Distro / sturing

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jeroen de Goei
    • Oct 2004
    • 376

    #31
    zou iemand weten wat je over bekabeling kan zeggen?

    ik bedoel:
    motormultie
    breakout
    motorkabel.

    waar zou bekabeling aan moeten voldoen?

    Breakout
    ik weet dat breakouts meestal 4way zijn en dat het altijd makkelijker is om een breakout kastje te hebben met 4 staarten eruit die goed genummerd moeten zijn. tevens is de eerste staart (nr. 1) langer omdat deze dan aan de eerste motor aangesloten kan worden en heeft deze eerste staart ook een touwje om:
    de breakout bij elkaar te binden en om een trekontlasting te maken op de motor.

    maar er bestaan ook breakouts die geen staarten hebben en waarbij de stekker meteen op het blok zit. en breakouts voor enkel 3 motoren.
    dit vind ik erg onhandig.

    tevens moet een breakoutblok voorzien zijn van een veiligheidskabel.

    Multiekabels altijd grijs omdat ze dan te onderscheiden zijn van lichtkabels.
    multies enkel van socapex of harting.

    Motorkabels altijd aan 1 kant en touwtje voor trekontlasting en oprollen van kabel

    nog meer ideeën?

    gr.
    Jeroen
    Last edited by Jeroen de Goei; 21-07-08, 19:51.

    Comment

    • rinus bakker
      • Mar 2002
      • 5430

      #32
      "tevens moet een breakoutblok voorzien zijn van een veiligheidskabel"
      Daarop zou ik wel eens een risicoanalyse willen zien.....
      want voor je het weet hebben we ook een veiligheidskabel nodig op een multikabel.

      Waar is deze eis op gebaseerd?
      1) Alles wat kan vallen moet voorzien zijn van een veiligheidskabel?
      2) Alles met een G-clamp (spotbeugel) moet ook voorzien zijn van een safety?

      ad1) Dan zou er ook aan een kabel-breakout een safety moeten zitten.
      Een multiconnector (met daaraan een kilo-of-wat aan verloopkabels) kan ook een lelijke klap uitdelen als hij van 8-10m naar beneden komt.
      ad2) Als de BObox aan dit soort losraakbare beugels hangt misschien OK, maar wat als je ze op/in de truss legt - en ze zitten verbonden aan -tig dikke stroomkabels.
      Aan een Hartling multi kun je aardig wat trekkracht uitoefenen voor ie breekt of uit de trekontlasting schiet.
      Een BObox weegt echter meestal heel wat minder dan een spot.
      Of een speakerbox, en daarvoor heb ik de regel van "er moet een safety aan zitten" nog nooit zo nadrukkelijk gehoord. En die k**t*dingen wegen wel even een pak meer.

      Natuurlijk ben ik voor safety's maar laten we de prioriteiten wel in de gaten houden.
      En van een BO-box is het zwaai/zwiepen ook een te onderkennen gevaar, en ook al is het gewicht niet zo groot, de "zwiepbaan" verhoogt wel de kans om een persoon geraakt te laten worden.
      (En als riggers moeten we het goede voorbeeld geven, dus vooruit dan maar:
      "aan een BO-box hoort een safety als ie is voorzien van een G-haak").
      een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

