Bevestiging van decotruss aan plafond

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Dark_-_shadow
    • Aug 2008
    • 11

    Bevestiging van decotruss aan plafond

    Hallo mensen,

    Ik moet een Decotruss van 8 bij 4 meter hangen aan een plafond.
    Plafond is van beton daar mag dus wat aan hangen. Ik ga er 6 spots in hangen voor de sfeer. De truss zelf heeft dus niet veel te dragen.

    Het gaat om deze truss: Decotruss STE 2000 mm zilveren truss voordelig kopen | prijsvergelijking goedkoopste | Alutruss decotruss 15cm

    Vraag is nu hoe bevestig ik deze aan het plafond? Iemand enig idee?

    Bedankt alvast voor de antwoorden.

    Groeten,

    Gerald
    Last edited by Dark_-_shadow; 09-01-12, 22:25.
  • DMiXed
    • Jan 2008
    • 370

    #2
    Aparte vraag, als je met truss aan de haal gaat, dan verwacht ik toch eigenlijk toch wel enige kennis van die truss.
    dat terzijde.
    Trussen worden 9 van de 10 keer met half couplers gemonteerd, deze:
    Klik!
    deze heb je in vele soorten en maten, ook in verschillende sterktes (hoeveel je er dus aan kan hangen in kilo's). Klem om de truss, en dan de coupler aan t plafond monteren.
    Als je hier niet veel verstand van hebt, en dat haal ik uit jouw post (kan ook aan mij liggen) dan laat dit door iemand doen die er wel verstand van heeft, of iig samen! met truss kan veel fout gaan, vooral op openbare locaties en gelegenheden waar veel publiek komt.
    Houdt er ook rekening mee, dat deco-truss, zoals de naam al zegt, ter decoratie is, en kan dan ook niet veel hebben.
    Heb al eerder hier gelezen dat decotruss oefentruss is voor de lassers die deze maken, daar kunnen kleine foutjes in zitten die catastrofaal kunnen zijn.
    Weet niet wat jij onder spots verstaat, houdt dat dus in de gaten!
    Wil je meer tips, Rinus Bakker, hoop dat ik het goed zeg , ook forumlid,helpt je graag verder.

    (niet omdat ik te lui ben Rinus, maar jij hebt er ietsiepiestie meer verstand van dan ik)

    [EDIT] Nu ik net nog even snel naar de specs keek, denk ik dat je toch echt beter gewone truss kan aanschaffen, want dit is echt deco materiaal, en je zal denk ik weinig hieraan kunnen hangen, en de door mij aangegeven half coupler (en zo de meeste) passen al niet op deze truss, omdat de diameter van de buizen van normale truss groter is als deze. Deze heeft namelijk een diameter van 15 mm, niet-deco trussen hebben 50mm doorsnee![/EDIT]
    Last edited by DMiXed; 28-05-10, 14:43.
    Jeroen van Geffen

    Comment

    • rinus bakker
      • Mar 2002
      • 5430

      #3
      Hallo Gerald en Jeroen,

      je hebt deco en deco... en ik denk vaak dat ik het nu allemaal wel gezien heb.
      Maar nee hoor deze kende ik weer niet.
      Het lijkt wel wat op de aloude "Structura" waar ik in een ver verleden zelfs nog een keer een tourtje voor Lancôme mee heb gedaan.

      Die truss is 100% deco, want zonder de benodigde tabellen.
      En zoals Jeroen al terecht opmerkt: '6 spots' dat zegt helemaal niks!
      Er zijn spots van 400 gram maar er zijn er ook van 150 kilogram.

      En van het opgepimpte Duitsvertaalde en Engelse taalgebruik op de link:
      "driepuntig truss systeem gemaakt van hoogwaardig staal,
      de individuele elementen worden aangesloten via drie M8 bolts en nuts"
      [ Uhhhh bouten en moeren - zou dat de vertaling zijn? ]
      Daarvan gaan bij mij de schaarsresterende nekharen weer overheind staan.

      Met dat soort 'interessantpraat' proberen deze dozenschuivers te maskeren dat ze geen moer weten van de producten die ze verkopen.
      Informatie en Service = 0 en de Garantie gaat tot de voordeur.
      Maar toch altijd weer klanten die erachter moeten komen dat goedkoop ook vaak duurkoop kan betekenen.

      Geen tabel = geen advies.
      De spots niet zwaarder laten zijn dan 5kg (Houdt het beperkt tot Minuetjes,
      Pipo's of PAR 56's of desnoods 64's en dan mooi verspreid over al die 24 strekkende meters.)

