Stress op de trekkenwand

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jeroen de Goei
    • Oct 2004
    • 376

Stress op de trekkenwand

Trekkenwand operators op het riggingforum (en dus nergens anders aub)

Ik wil het graag hebben over een persoon die een elektrische trekkenwand bedient en een persoon die een hijskraan bedient.
    Ik ken geen van deze twee disciplines echt goed maar ik denk een aardig idee te hebben.

Trouwens:
    Een last is een object en heeft een massa uitgedrukt in kilogram.

Met een hijskraan bedoel ik vaste of mobile torenkranen, telescoopkranen en verder alle type die ook bij deze categorie horen.
    Tevens wil ik het alleen hebben over hijskranen die in het bezit zijn van moderne software en daardoor beveiligd zijn tegen overbelasting op welke manier dan ook.
    (en ik hoef het ook niet echt te hebben over het onderwerp software)

Met een elektrische trekkenwand bedoel ik een hijsinstallatie van meer dan 10 trekken.
    Tevens wil ik het alleen hebben over trekkenwanden die in het bezit zijn van moderne software en daardoor beveiligd zijn tegen overbelasting op welke manier dan ook.
    ( en ook hier kunnen we het onderwerp software achterwege laten)

Hijskraanmachinist (is dus geen rigger)

Een hijskraanmachinist moet in het bezit zijn van de juiste papieren.
    (Weet iemand welke papieren dat moeten zijn?)

Een hijskraanmachinist levert meestal de aanslagmiddelen en de hijsgereedschappen. Want deze krijgt hij mee van zijn baas.
    Hierdoor is een hijskraanmachinist meestal ook betrokken (en dus verantwoordelijk) bij het aanslaan van de last aan zijn haak.

Een hijskraanmachinist is meestal in dienst van een hijskraanverhuurbedrijf en heeft dus dagelijks met hijstechniek te maken. Tijdens het hijsen vertelt zijn computer wat hij wel en niet mag doen.
    Tevens komt er een zelfverantwoordelijkheid bij kijken zoals:
    Inschatten of de ondergrond zijn last kan dragen en dus niet kan wegzakken of wegglijden en
    goed kijken of de last en de kraan tijdens de hijsbeweging nergens tegenaan gaat waar dat niet zou moeten. De last (de kraan zelf dus ook) moeten vrij kunnen bewegen.

Trekkenwandmachinist (is dus geen rigger)

Een trekkenwandmachinist moet in het bezit zijn van de juiste papieren.
    (Weet iemand welke papieren dat moeten zijn?)

Een trekkenwandmachinist is verantwoordelijk voor het aanslaan van de last aan zijn trek.
    De aanslagmiddelen worden geleverd door het gebouw waarin hij werkt en door de productie die de last levert.

Een trekkenwandmachinist heeft meestal dagelijks met hijstechniek te maken.
    Tijdens het hijsen vertelt zijn computer wat hij wel en niet mag doen.
    Tevens komt er een zelfverantwoordelijkheid bij kijken zoals:

Op tijd stoppen als er iemand onder zijn last loopt
    Goed kunnen reageren op infrarood camera,s.
    Goed kunnen reageren op zijn collega,s die met hem meekijken.

En:
    Zelfverantwoordelijkheid nemen in geval van stress.

Dus:
    Wat is het grote verschil tussen een persoon die een elektrische trekkenwand bedient en een persoon die een hijskraan bedient?
    Een hijskraanmachinist heeft niet te maken met : De show must go on.

Dus mijn stelling is:

Als elektrische trekkenwandmachinist moet je sterk in je schoenen staan om te kunnen besluiten om een hijsbeweging wel of niet uit te voeren.
    Last edited by Jeroen de Goei; 30-08-08, 19:29.
  • rinus bakker
    • Mar 2002
    • 5430

Hallo Jeroen,

Leuke stelling ...
    ik zou m zelf hebben moeten bedenken, maar jij bent me voor.
    Maar ik weet niet heoeveel trekkenwand-operators dit rigging-deel van t forum lezen.

Ik weet wel dat er een aantal mensen in allerlei werkgroepen bezig zijn om die kwezelige "Eindtermen BMT" nu eindelijk eens flink op te schudden.
    Ken je Hein Lobo (Stopera) en Bart Reinink (SSB Groningen)?

Of misschien moet je contact opnemen met AHK + SBW en IAB, want die hebben misschien wel een lijst met namen van de mensen die ooit die 'operator' cursussen gevolgd hebben.
    (Ik heb de "VBT"-B cursus zelf ook jaren gegeven, maar had op een bepaald moment m'n buik vol van die inhoudelijk multi-uitlegbare eindtermen l*lkoek. )

Maar die mensen van de BMT en VBT zouden je dan een heel gericht antwoord kunnen geven. Ik weet van tenminste twee man die overspannen thuis gezeten hebben, vanwege die door jou aangehaalde stress met die hijsmachinerie.
    Van fysieke overbelasting "doorschakelen" naar psychische overbelasting, daar helpen we de operators (en terugdringen van de WAO-gevallen, want daar ging het uiteindelijk alleen maar om) ook niet veel verder.

Misschien zou je die stelling "the show must go on" er ook wel bijvoegen.
    Ik vraag er daar dan altijd bij "tegen welke prijs" ?
    1 dode danser? 1 overspannen 'operator'? of 1 rampzalige recensie?

Bij Tarzan hebben de (hijs-)technici in formeel opzicht ook heel wat meer 'rechten' gekregen op het kunnen beslissen over veiligheid boven het "artistieke product".
    Dat zou "frougâh" zeker ondenkbaar zijn geweest.
    Maar als je voldoende (vaktechnische- & wets)-kennis hebt sta je ook al gauw wat steviger in je schoenen.

Ben benieuwd naar de reacties op jouw vraag.
    Aan de handwand was 1 man verantwoordelijk voor "1 kraan".
    Nu doe je in je ééntje 'achter de kast' er 10 of meer.
    En soms zie je ook helemaal geen ruk van wat je allemaal in beweging zet,
    en wat er tegelijk onder op het toneel allemaal gebeurt....
    Wel heel veel verantwoordelijkheid erbij in de schoenen van die operators,
    maar waarschijnlijk geen ene drol extra aan het einde van de maand.

