Sneeuw last

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • peterzz
    • Oct 2003
    • 10

    #46
    Hoi Rinus heb idd de cursus bij jou gedaan in Zuid Laren bij Hof Audio. Zat in dezelfde groep als **************. Is al weer wat jaartjes geleden.

    Geslapen heb ik toen niet heb er nog steeds profijt van merk ook dat het als een goede cursus wordt ontvangen bij opdrachtgevers.

    Comment

    • 4AC
      • Nov 2007
      • 1791

      #47
      En dit stadion lijkt ook niet geheel geschikt voor het dragen van (heel) veel sneeuw.

      De aan het dak gevlogen speakers lijken ook niet geheel ongehavend te blijven.

      Mvg,

      Teun
      uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
      Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

      Comment

      • MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

        #48
        En wij al zeuren over een stukkie zeil van een ijsbaantje in Den Haag?
        Als ze een paar flinke luchtverhitters neer hadden gezet was dit dus nooit gebeurd.
        Warme lucht stijgt waardoor de daklast toeneemt en door de warmte was de sneeuw gesmolten.
        Last edited by MusicXtra; 13-12-10, 20:03.
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

        Comment

        • jens
          • Aug 2004
          • 1067

          #49
          Maar voor 60 cm sneeuw die er in 24 uur viel moet je wel flink stoken....

          En aangezien sneeuw ook weer isoleert.

          Verder stond die vrachtwagen met die kanonnen ook wel ergens vast in de sneeuw

          Comment

          • vester86
            • Jul 2010
            • 164

            #50
            Originally posted by 4AC
            En dit stadion lijkt ook niet geheel geschikt voor het dragen van (heel) veel sneeuw.

            De aan het dak gevlogen speakers lijken ook niet geheel ongehavend te blijven.

            Mvg,

            Teun
            mijn &#* wat een geweld! krijg er spontaan kippevel van! lijkt alsof je op 46 seconden nog iemand ziet rennen

            Comment

            • salsa
              • Jan 2007
              • 1315

              #51
              Tis wel makkelijker de speakers even servicen.. Ze hangen nu een stuk lager...
              [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

              Comment

              • rinus bakker
                • Mar 2002
                • 5430

                #52
                Het is wel een beetje 'off-topic'
                [ behalve als je een schnabbel in het verre buitenland hebt ]
                maar over snow-loads gaat het wel:
                Photo Album: "Snow Load " | Airliners.net
                een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

                Comment

                • PeterZwart
                  • Jan 2008
                  • 402

                  #53
                  Originally posted by rinus bakker
                  Het is wel een beetje 'off-topic'
                  [ behalve als je een schnabbel in het verre buitenland hebt ]
                  maar over snow-loads gaat het wel:
                  Photo Album: "Snow Load " | Airliners.net

                  Bedoel je dan dat ze niet mogen vliegen omdat er teveel sneeuw op ligt qua gewicht?

                  Of bedoel je misschien dat het zelfs op een rond voorwerp blijft liggen?

                  Groeten fan 'n gek ut Fryslan

                  Comment

                  • @lex
                    • Jul 2006
                    • 1087

                    #54
                    Los van het gewicht beïnvloed het ijs de vorm van de vleugel waardoor de overdruk/onderdruk die nodig is voor de opstijgkracht verandert. Maar dit gaat wel erg off-topic.

                    @lex
                    Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

                    Comment

                    • rinus bakker
                      • Mar 2002
                      • 5430

                      #55
                      Maar het was wel een relatief groot probleem bij de Fokker-F28, een Nederlands product.
                      Dat bleek bij ongelukken in Canada en de VS in de jaren 70-80.
                      OK. Genoeg Off-Topic.
                      De rekenwaarde voor de sneeuwlast in onze contreien is 50kg/m^2.
                      Maar in bepaalde subpolaire en berg-gebieden (oa. Canada, Zwitserland en Siberie)
                      is het minimaal 240kg/m^2.
                      Dan heb je toch echt een "leuk laagje" sneeuw nodig hoor,
                      want de dichtheid daarvan is heeeeeeeeel wat minder dan van water.
                      een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

                      Comment

                      • renevanh
                        • Oct 2004
                        • 2371

                        #56
                        Originally posted by @lex
                        Los van het gewicht beïnvloed het ijs de vorm van de vleugel waardoor de overdruk/onderdruk die nodig is voor de opstijgkracht verandert. Maar dit gaat wel erg off-topic.
                        Nog heeeel even off-topic:
                        Dat ijs is nog veel vervelender als het tussen je ailerons of flaps gaat zitten...
                        Daarom wordt elke kist ook behandeld voor take-off (de-icing).


