Distro / sturing

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rock On
    • Jan 2004
    • 250

@ Jeroen de Goei;

Ik bedoelde niet de sturingen van Promes. Die hebben al wel de automatische fase controle aan de input (die ik er inderdaad in zou zetten). Maar niet de aparte up en down buttons. De fasedraaiers bedoelde ik aan de selectiekant van het geheel.
    Ik snap jouw betoog met de bekabeling om daar een norm voor op te stellen, en ik denk ook dat dat bij de grote bedrijven vrij zorgvuldig gebeurt, maar er zijn veel grote producties waarbij inhuur van diverse bedrijven onderling plaatsvind.Ik denk dat het een utopie is om dat allemaal exact dezelfde kant op te krijgen. Het zou absoluut mooi zijn, maar vandaar mijn keuze voor de fasedraaiers.

Het 220V puntje zou ook voor portoladers kunnen zijn!

En de remote zijn voor mij 3 knoppen: de UP, DOWN en een noodstop. Verder niet. Laat het selecteren op één punt gebeuren.

PS.: bij Promes hebben ze wel een heel goede gadget; het lipje achter de GO button om je wijsvinger achter te haken! Scheelt heel wat lamme vingers. Maar het lampje heeft te veel vermogen en kan naar warm worden bij lange drukacties (15m omhoog enzo)...
    "I do know everything, just not all at once. It's a virtual memory problem."

Comment

• Hairman
      • Feb 2005
      • 68

Een 220 puntje is idd heel handig. Wij gebruiken het voor het opladen van de accu's van de schroefmachines...
      Layher is LEGO voor grote jongens...

Comment

• Leks
        • Oct 2007
        • 330

JA! doe mij 230V op mn takelcontroller!

ideaal voor je hoogwerker/ ASL/ porto etc !

( zal eens zeuren bij de baas)

Leks
        Nerd is geen belediging, het is een compliment.

Comment

• rinus bakker
          • Mar 2002
          • 5430

Wat is het toch leuk om na dik 25 jaar nog steeds mensen bezig te zien die het wiel (in dit geval de distro) uit te vinden...
          Zeg Jeroen,
          Moeten we bij de ARGH soms ook maar eens gaan werken aan een norm voor distro's.
          Kennelijk hebben een hoop mensen toch niet echt in de gaten, waarmee ze aan het werk moeten en waarom,
          En wat er dan zoal:
          - goed, - veilig, - handig, - snel, - efficient
          (en -dom, -cheap of -gevaarlijk) is.....
          een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• CoenCo
            • Feb 2005
            • 230

Ach, laat iedereen lekker zijn eigen wiel uitvinden. Zelf knutselen is toch veel leuker dan kant-en-klaar kopen?

Het lijkt me echter wel interresant om een discussie te houden over het hoe en waarom van de enkele GO danwel een dubbele UP/DOWN bediening. Ik trap af met een lijstje voor/nadelen voorzover ik die zelf kan verzinnen en hier gelezen heb:

Type1: Elke motor een up/down schakelaar, en 1 grote GO knop.
            voordelen:
            ++een truss aan 3 motoren kan je makkelijk kantelen
            ++het is altijd duidelijk welke kant je motoren op gaan
            ++Een motor die de verkeerde kant op loopt, kan je corrigeren
            nadelen:
            --als een grid met veel motoren vaak op/neer moet, heb je veel selectie-acties met mogelijke fouten tot gevolg

Type2: Elke motor een aan/uit schakelaar en 2 grote UP/DOWN knoppen
            Voordelen:
            ++ een groot grid kan makkelijk OP/Neer zonder steeds opniew te selecteren
            Nadelen:
            -- Je hebt extra fase-draai-schakelaars nodig per motor om een evt verkeerd om lopende motor te corrigeren (zou niet mogen gebeuren!)
            -- Een onoplettende knoppendrukker kan op de verkeerde knop drukken up i.p.v. down of andersom
            -- Je kan een truss aan 3 motoren veel moeilijker kantelen

Persoonlijk vind ik de dubbele bediening erg handig, maar lijkt de enkele GO knop me veiliger. Bovendien wordt het enige voordeel van de UP/DOWN bediening eigenlijk al teniet gedaan door het feit dat je na een op/neer actie vaak ook meteen moet levellen. En dan moet je dus toch alles al de-selecteren.
            Hoe denkt de rest hier over?

