Baseplates zelf gemaakt?

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rinus bakker
    • Mar 2002
    • 5430

Baseplates zelf gemaakt?

Er is op YouTube een filmpje met DJMikeyMike te zien waarin hij voor Penn truss zelf een baseplate gaat maken = vanwege de kosten.
    YouTube - Do it from Scratch mAKE A Vertical Truss Base PLATE with DJ Mikey Mike and Direct Sound
    Je moet er wel even voor langs de ijzerboer en de Gunshop
    De man weet (als Yank) weing van metrische eenheden, maar vooruit.

Die dingen zijn inderdaad vaak absurd duur in verhouding tot de truss-delen waar ze op moeten aansluiten.
    (Ik maakte ze 20jaar geleden ook zelf voor onze Slick Minibeams. )

Vragen:
    1) Zijn er andere redenen te verzinnen om zelf baseplates te maken behalve de prijs ervan. Dat was voor in elk geval mij reden nr.1.

2) Zijn de afmetingen zoals de fabrikant die maakt echt handig?
    - Groter ivm stabiliteit of juist kleiner ivm aanpassen aan buiten maat?
    - Dikker vanwege de sterkte?
    - Groot zodat er meerdere types op zijn vast te bouten?

3) Liever van Aluminium dan van Staal?
    Of juist omgekeerd ?
    (Ik kon geen aluminium lassen, maar staal ging prima! Slick leverde ook in Staal!)
    Of liever zelfs van gelakt multiplex van 30mm? (Gezien bij standbouwers die veel in hotels enz. werken op van die fraaie conference-room tapijten.)

4) Gebruik je die standaard base plates ook voor andere doeleinden?
    bijv. als:
    - 'top plate' = voor plaatsen van een MH op een totempaal truss?
    - 'hinge plate' = met een scharnier eraan (= soort van 'vario-hoekstuk')
    - 'wall plate' = montage aan muur oid, van een horizontale truss.
    - 'adapter plate' = overgang/aansluiten van driehoekig tussen vierkante truss.
    enz?

Ik ben benieuwd naar wie zijn oplossingen al bedacht had
    (ook voordat ze in YouTube filmpjes kwamen) en vooral wat is bedacht en (indien niet de prijs) waarom....
    en of ze dan ook zijn berekend in die nieuwe funktie?
    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe
  • michi1989
    • Jan 2009
    • 40

wij bouwen ze ook zelf rechthoekige stalen plaat.
    op school (bergen op zoom) hebben ze van de grote omhandige ronde base-plates die niet te tillen of te rollen zijn en de handsvaten zitten eigenlijk ook nog verkeerd om.

Comment

• daviddewaard
      • Mar 2008
      • 627

wat is dat voor vreemde truss die hij gebruikt??? ziet er heel cheap uit en of het geen gewicht kan hebben
      A&h da is tog een supermarkt? en toch proberen sommige mensen er een bandje mee te mixen

Comment

• mhsounds
        • Sep 2009
        • 933

Moet je even naar een ander filmpje van hem kijken, dan maakt hij speakermounts voor op zijn truss en heeft hij het er over.
        Ik dacht dat het Globaltruss was trouwens, maar niet 100% zeker daarover.
        Freelance Light and Video |
        Waarom zeggen ze allemaal trusst?

Comment

• rinus bakker
          • Mar 2002
          • 5430

Hij gebruikt eerst 'Penn'. Dat wordt verkocht als truss,
          want het zijn tenslotte ook aan elkaar gelaste aluminium buizen.
          Maar in mijn ogen is het vooral iets anders.
          Dat woord begint ook met tr...
          ... de andere letters zijn oeps, maar dan zonder die 's'
          Leuk voor een party tentje in de tuin,
          of om de Barbie-poppen in de etalage te hangen.
          Maar cheap is het zeker.

Hij heeft het wel over Global, maar dat zit niet in het filmpje.
          Mogelijk in het kader van verlagen van de tr..p-factor,
          of omdat die meer / beter sponsorren ?

Ooit wel eens een stalen plaat als guillotine op je voet gehad?
          De kans wordt wel een stuk groter door zulke textiel-'handgrepen'
          aan die plaat te poppen.
          Meteen een advoocaat in de VS in de arm nemen en
          die gast gaan 'suen' voor $ 1.000.000,-
          Tenslotte was de koffie bij McDonalds ook $ 3.000.000,- waard.

Comment

• ralph
            Banned
            • Aug 2000
            • 2649

Vragen:
            1) Zijn er andere redenen te verzinnen om zelf baseplates te maken behalve de prijs ervan. Dat was voor in elk geval mij reden nr.1.
            Prijs is een zwaarwegend punt, formaat en vormgeving zijn tevens van belang.

