Sneeuw last
Collapse
X
-
Developer of the new and improved Sound 2 Light application (SL.exe) for FreeStyler DMX.
Freestyler is free DMX lighting control software used by many leading dj's, venues and lighting designers and supported by a vast network of users worldwide.
Elektronica werkt op rook. Als het eruit ontsnapt, dan werkt het niet meer! -
Maar ik had toen wel verwacht dat er uit 1 of andere la een document gevist kon worden met daarop de gegevens. En misschien hebben ze dat ook wel, maar de wil en de weg is natuurlijk nog iets anders.Comment
-
instorten dak
Voorlopig het eerste bericht de rest van de info volgt later mogelijk met foto's
heden middag is een deel van het dag van de uithof de schaatsbaan in den haag ingestrort. het is bezweken onder de sneeuwlast. Er is ontruimt
gr Willem Crewpoint
meer info volgtComment
-
AD Nieuws - Deel dak schaatsbaan Uithof ingestort (452422)
Developer of the new and improved Sound 2 Light application (SL.exe) for FreeStyler DMX.
Freestyler is free DMX lighting control software used by many leading dj's, venues and lighting designers and supported by a vast network of users worldwide.
Elektronica werkt op rook. Als het eruit ontsnapt, dan werkt het niet meer!Comment
-
Vervolg dak uithof
zie volgende link een aantal foto's
Dak ingestort uithof Jaap Edenweg Den Haag : district8.net
gr Willem CrewpointComment
-
Wedje zetten dat er voor dat gedeelte van het zeildoek-dak wat losjes is omgegaan met de Bouwnormen?
Volgens mij is dit deel er ook pas later ingezet, en was dat al een probleem op zich.
Want zelfs de normaal ontworpen vlakke daken zijn al een probleem.
Daarvan bezwijken er elk jaar een stuk of tien door regen of sneeuw. En een tentzeil is meestal toch ietwat schuin aflopend opgesteld. Zelfs de millenium dome is een relatief vlakke, maar toch wel degelijk hellende dome.
Bij de eerder door mij aangehaalde cursus heb ik begrepen,
dat van alle ingestorte daken er geen een was die zwaarder bleek belast dan de constructienorm voor de sneeuw-belasting.
Oorzaken voor 70% fout(jes) van de constructeur (!!!),
de rest was geknoei van de aannemers of
de rommelige werk van de eigenaar/beheerder (verstopte afvoeren enz.)
Hadden ze die aluhal-tent in het midden er onder gebouwd voor de gezelligheid?
of omdat het zeildoek-dak toch niet helemaal voldeed (lekkages of condensatie-druppels).
Voor Willem een dikke fles lekker schots gedestilleerd,
als blijkt dat er geen fouten in het ontwerp en uitvoering van het midden-dak zaten, maar er echt veel te veel sneeuw in dat deel van Den Haag was gevallen.
Dan zijn er namelijk veel meer panden in de omgeving die ontruimt moeten worden.Last edited by rinus bakker; 22-12-09, 21:25.een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxeComment
-
En daar zit ook mijn punt:
Wij moeten in hallen werken waar we feitelijk 'Leentje-Buur' moeten spelen van de tijdelijke / sneeuwlast.
Maar we belasten de constructie toch echt niet volgens de principes van de tijdelijke belastingen zoals de sneeuwlast.
En dan zitten er ook nog vaak verborgen gebreken (van constructeur, aannemer of eigenaar/beheerder) in dat soort panden - met de meestal vlakke daken.
Dus in winters als deze kunnen er geen evenementen en beurzen meer doorgaan!een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxeComment
-
sneeuwlast
Hoi Rinus en de rest van dit forum,
over de sneeuwlast:
Toen ik nog productie deed van Disney on Ice in de wel bekende Statenhal in Den Haag is er ook een moment geweest waarop het besluit is genomen om de totale rigg te laten zakken op stempels vanwege de totale belasting van het dak. Het sneeuwde die dag (2de kerstdag) ook behoorlijk. Toen op mijn verzoek de brandweer kwam kijken is toen het besluit genomen 's-avonds het rigg te laten zakken. Uiteindelijk is er rond zessen een flinke wind op komen zetten waardoor het geheel is blijven hangen. Naar aanleiding hiervan zijn toen ook door de constructeur nieuwe calculaties gemaakt met een herziening van de spant en knoop belasting.