      Ik zou zeggen:
      op elke 2m een keilbout-M10 in het beton en daaraan een "mini-trussclamp".
      Let op:
      Weet héél zeker dat:
      - het geen kanaalplatenbeton is - holle ruimtes houden niet zoveel vast en de leidingen van water, gas, riolering of stroom kunnen ook verrassend zijn .
      - je geen wapeningsstaal zal treffen, je blijft boortjes vervangen en het beton verzwakken.
      - je er nog zekerder van bent dat het geen span-beton is, want zo'n spankabel die je per ongeluk sloopt (stukboort) kan leiden tot dodelijk wegschietende anker-eindblok-projectielen.

      Zorg eerst voor alle info van die truss (wat mij betreft de naam onwaardig)
      en van het door jou bedoelde beton!
      Dus als je het echt wilt weten:
      "Ik zeg nu: Niet doen!"
      een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

      Comment

      • Stevengos
        • May 2010
        • 106

        #4
        Originally posted by rinus bakker
        Let op:
        Weet héél zeker dat:
        - het geen kanaalplatenbeton is - holle ruimtes houden niet zoveel vast en de leidingen van water, gas, riolering of stroom kunnen ook verrassend zijn .
        - je geen wapeningsstaal zal treffen, je blijft boortjes vervangen en het beton verzwakken.
        - je er nog zekerder van bent dat het geen span-beton is, want zo'n spankabel die je per ongeluk sloopt (stukboort) kan leiden tot dodelijk wegschietende anker-eindblok-projectielen.
        uhm, wel (een beetje) off-topic, maar hoe bepaal je hoeveel je zo'n bout mag belasten, dus gekeken naar soort beton enz. (heb je daarvoor ook tabellen?) en als je aan het werk gaat met houten/stalen balken, hoe kun je er dan achter komen wat het max gewicht op het punt waar je de balk mee belast?
        De werkelijkheid komt soms harder aan dan een geperfectioneerde illusie :D

        Comment

        • rinus bakker
          • Mar 2002
          • 5430

          #5
          Originally posted by Stevengos
          1) maar hoe bepaal je hoeveel je zo'n bout mag belasten,
          2) dus gekeken naar soort beton enz.
          3) (heb je daarvoor ook tabellen?)
          en als je aan het werk gaat met houten/stalen balken ....
          4) hoe kun je er dan achter komen wat het max gewicht op het punt waar je de balk mee belast?
          1 = daarvoor levert de (serieuze) keilbout-fabrikant of Norm de tabellen.
          Vuistregel voor redelijke 'conservatieve' staalsoorten:
          M20: WLL = 1200kg
          M16: WLL = 700kg
          M12: WLL = 340kg
          M10: WLL = 230kg
          Daarvan mag in ons geval maar ten hoogste de helft benut worden.

          2 = Meestal ingedeeld naar de toelaatbare druk - en ingedeeld in verkeerslast-klassen.

          3 = voor beton zijn er dus ook tabellen - maar de "druk-kegels" zijn natuurlijk ook afhankelijk van de lengte en de soort van keilbout.

          4a = als je bedoeld wat er maximaal op kan worden aangebracht?
          Daarvoor moet je de hout- of staal-kwaliteit weten....
          En dan daarna dat gegeven invoeren in de buig-, afschuif-, stuik- enz. berekenings formules om de materiaalspanning te bepalen. En te kijken of die niet boven de toelaatbare waardes komt,
          maar
          4b = als je bedoeld wat er ter plekke aan gewicht aan die balk terecht komt zou ik zeggen: het spul gewoon even wegen.
          een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

          Comment

          • renevanh
            • Oct 2004
            • 2371

            #6
            Originally posted by rinus bakker
            1 = daarvoor levert de (serieuze) keilbout-fabrikant of Norm de tabellen.
            Vuistregel voor redelijke 'conservatieve' staalsoorten:
            M20: WLL = 1200kg
            M16: WLL = 700kg
            M12: WLL = 340kg
            M10: WLL = 230kg
            Daarvan mag in ons geval maar ten hoogste de helft benut worden.
            Per stuk??

            Tjeesus, en ik maar twijfelen of 6x M12 genoeg was om een speakertje van 25kg veilig omhoog te houden...
            Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

            Comment

            • MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

              #7
              Originally posted by renevanh
              Per stuk??