Dan komen de schouwburg directies er toch lekker gemakkelijk mee weg.
    Last edited by rinus bakker; 26-08-08, 23:30.
    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• Jeroen de Goei
      • Oct 2004
      • 376

Originally posted by rinus bakker
      Hallo Jeroen,

Maar ik weet niet hoeveel trekkenwand-operators dit rigging-deel van t forum lezen.

Ik weet wel dat er een aantal mensen in allerlei werkgroepen bezig zijn om die kwezelige "Eindtermen BMT" nu eindelijk eens flink op te schudden.
      Wat niet is kan nog komen.

Ik zou geen andere plaats weten om dit te plaatsen en ik wil mijn bevindingen toch delen.
      en nu kan ik mensen doorverwijzen naar deze pagina.
      Ik verwacht ook niet van jouw om antwoorden te geven.
      De vragen komen boven tafel en de antwoorden zal ik zoeken.

Voor een trekkenwandmachinist is een juiste opleiding nodig.
      Hierover geef ik later graag mijn visie.

Maar eerst eens al die afkortingen en hoe hebben deze instanties te maken met de trekkenwand. (zie de websites)

Als je dan de “geschiedenis” induikt dan begint dit verhaal dus eigelijk bij :

VSCD = Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwendirecties uit 1955.
      (VSCD website Vereniging van Schouwburgen en Concertgebouwdirecties (VSCD) - Arbowetgeving)

VSCD en OSAT vragen het kenniscentrum GOC om de legitimering van de opleidingen op zich te nemen.
      (GOC website: Over Kenniscentrum GOC)

OSAT = Stichting Overleg Onderwijs - Arbeidsmarkt Theatertechniek
      (geen website)

Vraag 1: waar staat GOC voor? (grafisch onderwijs centrum??)
      Vraag 2: behoord de OSAT bij de VSCD? Waar komt de OSAT vandaan?

Sinds mei 2007 is er een samenwerkingsovereenkomst tussen OSAT en de Vereniging voor Podiumtechnologie (VPT) waarin is vastgelegd dat de VPT de projectleiding en het secretariaat voert.

VPT = vereniging voor podiumtechnologie
      (Website: Zichtlijnen - Vereniging voor Podiumtechnologie)

Na onderzoek bij al deze instantie,s komen we uit bij 2 instanties.
      IAB en SBW.

het IAB = Instituut voor Audio en Belichtingstechniek.
      (Website: | IAB opleidingen - Instituut voor audio- en belichtingstechniek |)

Het SBW geeft wel cursussen maar de VBT of BMT cursus kan ik daar niet vinden.
      Opleidingen voor het bedienen van kranen wel.
      SOMA Bedrijfsopleidingen Opleidingen

Blijft het IAB dus over.
      Het IAB heeft 2 opleidingen:

1—een opleiding voor mensen die geen trekkenwand bedienen maar er wel indirect mee te maken hebben. De zogenoemde:
      VBT-A (Veilig Bedienen Toneelinstallatie) – A
      BMT-A (Bediening (vakman) Mechanische Trekkenwand) – A

2—een opleiding voor mensen die de trekkenwand daadwerkelijk bedienen. De trekkenwandmachinist!
      VBT-B (Veilig Bedienen Toneelinstallatie) – B
      BMT-B (Bediening (vakman) Mechanische Trekkenwand) – B

Vraag 3: VBT en BMT, zijn dit 2 dezelfde opleidingen omdat ze steeds in 1 mond genoemd worden?
      Vraag 4: is het IAB de instantie die deze opleiding ook daadwerkelijk heeft gemaakt? Zo ja, wie hebben hieraan dan meegewerkt?

Wat houden deze curcussen in:

VBT / BMT A.
      (volgens de website van het IAB)

Toneelinstallaties:
      Voor het bedienen van toneelinstallaties dien je gecertificeerd te zijn. Na deze opleiding ben je in het bezit van het officiële certificaat VBT-A. Je kan dan veilig en deskundig werken met enkelvoudig bediende trekken, de portaalbrug, heftonelen en schuiftribunes. Je haalt ook direct je hoogwerkercertificaat.

VBT / BMT B.
      (volgens de website van het IAB)

Voor wie
      De cursus is ontwikkeld voor theatertechnici die verantwoordelijk zijn voor de bediening van de mechanische trekkeninstallatie. Daarnaast worden de competenties ontwikkeld voor het als verantwoordelijke werken met meervoudige complexe assen.

Doelstelling
      Na afloop van de cursus is de gecertificeerde cursist in staat om deskundig en met kennis van ARBO richtlijnen te werken met meervoudige assen. Ook de organisatie van het werk en de communicatie op de werkvloer komen aan de orde. De kandidaat kent de specifieke wettelijke bepalingen en de regelgeving met betrekking tot de werkzaamheden. De kandidaat kan de bedieningsinterface bedienen en programmeren en kan in alle gangbare situaties veilig een last aanslaan. De kandidaat kan storingen in de installatie opsporen en rapporteren. Daarnaast is de kandidaat getraind in effectieve communicatie en instructie om zodoende de assistent te kunnen begeleiden

Het komend half jaar zal de BMT-B cursus niet worden gegeven
      Het I.A.B. werkt aan een vernieuwde opzet voor de BMT-B cursus. De nieuwe BMT-B cursus gaat in februari 2009 weer van start.

Vraag 5
      Ik heb begrepen dat een ROC de VBT / BMT ook gaat maken / geven.
      Is dit dezelfde als van het IAB?

De cursussen VBT-A (BMT-A) en VBT-B (BMT-B) zijn door het kenniscentrum GOC gelegitimeerd in opdracht van de OSAT. Dit betekent dat de opleiding van het IAB voldoet aan het eindtermendocument BMT en dat de cursus officieel is gecertificeerd.

Maar voor mij nog onbekend:

Het Eindtermendocument.

Vraag 5
      Wat is dat dan? En waar kan ik dat vinden? En waarom is dit zo belangrijk? En waarom is hierover zoveel commotie?

Vraag 6
      Klopt het volgende?
      ik begrijp dat de VBT / BMT opleidingen niet verplicht zijn.
      Alleen als je aangesloten bent bij VSCD.
      En waarom is er zoveel commotie over het onderwerp Opleiding? Waarom is er Stress op de trekkenwand?