      Comment

      • Nookes
        • Mar 2008
        • 10

        #33
        Originally posted by Hairman
        Vandaag voor het eerst met de zogenoemde optie 2 gewerkt.
        Hadden een setje 1-tons prolyfts ingeguurd bij relight. De distro was 8-kanaals, wij zelf hebben alleen 4-kanaals distro's (zie vorige posts). Mijn collega kwam er niet uit en riep mij erbij. Aan de achterkant zat 1 32A ingang, een 32A uitgang/doorlus, een 220 output en voor de aan te sturen motortakels: 4 16A CEE uitgangen en een harting(weet het type niet, daar werk ik er niet vaak genoeg voor mee).
        Wat ik hier al vreemd aan vind is dat je via CEE maar vier takels aan kunt sturen terwijl het een 8-kanaals distro is?!?!
        Wij gebruiken er maar vier en via CEE dus de stekkers er maar ingestoken en uitproberen...
        Er stonden GEEN cijfers bij de contrastekkers dus het was al gokken welke stekker in welke cotrastekker moest...(wij nummeren onze masten altijd hetzelfde van 1 t/m 4) Als de contrastekkers in 1 rijtje staan is het niet moeilijk, dan is het van links naar rechts, net als lezen , maar op deze distro zaten er 2 naast elkaar en 2 onder elkaar ( in een vierkantje)...
        verder is het type 2 gebeuren (2 aparte up en down knoppen) met een beetje logica wel te achterhalen, maar lang niet zo makkelijk als 1 go-knop!!
        Er zat 1 grote left/nul/right knop op (een handmatige fasedraaier voor de inkomende spanning), en voor elke takel een kleine left/nul/right knop.(handmatige fasedraaiers voor de uitgangen), en uiteraard de up-knop en de down-knop.
        Nu vraag ik me af wat left en right betekend voor een kettingtakel? Of wordt ermee bedoeld dat de stroom links- of rechtsom draait??
        Verder vraag ik me af waarom je van de inkomende spanning de fase nog wilt draaien als je dat vervolgens ook nog per kettingtakel moet gaan bepalen.
        Een kleine test wees mijn gelijk uit: grote op left en de 4 kleine op right en up was up en down was down. Maar de grote op right en de 4 kleine op left gaf hetzelfde resultaat. Geeft in mijn ogen alleen maar verwarring.
        Verder is het nog steeds mogelijk om door een foutje alles verkeerd om te laten draaien, grote op left en de 4 kleine ook op left betekende up is down en down is up!! en omgekeerd ook: grote op right en de 4 kleine ook op right betekend ook up=down en down=up!!!
        Al met al geen rocket-sience om uit te vogelen, maar oh zo gevoelig voor onopletendheden, en nog niet bijna fool-proof...
        Geef mij maar optie 1! Maar dan wel met een automatische fasedraaier zodat je het up=down en down-up probleem kwijt bent!!
        Dat is in mijn ogen dan ook de veiligste oplossing en wat mij betreft klaar om in een norm op te nemen.
        Het kan goed zijn dat er toch andere voordelen aan optie 2 zitten, zoals gezegd vandaag voor het eerst mee gewerkt...
        Dat mijn collega het aan mij overliet zegt genoeg, het is anders dan wat ik normaal gebruik, en er zitten veel te veel knoppen op, en er zit geen handleiding bij, wat nu??

        Weest gegroet,

        Hairman...
        Ik ken die distro's, die zijn juist erg handig. Uit dit verhaal waar alles op linksom stond juist een omgekeerde situatie gaf, kun je concluderen dat je aanvoer spanning al fase gedraaid is. Door de grote knop dan op rechtsom te zetten draai je de spanning weer fase recht waardoor de kleine selectieschakelaars kloppen wanneer je deze op linksom of rechtsom staan. Niet verwarrend, maar handig!
        Some people believe if you play a Microsoft Windows cd backwards it plays satanic messages. That's nothing, if you play it forwards it installs Windows.

        Comment

        • Upgrading your system
          • May 2003
          • 1684

          #34
          Ik snap de het richtlijn verhaal helemaal, maar wat ik denk dat je niet uit het oog moet vergeten dat deze richtlijnen dan puur als handige ideeen lijst gezien moet worden en niet als regelement. het blijft een kwestie van smaak wat het handigste werkt.
          een serieusze connectorrichtlijn zou wel fijn zijn. ik ben al BOboxen tegengekomen met de meest uiteenlopende connectors in de meest uiteenlopende formaten.
          dat is niet zo erg als je het zelf gebruikt, maar bij verhuur is het fijn als alles gestandaardiseerd is.
          en daarvoor zijn zulke richtlijnen dan weer een uitkomst.
          Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

          Comment

          • rinus bakker
            • Mar 2002
            • 5430

            #35
            Originally posted by Nookes
            Uit dit verhaal waar alles op linksom stond juist een omgekeerde situatie gaf, kun je concluderen dat je aanvoer spanning al fase gedraaid is. Door de grote knop dan op rechtsom te zetten draai je de spanning weer fase recht waardoor de kleine selectieschakelaars kloppen wanneer je deze op linksom of rechtsom staan. Niet verwarrend, maar handig!
            Tuurlijk.....
            In de Machine Richtlijn (NB: een Europese WET!) is een regel opgenomen over besturingselementen die zegt dat die kwa funktie en bediening eenduidig en ondubbelzinnig moeten zijn.
            Leg me nog even uit wat het logische verband is tussen:
            knop: L<>R en takel: Op<>Neer. Hoezo handig?
            Voor het omkeren van de draairichting zijn andere voorzieningen, dan gan zitten 'griebussen' met schakelaars.
            Ik denk dat ik in een CE-keuring (cursus voor gevolgd) deze kast niet eens zou toelaten.
            een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

            Comment

            • Hairman
              • Feb 2005
              • 68

              #36
              @ Nookes:

              Ik denk dat je m'n verhaal nog maar eens goed moet lezen!
              Het gaat hier om dubbele fasedraaing wat ten eerste nergens goed voor is. (je kunt met 1 fasedraaier voor de inkomende spanning de fase goedzetten als je kabels in orde zijn! Of met aparte fasedraaiers per takel de fase corrigeren als je met kabels werkt die door een prutser in elkaar geflanst zijn. Allebei deze opties op je distro is er 1 teveel!!)
              En ten tweede is het gevoelig voor onoplettendheden wat in ons vak nogal eens voorkomt door vermoeidheid van lange dagen/weken, en door de tijdsdruk/deadline...
              Verder zegt "left-null-right" mij niks, een takel gaat up of down!
              Misschien dat je nog eens een keer uit kunt leggen waarom je dit systeem zo fijn vind, maar dan wat uitgebreider.