Comment

• rinus bakker
              • Mar 2002
              • 5430

Originally posted by CoenCo
              Ach, laat iedereen lekker zijn eigen wiel uitvinden. Zelf knutselen is toch veel leuker dan kant-en-klaar kopen?
              (....)
              Hoe denkt de rest hier over?
              Kijk, en nu ben je jezelf aan het tegenspreken.

óf we knutselen allemaal zelf aan ons eigen wiel (- en dan kan de mening van anderen ons geen zier schelen),
              óf we gaan overleggen en meningen peilen en we komen tot "een norm".

Dat laatste is al een jaar of 25-30 geleden gedaan.
              Maar er zijn natuurlijk altijd mensen die blauw zeggen tegen groen, of rond tegen vierkant.

Je bent nu toch bezig aan een parallel-norm (?) want je vraagt nu alsnog weer naar een mening van anderen, en dat is in strijd met je pleidooi voor prive-bepaald geknutsel.
              Bij de ARGH (en heel veel bedrijven die wel ongeveer snappen wat er bij rigging te pas komt) hebben we al 'redelijk lang' een goed omlijnd idee van waar een distro zo ongeveer aan moet voldoen.

Geloof me - en dat geldt echt voor 99,95% wereldwijd - elke serieuze rigging company heeft een stuurkast met optie 1.

Alsof iedereen dagelijks met trussplafonds van 20-30 takels tegelijk in de weer is.
              Verzin ook eens een argument dat echt hout snijdt....

Comment

• CoenCo
                • Feb 2005
                • 230

Hey Rinus, jij hier?

Originally posted by Rock On
                Hallo Jeroen,

ik vind het zelf erg fijn als er een aparte "UP" en "DOWN" buttons zijn ipv één "GO". Mocht je een keer ergens tegen aan lopen dan kan je snel weer de andere kant op zonder dat je in veel haast veel schakelaars moet omzetten met het risico dat je er ergens een vergeet.
                ...
                Wat mij betreft komen de distro's van EML wel aardig in de buurt van de ideale uitvoering.
                Originally posted by berolios
                Ja, vind ik eigenlijk ook fijner.
                Het zijn niet mijn Argumenten, het zijn die van hun.
                En er is tenminste één redelijk grote speler in de nederlands/belgische branche die optie2 gebruikt.

Wat mij betreft is optie1 ook de beste/veiligste. De vraag is natuurlijk WAAROM. Als iedereen ooit besloten heeft dat optie1 de beste is, dan ben ik benieuwd naar de achterliggende reden. Wanneer de reden bekend is, is het namelijk ook veel makkelijker om mensen die voor optie2 willen kiezen, ervan te overtuigen dat dat misschien wel niet zo verstandig is.

Als jij als enige reden geeft dat "iedereen doet optie1, dus is optie1 de beste", dan zou ik dat ook een drogreden kunnen noemen.

En als iedereen die serieus met rigging bezig is (een groep waar Jeroen volgens mij wel in valt) blijkbaar al een goed omlijnd idee heeft waar een distro aan zou moeten voldoen, waarom zou jeroen dan hier nog op het forum komen vragen wat "wij" er van vinden?
                Last edited by CoenCo; 16-07-08, 19:11.

Comment

• CoenCo
                  • Feb 2005
                  • 230

Originally posted by rinus bakker
                  Moeten we bij de ARGH soms ook maar eens gaan werken aan een norm voor distro's.
                  Originally posted by rinus bakker
                  óf we gaan overleggen en meningen peilen en we komen tot "een norm".
                  ....
                  Dat laatste is al een jaar of 25-30 geleden gedaan.
                  .....
                  Je bent nu toch bezig aan een parallel-norm (?)
                  Is die norm er nu wel, of niet? Eerst zeg je dat je er wel eens aan wilt werken, later impliceer je dat ie er al is?

Comment

• rinus bakker
                    • Mar 2002
                    • 5430

Die norm staat niet op schrift,
                    maar is wel een ongeschreven regel bij veel partijen...

Zoals in theater de 20cm tussen de trekken,
                    en bij trekken, trussen en steigerbuizen de ~48-50mm geen geschreven norm zijn,
                    en de 300 kg of 500kg UDL-belastbaarheid in theater nergens in een norm is vastgelegd, en het toch overal zo gebeurd.
                    Niemand doet 200, 250 of 350 kg. Ik weet er maar een met 400kg UDL.
                    Wat ik bedoelde is of we die ongeschreven regels eens niet een keer zouden moeten opschrijven.
                    Maar neem maar kontakt op met iemand van de ARGH, en je krijgt mijn verhaal nog een keer te horen... en dan vaak wat uitgebreider.

