Truss combineren

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • joe
    • Jan 2003
    • 446

    Truss combineren

    [FONT=Verdana]Hallo,[/FONT]
    [FONT=Verdana] [/FONT]
    [FONT=Verdana]Vraagje: Er zijn een aantal trussen van verschillende merken die je goed kan combineren. Neem bv de prolyte h30v en de interal S31[/FONT]
    [FONT=Verdana]Het zijn alle 2 goede kwaliteit trussen, loading tables zijn nagenoeg het zelfde en ze passen perfect op elkaar (eigenlijk de zelfde truss met een ander merkje erop) Ik wil eigenlijk geen discussie wat wel en niet op elkaar past maar ik wil weten wat er gebeurd mocht er toch iets fout gaan hoe het verzekering technische geregeld is.[/FONT]
    [FONT=Verdana]Zijn er mensen die ervaring hiermee hebben of dit al een keer hebben uitgezocht?[/FONT]
    [FONT=Calibri][/FONT]
  • geenstijl21
    • Jan 2008
    • 462

    #2
    Er zijn hier meerdere onderwerpen over..... Wat mij opvalt bij jou is dat het je niet om de veiligheid gaat maar om de euries! Op veiligheid moet je niet besparen en gewoon netjes dezelfde trussen aan elkaar koppelen!

    Uitspraken van rechters in verzekerings kwesties zijn niet te voorspellen... En ja dit soort ongelukken komen vaak voor een rechter.

    Wanneer de rechter bijvoorbeeld Prolyte vraagt om advies, dan weet ik uit betrouwbare bron dat Prolyte dit absoluut afkeurt! De rechter kan deze uitspraak overnemen en dan is in beginsel de rigger (trusstikker) verantwoordelijk. Aangezien de truss-tikker vaak niet zoveel centjes heeft gaan ze naar het uitvoerend bedrijf.

    KOPPEL NOOIT VERSCHILLENDE TRUSSEN AAN ELKAAR!


    Klein voorbeeldje: Ik heb hier in de schuur ST sleeveblocken voor een groundsupport van Prolyte staan maar er kan H30V truss op als poot. (Een van de eerste groundsupportsystemen van de jaren '90) Bij de echte ST towers gaat S36R op als poot. Er bestaat nu geen tabel meer van deze tower... dus dan bel ik met Prolyte.


    ST towers mogen uit mijn hoofd een 12 meter poot hebben en MPT towers een 7.5 meter poot. (ST max load 2T en MPT max 1T)

    Ik heb met Prolyte gebeld om het verhaal uit te leggen en die geven gewoon aan dat de poten niet langer mogen zijn dan 7.5 meter. PUNT! Wanneer ik dus grotere poten maak (wat we in het verleden altijd gedaan hebben) 9 tot 11 meter.... dan weet ik zeker dat ik NAT ga voor het gerecht en het bedrijf kan sluiten!
    Last edited by geenstijl21; 28-01-10, 20:16.
    "Verdomd interessant allemaal, maar gaat u vooral verder"

    Comment

    • joe
      • Jan 2003
      • 446

      #3
      [FONT=Verdana] [/FONT]
      [FONT=Verdana]Grappig, dat je al na 1 bericht precies weet hoe ik ben [/FONT]
      [FONT=Verdana]Omdat ik in deze post wil weten hoe het zit met de schuld vraag / verzekering, wil nog niks zeggen wat ik vind over de veiligheid![/FONT]
      [FONT=Verdana]Veiligheid staat bij mij ook bovenaan en daarom zoek ik graag van te voren uit of iets kan of mag en niet nadat ik het al een paar x heb gedaan.[/FONT]
      [FONT=Verdana] [/FONT]
      [FONT=Verdana]Als ik op een klus moet kiezen (als ik moet combineren, omdat het plan iets gewijzigd is) of ik op een H30V een X30V of een S31 moet nemen (de x30v kan het gewicht ook hebben) zegt mijn gevoel toch dat een S31 veiliger is. [/FONT]
      [FONT=Verdana] [/FONT]
      [FONT=Verdana]Dus neem ik de S31 omdat hij veiliger is (als ik het fout heb mag/moet je het zeggen) en minder doorbuigt dan een x30v.[/FONT]
      [FONT=Verdana] [/FONT]
      [FONT=Verdana]Maar mijn vraag is dus, doet de verzekering of de fabrikanten hier moeilijk over bij eventuele ongelukken? [/FONT]
      [FONT=Calibri][/FONT]

      Comment

      • geenstijl21
        • Jan 2008
        • 462

        #4
        Originally posted by joe

        [FONT=Verdana]Maar mijn vraag is dus, doet de verzekering of de fabrikanten hier moeilijk over bij eventuele ongelukken? [/FONT]
        Absoluut, ik had Prolyte X30V in de schuur en H30V, die mochten niet naast elkaar gebruikt worden van Prolyte. Dus maar alle X30V verkocht.

