Sneeuw last

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • remco_k
    • Sep 2002
    • 325

    #16
    Originally posted by Noobie
    Anderzijds een zeer vaak voorkomend feit; zodra je met ambtenaren over verantwoording begint, zijn de deuren al snel dicht.
    Ik ervaar het regelmatig nog ietsie anders:
    Zodra je over een ambtenaar over *iets* begint, zijn de deuren al snel dicht. Want zelfs oppervlakkige kennis ontbreekt volledig.
    Developer of the new and improved Sound 2 Light application (SL.exe) for FreeStyler DMX.
    Freestyler is free DMX lighting control software used by many leading dj's, venues and lighting designers and supported by a vast network of users worldwide.

    Elektronica werkt op rook. Als het eruit ontsnapt, dan werkt het niet meer!

    Comment

    • DJ Antoon
      • May 2005
      • 1681

      #17
      Originally posted by rinus bakker
      Als er dus iets als hijsen verboden wordt - simpelweg groundsupports erin.
      Nee - verhuur je een hal voor een evenement waarbij rigging hoort moet de hal- (of tent-)manager kunnen vertellen wat er aan de spanten mag!
      Inderdaad het is toen opgelost met inhuur van ground supports. Ik moet wel zeggen dat het een tijdelijke (2 jaars) oplossing was aangezien de plaatselijke "theater zaal"/gemeenschapshuis afgebroken was en nieuwbouw plaatsvond. Ik geloof niet dat er sindsdien nog een dergelijk evenement in plaatsgevonden heeft.

      Maar ik had toen wel verwacht dat er uit 1 of andere la een document gevist kon worden met daarop de gegevens. En misschien hebben ze dat ook wel, maar de wil en de weg is natuurlijk nog iets anders.

      Comment

      • crewpoint
        • Feb 2004
        • 82

        #18
        instorten dak

        Voorlopig het eerste bericht de rest van de info volgt later mogelijk met foto's
        heden middag is een deel van het dag van de uithof de schaatsbaan in den haag ingestrort. het is bezweken onder de sneeuwlast. Er is ontruimt

        gr Willem Crewpoint
        meer info volgt

        Comment

        • remco_k
          • Sep 2002
          • 325

          #19
          Originally posted by crewpoint
          Voorlopig het eerste bericht de rest van de info volgt later mogelijk met foto's
          heden middag is een deel van het dag van de uithof de schaatsbaan in den haag ingestrort. het is bezweken onder de sneeuwlast. Er is ontruimt

          gr Willem Crewpoint
          meer info volgt
          Uithof ontruimd na scheur in overkapping - Westonline
          AD Nieuws - Deel dak schaatsbaan Uithof ingestort (452422)
          Volg het nieuws terwijl het gebeurt, blijf op de hoogte van alle entertainment-nieuwtjes en mis niets van je favoriete RTL-programma’s.
          Developer of the new and improved Sound 2 Light application (SL.exe) for FreeStyler DMX.
          Freestyler is free DMX lighting control software used by many leading dj's, venues and lighting designers and supported by a vast network of users worldwide.

          Elektronica werkt op rook. Als het eruit ontsnapt, dan werkt het niet meer!

          Comment

          • crewpoint
            • Feb 2004
            • 82

            #20
            Vervolg dak uithof

            zie volgende link een aantal foto's

            Dak ingestort uithof Jaap Edenweg Den Haag : district8.net

            gr Willem Crewpoint

            Comment

            • rinus bakker
              • Mar 2002
              • 5430

              #21
              Wedje zetten dat er voor dat gedeelte van het zeildoek-dak wat losjes is omgegaan met de Bouwnormen?
              Volgens mij is dit deel er ook pas later ingezet, en was dat al een probleem op zich.
              Want zelfs de normaal ontworpen vlakke daken zijn al een probleem.
              Daarvan bezwijken er elk jaar een stuk of tien door regen of sneeuw. En een tentzeil is meestal toch ietwat schuin aflopend opgesteld. Zelfs de millenium dome is een relatief vlakke, maar toch wel degelijk hellende dome.

              Bij de eerder door mij aangehaalde cursus heb ik begrepen,
              dat van alle ingestorte daken er geen een was die zwaarder bleek belast dan de constructienorm voor de sneeuw-belasting.
              Oorzaken voor 70% fout(jes) van de constructeur (!!!),
              de rest was geknoei van de aannemers of
              de rommelige werk van de eigenaar/beheerder (verstopte afvoeren enz.)

