heb de opdracht gekregen om eens op papier te gaan zetten waar een Distro aan moet voldoen.
Met een distro bedoel ik de besturing voor de electro kettingtakels.
Er zijn een hoop van deze zelfbouw dingen in omloop. Maar waar zou het aan moeten voldoen?
Ten eerste moet je goed zicht hebben op het te hijsen object.
De schakelaar:
De schakelaar moet 3 standen hebben. OP / neutraal / Neer
Als de schakelaar OP staat moet er een groen lampje branden.
Als de schakelaar NEER staat moet er een rood lampje branden
De GO button zit altijd op de zelfde bedieningskast als de schakelaars.
Noodstop:
Een takelbediening, distro of schakelpaneel moet altijd een noodstop hebben daar waar je de schakelaars en de GO button bediend.
Automatische fasedraaier:
Elke distro zou de fase automatisch moeten draaien wanneer deze niet goed is.
Dan is OP altijd OP en neer altijd neer.
Met deze bovenstaande dingen heb ik al een eenvoudig distro.
Schakelaars, Lampjes, GO button, noodstop.
Hiermee zou ik dus een eenvoudig gridje omhoog kunnen laten lopen.
Nu zijn er ook Distro,s in omloop die speciaal zijn ontworpen voor de Loadstar takels.
Als een Loadstar takel in zijn limit gaat dan schakelt de distro alle andere takels uit.
Nu moet je de schakelaar van deze takel in Neutraal zetten en pas dan kunnen alle andere takels weer bewegen.
Ikzelf vind dit erg handig. Maar een bv. Verlinde takel heeft deze eindschakelaar niet.
Deze hebben gewoon een blokje op de ketting.
Tevens zijn er ook van die distro,s in omloop die hebben 12 kanalen en de schakelaars zitten heel dicht op elkaar met rode lampjes voor omhoog en groene voor naar beneden.
De lampjes zijn vaak stuk. Een ramp! En je grijpt zo verkeerd.
Dus mijn vraag is ook eigenlijk, Wat is nou nog meer handig om op een Distro te hebben en wat moet juist verboden worden.
Zie ook:
Tot zover
Gr. Jeroen
Met een distro bedoel ik de besturing voor de electro kettingtakels.
Er zijn een hoop van deze zelfbouw dingen in omloop. Maar waar zou het aan moeten voldoen?
Ten eerste moet je goed zicht hebben op het te hijsen object.
De schakelaar:
De schakelaar moet 3 standen hebben. OP / neutraal / Neer
Als de schakelaar OP staat moet er een groen lampje branden.
Als de schakelaar NEER staat moet er een rood lampje branden
De GO button zit altijd op de zelfde bedieningskast als de schakelaars.
Noodstop:
Een takelbediening, distro of schakelpaneel moet altijd een noodstop hebben daar waar je de schakelaars en de GO button bediend.
Automatische fasedraaier:
Elke distro zou de fase automatisch moeten draaien wanneer deze niet goed is.
Dan is OP altijd OP en neer altijd neer.
Met deze bovenstaande dingen heb ik al een eenvoudig distro.
Schakelaars, Lampjes, GO button, noodstop.
Hiermee zou ik dus een eenvoudig gridje omhoog kunnen laten lopen.
Nu zijn er ook Distro,s in omloop die speciaal zijn ontworpen voor de Loadstar takels.
Als een Loadstar takel in zijn limit gaat dan schakelt de distro alle andere takels uit.
Nu moet je de schakelaar van deze takel in Neutraal zetten en pas dan kunnen alle andere takels weer bewegen.
Ikzelf vind dit erg handig. Maar een bv. Verlinde takel heeft deze eindschakelaar niet.
Deze hebben gewoon een blokje op de ketting.
Tevens zijn er ook van die distro,s in omloop die hebben 12 kanalen en de schakelaars zitten heel dicht op elkaar met rode lampjes voor omhoog en groene voor naar beneden.
De lampjes zijn vaak stuk. Een ramp! En je grijpt zo verkeerd.
Dus mijn vraag is ook eigenlijk, Wat is nou nog meer handig om op een Distro te hebben en wat moet juist verboden worden.
Zie ook:
Tot zover
Gr. Jeroen
Comment