En dan als laatste deze link.
      Lees dit en je bent een hoop wijzer.
      www.vscd.nl/cms_files/system/publicaties/2006%2011%2017%20advies%20Blom%20opleidingen.doc

Wordt vervolgt…………………

Groet,
      Jeroen de Goei
      Last edited by Jeroen de Goei; 28-08-08, 20:45.

Comment

• Hairman
        • Feb 2005
        • 68

Originally posted by Jeroen de Goei
        Dus:
        Wat is het grote verschil tussen een persoon die een elektrische trekkenwand bedient en een persoon die een hijskraan bedient?
        Een hijskraanmachinist heeft niet te maken met : De show must go on.

Dus mijn stelling is:

Als elektrische trekkenwandmachinist moet je sterk in je schoenen staan om te kunnen besluiten om een hijsbeweging wel of niet uit te voeren.
        Hoi Jeroen,

Ik denk dat hijskraanmachinisten ook sterk in hun schoenen moeten staan.

Een torenkraanmachinist is namelijk wel verantwoordelijk voor het aanslaan van de last, terwijl hij vanuit zijn hoge positie lang niet altijd kan zien wat zijn "aanpikker" daar beneden allemaal uitspookt. Ook kan een kraanmachinist lang niet altijd de last zien, (denk aan het lossen van een vrachtwagen die achter het gebouw staat of het laten zakken van een last in een gebouw) Hoewel moderne kranen wel met camera's uitgerust worden.
        Voor een kraanmachinist geldt ook: De bouw must go on. Denk maar eens aan die torenhoge boetes die bouwbedrijven per dag moeten ophoesten als een bouw te laat opgeleverd wordt!

Een groot verschil is in mijn ogen de risico's.
        Terwijl in het theater alle hijsbewegingen van een show geoefend worden zonder spelers en daarna met spelers zodat die daaraan kunnen wennen en weten waar ze wel en niet moeten komen, kan er in de bouw vaak niet geoefend worden. bijv. om kostentechnische redenen.
        (Misschien dat tegenwoordig complexe hijsbewegingen met meerdere hijskranen op de computer gesimuleerd worden om te kijken of het technisch uitvoerbaar is)
        Een ander risico is de omstandigheden waarin gehesen moet worden.
        Wind is een makkelijk te meten waarde en onweer kunnen we tegenwoordig goed aan zien komen. En omdat daar duidelijke regels voor zijn is het voor een kraanmachinist makkelijker om te zeggen, ik hijs niet want het mag niet!
        In een theater zijn de weersomstandigheden niet van toepassing, maar heb je andere omstandigheden waarvan de trekkenwandmachinist moet inschatten of het veilig is of niet. Artiesten blijven mensen en die doen nu eenmaal onvoorspelbare dingen op momenten dat het niet uitkomt

Verder ben ik het wel met je stelling eens, al zou ik hem willen nuanceren tot: "Als elektrische trekkenwandmachinist moet je net als een kraanmachinist sterk in je schoenen staan om te kunnen besluiten om een hijsbeweging wel of niet uit te voeren".

Weest gegroet,

Hairman.
        Last edited by Hairman; 30-08-08, 15:57.
        Layher is LEGO voor grote jongens...

Comment

• Jeroen de Goei
          • Oct 2004
          • 376

Originally posted by Hairman

Ik denk dat hijskraanmachinisten ook sterk in hun schoenen moeten staan.

Verder ben ik het wel met je stelling eens, al zou ik hem willen nuanceren tot: "Als elektrische trekkenwandmachinist moet je net als een kraanmachinist sterk in je schoenen staan om te kunnen besluiten om een hijsbeweging wel of niet uit te voeren".

Hairman.
          dank je wel voor deze duidelijke aanvulling.
          Ik ben inmiddels van mening dat een trekkenwandmachinist ook in het bezit moet zijn van een hijsbewijs en daarna nog de BMT cursus.

maar lees eens het volgende:

De volgende stellingen en ideeën zijn dus van eigen hand en is en visie op hoe het eventueel zou kunnen zijn.

Een trekkenwandmachinist (nu genoemd een TWM) heeft dus diverse kennis en opleiding nodig.
          TWM = TrekkenWandMachinist.

Tevens gebruik ik een aantal voorbeelden uit eigen ervaring. De voorbeelden die ik hier geef, geven geen schuld aan iemand en zijn voorbeelden van situaties hoe het mis kan gaan.

Een TWM moet ten eerste kennis hebben van de computer en de software waarmee hij gaat werken. Deze opleiding krijgt hij van de trekkenwandinstallateur waarna hij de trekkenwandcomputer kan bedienen en programmeren.Tevens krijgt hij een opleiding van het IAB.
          Nogmaals laat ik het doel zien van deze opleiding.

Doelstelling:
          Na afloop van de cursus is de gecertificeerde cursist in staat om deskundig en met kennis van ARBO richtlijnen te werken met meervoudige assen. Ook de organisatie van het werk en de communicatie op de werkvloer komen aan de orde. De kandidaat kent de specifieke wettelijke bepalingen en de regelgeving met betrekking tot de werkzaamheden. De kandidaat kan de bedieningsinterface bedienen en programmeren en kan in alle gangbare situaties veilig een last aanslaan. De kandidaat kan storingen in de installatie opsporen en rapporteren. Daarnaast is de kandidaat getraind in effectieve communicatie en instructie om zodoende de assistent te kunnen begeleiden.

Waar zitten de problemen en wat klopt er niet:

1: Een kraanmachinist is meestal een bediener van 1 hijswerktuig.

2: In het theater worden mensen opgeleid die meestal niet uit de hijs -en hefwereld komen.

3: Met de handtrekkenwand kan 1 persoon maar 1 hijsbeweging tegelijk uitvoeren.

Wie heeft bedacht om de elektrische geautomatiseerde trekkenwand zo uit te voeren dat 1 persoon soms wel (tegelijk) 60 geautomatiseerde trekken kan laten bewegen? Kortom, 60 hijsbewegingen door 1 persoon!