              Hadden ze die aluhal-tent in het midden er onder gebouwd voor de gezelligheid?
              of omdat het zeildoek-dak toch niet helemaal voldeed (lekkages of condensatie-druppels).
              Voor Willem een dikke fles lekker schots gedestilleerd,
              als blijkt dat er geen fouten in het ontwerp en uitvoering van het midden-dak zaten, maar er echt veel te veel sneeuw in dat deel van Den Haag was gevallen.
              Dan zijn er namelijk veel meer panden in de omgeving die ontruimt moeten worden.
              Last edited by rinus bakker; 22-12-09, 21:25.
              een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

              Comment

              • rinus bakker
                • Mar 2002
                • 5430

                #22
                En daar zit ook mijn punt:
                Wij moeten in hallen werken waar we feitelijk 'Leentje-Buur' moeten spelen van de tijdelijke / sneeuwlast.
                Maar we belasten de constructie toch echt niet volgens de principes van de tijdelijke belastingen zoals de sneeuwlast.
                En dan zitten er ook nog vaak verborgen gebreken (van constructeur, aannemer of eigenaar/beheerder) in dat soort panden - met de meestal vlakke daken.

                Dus in winters als deze kunnen er geen evenementen en beurzen meer doorgaan!
                een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

                Comment

                • crewpoint
                  • Feb 2004
                  • 82

                  #23
                  sneeuwlast

                  Hoi Rinus en de rest van dit forum,

                  over de sneeuwlast:
                  Toen ik nog productie deed van Disney on Ice in de wel bekende Statenhal in Den Haag is er ook een moment geweest waarop het besluit is genomen om de totale rigg te laten zakken op stempels vanwege de totale belasting van het dak. Het sneeuwde die dag (2de kerstdag) ook behoorlijk. Toen op mijn verzoek de brandweer kwam kijken is toen het besluit genomen 's-avonds het rigg te laten zakken. Uiteindelijk is er rond zessen een flinke wind op komen zetten waardoor het geheel is blijven hangen. Naar aanleiding hiervan zijn toen ook door de constructeur nieuwe calculaties gemaakt met een herziening van de spant en knoop belasting.
                  In de nieuwe calculatie zaten toen 2 variabelen. de sneeuwbelasting en de windkracht die omgekeerd evenredig aan elkaar waren. In de nieuwe calculaties kwam ook een voor mij toen nieuw fenomeen naar voren. De variabele belasting afhankelijk van de windkracht.


                  gr Willem Crewpoint

                  Comment

                  • Gast1401081
                    • Mar 2001
                    • 7999

                    #24
                    ik heb inderdaad best wel Last van de Sneeuw....

                    kan de brandweer niet gewoon er een dikke brandstraal water op zetten? dan loopt de sneeuw zo met het water de afvoer in....

                    offeh, iets minder isoleren, dan kun je de hal / tent heetstoken, en smelt de sneeuw, en loopt het restwater ook de afvoer in...

                    (denk niet in nieuwere / grotere problemen, maar denk in oplossingen)

                    Comment

                    • @lex
                      • Jul 2006
                      • 1087

                      #25
                      Originally posted by rinus bakker
                      Wedje zetten dat er voor dat gedeelte van het zeildoek-dak wat losjes is omgegaan met de Bouwnormen?
                      Volgens mij is dit deel er ook pas later ingezet, en was dat al een probleem op zich.
                      ------
                      Hadden ze die aluhal-tent in het midden er onder gebouwd voor de gezelligheid?
                      of omdat het zeildoek-dak toch niet helemaal voldeed (lekkages of condensatie-druppels).
                      Volgens mij was de reden voor dit 'dak' dat het heel erg in de wind/tocht (wellicht ook zon??) scheelt en dus in de koel/stookkosten. Voor zover ik weet is het geen dak tegen regen à la Arena.

                      Of wellicht naar aanleiding van kritiek van Hilbert van der Duim over vogelpoep op de baan?

                      @lex
                      Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

                      Comment

                      • rinus bakker
                        • Mar 2002
                        • 5430

                        #26
                        Originally posted by MacGyverSounds
                        a) kan de brandweer niet gewoon er een dikke brandstraal water op zetten? dan loopt de sneeuw zo met het water de afvoer in....

