Sneeuw last

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rinus bakker
    • Mar 2002
    • 5430

Sneeuw last

Wat weegt sneeuw?
    In de Eurocode (~de rekenregels van het "Europese Bouwbesluit") moet door de constructeur in onze gebieden gerekend worden met een sneeuwlast van 0,5kN/m^2 (ong. 50kg/m^2). En 1 m^2 = 100 dm^2.
    Op elke dm^2 mag er dan 0,5kg aan sneeuw rusten.
    [Uiteraard liggen die waardes in Oostenrijk, Noorwegen op de Azoren (is ook Spanje) een tikkie anders.]

Hoeveel is dat dan omgerekend in sneeuw-laag dikte?
    Vandaag heb ik een proefje uit 2005 kunnen herhalen, want ook nu lag er ca. 45cm.
    Een hele emmer van 10 liter die was vol (25cm) gesneeuwd naar binnen gehaald en op de keukenweegschaal gewogen.
    (En daarna de lege emmer ook nog even want ook plastic weegt)
    Resultaat:
    10 dm^3 sneeuw woog 1,4kg. Sneeuwgewicht = 0,14 kg/dm^3.
    In 2005 kwam ik op een emmer met een sneeuwkop op ongeveer 0,19kg/dm^3.

Dus hoeveel van dat soort sneeuw moet er op een dak liggen
    voordat de constructeur het recht heeft om nerveus te worden.
    2005: (0,5 / 0,19) x 29 = 76 cm.
    2009: (0,5 / 0,15) x 25 = 83 cm.

En dan is het weer lachen als je leest dat er in rapporten
    wordt gezegd dat er geen lasten mogen hangen
    als er 5-10cm sneeuw ligt.
    Zelfs met 35cm zit je maar op de helft van de rekenwaarde voor de sneeuwlast. En daar gaat dan nog een veiligheidsfactor van ong. 1,5 overheen.
    [Dus het spreekwoordelijke gevaar van een 'meter sneeuw' kun je
    op basis van deze waarnemingen aardig letterlijk nemen.
    Stort een gebouw bij minder dan die dikte in - dan is er wat anders aan de hand.]
    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe
  • Funmaker
    • Jun 2006
    • 922

Wordt daarnaast een hoop sneeuw door zijn eigen druk niet samengeperst waardoor de bodemlaag zwaarder zou zijn?
    of is dit verwaarloosbaar?
    Hold on a second, relax and listen...

Comment

• Beckers Entertainment
      • Dec 2008
      • 650

URETERP/BEETSTERZWAAG -
      Door de extreme sneeuwval is het dak van Pluimveebedrijf Jongsma in Ureterp donderdagochtend deels ingestort.

De productie aan de Lipomwyk komt volgens Berdien Jongsma niet in gevaar. De kippen, die in januari worden afgevoerd, reageerden ,,wat paniekerig.''

In Beetsterzwaag bezweek de overkapping van de rokersruimte van 't Snack Bearske. Het doek van de grote feesttent met zeventig zitplekken voor rokers begaf het rond een uur of vier ‘s nachts.

Gezien de weersvoorspelling wordt dan ook gewaarschuwd met name daken van jaren zeventig stallen sneeuwvrij te houden.
      Bron: Leeuwardercourant.nl

Geloof dat hier dan toch ergens iets mis gegaan is met de berekening?
      Wat zegt u? Ik versta u niet... Wacht, ik zet het licht wat zachter!?

Comment

• rinus bakker
        • Mar 2002
        • 5430

2 Funmaker:
        "Wordt daarnaast een hoop sneeuw door zijn eigen druk niet samengeperst waardoor de bodemlaag zwaarder zou zijn?
        of is dit verwaarloosbaar? "
        Tuurlijk het barst nog van de variabelen - en het is niet aan ons, om dat soort dingen allemaal te moeten berekenen (of te controleren!). Het is aan ons om op een serieuze vraag - "wat mag er hier hangen met en en wat mag er zonder de sneeuwlast" - ook een serieus antwoord te krijgen.
        wil je daar meer van weten dan kan ik je een "leuke" cursus aanbevelen:
        Constructieve veiligheid - leren van instortingen. (Heb ik ook gevolgd, en was schrikwekkend leerzaam.)

2 Becker Entertainment:
        "Geloof dat hier dan toch ergens iets mis gegaan is met de berekening"?
        Een bananenbosmarmot zou zelfs zien dat hier gewoon niets aan sneeuwlast is berekend - hoogstens een beetje aan weglopend regenwater.... mmar zelfs dat betwijfel ik als ik zulke buizen+kee-klamp constructies zie.
        In elk geval weer wat leuks voor de afd. B&WT van Leeuwarden. Leren van instortingen hadden ze daar toch ook na de winter van 2005 wat serieuzer moeten nemen!
        Oh ja - ook dit is natuurlijk weer een duidelijk gevolg van Global Warming...