        Bel zelf even met Prolyte, even vragen naar CS - Customer Services.
        "Verdomd interessant allemaal, maar gaat u vooral verder"

        Comment

        • joe
          • Jan 2003
          • 446

          #5
          Dus jij geeft aan als je x30v in combi gebruikt met h30v en je houd natuurlijk de specs aan van de x30v, dat je vanuit prolyte dat niet mag!? Waarvoor maken ze hem dan precies het zelfde zodat ze op elkaar kunnen!?

          Rinus, weet jij hoe dit zit!?

          Comment

          • stainz
            • Sep 2009
            • 609

            #6
            waarom alles verder hetzelfde is?

            Dat lijkt me nogal logisch; je zet truss niet neer om het truss, maar om alles wat je er op/aan bevestigd.

            Comment

            • moderator
              Moderator
              • Apr 2001
              • 5950

              #7
              Was een eerdere conclusie niet dat wanneer je de hele constructie doorrekend aan de hand van de zwakste trusssoort van de twee dat je dan geen onvoorziene risico's inbouwt?
              Moderator J&H Licht en Geluid Forums

              Comment

              • geenstijl21
                • Jan 2008
                • 462

                #8
                Uiteraard. Maar dat was de vraag niet. De vraag was: mag het van de fabrikant/verzekering
                "Verdomd interessant allemaal, maar gaat u vooral verder"

                Comment

                • rinus bakker
                  • Mar 2002
                  • 5430

                  #9
                  Interal zal volhouden dat het wel mag,
                  want die copieren domweg de Prolytes (of de Eurotrussen).
                  Prolyte zal zeggen dat het NIET mag want die worden gecopieerd
                  (= bijna hetzelfde als gecopuleerd = dus hetzelfde als genaaid).
                  Dan blijft over: de verzekeringsmaatschappij.

                  Sinds een jaar of twee weten we dat die van alles zeggen,
                  maar we weten ook dat ze NOOIT een claim zullen uitbetalen.
                  In dit bovenstaande rijtje van 3 hebben we dus 2 keer te maken met een soort maffia.
                  En daar wil jij graag iets betrouwbaars van horen? LOL
                  Last edited by rinus bakker; 02-02-10, 16:31.
                  een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

                  Comment

                  • AJB
                    • Jul 2003
                    • 2289

                    #10
                    Ik zou daar graag 2 centjes aan toevoegen, omdat er in juridische zin wel degelijk iets van te zeggen is. Goed gebruik van materialen volgt ook uit de manier waarop "men" o.t.: "de markt" deze materialen gebruikt. Dit heet gewoonterecht en in steeds meer rechtszaken uit onze branche (zeker in de Nen1010 markt) wordt hierop teruggegrepen. Gewoonterecht wil zeggen dat de manier van werken an sich, bindend is geworden voor de gebruikersgroep.

                    Ergo: als alle bedrijven met 1 type truss werken (en ja; zo hoort het) hoor jij dat ook te doen. Wel degelijk juridisch onderlegd in dit geval dus!

                    Anderzijds is het zeer eenvoudig: als je aan je linker voet een NikeAir draagt en aan je rechter voet een Allstar, mag dat best: maar je loopt nog steeds voor l*l !
                    If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
                    ------------------------------------------------
                    Arvid Buit
                    Creative-Director / Artist-Manager

                    Comment

                    • Stoney3K
                      • Sep 2007
                      • 1399

                      #11
                      Originally posted by geenstijl21
                      Er zijn hier meerdere onderwerpen over..... Wat mij opvalt bij jou is dat het je niet om de veiligheid gaat maar om de euries! Op veiligheid moet je niet besparen en gewoon netjes dezelfde trussen aan elkaar koppelen!

                      KOPPEL NOOIT VERSCHILLENDE TRUSSEN AAN ELKAAR!
                      ... en denk je dat daar niet een klein beetje interesse van Prolyte in zit om hun portemonnee te beschermen? Als ik als truss-fabrikant een compatibel truss-systeem op de markt breng, dat netjes laat testen, keuren en tabellen ervan publiceer, dan hebben ze toch geen poot om op te staan?