                        b) offeh, iets minder isoleren, dan kun je de hal / tent heetstoken, en smelt de sneeuw, en loopt het restwater ook de afvoer in...
                        a) gebeurde ook al bij de Sterrenshow tent in 1984/5 [= inderdaad met Focus Lights, maar dat is een ander onderwerp].
                        Maar ja een circustent heeft echt hellend doek. Die Haagse 'schaats-tent' niet echt. Trouwens dat blus/smeltwater kan op de grond ook weer bevriezen. De Camlock (100-kwadraat ?) krachtkabels lagen destijds in Waalwijk op sommige plekken in > 30cm dik ijs, en daarin hadden ze hun eigen 'warmteholtes' gecreerd.

                        b) Dat is de uitdaging van de toekomst. (Problemen kennen we niet.)
                        We moeten duurzamer / energiezuiniger zijn, dus dikker/beter isoleren.
                        En door betere isolatie blijft er meer sneeuw ook langer liggen, en moet de sneeuwlast norm misschien worden aangescherpt.
                        En moeten de constructies sterker /zwaarder worden ... en
                        kosten dus meer grondstof en kosten meer enrgie in fabricage en bouw


                        Maar ja als iedereen zegt dat er Global warming komt,
                        is er helemaal geen sneeuw van betekenis meer te verwachten ....


                        2 @lex
                        duivenpoep of windvlagen-vanger
                        een van de twee zal het geweest moeten zijn.
                        Want
                        - regenwater opvangen op een recht vlak ?
                        - isoleren met een tentdoek ?
                        een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

                        Comment

                        • renevanh
                          • Oct 2004
                          • 2371

                          #27
                          Originally posted by rinus bakker
                          - isoleren met een tentdoek ?
                          Isoleren op een ijsbaan...
                          Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

                          Comment

                          • rinus bakker
                            • Mar 2002
                            • 5430

                            #28
                            Originally posted by renevanh
                            Isoleren op een ijsbaan...
                            Ja hoor dat is wel een beetje nodig als jouw kunstje eigenlijk niet samengaat met het klimaat:
                            Ga maar een kijken naar die grote skihelling in Dubai:
                            buiten is het zomers 45 graden boven 0
                            binnen moet het wel 5 graden onder 0 blijven.

                            Dus isoleren van ijsbanen is de toekomst van dit schaatsgekke land,
                            dat steeds warmer aan het worden is.
                            Kijk maar naar eens buiten

                            Mag ik kiezen voor de palmen buiten in plaats van die toendra-berkjes?

                            Dijken bouwen doen we in de polderregio's al zo'n 1000 jaar,
                            en het lukte ons al die tijd aardig .. "give or take a few major floodings".
                            Maar dat was vaak te wijten aan de beroemde Hollandse zuinigheid
                            en dus achterstallig onderhoud op Zeeuwse, Friese en Groningse dijken.

                            Dat noemen ze dan in de Haagse reageringkringen 'risico spreiding'.

                            Maar onze rigging-risico's zijn niet zo gespreid
                            - die hangen boven je knars!
                            een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

                            Comment

                            • @lex
                              • Jul 2006
                              • 1087

                              #29
                              Originally posted by rinus bakker
                              Dat noemen ze dan in de Haagse reageringkringen 'risico spreiding'.

                              Maar onze rigging-risico's zijn niet zo gespreid
                              - die hangen boven je knars!
                              Haha kan iemand zich nog de opmerking van May Weggen herinneren toen de vluchtstroken ingezet zouden gaan worden als spitsstrook?

                              'tja, de kans dat je een vluchtstrook ook echt nodig hebt is niet zo groot... Dan kan je hem beter gebruiken als extra capaciteit'

                              Haha, over risicospreiding in combinatie met gecalculeerd risico's nemen gesproken...

                              @lex
                              Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

                              Comment

                              • rinus bakker
                                • Mar 2002
                                • 5430

                                #30
                                Gewoon alleen zware vrachtwagens toelaten op die vluchtstrook
                                -
                                die allemaal uitgerust zijn met een sneeuwschuif
                                en aangepast voor het opzij schuiven van luxe wagens.
                                (en met een viaducten-vanger aan de bovenkant.)
                                een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

                                Comment

                                Working...