Dan vertel ik nu een aantal persoonlijke voorbeelden waar het fout of bijna fout gegaan is.
          Indien er mensen zijn die ook nog voorbeelden kunnen vertellen dan hoor ik dat natuurlijk graag. En indien je dat niet op dit forum wilt plaatsen kan je mij ook persoonlijk e-mailen via dit forum.

Voorbeeld 1

Een grote voorstelling met zo’n 60 trekkenwand Que’s.
          (een Que is een attentie en GO -situatie)

Per Que bewegen er gemiddeld 5 trekken. Dat zijn per voorstelling dus +/- 300 hijsbewegingen die allemaal gestuurd worden door de computer en de TWM.
          Tijdens deze voorstelling komen we het volgende probleem tegen:
          De computer slaat regelmatig “vast” waardoor de voorstelling gestopt moet worden.
          Om de voorstelling dan weer te starten wordt er gevraagd aan de TWM of deze alles weer op orde heeft en in de juiste Que staat om weer verder te gaan.
          Maar:
          Soms is er ook tijd om de computerstoring op te lossen tijdens de voorstelling omdat er een bepaalde tijd geen hijsbewegingen zijn.
          Dan:
          Komt de volgende hijsbeweging eraan over 2 minuten.
          De TWM zegt dat hij zijn computer nog niet op orde heeft.
          Dan is er nog 1 minuut over en de TWM zegt dat alles onder controle is.
          Er wordt gevraagd of hij er 100% zeker van is en of hij in de juiste Que staat.
          Hierop wordt JA geantwoord en ATTENTIE EN………GO.
          De verkeerde trekken (met zware grote lasten) komen in een noodgang naar beneden en de oplettende mensen die daarvoor aangewezen zijn drukken de NOODSTOP in en de voorstelling ligt stil.

Nu is er niets gebeurd. Geen gewonden en geen schade. Maar een typisch geval van
          DE SHOW MUST GO ON. Op dat moment goedgekeurd door alle betreffende partijen inclusief mijzelf.

Voorbeeld 2:

Een groot decorstuk aan een rails kan horizontaal bewegen. De horizontale beweging wordt alleen uitgevoerd als deze op zijn laagmerk is en daardoor stabiel dmv een systeem van buizen en staalkabels, pen en gat.
          Nu gaan ik testen of dit systeem goed werkt en we gaan langzaam omhoog en omlaag.
          Daarna gaan we iets sneller testen.
          Nog wat afstellen
          Nog iets sneller testen.
          Nog wat afstellen.

Ondertussen wordt door de TWM een beweging uitgevoerd op een ander gedeelte van de trekkenwand en moet een “ander decorstuk” verder zakken dan het laagmerk. Hiervoor moesten dus tijdelijk alle laagmerken even uitgeschakeld worden.

5 minuten later vraag ik of we op volle snelheid het grote decorstuk kunnen laten zakken zoals dat in de voorstelling de bedoeling is.
          Het laagmerk stond echter niet aan en het decorstuk komt in volle vaart naar beneden zonder te stoppen. BOEM KNAL KNAK.
          Enkel materiële schade.

Conclusie:
          Tijdens de opbouw van een voorstelling en tijdens de voorstelling zelf heeft een TWM dus erg veel verantwoordelijkheid. Deze is bijna niet uit te leggen in een cursus.

Ik heb de BMT cursus zelf nooit gedaan en ben niet helemaal op de hoogte van de exacte inhoud. Het zou kunnen zijn dat de tekst hieronder al lang bestaat of dat er sommige punten dubbel worden genoemd. Als ik dingen ben vergeten, vul het aub aan.

Zou er niet een volgende richtlijn /wet moeten zijn?

1: indien er hijsbewegingen in een toneelhuis plaatsvinden tijdens een repetitie of voorstelling waarbij er mensen op het toneel zijn die niets te maken hebben met techniek, moet er ten alle tijden:

a) minimaal 1 persoon aan de linkerkant en 1 persoon aan de rechterkant van de desbetreffende trekken staan.
          b) Deze personen hebben 1 doel: Het Kijken naar de hijsbewegingen.
          c) Deze personen staan in direct contact met de TWM.
          d) De TWM moet ten alle tijden luisteren naar het commando van deze personen.
          e) Deze personen moeten in de nabijheid staan van een NOODSTOP en hiervan gebruik maken bij het zien van GEVAAR

Indien er een voorstelling opgebouwd /gemonteerd wordt in een toneelhuis dan wordt er veel stress uitgeoefend op de TWM. Deze wordt geconfronteerd met veel vragen.
          Als er gewacht moet worden op de computer of op een programmering dan worden mensen snel ongeduldig (inclusief mijzelf).
          De TWM moet op dit moment zijn computer en alle mensen die iets willen inhangen kunnen bedienen.
          Een TWM heeft bij het monteren van een voorstelling geen controle op de manier van aanslaan en bevestiging aan zijn trek.

2: indien er hijsbewegingen plaatsvinden tijdens een montage / opbouw, moet er ten alle tijden:

a) een persoon aanwezig zijn die enkel controle houdt op de manier van aanslaan / bevestigen aan de trek en deze moet de bevoegdheid hebben om dingen goed of af te keuren.

b) een persoon aanwezig zijn die naast de TWM staat. Deze persoon geeft de commando’s aan de TWM. Deze persoon zorgt ervoor dat de TWM zijn werk in alle rust kan uitvoeren en zorgt ervoor dat de TWM niet te maken krijgt met STRESS.
          Deze persoon is een bemiddelaar tussen de mensen die gebruik willen maken van de trekkenwand en de TWM.

Deze persoon kunnen we een trekkenwand machinist begeleider (TWMB) noemen. Het lijkt mij geen overbodige nieuwe functie.
          Voor de TWMB kan dan een nieuwe cursus gemaakt worden die niets te maken heeft met hijstechniek maar meer betrekking heeft op personenbegeleiding/verkeersbegeleiding.

Wordt vervolgd

Jeroen de Goei
          Last edited by Jeroen de Goei; 30-08-08, 17:45.

Comment

• Gast1401081
            • Mar 2001
            • 7999

Of iets beter kan of niet in onze industrie is eigenlijk het paard achter de wagen spannen....
            Als we alle rariteiten in onze branche naast de normale industrieën en bedrijfstakken leggen komen we er als armoedzaaiers vanaf.
            Vooral als je de omzetten relateerd aan het aantal werkzame personen, etc.