In de nieuwe calculatie zaten toen 2 variabelen. de sneeuwbelasting en de windkracht die omgekeerd evenredig aan elkaar waren. In de nieuwe calculaties kwam ook een voor mij toen nieuw fenomeen naar voren. De variabele belasting afhankelijk van de windkracht.
gr Willem CrewpointComment
-
ik heb inderdaad best wel Last van de Sneeuw....
kan de brandweer niet gewoon er een dikke brandstraal water op zetten? dan loopt de sneeuw zo met het water de afvoer in....
offeh, iets minder isoleren, dan kun je de hal / tent heetstoken, en smelt de sneeuw, en loopt het restwater ook de afvoer in...
(denk niet in nieuwere / grotere problemen, maar denk in oplossingen)Comment
-
Wedje zetten dat er voor dat gedeelte van het zeildoek-dak wat losjes is omgegaan met de Bouwnormen?
Volgens mij is dit deel er ook pas later ingezet, en was dat al een probleem op zich.
------
Hadden ze die aluhal-tent in het midden er onder gebouwd voor de gezelligheid?
of omdat het zeildoek-dak toch niet helemaal voldeed (lekkages of condensatie-druppels).
Of wellicht naar aanleiding van kritiek van Hilbert van der Duim over vogelpoep op de baan?
@lexHet is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...Comment
-
Maar ja een circustent heeft echt hellend doek. Die Haagse 'schaats-tent' niet echt. Trouwens dat blus/smeltwater kan op de grond ook weer bevriezen. De Camlock (100-kwadraat ?) krachtkabels lagen destijds in Waalwijk op sommige plekken in > 30cm dik ijs, en daarin hadden ze hun eigen 'warmteholtes' gecreerd.
b) Dat is de uitdaging van de toekomst. (Problemen kennen we niet.)
We moeten duurzamer / energiezuiniger zijn, dus dikker/beter isoleren.
En door betere isolatie blijft er meer sneeuw ook langer liggen, en moet de sneeuwlast norm misschien worden aangescherpt.
En moeten de constructies sterker /zwaarder worden ... en
kosten dus meer grondstof en kosten meer enrgie in fabricage en bouw
Maar ja als iedereen zegt dat er Global warmingkomt,
is er helemaal geen sneeuw van betekenis meer te verwachten ....
2 @lex
duivenpoep of windvlagen-vanger
een van de twee zal het geweest moeten zijn.
Want
- regenwater opvangen op een recht vlak ?
- isoleren met een tentdoek ?een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxeComment
-
Ja hoor dat is wel een beetje nodig als jouw kunstje eigenlijk niet samengaat met het klimaat:
Ga maar een kijken naar die grote skihelling in Dubai:
buiten is het zomers 45 graden boven 0
binnen moet het wel 5 graden onder 0 blijven.
Dus isoleren van ijsbanen is de toekomst van dit schaatsgekke land,
dat steeds warmer aan het worden is.
Kijk maar naar eens buiten
Mag ik kiezen voor de palmen buiten in plaats van die toendra-berkjes?
Dijken bouwen doen we in de polderregio's al zo'n 1000 jaar,
en het lukte ons al die tijd aardig .. "give or take a few major floodings".
Maar dat was vaak te wijten aan de beroemde Hollandse zuinigheid
en dus achterstallig onderhoud op Zeeuwse, Friese en Groningse dijken.
Dat noemen ze dan in de Haagse reageringkringen 'risico spreiding'.
Maar onze rigging-risico's zijn niet zo gespreid
- die hangen boven je knars!een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxeComment
-
'tja, de kans dat je een vluchtstrook ook echt nodig hebt is niet zo groot... Dan kan je hem beter gebruiken als extra capaciteit'
Haha, over risicospreiding in combinatie met gecalculeerd risico's nemen gesproken...
@lexHet is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...Comment
-
Gewoon alleen zware vrachtwagens toelaten op die vluchtstrook
-
die allemaal uitgerust zijn met een sneeuwschuif
en aangepast voor het opzij schuiven van luxe wagens.
(en met een viaducten-vanger aan de bovenkant.)een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxeComment
Comment