Moeilijke beslissing, open discussie

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • crewpoint
    • Feb 2004
    • 82

Moeilijke beslissing, open discussie

Hallo allemaal,
    het volgende: we worden gebeld voor een spoedje. FF 2 man om een klusje te riggen in een bestaande constructie die al staat maar er moeten wat schermen ingehangen worden.

Omstandigheden: de lokatie was binnen. geen weersomstandigheden materiaal was dry-hire en opgebouwd door een lokaal bedrijf.
    De hoofdaannemer heeft een videobedrijf ingehuurd om de projectie er in te hangen.

Toen wij ter plaatse kwamen hebben wij de schermen in het hoofd carre gehangen 8x 12 meter F52 klaptruss prolyte met alleen wat parren Het gebouw heeft een grote hoofdvloer met daar omheen galerijen. Op de galerijen stonden portaaltrussen met zwaardere lampen en windups ook met lampen.

Ik wil het volgende voorleggen: Het inhuur materiaal was onjuist gemonteerd en de portaaltrussen en de statieven op de galerijen waar ook publiek kwam waren niet juist geborgt. Wij allebei constateren een gevaarlijke situatie en weten niet goed wat te doen. Wij zijn immers ingehuurd door een onderaannemer die alleen een onderdeel van het geheel leverde. Toen we klaar waren hebben we foto's gemaakt en deze aan onze opdrachtgever gestuurd met een uitleg van onze waarneming. Wij wilden immers niet onze opdrachtgever in verlegenheid brengen.
    Dit is dus geen fictie.

Zouden jullie hier een melding van maken bij het gebouw? De hoofdaannemer? De klant? Wat dan ook?

Graag jullie mening

gr Willem
    Last edited by crewpoint; 20-12-08, 18:35.
  • J.S. Coolen
    • May 2008
    • 254

Ik zou in dat geval een melding maken aan de opdrachtgever en er verder niets aan doen. Het is immers niet jou taak en dus ook niet jou verantwoording.

Dus melden wat er fout is en eventueel toelichten wat de gevaren zijn, maar daar zou ik het bij laten.
    Account niet meer actief.

Comment

• Leks
      • Oct 2007
      • 330

hmm moeilijk punt idd.

ik denk dat het aan de ernst van de situatie ligt.

wat bedoel je met "verkeerd gemonteerd" ?
      Stond het op instorten? of lagen er alleen geen baseplate onder?

in geval van onkunde zonder direct gevaar zou ik het laten bij een opmerking aan de hoofdaannemer. ( mocht hij er zin in hebben bezoekje op locatie met hem of foto's sturen)

bij direct gevaar ( denk aan bijna losse boutjes/al iets omlaag gevallen etc.)
      zou ik maar maatregelen nemen ( brandweer/bouwinspectie inlichten)
      Ook zou ik het in dat geval aan het des betreffende bedrijf melden.

Het is niet jou verantwoordelijkheid, maar ja een oude vrouw die op straat valt ook niet.... die help je ook lijkt me.

Ik denk maar zo... je zal 2 dagen laten lezen in de krant dat er ernstige gewonden zijn gevallen en je hebt er geen woord over gezegd... lijkt me ook niet alles.

maar zoals je zelf zegt; Lastig besluit

Leks
      Nerd is geen belediging, het is een compliment.

Comment

• Elmo
        • Jun 2006
        • 208

Originally posted by J.S. Coolen
        Ik zou in dat geval een melding maken aan de opdrachtgever en er verder niets aan doen. Het is immers niet jou taak en dus ook niet jou verantwoording.

Dus melden wat er fout is en eventueel toelichten wat de gevaren zijn, maar daar zou ik het bij laten.

je hebt nog steeds meldingsplicht!!!!

Comment

• J.S. Coolen
          • May 2008
          • 254

Originally posted by Elmo
          je hebt nog steeds meldingsplicht!!!!
          Ik geef toch ook aan dat je het moet moelden. Daarnaast is het niet jouw taak om te controleren, dus kun je altijd aangeven dat je het niet gezien hebt of er te weinig verstand van hebt om te kunnen bepalen of het wel of niet goed is.

Comment

• rinus bakker
            • Mar 2002
            • 5430

de vragen zijn simpel:
            wat is "niet juist geborgd"?
            wat is "onjuist gemonteerd"?
            niet juist volgens wat / wie ?
            Voorschriften van de fabrikant ?
            - Welke fabrikant en wat dan precies ?
            De Wet ?
            - Welke Wet, want die ik ken zeggen vrijwel f*ck all over onze trussen!
            De norm ?
            - Daar zijn er pas een paar van, en die over truss moeten zelfs nog uitkomen.
            Een prive inzicht of opvatting ?
            - Dan moet die beter gespecificeerd worden want anders is alles een welles/nietes verhaal.
            Een gevaarlijke situatie kan enrzijds op statistiek zijn gebaseerd,
            en anderzijds direct levensbedreigend.

Melden?
            Ja, zeker wel in het laatste geval! Bij alle betrokkenen.
            En ook dan direct zelf maar ingrijpen - op basis van de eigen gekonstateerde deskundigheid en verantwoordelijkheid.
            Melden in het eerste geval.
            Ik heb het jarenlang gedaan bij de direct betrokkenen: -promotor reps, -lichtnichten, -noiseboys, -collega-apen, -viodioten, -hallenchefs, noem maar op.
            Maar dan krijg je in 90% van de gevallen te horen dat je niet zo moet lopen te zeiken.
            Of dat het kinnesinne is, of allebei.
            Maar wie niet is ingehuurd om de rigging of trussing te doen zal dus in het algemeen ook niet als deskundi op dat gebied worden beschouwd en het enige dat je overhoudt is een hoop hen en weer geblaat.
            Dus - wat was er precies aan de hand?
            Geen namen - maar technische feiten!
            een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• Elmo
              • Jun 2006
              • 208

Ik geef toch ook aan dat je het moet moelden. Daarnaast is het niet jouw taak om te controleren, dus kun je altijd aangeven dat je het niet gezien hebt of er te weinig verstand van hebt om te kunnen bepalen of het wel of niet goed is.

welk deel van het woord begrijp je niet? plicht?!