Comment

• Hairman
                      • Feb 2005
                      • 68

Vandaag voor het eerst met de zogenoemde optie 2 gewerkt.
                      Hadden een setje 1-tons prolyfts ingeguurd bij relight. De distro was 8-kanaals, wij zelf hebben alleen 4-kanaals distro's (zie vorige posts). Mijn collega kwam er niet uit en riep mij erbij. Aan de achterkant zat 1 32A ingang, een 32A uitgang/doorlus, een 220 output en voor de aan te sturen motortakels: 4 16A CEE uitgangen en een harting(weet het type niet, daar werk ik er niet vaak genoeg voor mee).
                      Wat ik hier al vreemd aan vind is dat je via CEE maar vier takels aan kunt sturen terwijl het een 8-kanaals distro is?!?!
                      Wij gebruiken er maar vier en via CEE dus de stekkers er maar ingestoken en uitproberen...
                      Er stonden GEEN cijfers bij de contrastekkers dus het was al gokken welke stekker in welke cotrastekker moest...(wij nummeren onze masten altijd hetzelfde van 1 t/m 4) Als de contrastekkers in 1 rijtje staan is het niet moeilijk, dan is het van links naar rechts, net als lezen , maar op deze distro zaten er 2 naast elkaar en 2 onder elkaar ( in een vierkantje)...
                      verder is het type 2 gebeuren (2 aparte up en down knoppen) met een beetje logica wel te achterhalen, maar lang niet zo makkelijk als 1 go-knop!!
                      Er zat 1 grote left/nul/right knop op (een handmatige fasedraaier voor de inkomende spanning), en voor elke takel een kleine left/nul/right knop.(handmatige fasedraaiers voor de uitgangen), en uiteraard de up-knop en de down-knop.
                      Nu vraag ik me af wat left en right betekend voor een kettingtakel? Of wordt ermee bedoeld dat de stroom links- of rechtsom draait??
                      Verder vraag ik me af waarom je van de inkomende spanning de fase nog wilt draaien als je dat vervolgens ook nog per kettingtakel moet gaan bepalen.
                      Een kleine test wees mijn gelijk uit: grote op left en de 4 kleine op right en up was up en down was down. Maar de grote op right en de 4 kleine op left gaf hetzelfde resultaat. Geeft in mijn ogen alleen maar verwarring.
                      Verder is het nog steeds mogelijk om door een foutje alles verkeerd om te laten draaien, grote op left en de 4 kleine ook op left betekende up is down en down is up!! en omgekeerd ook: grote op right en de 4 kleine ook op right betekend ook up=down en down=up!!!
                      Al met al geen rocket-sience om uit te vogelen, maar oh zo gevoelig voor onopletendheden, en nog niet bijna fool-proof...
                      Geef mij maar optie 1! Maar dan wel met een automatische fasedraaier zodat je het up=down en down-up probleem kwijt bent!!
                      Dat is in mijn ogen dan ook de veiligste oplossing en wat mij betreft klaar om in een norm op te nemen.
                      Het kan goed zijn dat er toch andere voordelen aan optie 2 zitten, zoals gezegd vandaag voor het eerst mee gewerkt...
                      Dat mijn collega het aan mij overliet zegt genoeg, het is anders dan wat ik normaal gebruik, en er zitten veel te veel knoppen op, en er zit geen handleiding bij, wat nu??

Weest gegroet,

Hairman...

Comment

• Jeroen de Goei
                        • Oct 2004
                        • 376

Originally posted by CoenCo
                        1-- Het zijn niet mijn Argumenten, het zijn die van hun.
                        En er is tenminste één redelijk grote speler in de nederlands/belgische branche die optie2 gebruikt.

2-- waarom zou jeroen dan hier nog op het forum komen vragen wat "wij" er van vinden?

1-- zijn er misschien foto,s van die distro,s van eml of kan iemand die eens maken? dan weten we allemaal waar het over gaat.

2-- indien er iets op papier verschijnt dan zullen alle mogelijkheden aan bod komen.
                        het doel van hier rondvragen is om eens te bekijken wat er zich afspeelt hier in distroland met als doel om de veiligheid te verbeteren.
                        aangezien er bedrijven zijn die elke gek maar met rare zelfgebouwde distro,s laat werken zou een richtlijn bij schade de gek kunnen helpen.
                        Last edited by Jeroen de Goei; 17-07-08, 21:26.

