riggingdag
Collapse
X
-
Labels: None
-
-
Ben wel lid van de VPT maar.... 150 euro voor niet leden vind ik erg veel.De drempel om erheen te gaan ligt erg hoog.... 150 euro betalen en 1 dag niet freelancen...
Ben benieuwd naar de opkomst"Verdomd interessant allemaal, maar gaat u vooral verder"Comment
-
Even snel gekeken: deelnemen als niet-lid (150 excl. BTW) is duurder dan een persoonlijk lidmaatschap (66 incl. BTW) + deelnemen met ledenkorting (75 excl. BTW). Krijg je ook nog o.a. vakblad Zichtlijnen en "wie is wie" (incl. vermelding) bij. Reken je rijk!Comment
-
(-alleen moet je die niet bij Jeroen of de ARGH neerleggen....)
Overigens de opkomst wordt geschat op ca. 100+ heb ik begrepen.
Dit soort dagen zijn voor de VPT ook een vorm van inkomsten genereren.
Ga er maar van uit dat dit soort verenigingen echt niet met de bedragen kunnen rondlummelen waarmee directies van (publiek betaalde!) ziekenhuizen of universiteiten of de commerciele leugenaars van de banken mee rotzooien.
Maar het doet verder niks af aan jouw rekensom. Dan zouden mensen dus gewoon lid moeten worden - als ze ook achter de verdere activiteiten van die club staan.
Het is het een of het ander. Niet altijd maar op van alles lopen zeiken en jammeren, maar verder geen ene f*ck uitvoeren. Daarvan hebben we al meer dan een 400.000 man/vrouw rondlopen in dit land.
Maar goed voor hen die niet kunnen komen. Ik houdt er ook een praatje en zal (samen met Jeroen?) wel proberen om de forummers een beetje op de hoogte te houden van wat er daar verder allemaal ter sprake kwam, en wat niet op de websites van de ARGH, VPT of "het clubblad" te lezen valt.een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxeComment
-
Maar goed voor hen die niet kunnen komen. Ik houdt er ook een praatje en zal (samen met Jeroen?) wel proberen om de forummers een beetje op de hoogte te houden van wat er daar verder allemaal ter sprake kwam, en wat niet op de websites van de ARGH, VPT of "het clubblad" te lezen valt.
Als je 1 dag niet gaat freelancen en je geeft eens 150 euro uit dan ben je wel meteen op de hoogte van alle ontwikkelingen zoals die beschreven staan op het programma.
En dan kan je op de werkvloer duidelijk maken dat je daar bent geweest.
Er zullen natuurlijk ook dingen bij zijn die minder interessant zijn, maar dat is voor iedereen verschillend. (of worden je ogen geopend)
maar we zullen hier ook gaan vertellen hoe het was.Comment
-
Ik ben geen rigger dus zal hier niet aanwezig zijn.
Ik wil wel even reageren op de kosten. Ik volg ook wel eens een cursus etc. Dit kost nu eenmaal geld (en tijd wat ook weer geld is) maar zie het als investeren in jezelf. Het is soms gewoon nodig om iets te volgen/bijwonen. Zonder kennis en het bijhouden van die kennis sta je straks anders misschien ook ineens langs de kant omdat een ander wel "up to date" is en dat kost je veel meer geld.
Comment
-
Ik ben geen rigger dus zal hier niet aanwezig zijn.
Ik wil wel even reageren op de kosten. Ik volg ook wel eens een cursus etc. Dit kost nu eenmaal geld (en tijd wat ook weer geld is) maar zie het als investeren in jezelf. Het is soms gewoon nodig om iets te volgen/bijwonen. Zonder kennis en het bijhouden van die kennis sta je straks anders misschien ook ineens langs de kant omdat een ander wel "up to date" is en dat kost je veel meer geld.