              @ Rinus:

              Je hebt gelijk, het zou verboden moeten worden...

              @ upgrading your system:

              Richtlijnen zijn idd geen wetten, maar het zou toch wel handig zijn als er duidelijkheid zou zijn/komen.
              En veiligheid is GEEN kwestie van smaak!!

              Weest gegroet,

              Hairman.
              Layher is LEGO voor grote jongens...

              Comment

              • rinus bakker
                • Mar 2002
                • 5430

                #37
                Richtlijnen voor de bekabeling + connectors voor takels:
                1) "directe" sturing (= geen 'binnenboord" stuurstroom-opkeerrelais)
                4p-400V-16A-CEE ('rood', maar tegenwoordig ook verkrijgbaar in zwart!)
                2) aparte stuurstroom (4p-48V-CEE (geel) + 4p-400V-16A-CEE (rood)
                3) multiconnectoren..... nu is het nog echt "wat het genie of de gek zelf bedenkt".
                Maar het is leuk om te horen dat 'de markt' nu begint na te denken over de voordelen van standariseren. Een aantal van ons wisten dat allang. Het vooraf bedenken van een 'norm' of 'standaard' kan daarna besparingen opleveren van 5-15%. Alleen is dat in onze sector nog steeds was lastig overtuigen... Voorbeeld: voorafgaand aan de grote (om-)bouwoperatie van de trekkenwanden in de Nederlandse theaters werd dit totaal niet onderkent. En nu is er voor zo'n € 150.000.000,- om/nieuwgebouwd. Een kind kan uitrekenen wat deze sector zich had kunnen besparen als de VSCD-kneusjes vooraf een kwart miljoen in echte normering hadden geinvesteerd - en niet in zo'n floddervodje als de beruchte 'Norm2'.

                In geval van 2): niet meer 3p-geel (formeel hebben de KDvW-inspecties in D, UK en NL natuurlijk wel gelijk. Maar als die vooral spijkers op laag water gaan zoeken, schieten ze hun doel wel weer flink voorbij. Ik kan me voorstellen dat er andere prioriteiten zijn te vinden.)

                Maar als de markt van 'de chaos' af wil komt die norm vanzelf wel.
                Brand maar los. Ik gooi het wel in de groep bij de ARGH en de NEN.
                een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

                Comment

                • Hairman
                  • Feb 2005
                  • 68

                  #38
                  Originally posted by Rinus.

                  In geval van 2): [B
                  niet meer[/b] 3p-geel (formeel hebben de KDvW-inspecties in D, UK en NL natuurlijk wel gelijk. Maar als die vooral spijkers op laag water gaan zoeken, schieten ze hun doel wel weer flink voorbij. Ik kan me voorstellen dat er andere prioriteiten zijn te vinden.)

                  Maar als de markt van 'de chaos' af wil komt die norm vanzelf wel.
                  Brand maar los. Ik gooi het wel in de groep bij de ARGH en de NEN.
                  Hoi Rinus,

                  Wat bedoel je met niet meer 3polig-geel? Volgens mij hebben onze Lodestars nog deze stekkers...
                  Ben benieuwd waarom dit niet meer mag/kan.

                  Weest gegroet,

                  Hairman.
                  Layher is LEGO voor grote jongens...

                  Comment

                  • Bokkiewokkie
                    • Apr 2005
                    • 8

                    #39
                    Bij de 3 polige gele CeeForm wordt de aard pen oneigenlijk gebruikt. Namelijk niet als aarde, maar voor de sturing. En dat is niet toegestaan voor CeeForm materiaal.

