Steel met vierkante buis verbinden

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • w00Dy
    • May 2006
    • 257

Steel met vierkante buis verbinden

Uit voorzorg in het rigging forum teruggefloten te worden.

Volgende week vrijdag ga ik op klus in een polyvalente zaal waar zoals wel vaker in het belgenland een vierkante buis aan het plafond hangt. Er is geen budget voorzien om een brugje neer te zetten dus wel ik graag 4 heads aan die buis hangen maar met G-haken ga ik er dus geen grip op krijgen. Ik wou een ronde stalen buis aan de vierkante hangen zodat ik niet alle haken van mijn heads moet gaan vervangen.

Hoe kan ik best de overgang maken? C-haak + coupler? of is dat niet veilig genoeg?

edit verwarrend titel :s
    Last edited by w00Dy; 02-12-09, 01:02.
    Alles begint bij Neutrik

Gitaren verdienen beter dan een SM 57
  • jurjen_barel
    • Jun 2003
    • 3150

Tsja, een ronde buis was wellicht makkelijker geweest. Als je buis het toelaat om er een gat in te boren en een bout er doorheen te steken, kun je toch gewoon een hijsoog erop schroeven?

Comment

• moderator
      Moderator
      • Apr 2001
      • 5950

a. Onderwerp verplaatst naar juiste forum onderdeel
      Dat je iets niet weet is geen schande, de alwetenden in deze wereld zijn niet alleen zeldzaam, ze zijn ook aanleiding voor menig twistpunt!

b. Kan me er iets bij voorstellen dat ze niet iedereen met een boormachine of chemisch anker aan de gang laten voor een tijdelijke oplossing.

c. Wat is er mis met een steel, zak jute eronder om de inwerking van de scherpe hoeken op te vangen. Daaraan je buis/truss/ligger te hangen?

d. Heb je dimensies van die vierkante buis, kunnen we ons er hopelijk iets meer bij voorstellen.
      Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• Stoney3K
        • Sep 2007
        • 1399

Originally posted by moderator
        c. Wat is er mis met een steel, zak jute eronder om de inwerking van de scherpe hoeken op te vangen. Daaraan je buis/truss/ligger te hangen?
        Net mijn gedachte ook. Of denk je dat we in Hollandia geen I-profielen hebben waar regelmatig overheen gerigd wordt?
        First make it work, then make it look pretty!

Comment

• w00Dy
          • May 2006
          • 257

Het is geen I-ligger waar je een klem op kan schroeven.

Het is vierkante buis van 40mm die men gebruikt bij dorpstoneeltjes om er een fresneltje of 6 aan te hangen. Op 2 plaatsen zit een opstaande buis die het geheel met het plafond verbindt.
          Last edited by w00Dy; 02-12-09, 12:34.
          Alles begint bij Neutrik

Comment

• Joost van Ens
            • Jan 2001
            • 628

Volgens mij maak je het jezelf wel heel moeilijk.

8 haken omschroeven en het past wel?

maar dan nog.

Geen budget voor een brugje. Wat kost truss per meter inhuur? Maar zo als je het nu van plan bent, wel minimaal (opbouw+afbraak) 12 x met een ladder(beter zou in het geval van mh 2 ladders en 2 personen zijn) omhoog en omlaag. Of met een hoogwerker. Maar daar is dan vast het budget ook niet voor.

Wat mag die vierkante buis aan gewicht hebben? zijn vier wapperlampen die bewegen gelijk aan 6 stilstaande fresnels? Of hang je die wappers tussen de fresnels (meer kg)

Wat is de overspanning? ook van de door jou te gebruiken buis? en kan die dat gewicht van die wappers wel hebben?

En waarom een buis en niet een stukje truss? (buis hebben de meesten niet in grote getale en lengtes op voorraad. truss wel)

Maar als dit allemaal overzien is, en uitvoerbaar is gebleken. Dan idd. Jute en steels en zorgen dat die buis, (truss blijft handiger) niet uit de steels kan schuiven.

Volgens mij ga jij je zelf heel blij maken met gebruik van een trussje. Gaat je zo wie zo veel tijd schelen.