Veel freelancers riggers (en niet riggers) breng ik dit onder de aandacht... de reacties: "te duur" "een dag geen inkomen"
Ik stel het daarom ook zeer op prijs wanneer Rinus of Jeroen hier verslag van doenLast edited by geenstijl21; 28-08-08, 12:47."Verdomd interessant allemaal, maar gaat u vooral verder"Comment
-
Tuurlijk kost een cursus of iets dergelijks geld! Daar hoor je mij ook niet over... Ik vind 50 a 70 euro ruimvoldoende(persoonlijk) Ook de beginnende riggers en prutsers dienen getriggerd te worden om hier naar toe te gaan. En ik vind dat je een breed draagvlak dient te creeeren....
Veel freelancers riggers (en niet riggers) breng ik dit onder de aandacht... de reacties: "te duur" "een dag geen inkomen"
Ik stel het daarom ook zeer op prijs wanneer Rinus of Jeroen hier verslag van doen
hier wil ik dan wel even op reageren:
een cursus voor 50 a 70 euro vindt je vandaag de dag (bijna) niet meer.
De cursussen die ik volg op dit momenteel (niet licht & geluid) kosten een slordige ā¬ 500,- per dag!!! (en dan 12 dagen). De meeste cursussen die ik tegenkom kosten ook ongeveer die 500 euro per dag.
Neemt niet weg dat het veel geld is. Wel is het investering in jezelf en betreur dan ook dat ik zelf verhinderd ben.
Graag zie ik het verslag van Rinus of Jeroen tegemoet.Comment
-
Volgens mij is de prijs een vastgesteld item. Niet een onderhandelbaar iets....eigenlijk toch wel, als je lid wordt van die club
Niet echt zinvol om hier verder op in te gaan, de inhoud van de dag lijkt me veel nuttiger als discussie onderwerp.
Wellicht een toelichting over de doelgroep van deze dag?Moderator J&H Licht en Geluid ForumsComment
-
Ik kan niet voor de VPT spreken wat betreft doelgroepen, maar zal proberen de achtergrond wat toe te lichten.
De dag was oorspronkelijk (in eind juni) aangekondigd als een soort studiedag.
Dat naar aanleiding van het uitkomen van de CWA25 (zie ook ander topic)
Dit is een soort van 1e tekst voor een Europese ontwerpnorm wat betreft:
Lifting Equipment for Stages in the Entertainment Industry, dat was de "werknaam".
Later is daar de truss als apart van de machinerie te behandelen onderwerp
aan toegevoegd en werd in drie werkgroepen gepraat en geschreven over:
Lifting & Load Bearing Equipment in the Entertainment Industry.
Nog steeds duidelijk voor ons specifieke vakgebied dus,
en niet iets voor de bouw, havens, fabrieken, olieboorders, transporteurs of kerncentrales.
De tekst van dit document is al sinds half maart voor 99,5% klaar wat betreft de verschillende werkgroepen.
Maar daarna moesten de bureaucraten van DIN en CEN er nog naar kijken.
DIN is Duits - en daar is veel (zo niet alles) mee gezegd.
De 'Berlijnse Bureaubeulen' zijn er net een dag of 10 mee klaar.
(En hebben er in al die tijd eigenlijk maar verrotte weinig mee gedaan.
Behalve de rekening opsturen natuurlijk, want bureaucratie kost bakken met tijd en geld ).
Toen werd dus voor de eerste keer de definitieve tekstversie opgestuurd
zonder alle verwijzingen, aan- en opmerkingen bij de aanpassingen, verbeteringen en heen-en-weer veranderingen.
En met de tekeningen in de tekst en niet in aparte files.
Want daardoor waren al die tijdelijke & tussendoor-versies zo af en toe vrijwel onleesbaar,
zelfs ook als je aardig in die materie was ingewijd.
Aanvankelijk zou het document in augustus worden gepubliceerd, dus was zo'n VPT-dag in september
een mooie aanleiding om het daarover eens entertainment-branche-breed te hebben.
Want in theater en daarbuiten zouden (ooit) dezelfde basisregels kunnen gaan gelden.
Tot voor kort werd nou niet echt met elkaar samengewerkt aan regels en normen door afgevaardigden van binnen & buiten de theaters.