Comment

• remco_k
          • Sep 2002
          • 325

Originally posted by rinus bakker
          En dan is het weer lachen als je leest dat er in rapporten
          wordt gezegd dat er geen lasten mogen hangen
          als er 5-10cm sneeuw ligt.
          Zelfs met 35cm zit je maar op de helft van de rekenwaarde voor de sneeuwlast. En daar gaat dan nog een veiligheidsfactor van ong. 1,5 overheen.
          Nou zit ik niet zo in deze materie en je post lijkt aannemelijk, maar ik heb er wel een toevoeging op:
          Vergeet de wind niet. Of je nou een plat dak hebt of een kap onder 45 graden, een beetje windkracht oefent behoorlijke extra krachten uit op zo'n dak. Niet allemaal in de richting van de zwaarte kracht, maar vooral bij schuine kappen absoluut een extra waar je wel rekening mee mag houden.

Daarnaast, als er op een plat dak een pak sneeuw ligt, is vaak de waterafvoer even verstopt. Als het dán gaat regenen, dan kon het nogweleens heel vervelend worden. Ik denk dan ook dat er daarom zulke veiligheidsmarges inzitten.
          Developer of the new and improved Sound 2 Light application (SL.exe) for FreeStyler DMX.
          Freestyler is free DMX lighting control software used by many leading dj's, venues and lighting designers and supported by a vast network of users worldwide.

Elektronica werkt op rook. Als het eruit ontsnapt, dan werkt het niet meer!

Comment

• rinus bakker
            • Mar 2002
            • 5430

Dus nog even in de herhaling:
            "Tuurlijk het barst nog van de variabelen - en het is niet aan ons, om dat soort dingen allemaal te moeten berekenen (of te controleren!). Het is aan ons om op een serieuze vraag - "wat mag er hier hangen met en en wat mag er zonder de sneeuwlast" - ook een serieus antwoord te krijgen.
            En er is een reductiefactor voor de combinatie wind + sneeuw:
            als het echt hard waait blijft niet alle sneeuw op het dak liggen.
            we hebben het hier niet over de door jou aangehaalde dubbele buiging
            - dat moet altijd worden gecontroleerd op alle lasten en lastcombinaties.

Waar ik op doel is het feit dat je in een evenementenhal kennelijk te vaak van de sneeuwlast afhankelijk bent. En dat er dus wel over zo'n hal wordt gesproken, maar dat de belastingen door het evenement (het doel van de hal - en dat waarmee er geld verdiend moet worden!) eigenlijk helemaal niet in het ontwerp zitten.
            Je mag hier wel evenementen doen -
            maar geen grote evenementen gedurende de winterperiode,
            want dan moeten we rekening houden met sneeuw of wind.
            - je mag wel naar de plee - maar niet als de buurman ook gaat ?
            - je mag wel in de F1 rijden - maar niet vol gas ?
            - je mag wel de weg op - maar niet tijdens de spits ?
            - je mag wel deze bus in - maar niet op de stoelen zitten ?
            - je mag wel de trekken gebruiken - maar niet met mensen eronder ?

Comment

• remco_k
              • Sep 2002
              • 325

Je vergeet er eentje:
              - Je mag wel de trein in - maar hij rijdt toch niet.

Verder heb je wel gelijk, ik had je 2e post niet helemaal goed gelezen.
              Developer of the new and improved Sound 2 Light application (SL.exe) for FreeStyler DMX.
              Freestyler is free DMX lighting control software used by many leading dj's, venues and lighting designers and supported by a vast network of users worldwide.

Elektronica werkt op rook. Als het eruit ontsnapt, dan werkt het niet meer!

Comment

• DJ Antoon
                • May 2005
                • 1681

Tja ik maakte mee dat ik als gevolg van een aantal ongelukken met hallen met sneeuw erop, ik helemaal niet meer mocht inhangen in een sporthal. (Totaal nog geen 200kg aan speakers...)
                De gemeente gaf daar geen toestemming meer voor, had de organisatie te horen gekregen.
                De vraag en opmerking dat deze moderne sporthal toch wel erg solide gebouwd was en dat een beetje extra last zou moeten kunnen. Leverde geen verschil op. Geen tekeningen of iets dergelijks, geen berekeningen niets. Alleen het mag niet!
                Ik kreeg erg de indruk dat de verantwoordelijken (waarschijnlijk zonder enige kennis van zaken/constructies) hun probleem dus het onze maakten.

Weten ze dit echt niet?
                Als dat zo is maakt het wel duidelijk waar al dat paniek voetbal vandaan komt!

Comment

• PeterZwart
                  • Jan 2008
                  • 402

Originally posted by Beckers Entertainment

In Beetsterzwaag bezweek de overkapping van de rokersruimte van 't Snack Bearske. Het doek van de grote feesttent met zeventig zitplekken voor rokers begaf het rond een uur of vier ‘s nachts.

dat is hier 2 km vandaan..
                  Groeten fan 'n gek ut Fryslan

Comment

• Beckers Entertainment
                    • Dec 2008
                    • 650

Heb je nog geluk dat je niet om 4 uur 's nachts frietjes bent gaan eten daar!
                    Wat zegt u? Ik versta u niet... Wacht, ik zet het licht wat zachter!?

