een aantal vragen 't zich toch af

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • barrel knot
    • Oct 2008
    • 1

een aantal vragen 't zich toch af

Er zijn in nederland 3 rigging bedrijfen met vast personeel
    gespecialiceerd in rigging.
    Dan is er nog een handje vol freelance riggers, die geen dag zonder werk hoeven te zitten om dat er in nederland een schrijnend te kort is aan riggers.
    Zij kennen elkaar en praten met elkaar.
    Ook over dit forum.
    Waarom kennen ze 90% van de persoonen op dit forum niet.
    Als ik t goed heb zijn er riggers genoeg in nederland.
    Ik hang toch zeker tussen de 1 en 200 takels in 't dak per week.
    Voor groote en kleine shows.
    Of is 't zo als ik in een theater werk en een trekkenwand bedien waar ik een dagcursus voor heb gehad ben ik dan een rigger of trekkenwandoperator.
    Ik snap dat rigging een heel groot begrip is.
    Maar ik vind 't vreemd dat zoveel personen zich voor doen als rigger op dit forum (bekijk profile).
    Als ze er dan toch zijn, doe er iets mee dan kan de rest mischien ook eens een dag vrij nemen

gr barrel knot
  • Leks
    • Oct 2007
    • 330

ik denk dat de term "rigger" vooral het probleem is

wat is een rigger? en wanneer ben je het?

ik hang ook wel eens 30 takels op een dag weg, maar voel me niet echt een rigger ( tis geen core-buisness voor me)

Verder kan dus iedereen zich rigger noemen, want wettelijk heb je in Nederland alleen gezond verstand nodig om te riggen onder de ( pin me er niet op vast en corrigeer me gerust ) 8 ton.

hierboven word het hijstechnisch en heb je diploma's nodig ( dit dan weer gelijk een paar jaar TU of HBO)

Verder zijn er natuurlijk wel certificaten in hijsen/riggen oa te halen bij Rhino, GROW/VCA etc, dit bewijst natuurlijk wel vakkennis maar is geen verplichting zover ik kan vinden.

En er natuurlijk ook verschil tussen :
    *een rigger ( 40m hoog in een harnas cyberhoist ophangen met 800M truss etc)
    *en een rigger ( af en toe eens met een hoogwerker op 9 meter een handtakel voor een 5*5 carre hangen)

En natuurlijk klinkt "Rigger" altijd wel dapper en stoer... dus zetten mensen het snel neer, omdat ze het eigelijk ook zijn.

Leks

ps ik wil hier niemand tegen z'n schenen mee schoppen, en als je vindt dat ik het mis heb word ik graag onderbouwd gecorrigeerd.
    Nerd is geen belediging, het is een compliment.

Comment

• geenstijl21
      • Jan 2008
      • 462

Vind het een beetje vreemde stelling. Elk beroep heeft zijn amateur's en pro's, zijn beginnelingen en oude rotten, zijn prutsers en deskundigen enz...

Dat geld voor audiotechnici, dj's, lichtontwerpers, autocadtekenaars enz...(en ook voor "riggers")

Dit forum wordt door veel "riggers" ( die ik ken ) genegeerd. Dus kunnen ze ook niet weten wie wel of geen rigger is... en aan de nicknames te zien kun je moeilijk afleiden wie iemand is laat staan of het een rigger is....... Teveel rommel en rotzooi en weinig zinnige discussies. Teveel filteren hoor ik ook vaak. En daar in kan ik ze geen ongelijk geven.

En nog iets: neem gerust een dag vrij, de klussen gaan ook zonder jou door. Iedereen is vervangbaar!
      Last edited by geenstijl21; 14-10-08, 08:49.
      "Verdomd interessant allemaal, maar gaat u vooral verder"

Comment

• ralph
        Banned
        • Aug 2000
        • 2649

Beste Barrel knot,

Ik mis een beetje concrete berichtgeving in je openingsbericht.

Zonder op iedere zin in te gaan en een welles/nietes discussie te willen initiëren, dat zal ook jouw bedoeling niet zijn, wil ik op enkele opmerkingen toch even mijn reactie geven.