Zeker niet in Nederland met de zwaar gesubsidieerde ivoren (toneel-)torens.
De CWA25 kreeg eindelijk ook de Hollanders bij elkaar - ook al waren er nog wel scheidslijnen aan te geven.
Maar in het buitenland lukte het beter om met elkaar te praten dan in de afgetimmerde hokjes van het eigen land.
dat danken we voor een deel aan het Levende Lijk dat we ooit in Arbopodium hadden. 1,5 miljoen Euro aan theater regelgevingsgeld weggespoeld. Een brevet van onvermogen.
Daar hadden we 5-10 jaar lang voor hƩƩl Europa alle (!) entertainment normen financieel mee kunnen ondersteunen!
En wat wil nu het lot?
Vorige week kwam het berichtje bij de leden van die CWA25 werkgroep binnen,
dat ze de tekst nog niet openbaar mochten maken en dat het ding waarschijnlijk pas half oktober uit gaat komen.
Want na de Duitse DIN moet de Europese CEN er nog een echt document van maken.
En dan kost elke veranderd of gecorrigeerd woord of regel toch minstens wƩƩr een dag.
Dus de aanleiding voor die VPT-dag in september is wat lastiger dan bedoeld / gehoopt.
De doelgroep blijft echter heel simpel:
iedereen die iets met hijsen en heffen doet in de 'evenementen sector'.
En die ('entertainment'; 'Veranstaltung'; 'spectacles') wordt in de meeste normen (in binnen en buitenland) breed gedefinieerd als:
TV, theater, evenementen, concerten, congressen, expo-bouw, disco & dance, film, presentaties, demonstraties enz. enz.
Kortom 'theater' valt gewoon onder de 'evenementen' lading en de wat kunstmatige en gezochte tegenstelling
tussen het-theater-tegenover-de-rest, die soms nog voorkomt, is in feite een achterhoedegevecht.
Of je nou boven personen hijst in een toneeltoren, evenementenhal of sportstadion maakt natuurlijk "keine Flaus aus".
Zeker gezien vanuit het standpunt van (EU) Wet- en regelgevers en Nationale en EU normeringsinstituten.
Genoeg gel*lt weer.een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxeComment
-
Beste Mensen,
Hierbij een impressie van de VPT dag Hijstechniek van Popconcert tot Opera.
Ik zal hier en daar best wel hebben liggen slapen of niet zitten opletten (het was best veel tekst) dus indien iemand me wil verbeteren of aanvullen, wees welkom!
De dag begon met Michiel van der Zijde die een aantal voorbeelden liet zien van te hijsen objecten waarvoor een hijskraan nodig was. De vraag daarbij was of dit ook tot de hijstechniek in de entertainment hoort.
Zo werden grote decorstukken in een theater in gehesen en werden tijdelijk decor constructies in elkaar gezet of op hun plaats gelegd met behulp van een hijskraan. Allemaal voorbeelden van hijstechniek in de entertainment.
Tevens vertelde Michiel over producties die hoge kosten hadden omdat er veel geld uitgegeven werd aan Veiligheid.
De producenten hebben meerdere maal voorgesteld om gewoon een Geldpot te sparen en in het geval van een ongeluk deze geldpot aan te spreken zodat er geen onnodige veiligheidsmaatregelen getroffen hoeven worden en de verzekering niet tevreden gesteld hoeft te worden omdat schade uit eigen zak betaald wordt.
Willem Westerman vertelde veel maar een aantal hoofdpunten die mij bij gebleven zijn waren de richtlijnen. Europesche Richtlijnen worden geschreven om ieder land de kans te geven om zich aan te passen aan deze richtlijnen. zodat een land zijn eigen nationale wetten kan wijzigen. Na een verloop van tijd worden een aantal van die richtlijnen omgezet in wetten. Indien een land dan nog geen structuur heeft aangebracht in zijn situatie dan is dat dan jammer en dan gelden de Europesche regels.