                      Tuurlijk, als je de truss-berekeningen doe dan moet je wel van de zwakste schakel uitgaan. Misschien is de Prolyte dan in het nadeel -- maar als je alles op je 'nep'-truss berekent met de juiste belastingen en het komt er goed uit, dan heeft Prolyte verder niks om over moeilijk te doen. Hun materiaal wordt immers niet overbelast of oneigenlijk gebruikt. Ze zullen hooguit gaan lopen claimen dat iemand 'hun' patent geschonden heeft, anders zou die truss er niet op passen...

                      Misschien dat Rinus hier even op in kan springen, maar als alle berekeningen en belastingen kloppen (uitgaande van zwakste truss-type), dan moet er niks aan de hand zijn. Prolyte kan veel zeggen -- die willen natuurlijk maar al te graag dat je alle truss bij hun afneemt. Koop je één metertje X30V, dan zit je voor de rest van je leven aan de X30V vast...
                      First make it work, then make it look pretty!

                      Comment

                      • MusicXtra
                        • Feb 2006
                        • 9316

                        #12
                        Originally posted by Stoney3K
                        ... en denk je dat daar niet een klein beetje interesse van Prolyte in zit om hun portemonnee te beschermen? Als ik als truss-fabrikant een compatibel truss-systeem op de markt breng, dat netjes laat testen, keuren en tabellen ervan publiceer, dan hebben ze toch geen poot om op te staan?

                        Tuurlijk, als je de truss-berekeningen doe dan moet je wel van de zwakste schakel uitgaan. Misschien is de Prolyte dan in het nadeel -- maar als je alles op je 'nep'-truss berekent met de juiste belastingen en het komt er goed uit, dan heeft Prolyte verder niks om over moeilijk te doen. Hun materiaal wordt immers niet overbelast of oneigenlijk gebruikt. Ze zullen hooguit gaan lopen claimen dat iemand 'hun' patent geschonden heeft, anders zou die truss er niet op passen...

                        Misschien dat Rinus hier even op in kan springen, maar als alle berekeningen en belastingen kloppen (uitgaande van zwakste truss-type), dan moet er niks aan de hand zijn. Prolyte kan veel zeggen -- die willen natuurlijk maar al te graag dat je alle truss bij hun afneemt. Koop je één metertje X30V, dan zit je voor de rest van je leven aan de X30V vast...
                        Het probleem is ook niet dat het technisch niet zou kunnen.
                        Zoals Rinus al schreef zit het probleem vooral in de aansprakelijkheid, als er onderzoek gedaan zou worden door verzekeraars dan is de kans erg groot dat Prolyte als deskundige geraadpleegd gaat worden, die zullen hun eigen hachje willen beschermen en dus geen objectief advies geven in deze.
                        En aangezien verzekeraars een hekel hebben aan uitkeren zullen ze maar wat graag naar Prolyte luisteren.
                        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                        Comment

                        • geenstijl21
                          • Jan 2008
                          • 462

                          #13
                          Originally posted by Stoney3K
                          ... en denk je dat daar niet een klein beetje interesse van Prolyte in zit om hun portemonnee te beschermen? Als ik als truss-fabrikant een compatibel truss-systeem op de markt breng, dat netjes laat testen, keuren en tabellen ervan publiceer, dan hebben ze toch geen poot om op te staan?

                          Tuurlijk, als je de truss-berekeningen doe dan moet je wel van de zwakste schakel uitgaan. Misschien is de Prolyte dan in het nadeel -- maar als je alles op je 'nep'-truss berekent met de juiste belastingen en het komt er goed uit, dan heeft Prolyte verder niks om over moeilijk te doen. Hun materiaal wordt immers niet overbelast of oneigenlijk gebruikt. Ze zullen hooguit gaan lopen claimen dat iemand 'hun' patent geschonden heeft, anders zou die truss er niet op passen...

                          Misschien dat Rinus hier even op in kan springen, maar als alle berekeningen en belastingen kloppen (uitgaande van zwakste truss-type), dan moet er niks aan de hand zijn. Prolyte kan veel zeggen -- die willen natuurlijk maar al te graag dat je alle truss bij hun afneemt. Koop je één metertje X30V, dan zit je voor de rest van je leven aan de X30V vast...
                          Het argument is ook (en daar kan ik mij redelijk in vinden): Bij gelijk belaste truss, bv: 10x 50kg verdeeld over 10 meter truss, dan wil je dat de truss netjes doorbuigt. Wanneer je verschillende trussen door elkaar heen gooit zal de trusslengte nooit "mooi" doorbuigen.
                          "Verdomd interessant allemaal, maar gaat u vooral verder"

                          Comment

                          • rinus bakker
                            • Mar 2002
                            • 5430

