Bekende ellende

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rinus bakker
    • Mar 2002
    • 5430

    Bekende ellende

    Dat ze ook in onze sector gebeuren weet iedereen.
    (Behalve de ArbeidsInspectie. En de theaterdirecteuren die het niet willen weten.)

    Ik ben op de ARGH site maar eens begonnen met een overzicht te maken van de wat meer "bekende ellende" die ik weet sinds 1993.

    Een schande is natuurlijk dat er nergens een goede database wordt bijgehouden.
    Niet door clubs die daarvoor betaald worden (AI) of het wettelijk verplicht zijn (VSCD / Poppodiums)
    of het in hun doelstellingen hebben/hadden (VPT, Arbopodium) opgenomen.
    (In theater lijkt het soms wel of elk ongeluk met een trekkenwand meteen tot een staatsgeheim verklaard is).

    Maar ik wil (via de ARGH) toch tot iets meer volwassenheid oproepen.
    Hier op het forum zal men niet gauw zijn eigen shit publiceren, en voor achterbaks gelul over de shit van de concurent geen gehoor vinden.
    Binnen de genoemde club wil ik voorstellen of we niet een soort van database over rigging en staging ongelukken kunnen gaan opzetten.
    Of in elk geval daar de wat minder bekende ellende heen kunnen laten mailen.
    Mag natuurlijk ook anoniem, al maken datums, plaatse en feiten het wat betrouwbaarder. We zullen dat moeten beoordelen.
    Niet om een dikke schandpaal op te richten - maar in de hoop er wat van te kunnen leren.
    En dat dan ook weer door te kunnen geven.

    Name & shame kan altijd nog als we zien dat iemand er echt een potje van maakt met hijsveiligheid.

    De eerste van een reeks staat er op www.argh.nl bij het nieuws - ook al heeft dit eerste van de reeks nog vooral betrekking op "ouds".
    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe
  • geenstijl21
    • Jan 2008
    • 462

    #2
    Ik wil er best eentje doen:

    Prolyte MPT-004 tower, de pin van de knikkoppeling wees de verkeerde kant op. Dus met het omhoog gaan kwam het sleeveblock tegen de pin en vervolgens knap en een knal.....

    Nog eentje dan:

    40 meter Prolyte H30V truss en 4 hoeken, verhuurd aan een collegabedrijf, die verhuurde het weer door. De beste mensen hadden alleen aan de bovenkant de pinnen erin gedaan en dan ook nog van binnen naar buiten!

    Tijdens de beurs is alles blijven hangen (4 dagen) bij het naar beneden gaan is alles in elkaar geklapt. Er was voor de duidelijkheid niets gevaarlijks te zien want de truss was betimmerd met hout.

    Laatste (kleintje):

    Veluwehal, Barneveld. Dat is een soort van sporthal waar je de hangpunten boven het systeemplafond moet maken. Daar heb ik een harp naar beneden laten vallen door de spijlen van het systeemplafond.... zucht.
    Last edited by geenstijl21; 07-03-10, 13:56.
    "Verdomd interessant allemaal, maar gaat u vooral verder"

    Comment

    • Funmaker
      • Jun 2006
      • 922

      #3
      Mogen dat dan ook dingen zijn die fout gehangen zijn maar toch keer op keer goed gaan?
      Hold on a second, relax and listen...

      Comment

      • rinus bakker
        • Mar 2002
        • 5430

        #4
        wow, dat is rap.

        2 geenstijl21
        En meteen opdissen van de eigen ellende.
        Da's mooi k*t bij die tower. Wat ging er "knap" / zei er precies "knal"?
        Zijn er foto's van die schade?
        Onderverhuurverhaal is helemaal van-de-ratten-besnuffeld.
        Ik neem aan dat die doorverhuurder een leuke "aanvullende faktuur" ontvangen heeft?

        Dat van die shackle...
        Ik hoopte het van mezelf ooit te vergeten - door flink te gaan zuipen .
        Lukt niet. Daar is niet de juiste soort alkohol voor te maken.
        (En mezelf doodzuipen gaat ook weer wat te ver.....)
        Maar er is geen rigger op de wereld die nooit iets heeft laten vallen.
        Mogen we ooit met de ARGH (als we het over dit database idee eens worden)
        eens over plaats/datum-details en schadebedragen nader kontakt opnemen?
        Anders wordt dit topic hier teveel gevuld met prijzenpraatjes vrees ik.

        2 Funmaker
        Goeie vraag.
        En eerlijk gezegd nog niet eens over dat nog weer wat andere onderwerp nagedacht.
        Mag wel maar dat is dan weer niet voor dit topic.
        heelk veel websites hebben van die voorbeelden-pagina's van
        "Holy Shit, Look at this Scary Crap".
        Volgens mij hebben we op het forum hier al een paar van zulke topics lopen.
        Is het je eigen shit? Maar met voortschrijdend inzicht wijzer geworden?
        Of is het iets van een conculega?
        Want dat geeft veel te vaak van die kinnesinne discussies.