Voor geen enkele werknemer is een voldoende opleidingsniveau beschikbaar, laat staan her- en bijscholingscursussen, zoals in de reguliere industrie een must is.

We leven *** zij dank bij de gratie van een nog ondeskundiger arbeidsinspectie, anders was menig theater / dicotheek etc al lang dichtgeweest.

En dat geldt onverminderd voor de trekkenwand machinist.
            Iemand die in het reguliere bedrijfsleven zo zou moeten werken als de trekkenwand-operator had allang het bijltje erbij neergegooid.
            Een machinist moet continun het zicht hebben op zijn machines, vandaar dat ik de Rotterdam optie (met een gallerij / etage alleen voor de trekkenwandoperator) al een stap vooruit vind. Goed zicht, en geen mensen in je blikveld.
            Ook een automatische daalbeveiliging ( zoals met de Vortek) of een leerbeweging vóór showtime, die de computer automatisch de te verwachten last laat vergelijken met de feitelijke voorstellingsbeweging zijn zaken die ik verplicht acht.

en zoniet , sja, , dan is er stress.

Comment

• crewpoint
              • Feb 2004
              • 82

Stress??

Hoi Allen

goede stellingen hoor Jeroen.
              het grootste verschill zoals ik dit zie is dat een BMT bediener in een theater veelal dezelfde installatie bedient onder wissellende bezetting en omstandigheden. Doorgaans is/zijn de lasten daarin tegen niet zo hoog.
              Wel klopt het dat er veel hijsbewegingen tegelijkertijd plaatsvinden

De kraanmachinist werkt op dezelfde kraan maar op verschillende lokaties, wisselende lasten en soms zeer hoge lasten als we het over een 100 tonner hebben. Het gaat om 1 hijsbeweging per keer alleen 3 dimensionaal. Dat maakt bewegingen ook complex en gevaarlijk.
              Volgens mij is de opleiding daarvoor (voor meer dan 10 ton meter ) de ccv-j opleiding daarna moet je nog per mobiele kraan ook gecertificeerd
              zijn. Kraanmachinisten moeten ook een logboek bijhouden van hun werkzaamheden en de lasten die ze tillen onder welke omstandigheden. Dat zijn toch erg veel zaken die een bmt-er niet hoeft te doen

Gr Willem

Comment

• Hairman
                • Feb 2005
                • 68

1: Een kraanmachinist is meestal een bediener van 1 hijswerktuig.
                Klopt, maar dat hijswerktuig beweegt in 3 dimensies. Een trek maar in 1...
                Op grote projecten staan vaak meerdere kranen die in elkaars draaibereik staan wat extra gevaar opleverd. Op sommige projecten zelfs zoveel dat er een aparte hijscoördinator aanwezig is die alle hijsbewegingen aanstuurt en controleerd. Ook komt het voor dat er met 2 kranen 1 last bewogen wordt, wat natuurlijk ook de nodige extra risico's opleverd en gecoördineerd moet worden.

2: In het theater worden mensen opgeleid die meestal niet uit de hijs -en hefwereld komen.

In de bouw werken kraanmachinisten die voor hun opleiding meestal ook geen ervaring hadden met hijsen en heffen.

3: Met de handtrekkenwand kan 1 persoon maar 1 hijsbeweging tegelijk uitvoeren.

Wie heeft bedacht om de elektrische geautomatiseerde trekkenwand zo uit te voeren dat 1 persoon soms wel (tegelijk) 60 geautomatiseerde trekken kan laten bewegen? Kortom, 60 hijsbewegingen door 1 persoon!

Een heel slim iemand denk ik zo, 1 computer is namelijk veel goedkoper dan 60 personen inhuren om ieder 1 trek te bedienen.

Voorbeeld 1

Een grote voorstelling met zo’n 60 trekkenwand Que’s.
                (een Que is een attentie en GO -situatie)

Per Que bewegen er gemiddeld 5 trekken. Dat zijn per voorstelling dus +/- 300 hijsbewegingen die allemaal gestuurd worden door de computer en de TWM.
                Tijdens deze voorstelling komen we het volgende probleem tegen:
                De computer slaat regelmatig “vast” waardoor de voorstelling gestopt moet worden.
                Om de voorstelling dan weer te starten wordt er gevraagd aan de TWM of deze alles weer op orde heeft en in de juiste Que staat om weer verder te gaan.
                Maar:
                Soms is er ook tijd om de computerstoring op te lossen tijdens de voorstelling omdat er een bepaalde tijd geen hijsbewegingen zijn.
                Dan:
                Komt de volgende hijsbeweging eraan over 2 minuten.
                De TWM zegt dat hij zijn computer nog niet op orde heeft.
                Dan is er nog 1 minuut over en de TWM zegt dat alles onder controle is.
                Er wordt gevraagd of hij er 100% zeker van is en of hij in de juiste Que staat.
                Hierop wordt JA geantwoord en ATTENTIE EN………GO.
                De verkeerde trekken (met zware grote lasten) komen in een noodgang naar beneden en de oplettende mensen die daarvoor aangewezen zijn drukken de NOODSTOP in en de voorstelling ligt stil.

Nu is er niets gebeurd. Geen gewonden en geen schade. Maar een typisch geval van
                DE SHOW MUST GO ON. Op dat moment goedgekeurd door alle betreffende partijen inclusief mijzelf.

Dit lijkt mij een software probleem, als die trekkenwandcomputer niet om de haverklap vastloopt is er niets aan de hand en geen stress voor de TWM.

Voorbeeld 2:

Een groot decorstuk aan een rails kan horizontaal bewegen. De horizontale beweging wordt alleen uitgevoerd als deze op zijn laagmerk is en daardoor stabiel dmv een systeem van buizen en staalkabels, pen en gat.
                Nu gaan ik testen of dit systeem goed werkt en we gaan langzaam omhoog en omlaag.
                Daarna gaan we iets sneller testen.
                Nog wat afstellen
                Nog iets sneller testen.
                Nog wat afstellen.