Succes.

Joost

Comment

• rinus bakker
              • Mar 2002
              • 5430

Er zijn problemen die in de vraag verstopt zitten,
              maar niet met zoveel woorden worden gesteld.

1) De toelaatbare last aan die 40mm kokerbuis is een "Fresnelletje of 6"
              En die wegen dan net zoveel als jouw "4 Headjes"?
              Hoe lang is die buis eigenlijk waar je het over hebt?

2) Die headjes laten de ronde buis die je eronder wilt hangen natuurlijk flink zwiepen en zwaaien.... Vandaar dat je ze "klem" wilt ophangen...
              en dat kan dan ook nog wel aan die zelfde buis?

Kun je geen stroken 10mm triplex (oid) aan+op die 40mm kokerbuis tapen om jouw 50mm G-clamps toch weer grip te laten krijgen?

En dan het hout natuurlijk niet aan de kant van de truss-moordenaar (10mm vleugelbout) maar achter de open punt van de G-clamp.

De kosten hiervan bedragen vast wel minder dan een inhuurtrussje, dat ook nog steeds wel een beetje "aan de zwiep" zal gaan, als dat in steels is opgehangen.
              En een vallend strookje hout is minder fataal dat een vallende zenuwe-spot.

Ik neem aan dat je toch wel budget zult hebben
              om een stel safety's te kunnen gebruiken ....
              een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• w00Dy
                • May 2006
                • 257

Ik heb alles in eigen beheer, behalve trussing. Dusja alles komt aan safety's

Ik weet niet wat die vierkante buis kan hebben, dat zie je niet door ernaar te kijken. De vierkante buis is met opstaande buizen aan het plafond bevestigd. Hoe? Dat weet ik niet, daar zit nog een systeemplafond tussen.

Het is maar hoe je het bekijkt, er zal vast al wat meer aangehangen hebben dan 6 fresneltjes, maar toen ik ging kijken was dat wat er nog aan hing.

Ik wil er 2 futurelight PSH 250 aanhangen en 2 Martin Mini Mac's. Ik ga wss voor het omwisselen van de haken.

Voor de budget opmerkingen, er waren normaal geen heads voorzien enkel statisch licht. Het is een avond met optredens van verscheidene groepen/sing-a-song writers met daarna feest met DJ. Het "pimp zijn met licht" is een idee van mij omdat ik de organisator ken en omdat het dan zijn verjaardag zal zijn.
                Alles begint bij Neutrik

Comment

• laserguy
                  • Jun 2003
                  • 2755

Het is maar hoe je het bekijkt, er zal vast al wat meer aangehangen hebben dan 6 fresneltjes, maar toen ik ging kijken was dat wat er nog aan hing.
                  En op basis van dit gegeven ben jij er zeker van dat dit geen probleem op zal leveren voor de veiligheid van je publiek?
                  Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• rinus bakker
                    • Mar 2002
                    • 5430

Als je 20 jar geleden aan een beheerder van een hal vroeg:
                    "Wat mag er hier aan het dak hangen?"
                    was het fameuze antwoord ook vaak iets van:
                    "de Earring of BZN zijn hier dit jaar ook geweest"
                    (En zo'n kwibus had dan niet eens in de gaten dat er een verschil is tussen het gebruiken van Genie-towers en/of groundsupports
                    en iets daarwerkelijk aan het dak ophangen.....)
                    maar kennelijk zijn we nog niet verlost van dit denken uit de "oude doos".

Ik snap nu wel waarom het topic begon met:
                    "Uit voorzorg in het rigging forum teruggefloten te worden".
                    Want de vreemd geformuleerde titel van het topic luid - vrij vertaald:
                    "how to connect a steel wire-rope sling to a square hollow tube" ?????

En dat dekt uiteindelijk de bedoelde lading van de vraag dus niet.

Want ik destilleer uiteindelijk - na veel heen en weer posten:
                    1) wat mag er aan een 40mm vierkante kokerbuis?
                    2) hoe kan ik mijn wapperaars het best aan die kokerbuis bevestigen?