Comment

• Jeroen de Goei
                          • Oct 2004
                          • 376

Originally posted by Hairman
                          Vandaag voor het eerst met de zogenoemde optie 2 gewerkt.

Al met al geen rocket-sience om uit te vogelen, maar oh zo gevoelig voor onopletendheden,

Hairman...
                          dus nogmaals:
                          Type1: Elke motor een up/down schakelaar, en 1 grote GO knop.

Type2: Elke motor een aan/uit schakelaar en 2 grote UP/DOWN knoppen.

---------------------
                          hairman.
                          jouw verhaal klinkt inderdaad erg verwarrend.
                          maar het was dan ook geen prolyft distro maar iets anders?
                          en weer een type 2 dus.
                          ik ken een up/down schakelaar eigenlijk alleen maar als solo bediening zoals een pickle.
                          en ben nooit iets anders tegen gekomen, maar hier dus al 2 voorbeelden.
                          eml en relight hebben type 2. klopt dit?

wel lees ik hier dat de meeste voorkeur uitgaat naar type 1.
                          Last edited by Jeroen de Goei; 17-07-08, 23:35.

Comment

• Hairman
                            • Feb 2005
                            • 68

Inderdaad Jeroen,

Relight heeft optie 2. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze alleen maar distro's hebben met optie 2, misschien hebben ze er ook wel liggen met optie 1.
                            Verder weet ik niet wat voor distro's prolyft allemaal maakt maar op deze heb ik het logo van, en de naam prolyft niet kunnen ontdekken.

De Distro die wij bij onze set 2-tons prolyfts hebben is wel een orginele van prolyft. In een Pelicase gebouwd.

De Distro die bij de Loadstars zat is 2 jaar geleden vervangen door volgens mij een zelfbouw. (De oude was versleten door de inwerking van diverse regenbuien.)
                            Condens in een distro is funest voor elektronica!! Misschien moet een distro ook maar voldoen aan regen- en spatwaterdicht-eisen... IP65 volgens mij.

Weest gegroet,

Hairman.
                            Last edited by Hairman; 18-07-08, 06:04.

Comment

• Upgrading your system
                              • May 2003
                              • 1684

Normen zijn best goed en wat veiligheid betreft is dat ook erg belangrijk. Feit is echter dan hoe jij je takeltje wil bediennen weer een persoonlijk verhaal is.
                              zolang als jij een distro bouwt die op alle takels in het assortiment lopen en deze voldoet aan de veiligheidsnormen die wij hier allemaal wel kunnen bedenken (noodstop aardleks ed.) denk ik dat het persoonlijk is wat je wel en niet in je systeem bouwt.
                              Hiervoor kun je wel ervaringen uitwisselen maar is een staande norm niet nodig, meer een lijst met slimme ideeen waaruit je die je aanspreken kan gebruiken.

Of zit ik er nu naast?
                              Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• Jeroen de Goei
                                • Oct 2004
                                • 376

Originally posted by Upgrading your system
                                Normen zijn best goed en wat veiligheid betreft is dat ook erg belangrijk. Feit is echter dan hoe jij je takeltje wil bediennen weer een persoonlijk verhaal is.
                                zolang als jij een distro bouwt die op alle takels in het assortiment lopen en deze voldoet aan de veiligheidsnormen die wij hier allemaal wel kunnen bedenken (noodstop aardleks ed.) denk ik dat het persoonlijk is wat je wel en niet in je systeem bouwt.
                                Hiervoor kun je wel ervaringen uitwisselen maar is een staande norm niet nodig, meer een lijst met slimme ideeen waaruit je die je aanspreken kan gebruiken.

Of zit ik er nu naast?
                                een lijst met slimme ideeen kan je ook omschrijven als richtlijn.
                                Hierin bedenken men een "lijst met slimme ideeen" waaraan een distro zou moeten voldoen. Indien je dan een distro wil bouwen is het mogelijk om die richtlijn erbij te pakken en als men lekker zelf wilt blijven knutselen dan doet men maar.

Bij de Argh zijn we al een aantal keer begonnen met een N.e.r.s.
                                [FONT=Arial]Nederlandse Entertainment Rigging Standaard (NERS)
                                [/FONT]
                                [FONT=Arial]op onze website kun je een aantal van die ontwerp-normen terug vinden.
                                sommige van die normen schoppen het heel ver en andere weer niet.

[/FONT]

Comment

Working...