2) Zijn de afmetingen zoals de fabrikant die maakt echt handig?
            - Groter ivm stabiliteit of juist kleiner ivm aanpassen aan buiten maat?
            - Dikker vanwege de sterkte?
            - Groot zodat er meerdere types op zijn vast te bouten?
            Er zijn ook fabrikanten die platen leveren tussen 30-100cm

3) Liever van Aluminium dan van Staal?
            Of juist omgekeerd ?
            (Ik kon geen aluminium lassen, maar staal ging prima! Slick leverde ook in Staal!)
            Of liever zelfs van gelakt multiplex van 30mm? (Gezien bij standbouwers die veel in hotels enz. werken op van die fraaie conference-room tapijten.)
            Alu is fijn, maar ook fiks gewicht nog, Bij sportvloeren tapijt leg ik doorgaans ook houten plaat onder de baseplate die de druk over een groter oppervlak verdeeld, ook bij baspeplates van 100cm doorsnede

4) Gebruik je die standaard base plates ook voor andere doeleinden?
            bijv. als:
            - 'top plate' = voor plaatsen van een MH op een totempaal truss?
            - 'hinge plate' = met een scharnier eraan (= soort van 'vario-hoekstuk')
            - 'wall plate' = montage aan muur oid, van een horizontale truss.
            - 'adapter plate' = overgang/aansluiten van driehoekig tussen vierkante truss.
            enz?
            Top plate: ja, maar dan wel de wapperlamp er op vastgesjord of gebout.

Hingeplate, mooie naam, maar dan pak ik bookcorners...al gebeurt dat maar heel zelden.

Wallplate: ja, zeker in beursstands een voorkomende toepassing, de baseplate dan tegen een wand aan geschroefd.

Ronde baseplates hebben mijn voorkeur, zeker wanneer ze voor meerdere trusstypes geschikt zijn.
            Uitgefreesde uitsparingen om ze op te pakken zijn fijn.
            Wanneer de rand verhogd is rollen ze ook fijner, zijn ze tevens makkelijk op te pakken.

De baseplates van de riggingbox vind ik prima dingen.

Comment

• rinus bakker
              • Mar 2002
              • 5430

Dankjewel ralph, da's een héél compleet antwoord!
              paar opmerkingen:
              > Dat er fabrikanten waren die de 100cm platen nu ook zelf leveren heb ik niet meer zo gevolgd. Het waren bijna altijd de klanten die zelf zulke dingen maakten.
              > Valt er onder de 100cm baseplates nog wat aan gewicht te spreiden?
              Dat doet die plaat toch zelf wel lijkt mij.
              > Die 'baseplate hinge" truss vond ik op de website van een Belgische company, waar uit de rest van de gallery-foto's bleek dat er "niet echt veel" aan rekenwerk gebeurt.
              Maar ze hebben daar wel het geheime recept voor bescherm-engelen-voer weten te bemachtigen.
              > Die van de Box ken ik niet zo. Moet ik toch maar weer eens langs.

Comment

• Rolandino
                • Mar 2007
                • 1451

is het wel veilig om een plaat van bv 30mm 60x60 multiplex te gebruiken voor bv een plasma aan een 2M truss te hangen of hooguit 3M ?

neem aan dat dat best gaat voor op eenn podium ( dus niet tussen mensen ) of in een showroom ofzo voor tijdelijke verlichting ( doel op bv 250cm truss met eenT4 balk eraan ( spigot van balk in truss )

Zit er denken om dit te maken voor bv standaard naast DJ te zetten ofzo ipv statief met 4bar of om een ruimte uit te lichten bij een opening ofzo
                EV - QSC - FBT - Shure - Sennheiser - Allen Heath - Showtec - Laserworld - JB systems - Chauvet en nog veel meer om mezelf in leven te houden.

Comment

• rinus bakker
                  • Mar 2002
                  • 5430

Dat is een vraag die gaat over stabiliteit.
                  En dat te maken met gewicht en de plaats van het zwaartepunt v/d plasma,
                  en de vormgeving van de houten baseplate + de maat van de truss die erop staat.
                  Je kunt een 30cm-truss middenop de plaat zetten, maar ook helemaal achterop.
                  In het eerste geval zit het plasma-zwaartepunt +/- op het randje,
                  In het tweede geval valt die redelijk binnen de contouren . . .
                  Nog mooier 60cm baseplate, midden daarop: 1m truss:
                  aan binnenzijde daarvan 2 pijpen van 1,5 a 2m verticaal monteren.
                  De plasma dan weer aan die pijpen =
                  het zwaartepunt daarvan valt nu ~ boven het hart van de truss.
                  En het kan op nog veel meer manier ook helemaal verkeerd....
                  Dit topic ging over de base plates zelf:
                  kopen / zelfmaken;
                  groot / klein;
                  dun / dik;
                  alu / staal / hout
                  enz..