Uitfluiten dus maar

Comment

• MusicXtra
                      • Feb 2006
                      • 9316

Originally posted by w00Dy

Ik weet niet wat die vierkante buis kan hebben, dat zie je niet door ernaar te kijken. De vierkante buis is met opstaande buizen aan het plafond bevestigd. Hoe? Dat weet ik niet, daar zit nog een systeemplafond tussen.
                      Als je niet weet hoe het ding aan het plafond is bevestigd zou ik er dus echt niets aan willen hangen, de vraag wat de vierkante koker kan hebben is dan niet eens relevant.
                      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• rinus bakker
                        • Mar 2002
                        • 5430

Gewoon de zooi FF proefbelasten / testen:
                        Een baby-varkentje huren bij de boer (of kinderboerderij), dat 1,5-2 keer zo zwaar is als datgene wat jij wilt ophangen.
                        Het beestje dan gewoon even optakelen. Niet verder dan 5cm van de vloer, want als ie zou vallen krijgt ie zere hoefjes.
                        Een volle flightcase mag ook, of een bepaalde hoeveelheid levend mensenvlees.
                        Wel zorgen dat de camera loopt - de beelden zijn dan nog altijd te verkopen bij MTV.

Erg wetenschappelijk hoeft het ook allemaal niet,
                        want het is een soort van verjaardagskadotje.

Comment

• MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

Als die koker met 6 mm plugjes in het beton is geschroefd zou het best kunnen dat een statische testbelasting goed gaat maar zodra de belasting ook maar iets beweegt het hele spul naar beneden komt zetten.
                          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• w00Dy
                            • May 2006
                            • 257

Originally posted by rinus bakker
                            Gewoon de zooi FF proefbelasten / testen:
                            Een baby-varkentje huren bij de boer (of kinderboerderij), dat 1,5-2 keer zo zwaar is als datgene wat jij wilt ophangen.
                            Het beestje dan gewoon even optakelen. Niet verder dan 5cm van de vloer, want als ie zou vallen krijgt ie zere hoefjes.
                            Een volle flightcase mag ook, of een bepaalde hoeveelheid levend mensenvlees.
                            Wel zorgen dat de camera loopt - de beelden zijn dan nog altijd te verkopen bij MTV.

Erg wetenschappelijk hoeft het ook allemaal niet,
                            want het is een soort van verjaardagskadotje.
                            Als je niks te melden hebt moet je niet op reply klikken.

Dat bedoelde ik dus met mijn eerste zin, kan je nu echt niet normaal reageren?

Als jij daar een toneeltje moet uitlichten en je ziet die buis hangen, ga je dan dadelijk denken mmm, toch maar trussje neerzetten. Wel ik niet... Ik ben een klanknicht die wat probeert bij te leren maar blijkbaar kan het niet op deze manier.
                            Alles begint bij Neutrik

Comment

• geenstijl21
                              • Jan 2008
                              • 462

Originally posted by w00Dy
                              Als je niks te melden hebt moet je niet op reply klikken.

Dat bedoelde ik dus met mijn eerste zin, kan je nu echt niet normaal reageren?

Als jij daar een toneeltje moet uitlichten en je ziet die buis hangen, ga je dan dadelijk denken mmm, toch maar trussje neerzetten. Wel ik niet... Ik ben een klanknicht die wat probeert bij te leren maar blijkbaar kan het niet op deze manier.
                              Jij bent degene die niet veel te melden heeft..... Rinus Bakker behoort tot het selecte groepje riggers in Nederland die WEL wat te melden heeft. Die tijd en energie in het riggingvak steekt!

Het is belachelijk met de beperkte kennis die jij bezit aangaande rigging om maar iets aan die koker te hangen. Daar gaat dit forum jou echt niet bij helpen. Lever eerst maar duidelijk een detail schets aan, eigenschappen van materialen, foto's, gewichten etc.... Toch maar een truss portaaltje
                              "Verdomd interessant allemaal, maar gaat u vooral verder"

Comment

Working...