Als je het gezien hebt moet je het melden, en de TS geeft aan dat hij het heeft gezien. dan is het heel simpel in mijn ogen.

betekent niet dat je het met de botte bijl ervoor moet gaan vertellen, dat kan ook met enige tact

Comment

• J.S. Coolen
                • May 2008
                • 254

Originally posted by Elmo
                welk deel van het woord begrijp je niet? plicht?!

Als je het gezien hebt moet je het melden, en de TS geeft aan dat hij het heeft gezien. dan is het heel simpel in mijn ogen.

betekent niet dat je het met de botte bijl ervoor moet gaan vertellen, dat kan ook met enige tact
                Welk deel begrijp jij niet?

Je hebt denk ik alleen een wettelijke plicht wanneer je weet waar je over praat. Ik ken de wetten met betrekking op dit niet, wellicht dat iemand anders de juiste wet kent.De topic starter twijfeld en heeft dus geen meldingsplicht. De morele plicht is iets heel anders, persoonlijk ben ik van mening dat wanneer het niet mijn taak is ik mij er ook niet mee bemoei. Maar dat is aan een ieder hier voor zich zelf.

kleine toevoeging: vergelijk het met een EHBO diploma. Als je hem hebt ben je verplicht op de juiste manier te handelen, heb je hem niet dan ben je alleen verplicht hulp te bieden, al is het in de vorm van het bellen van een hulpdienst.
                Last edited by moderator; 22-12-08, 09:03. Reason: off topic verwijderd

Comment

• moderator
                  Moderator
                  • Apr 2001
                  • 5950

@Elmo: je schreeut: je hebt meldingsplicht.
                  Kan je aub toelichten bij wie, van wat?

Alvast dank!
                  Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• renevanh
                    • Oct 2004
                    • 2371

De topic starter twijfeld en heeft dus geen meldingsplicht.
                    Dat hangt er dus weer vanaf, net als met je EHBO diploma.
                    Heb je een VCA en zie je iets wat niet klopt of waarvan je denkt dat het niet klopt, dan heb je meldingsplicht. Heb je geen VCA dan heb je die plicht niet (maar het mag natuurlijk wel!).
                    Idem voor rigging denk ik, hoewel dat ietsje anders zou kunnen liggen omdat de meeste rigging certificaten geen juridische waarde hebben (als in: geen officieel certificaat). Rinus kan dit vast wel beamen of verbeteren.
                    Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• SoundOfSilence
                      • Mar 2007
                      • 766

Originally posted by renevanh
                      Heb je een VCA en zie je iets wat niet klopt of waarvan je denkt dat het niet klopt, dan heb je meldingsplicht. Heb je geen VCA dan heb je die plicht niet.
                      Hmmm... gewetensvraag: Mijn VCA is nu exact 3 maanden verlopen... heb ik meldingsplicht

Melden is volgens mij meestal een vorm van fatsoen, waarbij je het risico loopt een grote bek terug te krijgen. Moeilijkste is om die ene persoon te vinden die én verantwoordelijk is én die open staat voor je aanmerkingen
                      It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

Comment

• moderator
                        Moderator
                        • Apr 2001
                        • 5950

@renevanH:
                        Wat moet je volgens jou melden? Bij wie moet je wat melden?

Graag jouw toelichting!

Comment

• beyma
                          • Oct 2002
                          • 1614

Voorlopig reageerd Crewpoint al twee dagen niet, er zou toch niets gebeurd zijn ?!

Ik heb het melden van dingen inmiddels maar opgegeven, je kan net zo goed tegen de muur lullen , zodra iets meer geld/moeite gaat kosten is het gewoon klaar.....
                          Zie mijn ketting topic een tijdje terug, we hadden even de juiste ketting, maar inmiddels weer terug bij de oude ketting omdat ze in die kleine schalmen geen harpje kunnen krijgen....
                          Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

Comment

• renevanh
                            • Oct 2004
                            • 2371

Originally posted by SoundOfSilence
                            Hmmm... gewetensvraag: Mijn VCA is nu exact 3 maanden verlopen... heb ik meldingsplicht
                            Hehe...
                            Officieel dus niet meer, maar het mag altijd...

Originally posted by Moderator
                            @renevanH:
                            Wat moet je volgens jou melden? Bij wie moet je wat melden?

Graag jouw toelichting!
                            Volgens mijn studiemateriaal:

In de Arbowet staat waar een werknemer zich aan moet houden:
                            [...]
                            - Meld gevaren ten aanzien van veiligheid en gezondheid direct aan de leidinggevende.
                            [...]
                            Aan de leidinggevende dus.
                            In dit geval de mensen die leiding hebben over (de bouw van) het betreffende evenement of de leidinggevende van de ploeg die een bepaalde taak uitvoert die het dan weer moet melden aan zijn leidinggevende.
                            Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• moderator
                              Moderator
                              • Apr 2001
                              • 5950

Dank voor de aanvulling!

Comment

Working...