              Tjeesus, en ik maar twijfelen of 6x M12 genoeg was om een speakertje van 25kg veilig omhoog te houden...
              Het gaat in dit geval om de bout zelf, de betonsoort waarin deze bevestigd wordt zal waarschijnlijk de zwakste schakel zijn.
              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

              Comment

              • dj-wojcik
                • Jul 2008
                • 911

                #8
                licht er ook aan welke bouten je gebruikt. zo zijn er in de wereld verschilende bouten te verkrijgen. zo is er bv een 4.6, 6.8 8.8 enz...
                door deze "getallen" kun je de treksterkte en dergelijke berekenen

                bv voor 8.8:
                Nominale treksterkte 100 x 8 = 800 N/mm²
                [FONT=Verdana]Nominale 0,2% rekgrens 10 x 8 x 8 = 640 N/mm²
                dus +/- 64 kg/mm²[/FONT]
                [FONT=Verdana][/FONT]
                [FONT=Verdana]of bv 12.9 bout:[/FONT]
                [FONT=Verdana]Nominale treksterkte 100 x 12 = 1200 N/mm²
                [FONT=Verdana]Nominale 0,2% rekgrens 10 x 12 x 9 = 1080 N/mm²[/FONT][/FONT][FONT=Verdana]
                [/FONT]
                [CENTER]DJ-Wojcik[/CENTER]
                [CENTER]Het is de kunst om van geluids-overlast een buurtfeest te maken ;)[/CENTER]

                Comment

                • rinus bakker
                  • Mar 2002
                  • 5430

                  #9
                  2 dj-wojcik
                  graag even lezen: "voor redelijke 'conservatieve' staalsoorten"
                  dus zit dus om de '3.4' of '4.3' - of 'C15N', als je het in staalklasses gaat benoemen.
                  Maar die eerste twee fictieve zal je niet zo vermeld zien,
                  want ze zijn niet veel beter dan de meeste stukken plat of profielstaal.

                  2 renevanh
                  klopt nog steeds.
                  Maar dan wel alléén op trek belast,
                  en niet op buigen en niet op afschuiven,
                  en al helemaal geen combinaties ervan!
                  En dat zie ik al snel gebeuren bij de jouw opgehangen luidspreker....
                  Voor de mate van allerlei reducties zijn er ook weer allerlei rekenregels.
                  een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

                  Comment

                  • dj-wojcik
                    • Jul 2008
                    • 911

                    #10
                    maar waarom zou je nog 6.8 en lager gebruiken als de meeste bouten zijn uitgevoerd in de 8.8 klasse. voor de prijs hoef je het niet te laten, verder zou ik ook niet weten of je nog wel de lagere klasse kunt krijgen bij de bouwmarkten.
                    [CENTER]DJ-Wojcik[/CENTER]
                    [CENTER]Het is de kunst om van geluids-overlast een buurtfeest te maken ;)[/CENTER]

                    Comment

                    • Stoney3K
                      • Sep 2007
                      • 1399

                      #11
                      Vraag één is natuurlijk wel even: Waar moet het precies komen?

                      In een huiskamer waar iemand voor de sier zo'n deco-trussje op gaat hangen met 2 LED PAR36's erin, zou ik niet gelijk even met halfcouplers en M12 keilbouten gaan gooien. Kanonnen en muggen en zo.

                      Tuurlijk is dit spul niet gemaakt om fourbars PAR64 en scans aan te hangen op een openbaar evenement. Daarom is het ook deco-truss, het is eigenlijk gewoon nep.

                      Dus voordat Rinus misschien té vroegtijdig alarm slaat, lijkt het me handig als de topic-starter hier iets meer informatie over voorziet. Voordat straks zijn hele plafond naar beneden gebikt is om die keilbout vast te krijgen.
                      First make it work, then make it look pretty!

                      Comment

                      • Dark_-_shadow
                        • Aug 2008
                        • 11

                        #12
                        Precieessss, ik wou eerst is kijken of er uberhaupt op gereageerd ging worden vanmiddag. Het mooie ervan is dat jullie wel gereageerd hebben. Bedankt hiervoor. Zal even iets meer informatie geven erover:

                        Situatie: Fitnesscentrum die over wil gaan van conv. TL verlichting naar sfeerverlichting ondersteund door LED TL verlichting.

                        Sfeerverlichting hangende aan een decotruss of duratruss daar ben ik nog niet helemaal over uit wat dat gaat worden. Ik moet me wel houden aan 15 cm lengte omdat het plafond er behoorlijk laag is. Daarom verwacht toch de decotruss omdat ik maar 6 of 8 van deze spots erin ga hangen: JB Systems LED Wash RGB DMX Dat moet makkelijk kunnen lijkt me.

                        Dus qua gewicht hebben ze bijna niets te houden. Het is alleen de truss zelf die relatief zwaar is en die goed bevestigd moet worden. De structuur van het beton is idd nog een . Zal hier eerst is meer informatie over opvragen.

                        Verder is het ook nog zo dat de brandweer het geheel nog moet controleren nadat de truss opgehangen is? Weet iemand hier iets meer over?

                        Morgen is er weer een dag.

                        Comment

                        • rinus bakker
                          • Mar 2002
                          • 5430

                          #13
                          het zijn inmiddels al 8 (ipv 6) spotjes geworden?
                          gelukkig wegen ze niet zoveel als ik vreesde.