Comment

• rinus bakker
                      • Mar 2002
                      • 5430

Originally posted by DJ Antoon
                      Ik kreeg erg de indruk dat de verantwoordelijken (waarschijnlijk zonder enige kennis van zaken/constructies) hun probleem dus het onze maakten.

Weten ze dit echt niet? Als dat zo is maakt het wel duidelijk waar al dat paniek voetbal vandaan komt!
                      Natuurlijk zouden "ze" dat wel moeten weten - er is immers ooit een bouwvergunning voor zo'n hal afgegeven.
                      Maar de bestemming en de gebruiksvergunning was voor "sporthal"
                      en niet voor 'evenementen- / feest-hal'.
                      Dat de eigenaar (heel vaak ook weer de gemeente) er dan wel feestjes in organiseert of toelaat is oneigenlijk gebruik (en een onterechte bron van inkomsten, want valse concurentie tegenover iemand die "moet leven van de feesthal").
                      het is natuurlijk beter om zo min mogelijk te weten in die (ambtelijke) kringen. Want wat niet weet - dat kan ook niet deren.

Als er dus iets als hijsen verboden wordt - simpelweg groundsupports erin. (Die zakken dan op een bepaald moment wel door de sportvloer
                      en dan stort alleen die vloer + groundsupport in, en niet de hele hal!)
                      En doe je dan die groundsupports, dan ben je er nog niet:
                      Dan geldt de vraag "Wat is de toelaatbare vloerdruk per 0,5 m^2."
                      Mischien weten "ze" dat dan wel.

Maar het simpele sommetje van de neerslag/wind -last kun je zlef wel maken: elke vierkante meter = 50kg sneeuw.
                      Halbreedte x afstand tussen de spanten geeft heel wat vierkante meters met elek 50kg voor de sneeuwlast en daarvan willen wij maar een klein beetje - zeker in zomer of lente is er weinig aan sneeuw of stormen te verwqachten.
                      Nee - verhuur je een hal voor een evenement waarbij rigging hoort moet de hal- (of tent-)manager kunnen vertellen wat er aan de spanten mag!

Comment

• Noobie
                        • Dec 2007
                        • 223

Zou het kunnen dat die extra marge bij sneewval iets te maken heeft met de verdeling van de sneeuw?

Als ik naar daken kijk, zie ik op sommige plaatsen 20-30cm, maar soms ook bergen van 50+ cm.

Uit ervaring weet ik wel dat bij vaste constructies meerdere factoren worden bekeken. Normaliter wordt er behoorlijk 'worst case' naar bouwconstructies gekeken.

Maar om nou gelijk te zeggen dat er niks meer ingeknoopt mag worden...door een beetje sneeuw... Anderzijds een zeer vaak voorkomend feit; zodra je met ambtenaren over verantwoording begint, zijn de deuren al snel dicht.

Comment

• jans
                          • Feb 2003
                          • 869

Vandaag even gebeld met de beheerder van de sporthal waar we donderdag een productie hebben.
                          De vraag; mag ik nog iets in het dak hangen?
                          Antwoord; geen idee moet ik naar informeren.

Even later:
                          We staan hier met de brandweer,hoogwerker en tien personen om het dak schoon te maken. Er ligt al te veel op om de reguliere activiteiten te laten plaats vinden.

Zo maak je nog eens iemand/ambtenaar wakker
                          Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

• rinus bakker
                            • Mar 2002
                            • 5430

Er ligt al te veel op om de reguliere activiteiten te laten plaats vinden.

Waar is hier?
                            Want bij mijn hier (in Drachten) ligt nu ca. 55cm. En zelfs dat is nog binnen de marge.
                            En als je dan al de reguliere activiteiten stop gaat zetten is er dus wat anders aan de hand.
                            "... We remmen alvast maar af bij groen licht,
                            want je weet nooit wanneer hij op oranje springt,
                            en
                            bij rood licht is het dan te laat om te stoppen ...."
                            Hoeveel sneeuw (dikte? gewicht?) ligt er op dat dak?

Overigens wel weer een bewijs dat rigging en sneeuwlast uit dezelfde koker worden berekend, maar dat toch echt niet zijn.
                            Probeer maar eens om 500kg sneeuw op 1 punt te concentreren,
                            wat met een takel juist alleen maar kan.

Comment

• jans
                              • Feb 2003
                              • 869

Hier is in Ten Boer.

Volgens de beheerder van de sporthal lag er zo'n 30 cm op het dak.
                              Hier in Sappemeer ligt dik 40 cm, dus het zou ook meer kunnen zijn.
                              Dichtheid van vers gevallen sneeuw is 100kg/m3. naar mate het is ingedikt kan dit oplopen dus werkelijke sneeuwlast is moeilijk in te schatten.
                              Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

Working...