Tevens dat de Machine richtlijnen bedoeld zijn voor fabrikanten en dat een CE stikker alleen niet genoeg is maar dat bijbehorende documentatie waarde geeft aan die CE stikker.
Tevens is er een Nieuwe versie van deze Machine richtlijn. 2006/42/EG
Uitgesloten van de Machine richtlijn zijn de installatie die gebruikt worden voor het vliegen van personen.
Gert jan Brouwer vertelde over de CWA25 die over enkele weken officieel te koop zou moeten zijn. De Cwa25 geld voor alle toepassingen in de entertainment industrie en niet voor industriƫle toepassingen. Voor de inhoud verwijs ik iedereen naar het document zelf.
Cen is een Europesche norminstantie en voor de CWA25 voert de Duitse DIN het secretariaat.
Deze Duitse DIN wilde voornamelijk een norm die gericht is op een passieve veiligheid.
Met passieve veiligheid wordt bedoeld veiligheid tijdens de uitvoering van een hijsinstallatie zoals lastopnemers en afslagen zoals dat staat omschreven in de DIN 56950
Gertjan vertelde dat het veel moeite heeft gekost om ook een actieve veiligheid in de CWA25 op te nemen zoals het op voorhand maken van een hijsplan.
De Cen25 is een workshop agreement en is en initiatief vanuit de branche. Participanten zijn private partijen.
Een workshop agreement staat gelijk aan een Europesche praktijkrichtlijn.
Tevens bestaan er nog 2 documenten die gaan over truss.
Part A gaat over het proces van ontwerp tot fabricage van truss.
Part B gaat over bijvoorbeeld:
--welke informatie moet je meegeven aan en gebruiker
--Aarding
--Aanslagmethode
--valbeveiliging enz.
Roy Schilderman vertelde over de NPR-en die inmiddels uit zijn, en die in de toekomst gaan komen. O.a. het rigginplan, wat natuurlijk interessant is als voorbeeld voor een 'kapplan'. Daarnaast is de werkgroep constructieve aspecten, van de commissie Evenementen bezig met safety-steels en competentie profielen.
Omdat Reind Brackman afwezig was vertelde Roy ook nog kort even over het deel Automatisering binnen de CWA25.
Zijn verhaal eindigde over de Sil classificatie. Deze blijkt wel belangrijk maar voor ondergetekende abracadabra,
Rinus Bakker vertelde over de duidelijkheid die er bestaat over het verdubbelen van de veiligheid factor als je personen hijst of boven personen hijst.
Heel erg raar en onduidelijk waarom trekkenwand installateurs zich hier niet aan houden.
Verder vertelde Rinus over de verschillen en overeenkomsten tussen theater en evenementen rigging. Zoals bijvoorbeeld de snelheid van een theatertrek tegenover een electrotakel.
Mark Hendriks vertelde over de Protrek van Prolyte.
Omdat Aluminium ongeveer half in kracht afneemt als het gelast wordt moet dus 2x zoveel materiaal gebruikt worden om dezelfde sterkte te behouden. Dit is de reden dat de Protrek niet wordt gelast maar er andere manieren gebruikt worden om materialen te bevestigen.
Waar ook erg op gelet wordt bij het ontwerp van de Protrek is de Horizontale swing die een lange trek van 20 meter al gauw kan hebben. Hierbij is het ook erg belangrijk dat er aluminium gebruikt wordt. Een stalen trek beweegt +/- 10 minuten tot hij stilstaat en een aluminium trek staat al stil bij 2 minuten.
Tevens vertelde Mark dat rek vrije staalkabels toch echt niet bestaan!
Bij een trekkenwand waar de staalkabel van de trommel naar de trek gaat, (wat al snel gemiddeld 35 meter kan bedragen), is de rek gemiddeld 20 cm.
Mark liet ook een film zien.
Een H30D truss met een overspanning van 7 meter.
(ik ga er even vanuit dat het H30 was omdat X30 bijna niet meer wordt gebruikt)
Er werd een last van het midden van de truss gegooid van 100kg met een val van +/- 2 meter inclusief een shock absorber. De truss bleef heel.