                        Back on-topic:
                        50kg/m2... hoeveel cm zou dat ongeveer zijn?
                        Hangt natuurlijk ook van de samenstelling van de sneeuw af (en vooral de hoeveelheid lucht die er tussen zit), maar laten we uitgaan van een gemiddelde van verse sneeuw: 100kg/m3

                        Dat zou betekenen dat bij een hoogte van 10cm je zo'n 10kg/m2 hebt.
                        50cm sneeuw zou dus geen probleem moeten zijn zolang we het over verse sneeuw hebben.
                        Praat je over een ander soort sneeuw (er schijnen 7 soorten te zijn), dan neemt de dichtheid toe (tot 900kg/m3 voor platgereden sneeuw, wat dus nog altijd minder is dan water (998kg/m3)), dan is dat zomaar een stuk minder. (tot 5,5cm bij helemaal platgereden sneeuw).
                        Kortom: oppassen dus, voor je het weet is het weg dak.
                        Last edited by renevanh; 17-12-10, 22:55.
                        Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

                        Comment

                        • MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

                          #57
                          Originally posted by renevanh

                          Dat zou betekenen dat bij een hoogte van 10cm je zo'n 10kg/m2 hebt.
                          50cm sneeuw zou dus geen probleem moeten zijn.
                          Nadeeltje is dat het spul op een gegeven moment gaat dooien, dan kan de boel makkelijk 3x zo zwaar worden (door water wat de plaats van lucht inneemt). Bij 50cm is het dan geen 50kg/m2 meer, maar ineens 150kg/m2.
                          Weg dak.
                          Dan moet je toch nog ff terug de schoolbanken in want als het smelt komt er niet ineens 3 keer zoveel sneeuw te liggen.
                          Blijft dus gewoon 50 kg/m2 maar met dunnere laag.
                          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                          Comment

                          • Gast1401081
                            • Mar 2001
                            • 7999

                            #58
                            toch vind ik sneeuwoverlast een mooier woord dan sneeuwlast.

                            Comment

                            • renevanh
                              • Oct 2004
                              • 2371

                              #59
                              Originally posted by MusicXtra
                              Dan moet je toch nog ff terug de schoolbanken in want als het smelt komt er niet ineens 3 keer zoveel sneeuw te liggen.
                              Blijft dus gewoon 50 kg/m2 maar met dunnere laag.
                              Hmmm... ergens klopt het niet inderdaad...
                              Dat ga ik even herschrijven (he, het was 45 minuten rijden voor die 10km! :P )
                              Last edited by renevanh; 17-12-10, 22:56.
                              Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

                              Comment

                              • Gast1401081
                                • Mar 2001
                                • 7999

                                #60
                                Originally posted by renevanh
                                Hmmm... ergens klopt het niet inderdaad...
                                Dat ga ik even herschrijven (he, het was 45 minuten rijden voor die 10km! :P )
                                de sneeuw zorgt ervoor dat het smeltwater de afwatering ( afvoer) niet kan bereiken, daardoor loopt je de kans op een plas smeltwater in het midden, die vervolgens verder doordrukt dan normaal, en zichzelf laat groeien. Met catastrofale gevolgen.

                                Allerlei contructieberekeningen houden hier in meerdere mate (noorwegen) of in mindere mate ( spanje) rekening mee. Normaalgesproken heeft een dak een helling, waardoor de hoeveelheid afwatering per seconde groter moet zijn dan de stortbui die erop komt. Bij sneeuw vermindert die afwatersnelheid ///

                                Comment

                                Working...