In een tent

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • SoundOfSilence
    • Mar 2007
    • 766

In een tent

Heren,

Eerst 1 dingetje vermelden: ik ben geen rigger, geen licht-man, maar doe alleen iets met geluid.

Nu heb ik komend weekend wel een klus waarbij het PA-bedrijf een stuk truss in en tent zou gaan hangen. De organisatie zegt echter: "het wordt windkracht 9 en dan mag er niets in de nok".

Is er iemand die zoiets al eerder gehoord heeft?

Gevoelsmatig kan ik me voorstellen dat bij windkracht 9 de krachten op de constructie al behoorlijk oplopen en dat dat een reden zou zijn om niets op te mogen hangen.
    Bij een zoek-actie op dit forum echter kwam ik een oude uitspraak van Rinus tegen waarbij hij meld dat een tentbouwer bj dit soort windkrachten juist heel gelukkig wordt van een beetje meer balast.

De organisatie schermt de tentbouwer helaas af, dus kunnen we het hem (nog) niet vragen.

Iemand een idee voor een alternatief?

Een carré bouwen in een tent van 30x12 is leuk, echter de wanden zijn aan de zijkant 2,5m hoog (nok-hoogte 4,5m). Als we daarin een carré zetten (onderkant truss circa 2,2m... 6-bar eronder... onderkant armatuur = 1,7m) kan de organisatie alleen maar lilliputers uitnodigen.

En in zo'n tent (met een te verwachten aantal bezoekers van ongeveer 500) statieven tussen het publiek zetten met daarop barren lijkt me gevoelsmatig ook vrij gevaarlijk.

Wie o wie helpt deze arme geluidstech met zijn dilemma
    It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

• Watt Xtra
    • Oct 2004
    • 1119

je moet helemaal niets in die tent hangen, A je weet niets van de belasting van de tent... dus is het gewoon NUL belasting.
    B je zegt zelf al dat je er weinig kaas van hebt gegeten. Dus waarom zal je nog effe op vrijdag middag wat info inwinnen via een forum waar tig meningen worden gegeven en dan vrolijk een van die meningen gaan uitvoeren zonder verdere voorkennis?

verder is er prima een carre te bouwen van circa 6meter bij weet ik hoeveel meter lang. Standaard tent van 30-20 meter is de hoogte elke meter 30 cm meer als de wand richting de nok. je zou dan ongeveer uitkomen op een 3,4 meter.
    hang je 6bar aan de bovenkant van de truss dan zie ik geen moeilijkheden.

tot zover mijn bijdrage..

C de organisatie werkt ook niet echt mee, dan houdt het verhaaltje op en kun je niet veilig werken...
    JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

Comment

• Jeroen de Goei
      • Oct 2004
      • 376

Originally posted by SoundOfSilence
      Heren,

De organisatie zegt echter: "het wordt windkracht 9 en dan mag er niets in de nok".

Is er iemand die zoiets al eerder gehoord heeft?

Iemand een idee voor een alternatief?

Wie o wie helpt deze arme geluidstech met zijn dilemma
      Grotere tenten ,waar jij het over heb, hebben een bouwboek. In dit bouwboek staat dat er bij windkracht 8 niemand meer in de tent aanwezig mag zijn.

Indien je in een tent zit dan gaat het publiek meestal uit zich zelf wel naar buiten bij windkracht 8. Niemand wil namelijk in een tent zitten bij windkracht 8.

Windbelasting kan veel extra krachten opleveren uit alle richtingen dus wat dat betreft heeft de organisatie en de tentenbouwer gelijk.

Het alternatief is informatie inwinnen bij een rigger. Tekeningen aanleveren van de tent en uitleggen wat je wilt. Dan komt er meestal een goede oplossing.

Groet,
      Jeroen

Comment

• SoundOfSilence
        • Mar 2007
        • 766

Originally posted by Watt Xtra
        je zegt zelf al dat je er weinig kaas van hebt gegeten. Dus waarom zal je nog effe op vrijdag middag wat info inwinnen via een forum waar tig meningen worden gegeven en dan vrolijk een van die meningen gaan uitvoeren zonder verdere voorkennis?
        Was ook zeker niet van plan om iets in die tent te gaan hangen... Als ik een tentenbouwer kan spreken Ă©n alle informatie ruim genoeg van te voren heb zou ik het misschien nog aandurven, maar beide is niet het geval, dus doe ik het zeker niet.