Comment

• Rolandino
                    • Mar 2007
                    • 1451

daarom ook de vraag of deze ( 30mm multiplex ) platen veilig zijn.

in mijn ogen zou het moeten kunnen mits er niet teveel gewicht wordt gebruikt.

Ook is 30mm redelijk sterk maar het hout zal gaan werken door beweging van de truss of heb ik dat verkeerd ?

ik bedoel hout is zacht en als de truss wat beweegt worden de gaten groter van de bouten die de koppelingen vasthouden.

Kan ook zijn dat ik het verkeerd uitleg maar je weet wat ik bedoel neem ik aan.

Heb het nog niet geprobeert maar zat er aan te denken om het te gaan doen voor bv 2 trussen naast dj te zetteen met een 4bar erop ( spigot in opening van truss ) ipv statief werk
                    EV - QSC - FBT - Shure - Sennheiser - Allen Heath - Showtec - Laserworld - JB systems - Chauvet en nog veel meer om mezelf in leven te houden.

Comment

• rinus bakker
                      • Mar 2002
                      • 5430

Loodrecht (vertikaal + axiaal) belast is een 30mm houten plaat geen enkel probleem.
                      (Zolang je geen balsa-hout gebruiken wil)
                      Hout is wel zacht vergeleken met alu, maar als je er er geen Abrahams-tank (70 ton?) op wil zetten gaat het heel lang goed.
                      toelaatbare drukspanning hout pakweg ~ 10-20 N/mm^2; (alu ~ 100 - 200)
                      Stel dat je de halve conische koppelingen erop vastbout (met een m12+verzonken kop aan de onderzijde.)
                      Koppeling ~35mm doorsnede dus 'gedrukt' houtoppervlak = pi x 17,5^2 = ca 300mm^2.
                      4 koppelingen x 300mm^2 x 10N = 12000N ~ 1,2 ton! Zelfs al zou je de spots maar aan 1 kant van die totempaal hangen - is dat voor de druk in het hout geen probleem tot zo'n 600kg aan gewicht. Wel is het een probleem voor de stabiliteit uiteraard.
                      En wat ik van jouw voorstel begrijp is nog steeds een vrijstaande 'mast' en dan is dat (de stabilteit, hoogte, zwaartepunt enzo) veel belangrijker dan die zachte hout draag-capaciteit.
                      Want een 4-bar parren is niet zo zwaar (pakweg 15kg? oid), maar wel gemakkelijk aan te tikken, en uit het lood te zetten of slaan.

Hoe je die truss wilt laten bewegen zodat die gaten groter zouden worden is mij onduidelijk.
                      Die tank soms er niet bovenop zetten, maar er tegenaan laten rijden?
                      Of een 4 bar met wapper-lampen? Dan heb je per definitie al een spannender totem vanwege het wapperen zelf. ]

Op trek belasten van zo'n plaat is een heel ander verhaal - dan is de houtoppervlakte onder de kop van de bout maatgevend .....
                      Niet doen dus - hout alleen als vloerplaat, verder niet.

Comment

• Rolandino
                        • Mar 2007
                        • 1451

Dat is een antwoord waar ik iets aan heb THNX hiervoor.

dan maar even kijken naar bataalbare stalen / alu platen

Comment

• rinus bakker
                          • Mar 2002
                          • 5430

Bedoel je nu dat het zwaarder gaat worden dan 1200kg per totem?
                          Want wat beteft het kantelen gaat het vooral om de afmetingen/omvang van de plaat <o> het zwaartepunt van spots/effecten.
                          Hoe zwaarder de plaat, hoe lager het totale zwaartepunt komt.
                          Hoe groter de plaat, hoe beter die 'bestand' is tegen kantelen.
                          Nadeel van een dikkere (zwaardere) plaat is weer dat je daar weer gemakkelijker over struikelt.