                          maar je lijkt onze Job C. wel: tijdens het spel verander je de regels.
                          Je hebt vragen over vrijwel elk detail van dit project,
                          behalve 1-tje:
                          "wat is de goedkoopste r****l die ik kan verkrijgen".

                          En nu blijkt het dus gewoon een commercieel project.
                          Waar in jouw geval dan wel weer een (eindeloze?) reeks van vragen
                          (voor niks?) door derden beantwoord moeten (?) worden.

                          De vrijheid van een forumdeelnemer is om de vragen te mogen stellen,
                          de vrijheid van anderen op zo'n forum is om ze niet (of met volslagen onzin!) te beantwoorden.
                          Als je de vraag over de brandweerkeuring beantwoord krijgt,
                          wat kunnen we dan weer als volgende vraag verwachten

                          De enige aanpak in jouw systematiek van deze installatieklus tot nu toe,
                          is dat ik eruit opmaak dat het vooral 'cheap' moet zijn,
                          maar dat je zelf eigenlijk geen benul hebt van waaraan je bent begonnen.
                          Waarmee je dan wel zit te scheppen uit de pan waaruit anderen (vaak ook medeforummers) hun brooddeeg moeten halen.

                          Kortom, je hoopt dat jouw potentiele concurenten (?) met meer kennis van zaken dan jij zelf blijkt te hebben,
                          dat ze jou als 'prijsdumper' voor niks en niemandal gaan blijven helpen?

                          Dit forum is volgens mij eerst en vooral opgezet/bedoeld om de professionele(re) techneuten informatie uit te laten wisselen, elkaar op ontwikkelingen attent te maken, en duidelijk gestelde vragen van een duidelijk antwoord proberen te voorzien.
                          En om de beginners telkens een stapje vooruit te helpen als ze de moeite ook doen om hun opgedane kennis te verwerken en de vervolgvragen goed (beter) te kunnen stellen.
                          Dit forum is er mijns inziens niet om telkens weer een soort schiftelijke spoedcursus 'ontprutsing' te gaan geven, of om over de veiligheid in de sector te moeten (?) gaan waken.
                          Elders op dit forum gaan er hele topics over 'prijsdumpers', 'prutsers' enz.
                          Leg mij maar eens uit, waar ik er volkomen naast zit in mijn analyse.
                          een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

                          Comment

                          • @lex
                            • Jul 2006
                            • 1087

                            #14
                            Originally posted by rinus bakker
                            M20: WLL = 1200kg
                            M16: WLL = 700kg
                            M12: WLL = 340kg
                            M10: WLL = 230kg
                            Hoi Rinus,

                            Interessant tabelletje! Maar wat ik me dan afvraag:

                            Stel dat we precies weten in wat voor beton we geboord hebben (en de aanname is dat dat een ideale situatie betreft). Hoe weten we dan met welk moment we een keilbout moeten aandraaien?

                            Ik weet uit uitgebreide sleutel ervaringen met motorblokken dat 'helemaal vast en dan een stukkie losser' niet de manier is om het te doen. Bij elke bout/moer die je aandraait staat in de werkplaatshandleiding exact het aandraaimoment.

                            Deze heb ik niet gezien bij keilbouten. En ik denk dat (zoals mXtra) de grootste variabele in de kwaliteit/soort van het beton zit, maar de volgende factor is de keilbout zelf. Iemand een idee?

                            @lex
                            Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

                            Comment

                            • rinus bakker
                              • Mar 2002
                              • 5430

                              #15
                              Klopt geheel.
                              En ik weet ook niet van een aanhaalmoment voor keilbouten of andere (chemische) ankers.
                              Dus 'handvast' is een redelijk uitgangspunt, waarmee voorkomen wordt dat er grote hefbomen de zaak meteen alweer zouden slopen.
                              En daarom wordt er in allerlei regels aan dit hand-principe ook verlangd dat het verbindingsmiddel tegen onbedoeld losraken is gezekerd.
                              De bout of moeten dien te worden geborgd heet het dan. Hoe?
                              Nylocks
                              - werken prima, maar niet in een omgeving met hoge temperaturen, en niet als ze jaar in jaar uit worden losgemaakt en weer vastgezet.
                              Kroonmoeren
                              - 1e minder een probleem, tweede wel degelijk.
                              Loc-tite
                              - 1e weet ik niet... 2e weet ik wel
                              Borg clips, Splitpennen of Spanstiften.

                              Voor elke oplossing is wel een probleem te bedenken.
                              Maar het aanhaalmoment is zeker iets dat niet in alle gevallen zal kunnen worden gespecificeerd.
                              You got me there.
                              een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

                              Comment

                              Working...