan altijd weer van die mensen komen die er lampen in gaat hangen
                    een zonde!

                    maar die faseschakelaars die jij noemt die ken ik ook wel.
                    maar dat is het zelfde als een schakelaar op de bovenstaande distro.
                    alleen gaan ze er bij die distro al meteen van uit dat er iets niet klopt met de bekabeling. want dat is daar meestal het probleem.
                    de automatische fasedraaier op de bovenstaande distro is alleen voor de inkomende spanning. maar als de bekabeling van de distro naar de kabels niet goed is heb je al weer te maken met een gevaarlijke situatie.

                    dan heb je een grote flightcasekast voor je met 32 draaiknoppen.
                    Indien er een grid tegelijk met 32v takels omhoog moet daan moet knop 1 op OP, 13 14 15 en 19 op NEER van 23 en 31 moet nog de kabel vervangen worden. en als alle multies zijn ge-taped dan kunnen eindelijk alle 32 takels OP.
                    Hoevaak ik die ellende heb meegemaakt. HEL.

                    dus bij een richtlijn voor distro,s hoort dus eigenlijk ook de bekabeling.

                    Comment

                    • Jeroen de Goei
                      • Oct 2004
                      • 376

                      #11
                      to hairman,

                      die Proliften komen toch uit dezelfde hoek als Loadstar.
                      dus kan je de bekabeling toch makkelijk aanpassen?

                      net even op de website geweest van de prolyft.
                      Prolyft
                      inderdaad single kabel.

                      dan kan het dus ook nog gebeuren dat je de prolyft in een directe loadstar breakout steekt.
                      gaat de takel automatisch bewegen zonder bijkomstigheid van een distro.


                      en inderdaad lijkt een aardlek ook wel een eis.
                      tevens 3 lampje die laat zien dat alle 3 de fase binnenkomen

                      Comment

                      • Hairman
                        • Feb 2005
                        • 68

                        #12
                        Ik zag de foto's hierboven en wist meteen dat ik iets vergeten was.
                        De fase-controle-lampjes ! (of ledjes)
                        Ik ben wel eens een uur bezig geweest om erachter te komen waarom de motortakels zo'n raar geluid maakten (Verlinde 1ton). Bleek dat er maar op 2 van de 3 fasen spanning stond....
                        Met die fase-controle-ledjes zie je in 1 oogopslag dat je inkomende spanning in orde is. (of niet)

                        Hairman.
                        Layher is LEGO voor grote jongens...

                        Comment

                        • rinus bakker
                          • Mar 2002
                          • 5430

                          #13
                          "een uur bezig geweest om erachter te komen waarom de motortakels zo'n raar geluid maakten"

                          en dan heb je dus alleen je oren gebruikt:
                          - jouw ogen zien in zo'n geval een vreemd soort 'schokkelige' beweging
                          en
                          - jouw neus ruikt na enige tijd de 'smeltende isolatie' op de wikkelingen.
                          Een uur lang? Echt waar?
                          een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

                          Comment

                          • Leks
                            • Oct 2007
                            • 330

                            #14
                            Een uur op 2 fases gebruiken is idd pijnlijk :P

                            Altijd een eerst de kracht testen & dan pas gebruiken.

                            en na elke verdeler opnieuw testen/meten
                            ( of gewoon op elk apparaat fase ledjes + N<->Lx ledje)

                            op 16A 380 gaat het nog wel even goed, maar 63 en hoger geven nare problemen bij ongelijke fase belasting ( of een fase missen)

                            On Topic:

                            Ik vind dat een takelcontroller ook makkelijk te verplaatsen moet zijn, dit vooral voor standbouw ( ff dakje omhoog, volgende stand, weer 2 takels etc)

                            Leks
                            Nerd is geen belediging, het is een compliment.

                            Comment

                            • Hairman
                              • Feb 2005
                              • 68

                              #15
                              @ Rinus en Leks:

                              een uur is bij wijze van spreken. Maar ik heb die takels natuurlijk geen uur laten draaien op 2 fasen!!! Als ik het me goed herinner bewogen de kettingen niet eens en maakten ze alleen een raar geluid. Een paar seconden dat geluid was voor mij aanleiding genoeg om op onderzoek uit te gaan! Zoals ik eerder zei ben ik een uur bezig geweest om erachter te komen dat ik op 1 fase spanning miste.. Ik ben geen elektricien en heb geen opleiding genoten in die richting. Ik moet het doen met de ervaring die ik in de loop der jaren opgedaan heb. (Begon op m'n 6e met een spijker in het stopcontact ) En een multimeter had ik toen nog niet standaard in m'n bus liggen.

                              P.S. Het gaat om die 4 1-tons Verlindes die jij ooit nog eens aan Frits verkocht hebt Rinus.
                              Last edited by Hairman; 13-07-08, 20:29.
                              Layher is LEGO voor grote jongens...

                              Comment

                              Working...