Ondertussen wordt door de TWM een beweging uitgevoerd op een ander gedeelte van de trekkenwand en moet een “ander decorstuk” verder zakken dan het laagmerk. Hiervoor moesten dus tijdelijk alle laagmerken even uitgeschakeld worden.

5 minuten later vraag ik of we op volle snelheid het grote decorstuk kunnen laten zakken zoals dat in de voorstelling de bedoeling is.
                Het laagmerk stond echter niet aan en het decorstuk komt in volle vaart naar beneden zonder te stoppen. BOEM KNAL KNAK.
                Enkel materiële schade.

Alweer een software probleem. waarom moet in ***snaam tijdelijk alle laagmerken uitgezet worden om er 1 verder te laten zakken. Lijkt mij dat je alleen het desbetreffende laagmerk uit moet kunnen zetten. En zelfs dat de trekkenwandcomputer een waarschuwing geeft als je ze allemaal uit wil zetten, en daarna opnieuw als je een trek wil laten zakken zonder laagmerk!

Conclusie:
                Tijdens de opbouw van een voorstelling en tijdens de voorstelling zelf heeft een TWM dus erg veel verantwoordelijkheid. Deze is bijna niet uit te leggen in een cursus.

Ik ben van mening dat dat wel degelijk mogelijk is. Voorwaarde voor een TWM om goed te kunnen functioneren is natuurlijk ten eerste dat zijn hijswerktuigen inclusief software in orde is.
                Een kraanmachinist in een kraan waarvan de motor om de 2 minuten afslaat en die dan eerst helemaal gereset moet worden alvorens opnieuw opgestart te kunnen worden, kan zijn werkzaamheden ook niet naar behoren uitvoeren.
                Me dunkt dat je daar stress van krijgt...

Zou er niet een volgende richtlijn /wet moeten zijn?

1: indien er hijsbewegingen in een toneelhuis plaatsvinden tijdens een repetitie of voorstelling waarbij er mensen op het toneel zijn die niets te maken hebben met techniek, moet er ten alle tijden:

a) minimaal 1 persoon aan de linkerkant en 1 persoon aan de rechterkant van de desbetreffende trekken staan.
                Minimaal 1 persoon die de hele trek en lasten goed kan zien.
                b) Deze personen hebben 1 doel: Het Kijken naar de hijsbewegingen.
                Het controleren van de hijsbeweging en deze stopzetten dmv een noodstop in geval van gevaar.
                c) Deze personen staan in direct contact met de TWM.
                Om groen licht te geven voor een hijsbeweging, en om uitleg te geven waarom ze de noodstop in werking gesteld hebben.
                d) De TWM moet ten alle tijden luisteren naar het commando van deze personen.
                e) Deze personen moeten in de nabijheid staan van een NOODSTOP en hiervan gebruik maken bij het zien van GEVAAR
                Zie b)

Indien er een voorstelling opgebouwd /gemonteerd wordt in een toneelhuis dan wordt er veel stress uitgeoefend op de TWM. Deze wordt geconfronteerd met veel vragen.
                Als er gewacht moet worden op de computer of op een programmering dan worden mensen snel ongeduldig (inclusief mijzelf).
                Daarom moet een TWM dus rustig en stressbestendig zijn.
                De TWM moet op dit moment zijn computer en alle mensen die iets willen inhangen kunnen bedienen.
                Een TWM heeft bij het monteren van een voorstelling geen controle op de manier van aanslaan en bevestiging aan zijn trek.
                Hetzelfde geldt voor de torenkraanmachinist, die heeft een "aanpikker" nodig die een opleiding gevolgd voor het veilig aanslaan van lasten.

2: indien er hijsbewegingen plaatsvinden tijdens een montage / opbouw, moet er ten alle tijden:

a) een persoon aanwezig zijn die enkel controle houdt op de manier van aanslaan / bevestigen aan de trek en deze moet de bevoegdheid hebben om dingen goed of af te keuren.
                De zogenaamde "aanpikker" dus.

b) een persoon aanwezig zijn die naast de TWM staat. Deze persoon geeft de commando’s aan de TWM. Deze persoon zorgt ervoor dat de TWM zijn werk in alle rust kan uitvoeren en zorgt ervoor dat de TWM niet te maken krijgt met STRESS.
                Deze persoon is een bemiddelaar tussen de mensen die gebruik willen maken van de trekkenwand en de TWM.

Deze persoon kunnen we een trekkenwand machinist begeleider (TWMB) noemen. Het lijkt mij geen overbodige nieuwe functie.
                Voor de TWMB kan dan een nieuwe cursus gemaakt worden die niets te maken heeft met hijstechniek maar meer betrekking heeft op personenbegeleiding/verkeersbegeleiding.

Lijkt mij vallen onder het takenpakket van de Toneelmeester.

Jeroen de Goei
                tot zover mijn reactie,

Hairman
                Last edited by Hairman; 05-09-08, 16:27.

Comment

• Jeroen de Goei
                  • Oct 2004
                  • 376

Originally posted by Hairman
                  tot zover mijn reactie,

Hairman

Tijdens een voorstelling kan het erg donker zijn. veel changementen gebeuren in het volledige donker. Dan kan 1 persoon niet zien, waarschuwen en oordelen wat er aan de andere kant van het toneel gebeurd. Dit zouden er dus 2 moeten zijn.

Dit lijkt me inderdaad een taak voor de toneelmeester bedacht ik me later.
                  Maar staan dit soort richtlijnen ergens beschreven? Waar staat beschreven wat een toneelmeester moet doen? Is dat niet een taak voor het VCSD?

Nog zoveel vragen
                  Ik ben even een paar dagen weg.

Groet
                  jeroen

Comment

• Hairman
                    • Feb 2005
                    • 68

Tijdens een voorstelling kan het erg donker zijn. veel changementen gebeuren in het volledige donker. Dan kan 1 persoon niet zien, waarschuwen en oordelen wat er aan de andere kant van het toneel gebeurd. Dit zouden er dus 2 moeten zijn.

Daarom zeg ik: Minimaal 1 persoon die de hele trek en lasten goed kan zien. Indien dit niet mogelijk is worden het er dus 2 of meer.

Wel raak je op deze wijze natuurlijk het voordeel kwijt dat je met een trekkenwandcomputer minder personeel nodig hebt.