Doel is ook niet dat iemand mij voorkauwt hoe het moet, maar meer om een stukje inzicht te krijgen in wat (naar jullie inzicht) veilig is en wat niet zodat ik een onveilige situatie kan herkennen en iemand erop kan aanspreken. (lees: kennisvergaring i.c.m. verantwoordelijkheidsgevoel)

Zo ook met (licht)statieven tussen publiek. Geeft mij een slecht gevoel, maar of het ook echt niet kan danwel onveilig is.... da's meer iets wat ik van dit forum hoop te leren.

Overigens stelt bijvoorbeeld de Boer tenten dat al hun tenten stormvast zijn. Wil dat dan ook zeggen dat iedereen bij windkracht 10 vrolijk in de tent mag blijven?

Originally posted by Jeroen de Goei
        Windbelasting kan veel extra krachten opleveren uit alle richtingen dus wat dat betreft heeft de organisatie en de tentenbouwer gelijk.

Het alternatief is informatie inwinnen bij een rigger. Tekeningen aanleveren van de tent en uitleggen wat je wilt. Dan komt er meestal een goede oplossing.
        Jammer dat de tentenbouwer dat niet gezegt heeft. De tentenbouwer (geen idee wie hem neerzet) wordt geheim gehouden door de organisatie. Elke vorm van informatieuitwisseling is dus onmogelijk. Daardoor zijn er bijvoorbeeld ook geen tekeningen.

Een rigger inschakelen zou (mits de klus financieel leuk genoeg was) wel een optie zijn, maar om vandaag nog een rigger te zoeken, niet-beschikbare-tekeningen aan hem op te sturen en vanavond al te bouwen.... dat is hopen op een wonder.
        Last edited by SoundOfSilence; 24-10-08, 11:52.

Comment

• rinus bakker
          • Mar 2002
          • 5430

HH
          De Boer...LOL.
          Daar heb ik nog nooit 1 letter of cijfer over de belastbaarheid op papier van mogen beschouwen.
          In tegenstelling tot een bedrijf als Veldeman die de papieren heel goed op orde had - ook al in mijn tijd ( = zeker 10 jaar geleden!)
          Stormvast? Wat is dat nou weer? Net zoiets als 'rotsvast', 'roestvast' en 'handvast'?
          Als ze dat letterlijk bedoelen is het dan storm, zware storm of zeer zware storm...
          En die boer? Hij ploegt maar voort ..... en l*lt maar door.
          een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• Outline
            • Feb 2006
            • 1434

Mag ik nu even een conclusie over tentbouwers neerzetten?

Deze is heel simpel: die gasten weten blijkbaar dus geen van aleen waar ze mee bezig zijn en wat er (verantwoord) kan en mag in een tent! En daar moeten wij het maar mee doen.

Ik vind dit een zeer onverantwoorde manier van werken, als iedereen zo zou werken zouden de ziekenhuizen in den lande overvol zitten. Vandaar dat ik mij persoonlijk altijd verre van dingen in een tent vliegen heb gehouden.

Want als de tentenbouwer al niet goed op de hoogte van zijn eigen materiaal is...

Ik zeg: het is wachten op het eerste serieuze ongeluk maar nog meer op het over-en-weer wijzen met de beschuldigende vinger en wie er dan uiteindelijk gelijk gaat krijgen. En ik ben bang dat dat NIET de persoon/bedrijf gaat worden die iets in die tent heeft gehangen....
            Last edited by Outline; 26-10-08, 11:13.

Comment

• SPS
              • Mar 2004
              • 1662

Maarre, beste TS, hoe en wat heb je nu gedaan/gemaakt dit weekeinde? Ben er wel benieuwd naar.....
              Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• rinus bakker
                • Mar 2002
                • 5430

