Techniek achter het vliegen van Marco Borsato

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • geenstijl21
    • Jan 2008
    • 462

    Techniek achter het vliegen van Marco Borsato

    Op het einde van het concert (Wit Licht) wordt Marco Borsato in een soort van ronde constructie gehesen en vliegt hij door het hele Gelderdome, over het publiek. Erg mooi om te zien. Bij de Olympische Spelen zag ik dit ook maar dan i.p.v MB een camera.

    Dit gebeurt door middel van 4 staalkabels....weet iemand de techniek verder hierachter?? Ik neem dat er een stukje software voor is.... en ik ben benieuwd wat voor katrollen dit klusje klaren..of iets anders natuurlijk
    "Verdomd interessant allemaal, maar gaat u vooral verder"
  • rinus bakker
    • Mar 2002
    • 5430

    #2
    Ja ik weet het - dat zijn 4 vette computergestuurde lieren.
    Ze staan te vinden op Internet....
    Maar waarom wil jij dat weten.
    Want als je echt gaat Google-zoeken onder "performer flying systems"
    zit je al snel bij de betreffende "winkels".
    Of wist je niet dat dit "performer flying" heet.
    In Nederland wordt dit onder andere op grote schaal gedaan door
    - Frontline Rigging/ZFX (hele stapels ijsdans- commercials- , film- & tv producties)
    - STS (oa Tarzan, waarvoor ze zelfs uit West End & Broadway kijkers hebben gehad).
    Maar de betreffende lieren voor deze klus werden door Frontline uit Amerika ingehuurd.
    (Die in Peking werden trouwens ook uit de VS gehuurd).
    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

    Comment

    • geenstijl21
      • Jan 2008
      • 462

      #3
      Bedankt voor de tip Rinus... het op deze manier vliegen van personen is compleet nieuw voor mij... ben gewoon nieuwsgierig naar de techniek erachter.
      "Verdomd interessant allemaal, maar gaat u vooral verder"

      Comment

      • jurjen_barel
        • Jun 2003
        • 3150

        #4
        Ingehuurd? Frontline heeft zelf een stapel ZFX-rails op voorraad om flink wat afstanden af te leggen. Nu heb ik het concert niet gezien, maar kwamen ze dan een aantal meter te kort of hebben ze hiervoor een ander systeem gebruikt dan dat ze normaal klaar hebben liggen?

        Comment

        • moderator
          Moderator
          • Apr 2001
          • 5950

          #5
          ff lezen Jurjen:
          Maar de betreffende lieren voor deze klus
          lieren is wat anders dan rails
          Moderator J&H Licht en Geluid Forums

          Comment

          • CoenCo
            • Feb 2005
            • 230

            #6
            Zoals na elke show in de aftiteling te lezen valt:

            3D flying system: Fisher Technical Services, Inc.

            Comment

            • rinus bakker
              • Mar 2002
              • 5430

              #7
              Ha die CoenCo
              jij maakt het de mensen wel weer heel gemakkelijk.
              Morgen is de vraag
              "kan iemand even mijn broek voor me ophouden..."
              een beetje zoeken willen leren kan geen kwaad.
              een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

              Comment

              • geenstijl21
                • Jan 2008
                • 462

                #8
                Originally posted by rinus bakker
                Ha die CoenCo
                jij maakt het de mensen wel weer heel gemakkelijk.
                Morgen is de vraag
                "kan iemand even mijn broek voor me ophouden..."
                een beetje zoeken willen leren kan geen kwaad.
                Rinus jij vindt het toch geen probleem om mijn broek op te houden
                Last edited by moderator; 15-10-08, 20:53. Reason: off topic verwijderd onder verwijzing naar de reeds gevoerde discussie per mail
                "Verdomd interessant allemaal, maar gaat u vooral verder"

                Comment

                • salsa
                  • Jan 2007
                  • 1315

                  #9
                  Een beetje rigger kan toch gewoon z'n eigen broek optakelen??

                  Dave
                  [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

                  Comment

                  • geenstijl21
                    • Jan 2008
                    • 462

                    #10
                    Wat ik me alleen nog afvroeg, bij het vliegen van personen is een VL van 20 aan te raden volgens een mooie richtlijn...

                    Dat halen ze bij het vliegen van MB bij lange na niet, aan de dikte van de staalkabel te zien. Of zie ik het verkeerd...
                    "Verdomd interessant allemaal, maar gaat u vooral verder"

                    Comment

                    • Carl
                      • Nov 2000
                      • 907

                      #11
                      Hey Salsa,
                      Valt er bij jullie nog wel wat te takelen? Of hebben jullie geen last van Omar gehad?

                      Comment

                      • ralph
                        Banned
                        • Aug 2000
                        • 2649

                        #12
                        Carl, ook je bezorgdheid kan je via de mail kwijt, wind op de eilanden en Borsato, erg off topic.

                        Geenstijl21:
                        De dikte van een staalkabel is een slechte indicatie voor de sterkte van een kabel.
                        Verder moet je in ogenschouw nemen dat het niet 1 kabel is.
                        Verder nog; Borsato is lang geen 100kg, staalkabel met een Vf 18 voor 2Ton, lijkt me prima te doen met een dun kabeltje!