                    Comment

                    • Jeroen de Goei
                      • Oct 2004
                      • 376

                      #40
                      Originally posted by rinus bakker
                      1) "directe" sturing (= geen 'binnenboord" stuurstroom-opkeerrelais)
                      4p-400V-16A-CEE ('rood', maar tegenwoordig ook verkrijgbaar in zwart!)
                      2) aparte stuurstroom (4p-48V-CEE (geel) + 4p-400V-16A-CEE (rood)
                      3) multiconnectoren.....
                      even voor de duidelijkheid: met multiconnectoren in dit geval bedoel je dat de stuurstroom en de directe spanning door 1 multi gaan om 1 takel aan te sturen. (zoals bij de Riggingbox).
                      tussen de BObox en de takel

                      (= geen 'binnenboord" stuurstroom-opkeerrelais) Wat bedoel je?

                      ik ben inmiddels al benaderd door distrobouwers die zeker deel uit willen maken bij het ontwerpen van de NERS ontwerp norm.
                      deze mensen kunnen wellicht helpen met wat elektronica eisen etc.

                      hot item zeg!

                      Comment

                      • rinus bakker
                        • Mar 2002
                        • 5430

                        #41
                        hot item zeg!

                        Dat zegt genoeg.
                        ik ben ook verre van een Electro-man, maar daarvoor hebben we binnen de ARGH ook nog altijd een Roy!
                        En wat vooral de uitdaging van electronica is, is om er niet teveel van in te stoppen.
                        Dus hopelijk niet een distro die met 1 of 2 extra printjes meteen een computersturing aankan.
                        De Russische ruimtevaart heeft al bewezen dat Low-tech ook zeer goed kan voldoen.
                        Nee, een NERS moeten we maar maken voor een alledaagse distro.
                        Eentje voor:
                        recht-op-en-neer & doe-maar-gewoon-dat-is-al-spannend-genoeg,
                        waarmee 97,5% van alle klussen gebeuren kan.
                        De hele clevere sturingen laten we maar voor Fried Budstedt (Cyberhoist), Frank Hartung (ChainMaster), André Abele (MoveCat) en nog een paar van zulke algemeen erkende 'Willy Wortels'....
                        een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

                        Comment

                        • Gast1401081
                          • Mar 2001
                          • 7999

                          #42
                          zit ff met verbazing te lezen...

                          Ik dacht toch echt ff dat de normen voor eletrische motorsturingen eenduidig waren...

                          heren, nu we het er toch over hebben :
                          wat is er tegen de PLC als controller? Zijn de MotorBeveiligingsSchakelaars allemaal wel te overzien (storingsledjes)? Een L-O-R schakelaar (of l-0-ll) kan , een kwartslag gedraaid ook op / 0 /neer worden...

                          enne , wat mag een 16 kanaals distro kosten? maak ik hem gewoon ff PLC-gestuurd, met touchscreen... Kunnen we alle opties (motor wel / niet mee laten draaien, motoren Op/neer met centrale Go, of individueel, passwordprotection..noodstop, noodstop reset via paasword, kortom bedenk het maar meenemen... Ik denk dat er voor een 5000 euro een erg mooie Distro kan komen, incl hoogspanningstesten/aardingstesten/voedingspanningcontrole/ draaairichtingcontrole, etc...
                          Last edited by Gast1401081; 26-07-08, 19:42.

                          Comment

                          • rinus bakker
                            • Mar 2002
                            • 5430

                            #43
                            Ha die Mac,
                            volgens mij heb je jezelf bij deze ook uitgenodigd!
                            Maar eh "password" ? Sla je niet wat door ?
                            (ik weet dat je dicht bij Duitsland woont, maar dat mag nooit een excuus vormen..)
                            Zit er bij jou ook thuis ook een password op de magnetron of de koelkast.
                            OK die laatste snap ik - die kennen we natuurlijk allemaal: bier!
                            een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

                            Comment

                            • Gast1401081
                              • Mar 2001
                              • 7999

                              #44
                              Rinus,

                              je weet dat uitsluitend Voldoende Opgeleid Personeel de machinerie mag bedienen, daaar ben je zelf meestal volledig mee bezig...
                              Maar op de gemiddelde schnabbel lopen er meer nietgekwalificeerde dan gekwalificeerde peoples rond.. vandaar : passwordje ervoor.,.
                              Sleuteltjes raken altijd weer zoek... Deurtjes voor de kast kunnen we open krijgen..
                              en de EN60204 is erg éénduidig...

                              en gezien de bedragen die de Industrie hier voor wil betalen...
                              HMI betekent gewoon Human-MAchine Interface.. wij zouden knopje zeggen LOL

                              Comment

                              • Hairman
                                • Feb 2005
                                • 68

                                #45
                                Originally posted by Bokkiewokkie
                                Bij de 3 polige gele CeeForm wordt de aard pen oneigenlijk gebruikt. Namelijk niet als aarde, maar voor de sturing. En dat is niet toegestaan voor CeeForm materiaal.
                                Vreemd, hoe hebben ze daar dan een CE-goedkeuring op gekregen?

                                Hairman.
                                Layher is LEGO voor grote jongens...

                                Comment

                                Working...