Originally posted by Outline
                1) Mag ik nu even een conclusie over tentbouwers neerzetten?
                ..... die gasten weten blijkbaar dus geen van aleen waar ze mee bezig zijn en wat er (verantwoord) kan en mag in een tent!
                2) wachten op het eerste serieuze ongeluk maar nog meer op het over-en-weer wijzen met de beschuldigende vinger en wie er dan uiteindelijk gelijk gaat krijgen.
                1) Foute conclusie.
                Er zijn wel degelijk ook de goede bij (maar nog veel te veel onwillende boeren).
                2) Dat is gewoon een kwestie van de beste advocaat. Want aan de AI heeft niemand wat in zulke gevallen. De boete is meestal nog wel op te brengen, maar de kosten van meerdere doden en/of levenslang gehandicapten, vergeet dat maar.
                Conclusie:
                Altijd een papiertje meebrengen/opsturen waarop de tentenboer instemt met jouw gewicht aan ingehangen materiaal.
                Zo niet ..... dat bij de opdrachtgever melden die de betreffende onmedewerkzame tentenboer heeft gehuurd. En vervolgens hem de aansprakelijkheid op zich laten nemen door middel van een simpel contractje. Hij had namelijk ook een goede tentenbouwer kunnen huren - voor effe wat meer centen...
                een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• SoundOfSilence
                  • Mar 2007
                  • 766

Originally posted by SPS
                  Maarre, beste TS, hoe en wat heb je nu gedaan/gemaakt dit weekeinde? Ben er wel benieuwd naar.....
                  Tja...

Paar uplights vanuit de hoeken en langs de lange kant.

- 6 meter truss aan 3 balken achter het podium opgehangen, daarin 2x 6-bar
                  - 5 meter truss aan 6 balken (op 3 verschillende posities (links, midden rechts) aan 2 verschillende balken op het "kruispunt" gehangen) voor het podium opgehangen, daarin 2x 6-bar
                  - 16 meter truss met daarin 4x 4-bar over de lengte, opgehangen met 4 takels. Elke takel hing aan 2 balken (weerszijde van de "dragende" constructie)

Waar mogelijk dus op zoveel mogelijk punten gehangen om risico te beperken... wel de organisatie medegedeeld dat als we de (weers)situatie onverantwoord zouden vinden dat we dan de tent zouden ontruimen.

En ja... met flinke wind wiegde het liefelijk heen en weder, maar mijn onderbuikgevoel bleef gelukkig uit. Al ben ik blij dat alle filterramen netjes voorzien waren van een safety.

Heb op locatie wel telefonisch contact gehad met de tentbouwer (waarvan de naam me ontschoten is). Een bouwboek was helaas niet beschikbaar, maar hij garandeerde me dat de tent het makkelijk kon hebben en dat er altijd truss in de nok gehangen wordt (wat dat ook waard is)

Verder was het qua geluid (waar ik verantwoordelijk voor was) een leuk feest ;-)

@Rinus... Stormvast is net zoiets als handvast, maareh... hoe zit het nu met veiligheid van (windup)statieven met een 4- of 6-bar in publiek?
                  Last edited by SoundOfSilence; 27-10-08, 09:03.

Comment

• MarkRombouts
                    • Jan 2005
                    • 1391

Originally posted by SoundOfSilence
                    Was ook zeker niet van plan om iets in die tent te gaan hangen... Als ik een tentenbouwer kan spreken Ă©n alle informatie ruim genoeg van te voren heb zou ik het misschien nog aandurven, maar beide is niet het geval, dus doe ik het zeker niet.

Hè ????????????????????

Comment

• Watt Xtra
                      • Oct 2004
                      • 1119

Originally posted by MarkRombouts
                      Hè ????????????????????

ja idd!! en ineens wordt er toch even een slordige 25 meter aan truss gehangen, worden er takels uit de kast getrokken en hangt er heel snel even geschat een dikke 300kg!! MINIMAAL aan gewicht in de tent waarvan geen enkele gegeven bekend is, de weersvoorpellingen niet optimaal zijn en een noob op het gebied van licht... (tenminste, je oppert steeds bezig te wezen met geluid)

dat je er een 2tal 4 barren in zou hangen, tuurlijk kan ik inkomen en zal niemand je als het goed is over aanvallen.... maar dit??
                      JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

Comment

• SoundOfSilence
                        • Mar 2007
                        • 766

ja idd!! en ineens wordt er toch even een slordige 25 meter aan truss gehangen, worden er takels uit de kast getrokken en hangt er heel snel even geschat een dikke 300kg!! MINIMAAL aan gewicht in de tent waarvan geen enkele gegeven bekend is, de weersvoorpellingen niet optimaal zijn en een noob op het gebied van licht... (tenminste, je oppert steeds bezig te wezen met geluid)

dat je er een 2tal 4 barren in zou hangen, tuurlijk kan ik inkomen en zal niemand je als het goed is over aanvallen.... maar dit??
                        Inderdaad... ik doe geluid. De reden dat ik deze thread opende was ook juist omdat ik niets van deze materie weet. Dus niet omdat ik nou zo nodig iets moet ophangen (liever niet... zijn andere mensen veel beter/vakkundiger in), maar juist omdat ik wil kunnen inschatten of iets veilig/een risico/absoluut onveilig is.