Je hebt nu ipv 1 persoon (bediener) per trek
                    1 TWM + minimaal 1 persoon (observator/ controleur) per trek nodig en in de meeste gevallen 2 personen per trek ivm slecht zicht...

Tot zover,

Hairman.

Comment

• Hairman
                      • Feb 2005
                      • 68

Bij nader inzicht heb je bij individuele trekbediening (Handmatig of electrisch) ook iemand nodig die een oogje in het zeil houd, en dan natuurlijk ook minimaal 1 per trek.

Weest gegroet,

Hairman.

Comment

• Tilt
                        • Jan 2006
                        • 14

Hier ben ik het mee eens, alleen de bezoekende voorstelling moet dan wel vooraf aangeven dat deze situatie zich voor kan doen. Het theater roostert de technici in op basis van de gegevens van de bezoekende groepen, de technische lijst en de PRIE.
                        Als hierin niet vermeld wordt dat er changementen in het donker zijn, kun je het theater niet kwalijk nemen dat er niet voldoende personeel is.

Je kunt niet alles bij het theater neerleggen, als je op reis gaat met een complexe voorstelling met ingewikkelde trekbewegingen, doe dan je huiswerk.
                        Als elke TWM op elke bouwdag eerst nog even een krachtenbereking gaat doen, voordat er een trek omhoog of omlaag gaat, dan krijgen we hele lange bouwdagen.

Als het gezelschap deze berekeningen maakt (laat maken) en dit als onderdeel van de Prie meestuurt, dan weet iedereen waar we tijdens de bouw aan toe zijn.
                        Volgens mij heet dit doelmatig overleg tussen 2 werkgevers. En dat is het doel van de Prie, niet hele lijsten met ja/nee/ nvt.

Dit lijkt me inderdaad een taak voor de toneelmeester bedacht ik me later.
                        Maar staan dit soort richtlijnen ergens beschreven? Waar staat beschreven wat een toneelmeester moet doen? Is dat niet een taak voor het VCSD?

Dit is een taak voor de toneelmeester en de 1ste inspiciënt. Het gezelschap weet als beste welke hijsbewegingen prioriteit hebben tijdens de bouw. Bij de beter georganiseerde voorstelliningen is het nu al zo dat 1 persoon van het gezelschap aangeeft aan de TWM welke hijsbeweging aan de beurt is.
                        Groeten,

Allard

Comment

• Jeroen de Goei
                          • Oct 2004
                          • 376

Dus eigenlijk kan ik komen tot de volgende conclusie na informatie te hebben gewonnen bij personen die betrekking hebben tot deze onderwerpen.

A) Een trekkenwandmachinist is een persoon die:
                          1-Niet perse een opleiding hoeft te hebben, maar wel vakbekwaam moet zijn.
                          Dit kan dmv ervaring en/of opleiding.
                          2- Wettelijk verantwoordelijk is voor de aangeslagen lasten aan zijn trek.
                          3-In het volledige donker en in volle snelheid, hijsbewegingen mag uitvoeren met lasten die soms op nog geen 2 centimeter uit elkaar hangen.
                          4-Regelmatig hoge werkdruk heeft.

B) De BMT-B cursus die enkel gegeven wordt door het IAB hangt af van het eindtermendocument.
                          De cursus blijkt inhoudelijk onvoldoende en wordt ook pas over een half jaar weer gegeven. Ik heb het eindtermendocument niet gelezen, maar de BMT-B cursus zou voornamelijk bedoeld moeten zijn voor trekkenwandmachinisten.
                          Tijdens een BMT-B cursus wordt een cursist geleerd hoe zijn machine in elkaar steekt en hoe deze goed werkt. Dit blijkt zeer uitgebreid te worden gedaan.
                          Daarnaast wordt hij zeer diepgaand in sterkteleer onderwezen, zodat hij zo’n beetje zijn eigen trekkenwand kan ontwerpen.
                          Ook wordt er een halve dag aan risico analyse besteed.
                          Het doel hiervan is waarschijnlijk een bepaalde bewustwording van veiligheid en het goed kunnen bedienen van de machine.

Helaas stuurt het eindtermendocument veel te veel richting sterkteleer, waardoor ‘hands-on’ kennis, ervaring, risico-inventarisatie etc te weinig aandacht krijgt. Schrijnend is ook het feit dat de cursus niet in een theater gegeven wordt maar in een leuke kroeg, waar het lastig is om even een voorbeeld aan te wijzen, iets te oefenen etc. Dus teveel sterkteleer, en geen praktijk.

Comment

• rinus bakker
                            • Mar 2002
                            • 5430

hallo Jeroen,

die nadruk die jij in de Eindtermen zegt te vinden in de sterkteleer is m.i. niet helemaal terecht.
                            Er staat in die Eindtermen ook onzinnig gezwets over het meten van de toeren van de electromotor van de lier ...
                            en het berekenen van de inhoud van een kegel....
                            En over het communiceren met (=slaafs opstellen? naar) de artistieke leiding.

Een fors deel van die eindtermen is gewijd aan de meet- en regeltechniek (automatisering).
                            Maar weer helemaal niks over de soorten van en betrouwbaarheidseisen aan de (onder-? en over-?) lastmeting .
                            En dat terwijl in de Norm 2 alleen maar sprake is van de eis tot:
                            Mechanisering.
                            En dat is toch wel even wat anders dan automatisering.

In Norm 2 wordt gesproken over het voor de operator verplicht behalen van de "Opleiding Trekkenwand".
                            In die BMT-eindtermen staat nergens-nul-nada-noppo-niente een verwijzing dat die Eindtermen Bedieningsman Mechanische Trekkenwand
                            de 1-op-1 opleiding vormen die bedoeld wordt met de "Opleiding Trekkenwand" uit de Norm 2.
                            Dat is er later - in 2004 - allemaal bij gekomen na een paniekbriefje van Arbopodium naar de AI, waarbij werd geprobeerd om de zwaar bekritiseerde AHK-BMT opleiding af te schermen van concurrentie door het IAB.
                            Eén grote bureaucratische inteelt-aktie: die Arbopodium-mers gaven zelf les op die AHK-BMT, en hadden dus gewoon zichzelf maar "gecertificeerd"! Gedwongen winkelnering en corruptie zijn dan niet ver meer.