Suggestie? platen niet groter dan ~57x57cm - dan passen ze in uitsparingen gemaakt binnen-in (de kopse kanten) van een standaard flightcase, van ~60x60cm. Zo min mogelijk lopen sjouwen met dit soort ellende-dingen.
                          Stalen plaat 6-10mm dik (staal = zwaarder en betaalbaarder) met aan onderkant verzonken gaten voor dito bout-koppen.
                          Wel nauwkeurig de gaten boren, want de uitlijning in de truss-lasmallen luistert op tienden van milimeters.
                          Alternatief (duurder= want meer materiaal en meer werk): de plaat
                          eventueel 2 of 3 x zo dik gemaakt in het midden - ter plaatse van de truss -
                          dan kan uit de onderste plaat een gat worden gebrand/gesneden
                          en hoef je geen bouten met verzonken kop te gebruiken.
                          Een gewone 6-kant kop gaat dan ook, en een iets ruimer geboord gat (13mm)
                          in de plaat-laag erbovenop geeft dan voldoende speelruimte voor
                          zeskant m12 bouten die aansluiten op de halve conische koppelingen.
                          Sommige bedrijven hebben 100cm vierkante of 100cm ronde stalen platen van 10mm. Maar alles staat (of valt) toch bij hoogte, gewicht en plaats van de last tov van de baseplate.
                          Grote wind-up statieven hebben niet voor niets een kruisframe met outriggers
                          over een afstand van pakweg 1,5x1,5 tot 2,5x2,5 m!

Comment

• Rolandino
                            • Mar 2007
                            • 1451

Het is alleen de bedoeling om er een 4barretje op te zetten naast een DJ jij raadt de houten plaat af ( ik neem van je verhaal uit dat het alleen te grbruiken is voor een rechtstaande truss erop te zetten zonder iets erop / eraan )

Dit lijkt mij mooier dan een statief ( netter en strakker afgewerkt )

Daarom de keus naar staal / ALU als hout geen optie is.

Hout is wel een goedkope oplossing voor dit soort dingen maar als het niet werkt weer een dure oplossing ( mocht het vallen )

Comment

• rinus bakker
                              • Mar 2002
                              • 5430

Originally posted by Rolandino
                              Het is alleen de bedoeling om er een 4barretje op te zetten naast een DJ jij raadt de houten plaat af ( ik neem van je verhaal uit dat het alleen te gebruiken is voor een rechtstaande truss erop te zetten zonder iets erop / eraan )
                              Dan heb je het niet goed gelezen (of heb ik het te moeilijk gezegd):
                              "Loodrecht (vertikaal + axiaal) belast is een 30mm (dikke) houten plaat géén enkel probleem." Dan kan er met gemak 500kg op staan. Op een enkele buis van
                              Dit lijkt mij mooier dan een statief ( netter en strakker afgewerkt )
                              Daarom de keus naar staal / ALU als hout geen optie is.
                              Helemaal mee eens, ik zie nog wel een situates waar een mooi gelakte baseplate van hout heel wat fraaier zou ogen.
                              Overigens: ik meen dat Prolyte ze ooit in hun leveringspakket had zitten, en nu niet meer.
                              Dus de vraag ernaar is toch kennelijk beperkt - mogelijk ook weer vanwege de prijs.
                              Maar een statief heeft wel een grotere basis (1 a 1,5m driehoek) dan jouw idee van de plaat van hout (0,6m vierkant).
                              En dus komt het onderwerp: stabiliteit weer om de hoek.
                              In theorie zou je zelf een houten plaat kunnen nemen en daar 1 alu buis van 2m op kunnen zetten bij het gewicht van 4-bar (+ 4-Par56's?).**
                              Maar er dan niet tegenaan lopen, of er wapperaars aan hangen, of op een scheve (of mee-deinende) ondergrond of ... (vul zelf maar in).
                              ** Voor mij is een 4-bar: een buis waaraan voorzieningen zijn aangebracht om hem in het midden te ondersteunen en om er 4 lasten van spots oid aan te kunnen dragen.
                              Die lasten kunnen ook van alles zijn. Een 4-bar PAR16 of een 4-bar ADB 2kW scheelt nogal wat in gewicht. Ik heb ook wel 4-barren gezien waar een mafkees vervolgens 2 speakers aan had gehangen van pakweg 50-60kg per stuk!
                              Hout is wel een goedkope oplossing voor dit soort dingen maar als het niet werkt weer een dure oplossing ( mocht het vallen )
                              Het (niet) werken is afhankelijk van een reeks van voorwaarden.
                              En dat geldt netzo goed voor statieven, die soms zwaar overbelast (of excentrisch belast) worden, of waar iemand (met een slokje teveel ) tegenaan leunt, of al dansend tegenaan valt.
                              Dus hout kan in principe zeker wel.
                              De rest is een rekensom (zwaartepunt x hoogte) / (gewicht x breedte).

Comment

Working...