Mijn baas besloot alles in te hangen (en heeft het ook samen met een collega gedaan). Het enige wat ik gedaan heb is gevraagd of ie het zeker wist en regelmatig naar boven gekeken.

Overigens schijnt de tentbouwer via de organisatie gemeld te hebben dat er per punt 120 kilo gehangen mocht worden.

Ik geef toe, dit hele project verdient zeker geen schoonheidsprijs.

Comment

• Watt Xtra
                          • Oct 2004
                          • 1119

ik ga er geen wellus nietus spelletje van maken...

maar je schrijft toch echt dat je met de tentenbouwer aan de telefoon hebt gehangen die bewuste dag....

Ben ik nou gek of spreek jij jezelf tegen? En eerst heb je aan de telefoon gehangen en nu ineens heb je via te horen gekregen dat er een puntlast mag worden gehangen van 120kg?

sorry hoor maar bij mij komen er vragen op die waarschijnlijk wel weer onbeantwoordt zullen blijven.
                          Feit is maar weer: ook zonder enige vorm van berekeningen en beschikbare gegevens weer eens dodelijke materie omhoog gehesen (300kg is dodelijk in mijn ogen) en is het weer goedgegaan!

Lang leve we klungelen maar weer wat aan!!

Comment

• SoundOfSilence
                            • Mar 2007
                            • 766

Ben ik nou gek of spreek jij jezelf tegen?
                            Als ik e.e.a. zo terug lees wel... heb de tentbouwer aan de telefoon gehad, die vermelde dat de tent het weer prima aankon en hij zou nog laten weten wat de max. last was. Ik was als eerste ter plaatse en dacht dat het handig was als er in ieder geval iemand de bouwer zou spreken. Sowieso was ik erg nieuwsgierig of het bouwboek aanwezig was zodat ik dat eens door kon bladeren.

Lang leve we klungelen maar weer wat aan!!
                            Ja... en daar baal ik dus ook enorm van.

Maar goed... vertel dan eens hoe jij dit aan zou hebben gepakt, rekening houdend met het feit dat we:
                            - 24 uur voor de bouw pas gegevens kregen en die niet meer inhielden dan adresgegevens van de locatie en een grove indicatie van wat er voor 'n optredens zouden zijn... en zelfs daarvoor hebben we diverse mailtjes op en neer moeten sturen.
                            - de tentbouwer niet te spreken kregen, anders dan via de telefoon van de dame van de organisatie
                            - niemand hier reageert op mijn even-zo-belangrijke vraag over hoe veilig licht op statief tussen publiek is (waardoor de afweging hangen of op statief verdomde lastig wordt)
                            - i.v.m. de hoogte een carre bouwen geen optie was
                            - ik daar stond voor geluid (en de enige was die me druk maakt(e) over hoe veilig hangen was) en mijn collaga's voor licht (podium & sfeerlicht/werklicht) moesten zorgen.

Comment

• Watt Xtra
                              • Oct 2004
                              • 1119

zoals ik al eerder aangaf, zodra er geen gegevens beschikbaar zijn over wat er wel en niet mag in een tent. Niets hangen dus!

Ik heb ook al aangegeven dat een carre wel degelijk mogelijk was met mijn bevindingen in tenten. Ik ken jouw tent niet maar ik ga uit van een standaard 20-30 tent.
                              Statieven in en tussen publiek is zowieso not done. Kan men over struikelen, aan de lieren trekken enz enz.

en mocht het helemaal geen optie zijn om een carre te bouwen, de maximale hoogte bedraagt nog geen 3 meter, dan houdt het op en zal er beduidend weinig licht aanwezig zijn.

Jammer dan maar veilig werken met onderbouwing gaat voor de eisen van een klant.

Comment

Working...