Rigger, als aanduiding voor een professie, is geen beschermde titel.
        Beroepsroepen als notaris, opticien, artsen dat zijn beroepen waar je een diploma/proeve van bekwaamheid voor krijgt die toetsbaar is bij een instantie.

Makelaar, beleggingsadviseur, psychotherapeut....en dus ook een rigger, iedereen mag zich zo noemen.

Zelf doe ik nog geen 200 takels per jaar, toch ben ik wel in staat om een riggingplot te berekenen en te tekenen.
        Die paar bridles en stukjes truss die ik in een jaar weg hang zijn vergeleken met een fulltime freelancer absoluut peanuts.
        Ook ben ik geen lid van de ARGH, ben ik wegens het stellen van andere prioriteiten bijvoorbeeld ook niet op de laatste bijeenkomst van de VLPT in het muziektheater te Utrecht geweest.

Wel lees ik vakliteratuur, volg productinnovaties (Waren er verder veel 'riggers' op de Apex in Maastricht?) en wat mij betreft het belangrijkste....ken ik mijn beperkingen.

Laatst voor mijn werkgever iemand met een aanvraag om een trapeze act te realiseren op lokatie.
        Nu weet ik dat Jeroen hier uitgebreid ervaring mee heeft, dus de klant doorverwezen. Ver boven m'n pet dat soort klussen.

Merendeel van de klusjes die ik weghang gaan niet verder dan een paar doekentrussen, paar LX-en boven podium en in de zaal.

Mag ik dan roepen dat ik rigger ben?

Of, moet ik eerst dag en nacht slapen met een harnas om, mn diner opwarmen op een van de lightcrew geleende par64 can en bij gelegenheid op klus curling spelen met een defecte VL?

Merendeel van de mensen doet geen arena - rigging, ik ken mensen die 40 uur per week takeltjes inhangen in diverse expo's, die al jaren werken met de materialen die beschikbaar zijn, zonder zich af te vragen, of bespeekbaar te maken dat, zo'n takel wel eens onderhoud en certificering nodig zou kunnen hebben.
        Mogen die mensen roepen dat ze rigger zijn?

Of...is je punt dat er wordt gereageerd door mensen waarvan je na het lezen van hun reactie zeker weet dat ze geen idee hebben waarover ze praten, dat die mensen niet moeten roepen dat ze rigger zijn?

Mensen die niet deelnemen aan het forum maken zelf die keuze, sommige mensen storen zich aan de anonimiteit van het forum, anderen storen zich aan de betweterigheid van sommige deelnemers, weer andere storen zich aan het feit dat het moderating team niet alles toestaat en daar soms voor deelnemers onbegrijpelijke keuzes in maakt.

Andere mensen leggen die ergernissen naast zich neer en vinden het forum een geschikte plaats om naast de dagelijkse werkzaamheden en beslommeringen met mensen die dezelfde belangstelling hebben van gedachten te wisselen.

Het is mijn ervaring, ik loop vanaf het begin van het forum mee, dat mensen soms de indruk hebben dat het forum als verlengde arm van hun zakelijke activiteiten moet werken.
        Die mensen raken doorgaans zeer snel gefrustreerd en haken snel af.
        Dat zorgt voor een lager aantal actieve deelnemers, maar die deelnemers sluiten dan wel weer beter aan bij de achterliggende filosofie van het forum.

Ik vind het niet vreemd dat ik na al die jaren deelname en fulltime werk in de verhuur van licht, geluid, truss nog lang niet 10% van de forumdeelnemers ken anders dan bij hun nickname.

Ik ken een aantal riggers, merendeel van de vakgenoten ken ik zeker weten niet!

Maar om hier nu een onderwerp over te starten zonder helder aan te geven wat mijn intenties zijn met mijn openingsbericht, dat komt vreemd op mij over, verklaar je nader aub!
        Last edited by ralph; 14-10-08, 19:30.

