Bekende ellende

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • flash-a-new-generation
    • Nov 2006
    • 228

Belasting Fout Qlimax 2004 Cirkel

In de tijd dat ik veel kwam bij de mannen van de truss (leverancier niet nader te specificeren) had ik vaak het verhaal gehoord over het "foutje" met ik geloof een 25m 12m en 8m cirkel bij Qlimax 2004 achter hing. Rinus zal denk ik wel weten waarover ik het heb. Ik geloof dat er ook foto's op dit forum staan van die truss.

Ik heb het zo begrepen dat het gewicht wat aan deze cirkel zo veel was dat men de cirkel niet fatsoenlijk omhoog getakeld kreeg. Vervolgens heeft men er voor gekozen om toch het spul omhoog te krijgen (tijdsdruk??) door de lepels van een manitou(s) of heftruck(s) er onder te zetten om het spulletje toch omhoog te krijgen. Tevens was door een brandalarm het dak open gegaan waaraan de takels hingen???

Het gevolg was dat verschillende delen van de truss zwaar beschadigd/vervormd waren dat men volgens mij van geluk heeft mogen spreken dat het de show heeft volgehouden.

Raar dat deze keuzes bij deze producties gemaakt worden. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het hele fijne er niet van weet. voor geinteresseerde heb ik de link erbij gezet. volgens mij is dit de link naar de discussie: http://www.licht-geluid.nl/forum/rig...t-rigging.html
    Last edited by flash-a-new-generation; 15-03-10, 19:35. Reason: ff gauw de posts doorgenomen!!
    EAW SB850 en DVA T-4 array:D

Comment

• rinus bakker
      • Mar 2002
      • 5430

Hallo flash-enzo
      de klok en de klepel zitten wel wat meer uit elkaar dan handig is.
      Daarom ga ik deze oude koeien hier niet meer uit de sloot trekken om ze nog een keer te ontleden.
      Ik was die vertikale Q-cirkel alweer een beetje vergeten,
      ook al was de schade volgens de fabrikant (naar ik meen) ca 25000 pleuros.
      Van die horizontale spinnenpoten-cirkels (andere productie) weet ik geen schade bedragen. Dus eigenlijk horen ze een beetje in dit topic en een beetje in
      'waiting to happen', want het ging niet falikant fout.
      En in beiden gevallen geen gewonden - of erger.
      Truss is vervangbaar. Mensen niet.
      een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• flash-a-new-generation
        • Nov 2006
        • 228

mee eens. gelukkig geen gewonden en slechts een fikse schadepost. Ik weet inderdaad niet het fijne van dat foutje. alleen wat ik gehoord heb.. maar ik weet ook wel dat verhalen altijd een beetje worden opgeblazen en indrukwekkender worden gemaakt dan dat ze daadwerkelijk waren.

Toch is het denk ik wel een mooi voorbeeld hoe (naar mijn idee) een dure en over het algemeen goed voorbereide klus fout kan aflopen. Men leert al doende zullen we maar zeggen..
        EAW SB850 en DVA T-4 array:D

Comment

Working...