Trekkenwand operators op het riggingforum (en dus nergens anders aub)
Ik wil het graag hebben over een persoon die een elektrische trekkenwand bedient en een persoon die een hijskraan bedient.
Ik ken geen van deze twee disciplines echt goed maar ik denk een aardig idee te hebben.
Trouwens:
Een last is een object en heeft een massa uitgedrukt in kilogram.
Met een hijskraan bedoel ik vaste of mobile torenkranen, telescoopkranen en verder alle type die ook bij deze categorie horen.
Tevens wil ik het alleen hebben over hijskranen die in het bezit zijn van moderne software en daardoor beveiligd zijn tegen overbelasting op welke manier dan ook.
(en ik hoef het ook niet echt te hebben over het onderwerp software)
Met een elektrische trekkenwand bedoel ik een hijsinstallatie van meer dan 10 trekken.
Tevens wil ik het alleen hebben over trekkenwanden die in het bezit zijn van moderne software en daardoor beveiligd zijn tegen overbelasting op welke manier dan ook.
( en ook hier kunnen we het onderwerp software achterwege laten)
Hijskraanmachinist (is dus geen rigger)
Een hijskraanmachinist moet in het bezit zijn van de juiste papieren.
(Weet iemand welke papieren dat moeten zijn?)
Een hijskraanmachinist levert meestal de aanslagmiddelen en de hijsgereedschappen. Want deze krijgt hij mee van zijn baas.
Hierdoor is een hijskraanmachinist meestal ook betrokken (en dus verantwoordelijk) bij het aanslaan van de last aan zijn haak.
Een hijskraanmachinist is meestal in dienst van een hijskraanverhuurbedrijf en heeft dus dagelijks met hijstechniek te maken. Tijdens het hijsen vertelt zijn computer wat hij wel en niet mag doen.
Tevens komt er een zelfverantwoordelijkheid bij kijken zoals:
Inschatten of de ondergrond zijn last kan dragen en dus niet kan wegzakken of wegglijden en
goed kijken of de last en de kraan tijdens de hijsbeweging nergens tegenaan gaat waar dat niet zou moeten. De last (de kraan zelf dus ook) moeten vrij kunnen bewegen.
Trekkenwandmachinist (is dus geen rigger)
Een trekkenwandmachinist moet in het bezit zijn van de juiste papieren.
Een trekkenwandmachinist is verantwoordelijk voor het aanslaan van de last aan zijn trek.
De aanslagmiddelen worden geleverd door het gebouw waarin hij werkt en door de productie die de last levert.
Een trekkenwandmachinist heeft meestal dagelijks met hijstechniek te maken.
Tijdens het hijsen vertelt zijn computer wat hij wel en niet mag doen.
Op tijd stoppen als er iemand onder zijn last loopt
Goed kunnen reageren op infrarood camera,s.
Goed kunnen reageren op zijn collega,s die met hem meekijken.
En:
Zelfverantwoordelijkheid nemen in geval van stress.
Dus:
Wat is het grote verschil tussen een persoon die een elektrische trekkenwand bedient en een persoon die een hijskraan bedient?
Een hijskraanmachinist heeft niet te maken met : De show must go on.
Dus mijn stelling is:
Als elektrische trekkenwandmachinist moet je sterk in je schoenen staan om te kunnen besluiten om een hijsbeweging wel of niet uit te voeren.
Ik wil het graag hebben over een persoon die een elektrische trekkenwand bedient en een persoon die een hijskraan bedient.
Ik ken geen van deze twee disciplines echt goed maar ik denk een aardig idee te hebben.
Trouwens:
Een last is een object en heeft een massa uitgedrukt in kilogram.
Met een hijskraan bedoel ik vaste of mobile torenkranen, telescoopkranen en verder alle type die ook bij deze categorie horen.
Tevens wil ik het alleen hebben over hijskranen die in het bezit zijn van moderne software en daardoor beveiligd zijn tegen overbelasting op welke manier dan ook.
(en ik hoef het ook niet echt te hebben over het onderwerp software)
Met een elektrische trekkenwand bedoel ik een hijsinstallatie van meer dan 10 trekken.
Tevens wil ik het alleen hebben over trekkenwanden die in het bezit zijn van moderne software en daardoor beveiligd zijn tegen overbelasting op welke manier dan ook.
( en ook hier kunnen we het onderwerp software achterwege laten)
Hijskraanmachinist (is dus geen rigger)
Een hijskraanmachinist moet in het bezit zijn van de juiste papieren.
Een hijskraanmachinist levert meestal de aanslagmiddelen en de hijsgereedschappen. Want deze krijgt hij mee van zijn baas.
Hierdoor is een hijskraanmachinist meestal ook betrokken (en dus verantwoordelijk) bij het aanslaan van de last aan zijn haak.
Een hijskraanmachinist is meestal in dienst van een hijskraanverhuurbedrijf en heeft dus dagelijks met hijstechniek te maken. Tijdens het hijsen vertelt zijn computer wat hij wel en niet mag doen.
Inschatten of de ondergrond zijn last kan dragen en dus niet kan wegzakken of wegglijden en
goed kijken of de last en de kraan tijdens de hijsbeweging nergens tegenaan gaat waar dat niet zou moeten. De last (de kraan zelf dus ook) moeten vrij kunnen bewegen.
Trekkenwandmachinist (is dus geen rigger)
Een trekkenwandmachinist moet in het bezit zijn van de juiste papieren.
Een trekkenwandmachinist is verantwoordelijk voor het aanslaan van de last aan zijn trek.
De aanslagmiddelen worden geleverd door het gebouw waarin hij werkt en door de productie die de last levert.
Een trekkenwandmachinist heeft meestal dagelijks met hijstechniek te maken.
Tijdens het hijsen vertelt zijn computer wat hij wel en niet mag doen.
Op tijd stoppen als er iemand onder zijn last loopt
Goed kunnen reageren op infrarood camera,s.
Goed kunnen reageren op zijn collega,s die met hem meekijken.
En:
Zelfverantwoordelijkheid nemen in geval van stress.
Dus:
Wat is het grote verschil tussen een persoon die een elektrische trekkenwand bedient en een persoon die een hijskraan bedient?
Een hijskraanmachinist heeft niet te maken met : De show must go on.
Dus mijn stelling is:
Als elektrische trekkenwandmachinist moet je sterk in je schoenen staan om te kunnen besluiten om een hijsbeweging wel of niet uit te voeren.
Comment