Daarnaast is de tekst van Norm 2 vrijwel identiek aan de Beleidsregel 5.2 van de AI. Die gewijd is aan het terugdringen van fysieke belasting.
                            En we weten allemaal dat Beleidsregels en/of normen géén wetten zijn, maar door de AI resp. belanghebbenden in de sector vastgestelde (objectieve / technische) ontwerp- en/of gebruiks-regels.
                            Maar door welke "belanghebbenden" die Eindtermen ooit zijn 'vastgesteld' zal wel tot in de eeuwigheid een schimmig verhaal blijven.
                            Vermoedelijk is er nooit één enkele operator bij betrokken geweest, maar is het gewoon (weer) een voorbeeld van "achterkamertjesgekonkel" van een paar "ik bepaal wel wat goed is voor de ander" kwiebussen.

En dat heeft de theater-sector zich [op een enkeling na ] zonder slag of stoot, door de strot heeft laten duwen.
                            En na 7 jaar zitten we er als opleider of cursis-deelnemer nog steeds mee te kokhalsen...
                            Wil je hier meer over weten, dan doen we dat wel eens op een andere plek en op een ander moment.
                            De ARGH zou in elk geval dit Eindtermen-gedrocht als voorbeeld kunnen nemen van hoe het absoluut NIET moet.

Laten we nu eens gewoon echt gaan kijken naar:
                            > wat de machiníst/operator nu eigenlijk precies doet / moet doen.
                            > met wat voor soort van (veiligheidstechnisch vastgelegde) machinerie,
                            > onder welke omstandigheden, en
                            > met welke TVB (taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden)
                            hij dat dan moet gaan doen.

De praktijk die mij ter ore is gekomen is echter maar al te vaak aldus:
                            Zolang het niet aantoonbaar direct levensbedreigend is moet je "je kop houden en op die knoppen drukken".
                            Die voorstelling gaat absoluut door, dat zegt "de baas"....
                            (De goeden daaronder niet te na gesproken uiteraard!
                            Maar ik vrees dat dit nog steeds een minderheid van die "bazen" is.)

Misschien kun je op die VPT dag een soort van (anoniem!) enqueteformulier laten verspreiden waarop deze door mij beschreven situatie nader wordt onderzocht op de juistheid.
                            Ik hoop van harte dat ik er falikant naast zit.

In die VBT cursus werd (wordt?) ook wel degelijk aandacht besteed aan het onderkennen van allerlei gevaren en het maken van een Risico Analyse (RI&E).
                            Maar de reacties waren regelmatig (~40-50% van de deelnemers) dat zoiets toch geen enkele zin had, omdat de operator domweg de bevoegdheid miste om in te grijpen.
                            Maar hij werd wel verantwoordelijk geacht voor de (hijs-)veiligheid, nadat hij wel kennis had opgedaan om erover te kunnen oordelen.
                            Hoezo stress?
                            een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• koen heringa
                              • Jan 2005
                              • 25

Originally posted by rinus bakker

De praktijk die mij ter ore is gekomen is echter maar al te vaak aldus:
                              Zolang het niet aantoonbaar direct levensbedreigend is moet je "je kop houden en op die knoppen drukken".
                              Die voorstelling gaat absoluut door, dat zegt "de baas"....
                              (De goeden daaronder niet te na gesproken uiteraard!
                              Maar ik vrees dat dit nog steeds een minderheid van die "bazen" is.)

In die VBT cursus werd (wordt?) ook wel degelijk aandacht besteed aan het onderkennen van allerlei gevaren en het maken van een Risico Analyse (RI&E).
                              Maar de reacties waren regelmatig (~40-50% van de deelnemers) dat zoiets toch geen enkele zin had, omdat de operator domweg de bevoegdheid miste om in te grijpen.
                              Maar hij werd wel verantwoordelijk geacht voor de (hijs-)veiligheid, nadat hij wel kennis had opgedaan om erover te kunnen oordelen.
                              Hoezo stress?
                              Als er word gesteld "Kop houden en knoppen drukken..." dan mag ik toch hopen dat de hakken in het zand gaan.
                              Als er wat mis gaat met de hijs en ik ben op dat moment als operator verantwoordelijk dan heb ik zeker wel de bevoegdheid om in te grijpen.
                              Er zit niet voor niets een aan- en uitknop op de installatie

Verder wil ik me bij Allard aansluiten dat de coördinatie van de verschillende hijsbewegingen tijdens de bouw toch voornamelijk bij de 1e man van het bezoekende gezelschap ligt.
                              Die moet de volgorde van bouwen weten, ik als operator kan hoogstens vragen: "Weet je zeker dat je dat eerst wil doen, volgens mij komen we dan in de knel..."

Dus eigenlijk kan ik komen tot de volgende conclusie na informatie te hebben gewonnen bij personen die betrekking hebben tot deze onderwerpen.

A) Een trekkenwandmachinist is een persoon die:
                              1-Niet perse een opleiding hoeft te hebben, maar wel vakbekwaam moet zijn. Dit kan dmv ervaring en/of opleiding.
                              2- Wettelijk verantwoordelijk is voor de aangeslagen lasten aan zijn trek.
                              3-In het volledige donker en in volle snelheid, hijsbewegingen mag uitvoeren met lasten die soms op nog geen 2 centimeter uit elkaar hangen.
                              4-Regelmatig hoge werkdruk heeft.
                              Ik vind een trekkenwandmachinist zeker wel een basisopleiding moet hebben.
                              Daarnaast voor je truken gaat doen in het pikkedonker zoals jij suggereert, zal je toch wat ervaring moeten hebben (Met wat simpelere voorstellingen bijvoorbeeld?)

Voor het behalen van een Filmoperateurs certificaat bijvoorbeeld, moet je ook een logboek laten zien dat je 500 uur film hebt gedraaid.

Zijn er überhaupt mensen die logboeken bijhouden?

Het zou goed zijn je fouten af en toe eens terug te kunnen lezen, daar leer je van
                              Last edited by koen heringa; 22-09-08, 15:48.
                              Pick any two: Cheap Fast Good

Comment

Working...