        Een foto met de feiten van die ellende,
        zonder naam en toenaam van 'de dader', is natuurlijk altijd leerzaam.
        Maar dan liever niet in dit topic van de echt gebeurde ellende.

        Maak er maar zelf een nieuw onderwerp over aan, met iets als:
        "Accidents waiting to happen"
        (zoals de Amerikanen het zo mooi kunnen zeggen).
        Ik vrees dat zo'n topic binnen de kortste keren helemaal vol zal lopen.
        "Maar gelukkig hebben we de veiligheidsfactor nog"
        een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

        Comment

        • geenstijl21
          • Jan 2008
          • 462

          #5








          De pin die je hier op de afbeelding ziet was dus de veroorzaker. Wanneer die naar buiten wijst komt die tegen het sleeveblock aan. De pin ging doormidden en het sleeveblock is (acceptabel) beschadigd.... Mijn schatjes alias CM Loadstar 1 tons takels gaan wel door met hijsen!

          Aangaande het trussverhaal: Expo Antwerpen. schadebedrag ongeveer 3200 euro ex btw. Via via heb ik wel foto's gekregen, alleen ik wil niet de relatie met mijn opdrachtgever op het spel zetten door hier foto's te publiceren. Ik kan morgen wel een foto plaatsen van de afgebroken truss....

          Nog een leuk weetje voor de Nederlanders in het forum: het was een belgisch bedrijf die de fout maakte
          "Verdomd interessant allemaal, maar gaat u vooral verder"

          Comment

          • rinus bakker
            • Mar 2002
            • 5430

            #6
            Effe coorigeren hoor:
            je hebt het over MPT - maar in het plaatje zie ik ST.

            En met die laatste opmerking zou ik wat voorzichtiger zijn.
            In elke land heb je de goeie en de prutsbedrijven.
            Ga nu niet suggereren dat Belgie daarin een wezenlijk andere
            verhouding in heeft dan NL, of D, of E, of I, of GB.
            Het laatste land doet dit soort werk al het langst,
            en meer dan af en toe schrik je je ook daar te barsten.

            Hinge-pin verkeerd om = user error.
            Maar dan een 16mm rondstaal finaal doormidden (op afschuiven) = Holy Smoke.
            Ga ik 'ns effe aan rekenen.
            CM's enkel of dubbel ingeschoren op de tower?

            Een carré/kader aan flarden voor 3200 pleuro's
            - dan was dus lang niet alles ervan stuk?
            Maar eentruss die is afgebroken? Zeker en vast nieuwsgierig.
            Bij de ProEurIntMilGloEnz-truss is dat vrijwel zonder uitzondering in/net naast de lassen van de koppelingen. Benieuwd of ik gelijk heb.
            een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

            Comment

            • geenstijl21
              • Jan 2008
              • 462

              #7
              Dat klopt een MPT tower ziet er iets anders uit en is gemaakt voor H40V... Ik kon de juiste afbeelding zo snel niet vinden....

              CM's enkel en jah de pin was finaal doormidden. Ik kan morgen op de zaak de ingedeukte tower ook wel even op de foto zetten.

              Aangaande de truss: ik heb 10 delen totaal afgekeurd en alle beschadigingen waren zoals jij het al verwoorde: net naast de las van de koppeling.
              "Verdomd interessant allemaal, maar gaat u vooral verder"

              Comment

              • geenstijl21
                • Jan 2008
                • 462

                #8
                En wat fotooooo's PictureTrail: Online Photo Sharing, Social Network, Image Hosting, Online Photo Albums

                @Rinus: wat meer specifieke foto's van het ongeluk op aanvraag.... die zijn in ieder geval niet bedoeld voor het internet.
                "Verdomd interessant allemaal, maar gaat u vooral verder"

                Comment

                • rinus bakker
                  • Mar 2002
                  • 5430

                  #9
                  Originally posted by geenstijl21
                  Van die stalen pen hierboven die naar de gallemiezen is heb je geen foto?
                  Jammer, want dat gaat ook niet zomaar met blote handen.

                  FF gerekend: die 16mm stalen pen zou bij afschuiving gaan op ongeveer 4200kg als ik van S355 staal uit ga.
                  (Van die details weten ze vast wel meer van bij die jongens in Leek.)
                  Een 1 ton "Lodestarretje" slipt vanaf pakweg 1450kg - maar ik heb ook gehoord dat mensen ooit ca 1700kg hebben gemeten.
                  (Daarover zouden we dan bij de vrienden van Louis Reyners in Amsterdam/Zaandam terechtr kunnen voor de details).
                  Dubbel ingeschoren is dat 2900 a 3400kg trekkracht. Dan zou de pen het nog niet hebben mogen begeven.
                  Maar met buigen én afschuiven, wat logischer is vanwege het uitstekende gedeelte van de pen is het "winnen" door die takel dus misschien weer wel verklaarbaar.
                  Ajmoarhahduhtrehkridjantendallesechwohlkupoht

                  De gesneuvelde gelaste koppelingen uit de link zijn eigenlijk velgelijkbaal
                  aan die gesneuvelde eindplaten van de tluss die Timo liet zien bij die Hans Krok klus heel vel weg.