Daarna een val zonder shock absorber.
De truss brak!
Dus klimmen over een H30D truss is dus niet zonder gevaar en bij -- De Goei Rigging B.V-- al jaren verboden!
Huub Huikeshoven had het over competentie profielen.
Competentie staat voor bevoegdheid en geeft aan hoe het eigenlijk geregeld zou moeten zijn en wie welke verantwoordelijk heeft.
Bij de Argh hebben we een onderdeel kennisniveau in de kast liggen en het zou zeker van deze tijd zijn om dit document weer eens onder het stof vandaan te halen.
Een paar onderdelen die Huub gebruikte waren:
Ontwerp
Keuring
Uitvoeringsbeleid
Uitvoering van bewegingen / operator / rigger
Aanslaan van Last.
Hein Jessurun Lobo vertelde over zijn platform wat is opgericht voor trekkenwand operators. De onduidelijk over opleidingen en de slechte installatie van trekkenwanden.
30 september heeft Hein een platform vergadering en ondergetekende zal daar ook bij aanwezig zijn namens de Argh.
Jeroen de Goei vertelde als Laatste zijn verhaal over de Argh en vertelde ook wat het vak rigging nu precies inhoud.
Daarna was er de beroemde forum discussie die voornamelijk ging over de opleidingen voor trekkenwandmachinisten.
Rinus vertelde dat het belangrijkste is dat er een middenweg gezocht wordt tussen de
Trekkenwand installatie die meestel erg slecht is gemonteerd en de software die allerlei problemen kent. Dit in (uit) verhouding met de slechte opleidingen die er zijn voor trekkenwand machinisten.
Eric de Ruiter (directeur VPT) wierp zich op om het initiatief te nemen om alle partijen die te maken hebben met de opleidingen voor trekkenwandmachinisten te verenigen.
Gertjan brouwer stelde voor om daar ook de rigging opleidingen aan toe te voegen en ook hier zij Eric dat hij hiermee bezig gaat.
Marion Kuin van het GOC vertelde dat het beruchte Eindtermendocument niet meer bestond.
Er was iets anders maar de website waar dat stond kan ik me even niet meer herinneren.
Jeltsje in der Rieden van het VSCD verteldedat het eindtermendocument 3 jaar geleden al herzien was, iu de wandelgangen vertelde ze dat ze wel inzag dat het document opnieuw aan herziening toe was. Het belangrijkste is dat Jeltsje van het VSCD even goed heeft kunnen luisteren naar al het ongenoegen over de BMT cursus en de eindtermen.
Het was een leuke informatieve dag!!
Jeroen de GoeiComment
-
-
De producenten hebben meerdere maal voorgesteld om gewoon een Geldpot te sparen en in het geval van een ongeluk deze geldpot aan te spreken zodat er geen onnodige veiligheidsmaatregelen getroffen hoeven worden en de verzekering niet tevreden gesteld hoeft te worden omdat schade uit eigen zak betaald wordt.Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...Comment
-
wat ik meerdere malen heb gehoord tijdens deze dag zijn de woorden opleiding en certificering. Wat mij nogsteeds verbaasd is dat mensen bv 80 jaar geleden een cusus hebben gedaan of een opleiding en hier verder geen herkeuring/training aan te pas komt.
Ik werk op dit moment veel in de entertainment en in de (petro)industrie. In de industrie is het heel normaal dat je een safety instructie of een bevoegdheid voor bepaalde tijd hebt. Je ziet dit wel bv bij de basis als vca of heftruck en hoogwerker maar niet voor rigging en trekkenwand.
Ik ben van mening dat iemand die bv jaren in het zelfde theater werkt met de zelfde materialen niet meer van zelfsprekend op de hoogte is van de huidige richtlijn en of werk methoden en of middelen dus een beperkte bevoegdheid zonder herscholing op zijn plaats zou zijn.
We werken immers toch in een serieus te noemen industrie ???Comment
Comment