                            #14
                            Originally posted by joe
                            1) Dus jij geeft aan als je x30v in combi gebruikt met h30v en je houd natuurlijk de specs aan van de x30v, dat je vanuit Prolyte dat niet mag!?
                            2) Waarvoor maken ze hem dan precies het zelfde zodat ze op elkaar kunnen!?
                            Rinus, weet jij hoe dit zit!?
                            Helemaal overheen gelezen.
                            1) Wat Prolyte beweert doen ze om hun eigen redenen.
                            En een (klein) probleem is al dat het eigen gewicht van de H groter is.
                            Dus dan moet je dat ook nog weer eens corrigeren in de X-tabellen als je die wilt gebruiken.
                            Maar verder moet je dat bij de firma in Leek vragen.
                            Ik zou het gewoon niet doen - behalve in het geval van nood breekt wet,
                            maar zelfs dan zou je er zo slim mogelijk mee moeten plannen:
                            de sterkste delen daar stoppen waar de krachten (buiging, afschuiving) het grootste zijn.
                            2) Gemakzucht uit het verleden. De 30-er mallen hadden ze.
                            Toen er in begin-90's potentiele klanten waren die intensieve verhuur deden,
                            en daarvoor een dikwandige versie wilden (dat werd bij Prolyte de "H"),
                            maar zeker niet de 'cola-blikjes-truss' (de "X" die Prolyte al maakte).
                            Van die dunwandige zooi (Astralite, Litebeam, Trilite) was de ellende van de kwetsbaarheid al ruim voldoende bekend
                            - maar die merken maakten (toen) geen truss met dikkere buizen.
                            Wat men ik Leek wel bereid was om te doen op verzoek van de klant(en).

                            En dus gaf Prolyte een (verkeerd) voorbeeld, en dat is grootschalig door vrijwel iedere trussboer nagevolgd:
                            een dunwandige en een dikwandige ** serie op basis van dezelfde mallen.
                            Ze hadden voor de 'H' gewoon op een echte 300mm (ipv 290mm) moeten gaan zitten.
                            "Verwechselungsfrei" heet dat in de Duitse hijs-ketting wereld, maar dat is natuurlijk achteraf gel*l.
                            En ook nog weer eens driehoek en vierkant in dezelfde afmeting=naam series gooien.
                            ** Dat ze bij Prolyte destijds die H-buis truss serie 'Heavy Duty' noemden, dat zie je ook nog steeds terug bij allerlei copy-cats.
                            Die gebruiken die kreet 'Heavy Duty' ook, alsof ze echt snappen wat het precies betekent.
                            Terwijl die 'H' van Prolyte (en alle navolgingen van de navolgers) het in de reeks van de (ook toen al) op de wereld geproduceerde trussen, op zijn best een Medium Light is te noemen.
                            [Er is de eerste jaren bij Prolyte niet zoveel over dit soort dingen nagedacht maar er is vooral veel naar klanten geluisterd en héél veel geproduceerd. Net zoals er nu nog veel te veel fabrikanten zijn die nog steeds niet over dit soort zaken nadenken, maar gewoon nadoen wat die paar anderen ze voordoen.]
                            Pak het huidige Prolyte-gamma erbij en je komt op een relatief (naar buismaat gerangschikt) rijtje als:
                            D = No Duty - Ultra Light Duty
                            X = Very Light - Light Duty
                            H = Medium Light Duty
                            S = Medium (36) General (52) Heavy (66-100) Duty
                            En als de buizen dikker dan 50mm zijn, dan noem ik het geen truss meer.
                            De B-100 en Mammoth zijn voor mij gewoon 'roofbeams'.
                            Boven de 3,5 ton heet iets ook een vrachtwagen ipv een bus-je.
                            Net zoals er verschil zit tussen een dolk en een zwaard en een pony en een paard.

                            Maar eigenlijk gaan die Light/Medium/Heavy nergens over,
                            want het verschil in 'duty' tussen driehoek en vierkant is vaak groter dan
                            - 30 of 40cm hoog of
                            - dunne of dikke buiswand!
                            Maar de klanten zitten met de gefrituurde sinasappels.

                            Ik ben bezig om een systeem te verzinnen waarin dit soort dingen beter (en objectief) zijn te rangschikken, en er mogelijk een normerings-voorstel voor te doen in de NEN (of een CEN) werkgroep, of er maar een boek over te schrijven.

                            Feit blijft dat VW ook niet graag heeft dat Polo en Golf motorblokken, remschijven
                            of wat voor onderdelen dan ook, onderling verwisseld zullen worden,
                            tenzij ze echt volkomen identiek zullen zijn.
                            Feit blijft ook dat VW-Sharan, Seat-Alhambra en Ford-Galaxy destijds voor 99% dezelfde auto's waren.
                            een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

                            Comment

                            Working...