Comment

• rinus bakker
          • Mar 2002
          • 5430

Dank je wel Ralph,
          voor deze reactie.
          Want als het over rigging gaat worden er bij mij altijd een paar spieren getriggerd: reageren en uitleggen.
          Maar wat viel er uit te leggen bij het betoog van Buisknoop? (Barrel knot).

Ik ken veel mensen van bedrijven als Frontline, Rotterdam Rigging en Toprek, en ook heel veel freelancers en natuurlijk alle ARGH leden.
          Maar ik heb niet de illusie dat ik iedereen ken die in Nederland aan rigging doet - ook al heb ik hier in 15 jaar aan ruim 2000 mensen cursus gegeven in dit vakgebied...
          En dan ook nog eens aan een kleine 400 in Belgie (deze week ook weer) en de ver(de)re buitenlanden...
          Kom met een redelijke vraag en je krijgt op het J&H forum ook een redelijk antwoord.
          Daar werk ik al een aantal jaar graag aan mee, omdat ik vind dat dit forum er met kop en schouders boven uitsteekt....
          Kom je met een slappe (of luie) vraag dan krijg je een dito antwoord. Want er staat op dit forum ook een mega berg aan informatie onder de zoek knop. Ook over rigging.
          Alleen kon ik geen garen breien met/van het betoog van vriend Barrel knot.
          Wil ie graag meer contact - gebruik dan geen - synaniemen of - aliejassen of - dovatars, en weet ik veel.
          Wil ie dat we hem graag erkennen - wordt lid van de ARGH - als je 200 takels per week weg zet heb je daar alle reden toe.
          De ARGH is een club van vakgenoten, die de belangen in de breedste zin ervan willen dienen.
          En dat is vaak een belang van veiligheid, duidelijkheid of efficientie....
          Niet meer maar ook niet minder. En echt al helemaal niet aan marktafscherming ofzo willen doen.
          Ook daar wordt heel dankbaar omgesprongen met een serieuze inbreng.
          Niks stoer - maar vaak wel een puist verantwoordelijkheid.

De ARGH zit te springen om leden - maar dan liever wel van het type dat er ook tijd in wil stoppen.
          Want er is nog een hele berg te doen - om in te gaan vullen wat rigging nou precies is, waar dat knelt met wetgeving enz.
          en dat dan ook weer aan iedereen duidelijk kunnen te maken.
          Dus barrel knot - weg met dat vage identiteits-slot -
          "and join our Swarvega / Zepy loving lot"
          Last edited by rinus bakker; 14-10-08, 20:52.
          een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• koen heringa
            • Jan 2005
            • 25

Originally posted by barrel knot
            Waarom kennen ze 90% van de persoonen op dit forum niet.
            Als ik t goed heb zijn er riggers genoeg in nederland.

Maar ik vind 't vreemd dat zoveel personen zich voor doen als rigger op dit forum (bekijk profile).
            Als ze er dan toch zijn, doe er iets mee dan kan de rest mischien ook eens een dag vrij nemen

gr barrel knot

Waarschijnlijk omdat al die gasten aliassen gebruiken.

en over die tweede opmerking: Hoor ik je nou klagen dat de markt goed is, dat er genoeg te doen is?

Als je het druk hebt heb je dat zelf toch in de hand. Ga eens op vakantie of zo
            Pick any two: Cheap Fast Good

Comment

• havvyan
              • Mar 2005
              • 55

ik wist niet dat dit forum alleen voor riggers was.
              dacht dat het ook voor mensen was die er gedeeltelijk mee te maken hebben(dus geen rigger zijnde).
              CM gecertificeerd takel prutser

Comment

• rinus bakker
                • Mar 2002
                • 5430

Originally posted by havvyan
                ik wist niet dat dit forum alleen voor riggers was.
                Dat lijkt me ook echt niet zo het geval.
                Het betoog van vat knoop (barrel knot) heeft ook geen vervolg meer gehad.
                En naar mijn weten hebben we dit alias ook niet als nieuw ARGH-lid ingeschreven.
                Ik zal er eens naar vragen bij het 'dagelijks bestuur' (Jeroen, Roy en Paul).
                een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

Working...