                  En de voor de klant wat pijnlijker foto's mailen kan gewoon onder mijn-naam-zonder-puntje-apenstaart-xs4all.
                  Misschien is er op een wat aanvaarbare manier in te fotosjoppen om het toch te kunnen gebruiken voor de 'Das-goed-klote-Kees'-ARGH-data-base?
                  een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

                  Comment

                  • crewpoint
                    • Feb 2004
                    • 82

                    #10
                    bekende ellende afschuive staal

                    Hoi allen,

                    Op de bijgevoegde link zie je een hoogwerker met wat afschuif verschijnselen
                    zie link


                    of


                    Het was eigenlijk maar een licht tikje hoor maar had behoorlijke schade aan de hoogwerker.
                    de bouten waren 2 stuks M15 staal 8.8

                    gr Willem
                    IRATA L 3 supervisor

                    Comment

                    • rinus bakker
                      • Mar 2002
                      • 5430

                      #11
                      Hallo Willem,

                      1) wat is een "licht tikje",
                      is dat net zoiets als "handvast" (van een kleuter of van Jarno Harms?)
                      dat lichte tikje van jou gebeurt wel met een paar ton aan stalen massa erachter!

                      2) wat is die "behoorlijke schade"
                      In de reeks van ongevallen waar ik het op de argh-stie over heb
                      zitten we op het niveau van doden of gewonden en/of gescahtte materiaal schadebedragen van € 25.000 of meer. En de twee boutjes en wat hydrauliek gaan dat niet halen....

                      3) M15?
                      dat is wel een heel erg oncourante boutdraad - ik ken ze niet.
                      was het geen Amerikaanse rommel zoals 5/8
                      (maar die komen dichterbij 16mm en zijn er niet in 8.8 maar in sterretjes of streepjes)
                      M12 en M16 zijn wel heel gangbaar en normaal
                      M14 is niet zo standaard maar wel leverbaar.
                      een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

                      Comment

                      • chippie
                        • Jul 2006
                        • 528

                        #12
                        Beste Rinus,

                        En de veren op het knikstukje baren mij ook altijd zorg.
                        Heb al een ander type veer gekozen zonder de dubbele krul zodat deze er niet gemakkelijk uit kan vallen. Maar eigenlijk wil ik deze koppeling met een borgmoer op het einde. Zodat deze er bij gebruik niet kan uitvallen. Stel je voor dat er een iemand tijdens de gig toch maar even een veer uittrekt....
                        Geloof me ik, heb het zelf al geprobeerd en het gaat. Als u een andere oplossing heeft hoor ik het graag. Wil graag werken maar dan ook veilig. Ik krijg ook altijd de kriebels als ik collega's trussplafonds zie maken met externe liftjes ipv sleeveblocks.

                        En wat betreft in belgisch bedrijf......zoals Rinus zegt........
                        IF YOU PAY PEANUTS......YOU GET MONKEYS.

                        Comment

                        • MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

                          #13
                          Originally posted by rinus bakker
                          Hallo Willem,

                          1) wat is een "licht tikje",
                          is dat net zoiets als "handvast" (van een kleuter of van Jarno Harms?)
                          dat lichte tikje van jou gebeurt wel met een paar ton aan stalen massa erachter!

                          2) wat is die "behoorlijke schade"
                          In de reeks van ongevallen waar ik het op de argh-stie over heb
                          zitten we op het niveau van doden of gewonden en/of gescahtte materiaal schadebedragen van € 25.000 of meer. En de twee boutjes en wat hydrauliek gaan dat niet halen....

                          3) M15?
                          dat is wel een heel erg oncourante boutdraad - ik ken ze niet.
                          was het geen Amerikaanse rommel zoals 5/8
                          (maar die komen dichterbij 16mm en zijn er niet in 8.8 maar in sterretjes of streepjes)
                          M12 en M16 zijn wel heel gangbaar en normaal
                          M14 is niet zo standaard maar wel leverbaar.
                          Lijkt me eerder dat op zulke punten Metrisch fijn draad gebruikt wordt.
                          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                          Comment

                          • chippie
                            • Jul 2006
                            • 528

                            #14
                            @Hugo als je rechts kijkt zul je zien dat het pootjes zijn met zuigers.
                            Die kun je inklappen.
                            Dit soort liftjes is hetgene waarvan ik de kriebels krijg. Enkel die gebruiken waarin je de poten moet schuiven.
                            IF YOU PAY PEANUTS......YOU GET MONKEYS.

                            Comment

                            • @lex
                              • Jul 2006
                              • 1087

                              #15
                              Ik weet niet of ik de vraag hier tussendoor bij dit topic mag plaatsen, maar ik vraag me af hoe men bepaalt hoever vanuit de uiteinden van een trusscombinatie de liften geplaatst worden? Is daar een vuistregel voor of gaat dit met Fingerspitzengefühl?

                              @lex
                              Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

                              Comment

                              Working...