                        Comment

                        • fishtech
                          • Oct 2008
                          • 1

                          #13
                          Fisher Technical Modular Stunt Winches

                          Hallo,

                          De lieren worden gebruikt voor Marco Borsato waren vier Fisher Technische
                          Modulaire Stunt lieren met 80 meter drums. Dit zijn dezelfde
                          lieren die werden gebruikt voor de Spiderman-films en de
                          aanstaande James Bond film. Ze zijn juist onder controle worden gehouden met
                          Navigator 3-D-software, een controle-software van Fisher
                          Technische.

                          Voor de show Borsato de lieren waren airfreighted uit Las
                          Vegas Nevada, maar ze zullen dus meer, wonen in Londen.
                          Als je ze nodig hebt kunt u contact opnemen met Gavin op
                          theriggingpartnership.com

                          Fisher Technische heeft alle soort van lieren, maar de Modular Stunt
                          lieren zijn de snelste die we gewoonlijk gebruikt.

                          Ik verontschuldig me voor mijn vreselijke Nederlands. Moest ik gebruik maken van een vertaling programma.

                          Bedankt voor uw interesse,

                          S

                          Comment

                          • rinus bakker
                            • Mar 2002
                            • 5430

                            #14
                            Originally posted by geenstijl21
                            .......
                            bij het vliegen van personen is een VL van 20 aan te raden volgens een mooie richtlijn...
                            "VL" ?
                            VeiligheidsLijn? of VliegLichaam? of VlotteLach?
                            of bedoel je Vf (Veiligheidsfactor?).

                            "een mooie richtlijn..."
                            daar zijn er heel wat van, ik noem er een paar:

                            1) ArboHandboek (1997) en (oude) Liften-eis en AI-eis (1995) van Vf=18
                            (waarvan ik altijd zeg "doe dan maar Vf=20, dat rekent een stuk gemakkelijker" en in de techniek scheelt het geen drol.)

                            2) Machine Richtlijn: (1989! en ook de latere versies) vereist voor het indicenteel hijsen en heffen van personen met daartoe niet primair ontworpen apparatuur "in de regel een verdubbeling van de gebruikscoeffcient", zeg maar Vf=10 ipv Vf=5.

                            3) ABTT "Performer Flying"-norm (nummer weet ik effe niet, dus uit m'n hoofd) die Vf=8 verlangt.

                            4) NPR8020-11 gaat nog een stapje verder (naar beneden: tot Vf=5) - maar dan wel met een heel intensief en streng inspectie en (af-)keuringsprotocol.
                            (Deze NPR werd voorafgegaan door een ad-hoc werkstukje over handbediende personen vlieg systemen uit 2002/3 (?) waar GertJan Brouwer (Frontline), Willem Westermann (VVEM) en ik (zei-de-gek) kort maar krachtig aan gewerkt hadden)

                            5) Er is ook nog een Duitse "Fliegen" ontwerp en gebruiksregel (van de BerufsGenossenschaft) maar die heb ik FF niet 1-2-3 bij de hand voor de verdere details.

                            Welke van al dat moois bedoel je?
                            een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

                            Comment

                            • geenstijl21
                              • Jan 2008
                              • 462

                              #15
                              Rinus ik bedoel de Vf......
                              Zou je het verschil tussen het arbohandboek en MR kunnen toelichten? Oftewel Vf 20 t.o.v Vf 10....

                              Originally posted by rinus bakker
                              "VL" ?
                              VeiligheidsLijn? of VliegLichaam? of VlotteLach?
                              of bedoel je Vf (Veiligheidsfactor?).

                              "een mooie richtlijn..."
                              daar zijn er heel wat van, ik noem er een paar:

                              1) ArboHandboek (1997) en (oude) Liften-eis en AI-eis (1995) van Vf=18
                              (waarvan ik altijd zeg "doe dan maar Vf=20, dat rekent een stuk gemakkelijker" en in de techniek scheelt het geen drol.)

                              2) Machine Richtlijn: (1989! en ook de latere versies) vereist voor het indicenteel hijsen en heffen van personen met daartoe niet primair ontworpen apparatuur "in de regel een verdubbeling van de gebruikscoeffcient", zeg maar Vf=10 ipv Vf=5.

                              3) ABTT "Performer Flying"-norm (nummer weet ik effe niet, dus uit m'n hoofd) die Vf=8 verlangt.

                              4) NPR8020-11 gaat nog een stapje verder (naar beneden: tot Vf=5) - maar dan wel met een heel intensief en streng inspectie en (af-)keuringsprotocol.
                              (Deze NPR werd voorafgegaan door een ad-hoc werkstukje over handbediende personen vlieg systemen uit 2002/3 (?) waar GertJan Brouwer (Frontline), Willem Westermann (VVEM) en ik (zei-de-gek) kort maar krachtig aan gewerkt hadden)

                              5) Er is ook nog een Duitse "Fliegen" ontwerp en gebruiksregel (van de BerufsGenossenschaft) maar die heb ik FF niet 1-2-3 bij de hand voor de verdere details.

                              Welke van al dat moois bedoel je?
                              "Verdomd interessant allemaal, maar gaat u vooral verder"

                              Comment

                              Working...